Fren Hidroliği (Frenler Tutmadı)

MUE

Senkromeççi
27 Ağu 2020
19
29
70
27
Gaziantep
Marka
Ford
Fren Hidroliği :)

Herkese selamlar
Aşağıda yaşamış olduğum durumdan sonra, fren hidroliklerini araştırmaya başladım. Dot 4 yerine dot 5.1 tercih edecektim. Sebebi ise, daha uzun süre gitmesi. Dolayısıyla kaynama derecesi de yüksek olacak. Fakat kafamı kurcalayan yazılar okudum. Kimisi değişmiş, debriyaj merkezini falan bozmuş. Ama onda ekstra big brake kit falan vardı. Yani stok degildi. Hidrolikler birbirine asla karıştırılmamalı, eskisi yenisini bozar, yeniyi koymadan önce sistemi komple boşaltın gibi yorumlar okudum. Biraz dot 5.1 den tırstım. Ama değişip, sorun yaşamayan da var. O yüzden üreticinin istediği dot 4 olan ürünleri araştırdım. Geneli aşağı yukarı aynı kaynama derecesine sahip. Aralarında 265-160 derece ile Mobil1 çıkıyor. Mobil1 de karar kıldım, sözde 2019 üretim olan üründen alacaktım. Araştırma uzun sürdüğü için, stok bitti. :) 6 Aylık bir askerlik sürecim var. Araç takoz da yatacak, o yüzden başka ürün de almadım şimdilik. Sizlerin tecrübesinden yararlanmak istiyorum. Ne aracınız vardı ne tür bir hidrolik kullandınız. Dot 4 kullanılan aracınıza dot 5.1 koydunuz mu ? Dot 4 lerin performans odaklı olan ürünleri de var. Ate TYP 200, Motul RBF 660 gibi. Sistemi temizlerken fazla sıvı gidecek ve bunların fiyati bir hayli yüksek. O yüzden kolay erişilebilir, uygun fiyatlı olanı seçmek istiyorum. Ve benim için aslında dot 4 tüm sorunlarımı çözecek diye düşünüyorum.

Arka balata kale, ön Veka(bunu ilk defa duydum) marka. Balata hala etli, sorunum hidrolik ile düzelmezse onlara da bakacağız. Diskler ne bilmiyorum, tırnak az da olsa geçiyor. Yani durumu vahim değil. Ama adım gibi eminim hidrolikten olduğuna.

Son olarak da, burada kendi değişmiş olan vardır diye düşünüyorum. Değişimi aslında basit. Tahliye somunu gevşetip, yeni hidrolik gelene kadar pompalamak gerekiyor. Binlerce video var. değişik değişik yöntemler izledim. Kimi direk boşaltıyor. Kimi hortum ile şişe içine boşaltıyor. Ben böyle yaparım, en sağlıklısı çünkü. Bir de burada değişen arkadaşlardan, tecrübelerini istiyorum. Sitemi komple boşaltıp, sıfırdan ekleyip havasını alarak mı yapayım. Yoksa devir daim yaparak mı ? Bu soru, dot 4 veya dot 5.1 için farklılık gösterir mi ? Burada açılmış konulara baktım. Dot 4 olan araca, 5.1 koyabilirsiniz sorun olmaz gibi yorumlar okudum. Bana göre de sorun olmaz fakat insan tedirgin oluyor. Gerekirse hortumları da yenileriz. Ve ben kendim yapacağım. Usta bozuntuları ile uğraşmak istemiyorum. En son yağ bakımı için gittim. Geldikten sonra direk İzeltaş cırcır falan aldım. Takımı ufaktan topluyorum. Mobil1 servisleri yapıyor ama onlarda nasıl yapıyor tam bilmiyorum. Bir ara onlarada sorarım. Hangi hidroliği kullanıyorlar falan. Bir de mobil1 servisleri kaynama derecesini nasıl ölçüyorlar ? tam derece veriyorlar mı yoksa % lik nem oranını mı ölçüyorlar? Değişmeden önce kaç dereceye düşmüş öğrenmek istiyorum açıkcası.

Fren hidroliğinin, hep değişmesi doğru olduğuna inandırmışımdır kendimi. Çünkü o kadar fazla ki değişmesine gerek yok diyen. İnsanın başına bir şey gelmeyince anlayamıyor. Bir de hidrolik yüzüne frenlerim tutmadı diyeni görmedim hiç. Kimisi hiç bir aracımda değişmedim ve değişmeyi de düşünmüyorum diyor. Çünkü hiç frenlerim de anormallik hissetmedim diyorlar. İşte anormallik hissedersiniz ama iş işten geçtikten sonra.

2018 de 2011 model, 145 bin de C Max aldık. Zamanla aracı tanırken frenlerin dip de tuttuğunu hissetmeye başladım. Yani, aracın yavaşlaması için baya bir basmam gerekiyor. Fakat genel olarak aracın frenleri gayet iyi tutuyor. Şurada duracağım deyip hep durmuşumdur. Karakteristik özelliktir diye düşünmeye başladım.


Sanayi de yağ bakımı falan yapılırken, frenleri de söyledim. Gönlüm hidrolik değişmekten yanaydı. Fakat, malum sanayi kalabalık, önceden ayarlamak gerekiyor o işleri. Eksilmiş olsa gerek, biraz hidrolik ilave edildi. Sonraki sürüşlerim de, sanki daha toklaştı pedal. Ama bir süre sonra, tekrar eski haline döndü.

Geçtiğimiz bir kaç ay önce de, frenlerim tutmadı. Hani bazen okuyorum, "fren hidroliği yüzünden frenleri tutmayan birini görmedim diye". Bu tipler genel de, benim için fren önemli, disk balata alırken, orjinal alırım kafasında olan insanlar. Evet hidrolik yüzünden benim frenlerim tutmadı. O arkadaşa sesleniyorum. :D Havanın yaklaşık 40 derece olduğu bir gün de, şehir için de hafif tempolu araç kullanıyordum. Tempolu dediğim de, normal sürüşün bir tık devirli hali. Malum ülkemiz de her yer tümsek dolu olduğu için freni çok sık kullanıyoruz. Bir de biraz tempolu sürünce frenlere bayağı iş düşüyor. Frenler tutmadan 1 viraj öncesine gidelim. Yaklaşık 1.30, 2 saattir aracı kullanıyordum. Toplam 5 6 defa, 3 5 dk rölanti de, aralıklı şekil de beklemişimdir. Hiç sert fren yapmadım. Yine tümsek vardı yavaşlayıp geçtim, hafif yokuş yukarı tırmandım, daha sonrasında hafif gazlayarak yokuş aşağı indim. Frene biraz basıp bıraktım ve hafif virajı aldım. Virajı döndüm ve yine tümseğe doğru gidiyordum. Frene bastım, arabayı 1 sn falan yavaşlattı yavaşlatmadı pedal dibe indi. 1 saniye falan daha basmaya devam ettim, o panik ile el frenine elimi attım. Hala ucundan da olsa frenler tutuyor gibiydi. ABS nin çalışma vızırtsı geliyor, ama elinden bir şey gelmiyordu. Pompalama belki biraz daha yavaşlatırdı ama o an yaptığımı pek hatırlamıyorum. Hızımı tam bilmiyorum, bakamadım çünkü. Tahmini 40 km/h nin üstündeydim rahat. Baktım olacak gibi değil, saldım freni bıraktım. Dümdüz geçtim o kocaman, asfalt tümsekten. İnanılacak gibi değil ama, C Max altını bile sürtmedi. Duyan şaşırıyor. Tümseği geçerken ve öncesinde de fren kullanmadığım için, ısısı biraz düşmüş olsa gerek. Tümsekten uçarak geçtikten sonra, frenler tutmaya başlamıştı. Sonrasında fazla yüklenmedim.

İyi bir tecrübeydi. Çünkü ne yaya ne de araba trafiği vardı. Burada çok şanslıydım. Hidroliğin değişmesi taraftarıydım. Böyle bir tecrübe edinince de kesinlikle değişmesi gerektiğini düşünüyorum artık. Fakat şöyle bir şey var. Bunu kanıtlamam için hidroliği değişip, biraz zorlayıp sonucu görmem lazım. Bunu kendime değil, fren hidroliği değişmez diyenlere.

Herkese teşekkürler.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve Mt.Akina

nacker

Profesör
12 Ocak 2019
433
809
1,645
İstanbul
Ben fren hidroliğimi hep kendim değiştiriyorum. Öncelikle en temiz yöntem (bence) her bir tekerlekten boşalt-doldur yöntemiyle değiştirmek. Sistemi tamamen açıp bütün hidroliği tek seferde boşaltmanızı kesinlikle önermem, ABS'li araçlarda sistem tamamen boşaldığında içerideki havayı atması çok uğraştırıcı olur.

Bu işlemi yapmanın en sağlıklı yolu bir yardımcı bulmak. Siz her bir kaliperdeki rekoru açmadan önce fren pedalına basacak, o basarken siz rekoru açacaksınız, bir miktar hidrolik fışkıracak. O hala pedala basarken rekoru kapatacaksınız, ardından pedalı bırakacak. Bu yöntemde rekor açık olduğu sürece (yani içeri hava girmesi mümkün olan süreçte) sistem içerisinde sürekli basınç oluyor böylece hidroliği değiştirirken geri hava alma riski tamamen elimine ediliyor. Bu bas-aç-kapa-bırak işlemini yeni hidrolik gelmeye başlayana kadar tekrar etmeniz gerekli.
Tabii bu işlemi yaparken hidrolik deposunu sık sık kontrol edip, eksilen hidroliği tamamlamanız gerekecek. Değiştirmeye merkeze en uzak tekerlekten başlayıp en yakın tekerleğe doğru devam etmelisiniz (sağ arka>sol arka>sağ ön>sol ön). Toplamda 1 litreye yakın hidrolik gider.

DOT değeri olarak kafanızın rahat olması adına kaliteli bir DOT4 kullanın derim. Mesela Motul'un RBF660'ı gerçekten üst sınıf bir hidrolik. DOT5.1'den daha yüksek kaynama sıcaklığına vs. sahip. Evet biraz masraflı olur ama, kalite ucuza gelmiyor maalesef. Onu da işçilikten yaptığınız tasarrufa sayarsınız :) .

Bu arada fren hidroliği normal şartlar altında eksilmez. Eğer eksiliyorsa ciddi bir problem vardır. Yalnız eksilmeyi, balata aşınmasıyla karıştırmamak gerek. Balatalar aşındıkça fren pistonu dışarı doğru uzanmaya başlar, arkasına (kaliper içerisine) daha fazla hidrolik girer, bu da hidrolik deposunda seviye azalmasına sebep olur. Balataları değiştirip pistonları geri itince seviye de normale döner.
 

aaygen

Profesör
Beta Programı
7 Eyl 2016
332
758
1,895
İstanbul
Marka
Ford
DOT5.1 ve DOT4 karışabiliyor ve DOT5.1 4'ün tüm gerekliliklerini sağlıyor, karışmaması gereken DOT5. Pist falan görmeyen arabada RBF660'a falan hiç gerek yok, kaliteli bir balata ve düzgün DOT4 ya da Motul DOT5.1 koyun geçin.
 

MUE

Senkromeççi
27 Ağu 2020
19
29
70
27
Gaziantep
Marka
Ford
@nacker Merhaba hocam, DH üzerinden izeltaş muhabbeti yapmıştık. :) Evet yazdıklarınız gibi, üç aşağı beş yukarı biliyorum. Geriye denemem kalıyor
:) Teşekkür ederim.

@Toprak @aaygen

Merkez de sorun olsa ara sıra sürekli yapar gibime geliyor. Ama kontrol eder/ettiririm. Neredeyse 2 yıl dır ilk defa oldu. O da çok sıcak bir havaydı dediğim gibi. Ve freni de sık kullandım. Hidrolik kaynadı diye düşünüyorum. Onun harici kaçak vs kontrolünde yapıyorum. Akan kokan yok. Hidrolik seviyesi de iyi, yani hazne dolu.

Evet, aracın tepesine çıkmayacağı için yarış hidroliklerine pek gerek duymuyorum. Yeni bir dot 4 tüm sorunumu çözeceğine inanıyorum. Zamanı gelip değişim yapınca buradan da yazarım.

Yine bakar, dot 5.1 yada standart dot 4 alır geçerim.
 
Son düzenleme:

Cagri35

Çağrı Kıyıcı
Takipçi
9 Eyl 2020
3
7
20
38
Deutschland - Bad Homburg
Marka
BMW
Yazılan her yorumu ve sorunu hayranlıkla ve büyük bir ilgiyle okudum.Fren hidroliği değişirmi? Evet kesin değişir değişmesi zorunludur yoksa fren belli bir süre içerisinde fren pedalında patatesleşme hissine kavuşur..2018 Model Bmw 1.16d sahibiyim ve aracımı sıfır aldım, aracım şuanda 73.000 km civarında. Aracımın Display ekranında servis kontrol bakımlar bölümüne geldiğimde aracımın 90.000 km de veya 4 yıl içerisinde Hidrolik Fren sıvısının kontrolünü Değil değişimini gösteriyor. bu yüzden bu değişmesi gerekli. Türkiyede yaşadığım sürelerde kullandığım araçlarının hiç birinde bende bu değişim işlemiyle ilgili çoğunluk gibi hiç bir şey yapmadım fakat Almanyada tüvlerde dahi bu yağ değişimini kontrol ediyorlar. Fren hidroliğinin Dot 4 veya Dot5.1 olmasıyla ilgili hiç bir tecrübem ve bilgim yok nacizane fikrim Servisin önerdiği Fren hidrolik sıvısının aracınızda kullanılması. Ama bir Mühendis aklıyla düşündüğümde ise Hortumların iyileştirilmemesiyle kullanılacak veya yüksek sıcaklıklara daha dayanıklı bir Fren hidroliğinin kullanılması belki yarardan daha çok uzun vadede daha büyük bir felakete ve zarara yol açabilir.Ayrıca yapmadığınız ve bilmediğiniz bir Fren hidroliği değişim uygulamasında bence bilen ve tecrübeli elerde yaptırmanız çok daha önemli yapabileceğiniz en ufak bir hatanın Frenleriniz tutmadığı için dönüşü olmaya bilir!!!
 

MUE

Senkromeççi
27 Ağu 2020
19
29
70
27
Gaziantep
Marka
Ford
@Cagri35 Yorumunuz için teşekkürler. Almanya da bunun kontrol edildiğini bilmiyordum. Bizim tüv de bizi sömürüyor ancak. Dot 4 kullanacağım, ona karar kıldım. Dediğiniz gibi hortumların falan değişmesi gerek. Yine kontrölünü sağlayıp, değişim yapabiliriz.
BMW nin de 90 bin km ve 4 yıl demesi, benim düşüncem ile benzer bir süre. Ben de bu hidroliğin en fazla, disk veya balata değişimin de yenilenmesi düşüncesindeydim. Hani 2 yıl 40 bin km değişim öneren markalar da var. Hani benim ki 10 yıllık bir araba. Ne zaman değiştiğini bilmiyorum tabi. Hala frenleri tutuyor. Yoğun kullanım sonrası patates oluyor ancak. Hidroliğin amacı da bu zaten. 2 yıl 40 bin km baya erken olabiliyor yani. Tabi belli periyotlarda ölçmek gerekir.
 

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
Bu kadar korkmaya gerek yok, bugüne kadar 5-6 farklı arabamda Motul dot 5.1 kullandım(zaten tdslerinde dot 3&4 uyumludur yazıyor), en ufak sıkıntı yaşamadım, yaşayanlar sistemde hava bırakmıştır, kapağı açık kaldığı için nem kapmıştır, açıkta kalan hidroliği kullanmışlardır, tarihi eski hidrolik kullanmıştır, sahte ürün kullanmıştır ucuza halledeyim diye. Hepsini de pompalayarak değiştirdim. İşlem düzgün yapıldıktan sonra sorun yaşama ihtimalin yok.
Piste çıkmadığın sürece kaynama noktası olayını bu kadar düşünmene gerek yok ayrıca
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: TuncYcl ve MUE

MUE

Senkromeççi
27 Ağu 2020
19
29
70
27
Gaziantep
Marka
Ford
@Ozgur Gunes Teşekkürler. Bak benim aklım yine dot 5.1 e gitti. 🤣 Aynen piste çıkmayacağım sonuç itibari ile. Maksat güveni artırmak, sürekli pedalın altında fren olması. Bakalım, vakti zamanı gelince, tekrar güncellerim.
 

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
@Ozgur Gunes Teşekkürler. Bak benim aklım yine dot 5.1 e gitti. 🤣 Aynen piste çıkmayacağım sonuç itibari ile. Maksat güveni artırmak, sürekli pedalın altında fren olması. Bakalım, vakti zamanı gelince, tekrar güncellerim.

Gündelik kullanımda DOT4 olsun 5.1 olsun hidrolikten daha çok işlemin doğru düzgün yapılması önemli, güveneceğin ustan yoksa bosch car service tarzı bir yerde değiştirt makineyle, kafan rahat binersin.
 
  • Beğeni
Tepkiler: MUE ve yaso

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,188
45,755
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Başka konuda eski bir yorum olarak bahsetmiştim;

Dot 5.1 fren yağı, aslında dot 4'ün biraz daha geliştirilmiş hali. İki yağ da borat esterlerinden üretiliyor. Hatta 5.1 yağlar, bazen dot 4 plus veya super dot 4 isimleriyle de anılabiliyor. Standart olarak önerilen, dot 4 ise dot 4 koyun şeklindedir. Ama dot 4 yerine 5.1 de kullanılabilir. Kaliteli marka kullanmak da ayrı bir öneme sahip.

Kaynak olarak da buraya bakabilirsiniz

Fren hidrolik borularını kaçağa karşı tedbiren kontrol ettirmek ve hidrolik değişimi sırasında sistemin içinde hava bırakmamak en önemli kurallardan bazıları. Değişim sırasında sistemin içinde hava kalırsa frenler geç tepki verir, bazen tutmaz. Eğer siz daha önce böyle bir değişim yapmadıysanız tecrübeli bir yere götürüp yaptırın muhakkak.
 
  • Beğeni
Tepkiler: MUE ve yaso

yaso

TORNACI
8 Eyl 2016
3,204
11,547
5,320
Antalya
Marka
Ford
Ureticiden istenen dot 4 ise dot 4 koyun. Hidrolik sistemin yaninda vakum sistemini de kontrol edin. Yanlisim yoksa ford 2003-2010 araclarinda vakum check valfleri kronik olarak vakum kacirabiliyor veya kirilabiliyor bu valf ve hortumlar da kontrol edilmeli. Fren pedali sert ve bos his veriyorsa vakum kacagi ihtimali var ama pedal yumusak ve bos ise hidrolik sistemde sikinti var demektir. Belki hava yapmistir bekli fren borulari kaciriyordur bekli de merkezler arizalidir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: MUE ve bt
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım