Fren ve frenleme ile ilgili 3 soru

hoodie54

Profesör
8 Ara 2019
93
1
51
1,020
balıkesir
Marka
Nissan
1)büyük kasisin üzerinden frene basar halde geçmek herhangi bir parçaya veya yürüyen aksama zarar verir mi?
2)aynı aracın arka kampana frenlisi ve arka disk frenlisi arasında fren performansı farkı olur mu ? (misal olarak diyelim ki hyundai accent arka disk frenli 100kmh hızdayken 39 metrede durdu, arka kampanalı modeli 41 metrede durur gibi birşey mi yani ? )
3)diyelim ki aracımız polo mk4 yada seat cordoba. şimdi bu araçlarda arka frenler kampana da olabiliyor, disk de olabiliyor. seat cordoba üzerinden gidelim, cordobamızın arka frenleri kampana, kampanaları diske çevirirken tambur sistemi çıkıp disk sistemi mi geliyor yerine sadece ? yoksa hortumlar fren ana merkezi de değişiyor mu ? ve bu durum abs nin çalışmasını etkiler mi ? bu konunun inciğini cinciğini baya merak ediyorum açıkçası.
bilgilerinize yorumlarını bekliyorum beyler teşekkür ederim.
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,824
26,080
5,720
Ankara
Marka
Skoda
Sadece 1. Soruya cevap veriyorum kesinlikle zararlı. Frenleme anında ön süspansiyonlar yük altındayken bir de kasise çıkarsa sönümlemesi gereken kuvvet cok fazla olacak tüm araç fazlasıyla sarsılacak ve parça ömürleri kısalacak. Kaçla geliyor olursanız olun kasisi geç farketmiş olsanız bile yapabildiğiniz kadar fren yapıp tam kasise çıkmadan önce freni bırakıp hiçbir şeye basmadan geçmelisiniz.
Örnek veriyorum ayağınız frene basılıyken 40la geçmek yerine freni bırakıp 50-60 ile geçin daha iyi
 

Maganda

Profesör
Beta Programı
3 Şub 2020
1,457
3
1,414
2,470
İstanbul
Marka
Volkswagen
2. Soruyu kendime göre yorumlayacağım. Asıl frenlemeyi önler yapar arka bana kalırsa denge için. Bunun içinde disk veya kampana olması bana göre çok bir şey fark ettirmez. Yani kampanadan diske geçerseniz çok büyük bir artısı olacağını sanmıyorum. Bakımlı bir kampana ile arkalarda disk performansı almak kolay.
3. Soru ise neler değişir bilemiyorum ama abs kampanalı araçlarda arkaya müdahale etmiyor diye biliyorum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Ozgur Gunes

Kagan

Driver
Panpa
8 Eyl 2016
1,263
2,245
2,570
Ankara
1)büyük kasisin üzerinden frene basar halde geçmek herhangi bir parçaya veya yürüyen aksama zarar verir mi?
2)aynı aracın arka kampana frenlisi ve arka disk frenlisi arasında fren performansı farkı olur mu ? (misal olarak diyelim ki hyundai accent arka disk frenli 100kmh hızdayken 39 metrede durdu, arka kampanalı modeli 41 metrede durur gibi birşey mi yani ? )
3)diyelim ki aracımız polo mk4 yada seat cordoba. şimdi bu araçlarda arka frenler kampana da olabiliyor, disk de olabiliyor. seat cordoba üzerinden gidelim, cordobamızın arka frenleri kampana, kampanaları diske çevirirken tambur sistemi çıkıp disk sistemi mi geliyor yerine sadece ? yoksa hortumlar fren ana merkezi de değişiyor mu ? ve bu durum abs nin çalışmasını etkiler mi ? bu konunun inciğini cinciğini baya merak ediyorum açıkçası.
bilgilerinize yorumlarını bekliyorum beyler teşekkür ederim.
2. için konuşuyorum arka frenler sağlıklı çalışıyorsa etkisi zannetmiyorum olsun, kendin elle müdahele yapıyorsan veya basınç ayarını arka fazla çalışacak şekilde yaptıysan ki normal araba kullanıyorsun yapmazsın o zaman olabilir ama yine de maliyete değmeyebilir ya
 

berkayis

Berkay
Taklacı Güvercin
28 Ağu 2020
22
131
385
İzmir
Marka
Audi
Frenleriniz tekerlekleri kitleyebilecek kadar güçlü ise tek faktör lastikleriniz oluyor. Aracınıza hangi fren sistemini takarsanız takın bir fark olmaz. Disk frenlerin kampanaya göre en büyük üstünlüğü soğuma konusunda. Uzun bir yokuşta, agresif kullanımlarda veya freni herhangi bi sebepten dolayı fazla kullandığınızda kampanalar daha fazla ısınıcaktır. Aşırı ısındıklarında ise frenler aracı yavaşlatamaz. Araçlarda frenlemenin çok büyük bir kısmını ağırlık transferinden dolayı ön frenler yapar. Bu nedenle ön frenleriniz daha çok ısınır. Bu nedenle önlerde kampana kullanılmaz. Arka frenler ise normal kullanımda hafif ve güçsüz araçlarda aşırı ısınmaz. Kampanaların ısınma dışında ağır olmaları, ıslandıklarında daha zor kurumaları gibi başka dezavantajları vardır. Fren mesafesini kısaltmak yapabileceğiniz en iyi ve en mantıklı seçim iyi bir lastik ve bakımlı frenler.
 
  • Beğeni
Tepkiler: ihsan, bt ve Kagan

kaanc5

Profesör
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
904
1,201
2,320
İstanbul/Lüksemburg
Marka
BMW
1)büyük kasisin üzerinden frene basar halde geçmek herhangi bir parçaya veya yürüyen aksama zarar verir mi?
2)aynı aracın arka kampana frenlisi ve arka disk frenlisi arasında fren performansı farkı olur mu ? (misal olarak diyelim ki hyundai accent arka disk frenli 100kmh hızdayken 39 metrede durdu, arka kampanalı modeli 41 metrede durur gibi birşey mi yani ? )
3)diyelim ki aracımız polo mk4 yada seat cordoba. şimdi bu araçlarda arka frenler kampana da olabiliyor, disk de olabiliyor. seat cordoba üzerinden gidelim, cordobamızın arka frenleri kampana, kampanaları diske çevirirken tambur sistemi çıkıp disk sistemi mi geliyor yerine sadece ? yoksa hortumlar fren ana merkezi de değişiyor mu ? ve bu durum abs nin çalışmasını etkiler mi ? bu konunun inciğini cinciğini baya merak ediyorum açıkçası.
bilgilerinize yorumlarını bekliyorum beyler teşekkür ederim.

1) @Toprak doğru şekilde özetlemiş, kesinlikle zararlı.
2) Frenler soğukken olmayabilir fakat ısındığı zaman disk kesinlikle daha iyi performans verir. Kampana kapalı bir sistem olduğu için hava tahliyesi epeyce zayıftır.
3) Merkez ve hidrolik fren tertibatı (boru uzunlukları/çapları vs.) aynı ise bir fark olmaması lazım. Önemli olan nokta orijinal ebatta disk kullanmak, yoksa aracın frenleme esnasındaki dengesi bozulacaktır.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
17,939
7
51,186
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
1)büyük kasisin üzerinden frene basar halde geçmek herhangi bir parçaya veya yürüyen aksama zarar verir mi?
2)aynı aracın arka kampana frenlisi ve arka disk frenlisi arasında fren performansı farkı olur mu ? (misal olarak diyelim ki hyundai accent arka disk frenli 100kmh hızdayken 39 metrede durdu, arka kampanalı modeli 41 metrede durur gibi birşey mi yani ? )
3)diyelim ki aracımız polo mk4 yada seat cordoba. şimdi bu araçlarda arka frenler kampana da olabiliyor, disk de olabiliyor. seat cordoba üzerinden gidelim, cordobamızın arka frenleri kampana, kampanaları diske çevirirken tambur sistemi çıkıp disk sistemi mi geliyor yerine sadece ? yoksa hortumlar fren ana merkezi de değişiyor mu ? ve bu durum abs nin çalışmasını etkiler mi ? bu konunun inciğini cinciğini baya merak ediyorum açıkçası.
bilgilerinize yorumlarını bekliyorum beyler teşekkür ederim.
1) Aşırı zararlı bir hareket. Frene hiç basmadan yavaşlamadan geçin daha iyidir öyle diyeyim.
2) Bahsettiğiniz gibi fren mesafesi farkı yaşatmaz. Belki 10-15 cm gibi belli belirsiz bir fark olur. Esas fark frenleri yoracak şekildeki yoğun kullanımda ortaya çıkar. km'lerce inilen dağ inişleri veya pist günleri gibi sürekli tam performanslı kullanım gibi senaryolarda kapalı devre kampana daha az performans verip daha çok ısınır ve ısınınca iyice salar kendisini. Bu fark arkadan itişli araçlarda daha çok olur. O yüzden arkadan itişli araçlarda arka frenlerde kampana kullanımı, önden çekişli araçlara göre daha azdır. Örn: Murat 131'de arka frenler disktir :)
3) Fren sistemini komple elden geçirmek gerekir. Uygulanacak basınçlar farklı olacaktır. O yüzden basıncı sağlayan ana merkezden başlayarak hortumların da değişmesi gerekebilir. Bahsettiğiniz araçlar büyük motorlu performanslı versiyonlar değilse ve sahipleri yüksek tepelerde dik yamaçlarda yaşayıp sürekli tam yükle iniş yapmıyorlarsa disk frene ihtiyaç duymazlar.

Kampana frenin en büyük avantajı ise uzun ömrüdür. Şöyle örnekleyeyim: Önde 7 yılda 4. takım disk balatalarını kullanıyorum, arka kampana balatalarını aldığımdan beri hiç değiştirmedim. Her bakımda da kontrol ediliyor.

3. Soru ise neler değişir bilemiyorum ama abs kampanalı araçlarda arkaya müdahale etmiyor diye biliyorum.
Küçük bir düzeltme yapayım: ABS arka frenlere de etki ediyor. Dört tekerlekte dört ayrı sensörle çalışır, yeni nesil tüm araçlarla EBD (elektronik fren gücü dağıtıcısı) ile birlikte yer alır.
 

hoodie54

Profesör
8 Ara 2019
93
1
51
1,020
balıkesir
Marka
Nissan
beyler verdiğiniz bilgiler için hepinize teşekkür ederim. okurken aklıma geldi, 2010 model opel astra nın boş paketinde arkalar kampana geliyordu, büyük kepazelik :D hadi iyi akşamlar herkese.
 

Mt.Akina

Reis
Beta Programı
18 Ocak 2017
5,579
1
22,226
5,670
Ankara
Marka
Ford
1)büyük kasisin üzerinden frene basar halde geçmek herhangi bir parçaya veya yürüyen aksama zarar verir mi?
2)aynı aracın arka kampana frenlisi ve arka disk frenlisi arasında fren performansı farkı olur mu ? (misal olarak diyelim ki hyundai accent arka disk frenli 100kmh hızdayken 39 metrede durdu, arka kampanalı modeli 41 metrede durur gibi birşey mi yani ? )
3)diyelim ki aracımız polo mk4 yada seat cordoba. şimdi bu araçlarda arka frenler kampana da olabiliyor, disk de olabiliyor. seat cordoba üzerinden gidelim, cordobamızın arka frenleri kampana, kampanaları diske çevirirken tambur sistemi çıkıp disk sistemi mi geliyor yerine sadece ? yoksa hortumlar fren ana merkezi de değişiyor mu ? ve bu durum abs nin çalışmasını etkiler mi ? bu konunun inciğini cinciğini baya merak ediyorum açıkçası.
bilgilerinize yorumlarını bekliyorum beyler teşekkür ederim.
1-Evet zararı var, fren halinde tüm yük ön takıma biner bir de bu yük ile kasis atlatmak veya atlamak ön takıma zarar verir.

2-Belki evet, belki hayır.Her araç diskli diye iyi duracak kaidesi yok her araç kampana diye çöp olacak diye bir durum yok. Eğer iyi bir kampana sistemi varda kötü diskli tesisat daha iyi durur.Fakat yine de ekstrem şartlarda(pist gazlama vs) diskli sistemler soğutmalı disklere büyük kaliperlere büyük balatalara izin verdiği için ve daha iyi soğuduğu için disk daha iyi olarak kabul edilebilir.

3-Aracına göre değişir.Kendi aracımda mesela arka takımın komple Ghia takozlarına poryalarına sahip olması gerekiyor, ayrıca bütün bunlara istinaden ana fren merkezim Ghia ya göre daha küçük dolayısıyla komple bir değişiklik ihtiyacım olur, bu ise araçtan araca değişir ama yine de öyle kolay bir iş değil para ve emek harcatır.

Güvenli sürüşleriniz olsun.
 
  • Beğeni
Tepkiler: fujiwara

TheDavsanci

Furkan T.oğlu
Profesör
21 Haz 2020
141
146
1,235
27
Gaziantep, Araban
Bizim bir dolmuşçu abimiz, çukurdan kasisten geçerken bir diğer dolmuşçu abimizin frene basa basa üç dört kere Magirus'a alt takım yaptırdığını söylemişti. İşin piri onlar malum 😁
 

MUE

Senkromeççi
27 Ağu 2020
19
29
70
27
Gaziantep
Marka
Ford
1- iki kere başıma geldi. (ikisi de büyük asfalt tümsek) Söylenecek şeyler yazılmış zaten, ben kendi tecrübemi aktarayım.
50 60 civarı hızım vardı diye hatırlıyorum. Virajı aldım, kasisi koymuşlar oraya. 🤣Geç gördüm ve frene çöktüm. Tümsege çıkarken freni bıraktım, ön tekerler tümseğe çıkınca tekrar ufak Bi fren yaptım. O sıra abs devreye girdi. Geri bıraktım, tümsekten öyle geçtim. Frene basılı gitseydim, ön tamponu falan da kırar atardı galiba. :)

İkinci de ise, frenlerim tutmadı. 40 kmh bir hızla tümsekten uçtum. Frenler tutmayınca tabi fren de yapamadım pek. Tümsekten sonra frenler çalıştı. :) (Frenlerin tutmadığını, fren hidroliği konumda detaylı anlattım.)

İşin özü kasis de aracı salacaksınız.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

hoodie54

Profesör
8 Ara 2019
93
1
51
1,020
balıkesir
Marka
Nissan
3)seat cordobası olan arkadaşıma doğum gününde kule gergisi alıp kapısına dayandım. harika yaptım, pasta vs boş iş :D
 

Ekli dosyalar

  • images - 2020-10-30T220123.346.jpeg
    images - 2020-10-30T220123.346.jpeg
    27.4 KB · Görüntüleme: 0

yakkocan

Yakup ÖZER
Profesör
2 May 2020
462
387
1,345
22
Ankara
Marka
Yok
1)büyük kasisin üzerinden frene basar halde geçmek herhangi bir parçaya veya yürüyen aksama zarar verir mi?
2)aynı aracın arka kampana frenlisi ve arka disk frenlisi arasında fren performansı farkı olur mu ? (misal olarak diyelim ki hyundai accent arka disk frenli 100kmh hızdayken 39 metrede durdu, arka kampanalı modeli 41 metrede durur gibi birşey mi yani ? )
3)diyelim ki aracımız polo mk4 yada seat cordoba. şimdi bu araçlarda arka frenler kampana da olabiliyor, disk de olabiliyor. seat cordoba üzerinden gidelim, cordobamızın arka frenleri kampana, kampanaları diske çevirirken tambur sistemi çıkıp disk sistemi mi geliyor yerine sadece ? yoksa hortumlar fren ana merkezi de değişiyor mu ? ve bu durum abs nin çalışmasını etkiler mi ? bu konunun inciğini cinciğini baya merak ediyorum açıkçası.
bilgilerinize yorumlarını bekliyorum beyler teşekkür ederim.
1) En iyisi kasise gelmeden önce frenleyip kasisten öyle geçilmeli
 
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım