Araçda yakıt tasarrufu nasıl sağlanır?

Kopal

Takipçi
25 Kas 2019
1
0
10
Düzce
Marka
Yok
Sınavda soru aynen bu şekilde verildi bende lastiklerin uygun basınç da olması ,elektronik cihazların az kullanılması birde ani kalkış ve duruşların yapılması ve motor soğukken yüke bindirilmemeli diye yazdım hoca puanımı kırdı bir maddeden dolayı.
Ani duruş ve kalkışla, motor soğukken yüke bindirme aynı şeylermiş bu doğrumu?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,104
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Bir motorda yük, motorun yapması gereken iş olarak açıklanabilir. Motor yükü dediğimiz şeyin içine her şey girer; rezistans, klima, teyp v.b tüm elektronik sistemlerin kullanımı, ani kalkışlar, ani duruş için fren mekanizmasının kullanımı bunların hepsi çalışabilmek için direkt ya da dolaylı olarak gücünü motordan alır. Yani hepsi motora bir iş ekler, buna da motor yükü denir. Motora yük bindirmek ve ani duruş için fren sistemini kullanarak ( motor freni hariç ) yavaşlamaya çalışmak birbirini etkileyen şeylerdir. Daha doğrusu fren sistemini kullanarak aracı yavaşlatmak motora yük bindirir. Kaba açıklamayla; fren sistemleri, fren hidrolik sıvısı ile çalışır. Fren hidrolik sıvılarını çalıştıran fren mekanizması, siz frene bastığınız vakit gücünü motor milinden alır. Yani motorun ürettiği gücü emer. Siz ne kadar çok fren kullanırsanız ve bunun şiddeti ne kadar olursa fren hidrolik sıvısı o derece çok kullanılacak ve motorun ürettiği mekanik enerjiden çalmaya başlayacaktır. Yani ani duruşlar için fren kullanmak motora daha fazla yük bindirecek, motorun yapması gereken iş miktarını arttıracak, bu da daha fazla yakıt kullanma ihtiyacı anlamına gelecektir.

Ani duruş ( frenleme ) ve motora yük bindirme ilişkisi pek fazla kaynakta teknik olarak açıklanmaz. Kaynaklar genellikle ani frenlerden, fren mekanizmasını kullanmaktan kaçınmanın yakıt tüketimine olumlu etki ettiğinden bahseder ama ' nasıl ? ' sorusunun detayına pek girmez. Benim bildiğim detayı da yukarıda anlattığım gibidir. Frenin kullanılma sıklığına göre yakıt tüketiminin artmasının sebebi, kullanılan fren mekanizmasının çalışmak için ihtiyaç duyduğu enerjiyi motordan temin etmesi ve bu da dolaylı yoldan motora yük bindirmesi anlamına gelir.
 
Son düzenleme:

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
22 Şub 2019
391
1,141
2,395
istanbul
Marka
Opel
motor soğukken ecu zaten zengin karışım ayarlar buna siz mani olamazsınız.. ama yüke bindirmek ayrı bişey ve bu sizin elinizde.. yani açık bir tabirle "fazla gaza basma" ile "ani kalkış" mantık olarak aynı kapıya çıkıyor ki, oda "motorla gereksiz gazlama" diyebiliriz.

hocanız doğru hareket etmiş.

ani ve gereksiz duruşların tavsiye edilmemesinin tek sebebi tekrar hızlanma için gereken motor iş gücü ve yavaşlama için motor kompresyon gücünden gerektiği kadar faydalanamamaktır.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mgdedeoglu

zbetk

Profesör
Beta Programı
2 Eki 2016
231
226
1,185
İstanbul
Marka
BMW
Bir motorda yük, motorun yapması gereken iş olarak açıklanabilir. Motor yükü dediğimiz şeyin içine her şey girer; rezistans, klima, teyp v.b tüm elektronik sistemlerin kullanımı, ani kalkışlar, ani duruş için fren mekanizmasının kullanımı bunların hepsi çalışabilmek için direkt ya da dolaylı olarak gücünü motordan alır. Yani hepsi motora bir iş ekler, buna da motor yükü denir. Motora yük bindirmek ve ani duruş için fren sistemini kullanarak ( motor freni hariç ) yavaşlamaya çalışmak birbirini etkileyen şeylerdir. Daha doğrusu fren sistemini kullanarak aracı yavaşlatmak motora yük bindirir. Kaba açıklamayla; fren sistemleri, fren hidrolik sıvısı ile çalışır. Fren hidrolik sıvılarını çalıştıran fren mekanizması, siz frene bastığınız vakit gücünü motor milinden alır. Yani motorun ürettiği gücü emer. Siz ne kadar çok fren kullanırsanız ve bunun şiddeti ne kadar olursa fren hidrolik sıvısı o derece çok kullanılacak ve motorun ürettiği mekanik enerjiden çalmaya başlayacaktır. Yani ani duruşlar için fren kullanmak motora daha fazla yük bindirecek, motorun yapması gereken iş miktarını arttıracak, bu da daha fazla yakıt kullanma ihtiyacı anlamına gelecektir.

Ani duruş ( frenleme ) ve motora yük bindirme ilişkisi pek fazla kaynakta teknik olarak açıklanmaz. Kaynaklar genellikle ani frenlerden, fren mekanizmasını kullanmaktan kaçınmanın yakıt tüketimine olumlu etki ettiğinden bahseder ama ' nasıl ? ' sorusunun detayına pek girmez. Benim bildiğim detayı da yukarıda anlattığım gibidir. Frenin kullanılma sıklığına göre yakıt tüketiminin artmasının sebebi, kullanılan fren mekanizmasının çalışmak için ihtiyaç duyduğu enerjiyi motordan temin etmesi ve bu da dolaylı yoldan motora yük bindirmesi anlamına gelir.
Çok güzel açıklamışsınız.

Teknik olarak değil ama, bir de şöyle bir bakış açısı var. Bir hocam şöyle demişti; bir aracın km başına en çok yakıt tükettiği anlar fren anlarıdır. Daha sonra da şöyle açıklamıştı." Eğer siz frene durmak için değil de yavaşlamak için basıyorsanız yaktığınız yakıtın bir çoğunu çöpe attınız gibi düşünebilirsiniz. Yakıt yakarak kazandığınız enerjiyi yola değil ısıya dönüştürerek yok ediyorsunuz. Örnek vermek gerekirse; ilerde ışıklar var ve siz kırmızıda olduğunu gördünüz, hala da aracınızda gaza basarsanız hızlanırsanız ya da hızınızı korursanız ve o ışıkta durursanız. Işığı gördüğünüz andan itibaren yaktığınız tüm yakıt boşa gitmiş demektir. Çünkü muhtemelen orada hiç gaz yada frene basmasanız da o ışığa kadar olan hızınızla gidecek sadece durma anında fren kullanmanız gerekecekti. Akıllı ve dikkatli bir sürücü her zaman bu şekilde ön görüleriyle daha az yakıt sarfiyatı sağlayacaktır."

Bundan dolayı aslında olay şu; aracın yaktığı yakıtı her zaman yola tam olarak aktarmasını istiyoruz. Bunu yaparken de motor yükünü her zaman en optimum yakıt eğrisinde tutmak istiyoruz ki araç en az yakıtla en fazla mesafeyi kat etsin.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,104
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Çok güzel açıklamışsınız.

Teknik olarak değil ama, bir de şöyle bir bakış açısı var. Bir hocam şöyle demişti; bir aracın km başına en çok yakıt tükettiği anlar fren anlarıdır. Daha sonra da şöyle açıklamıştı." Eğer siz frene durmak için değil de yavaşlamak için basıyorsanız yaktığınız yakıtın bir çoğunu çöpe attınız gibi düşünebilirsiniz. Yakıt yakarak kazandığınız enerjiyi yola değil ısıya dönüştürerek yok ediyorsunuz. Örnek vermek gerekirse; ilerde ışıklar var ve siz kırmızıda olduğunu gördünüz, hala da aracınızda gaza basarsanız hızlanırsanız ya da hızınızı korursanız ve o ışıkta durursanız. Işığı gördüğünüz andan itibaren yaktığınız tüm yakıt boşa gitmiş demektir. Çünkü muhtemelen orada hiç gaz yada frene basmasanız da o ışığa kadar olan hızınızla gidecek sadece durma anında fren kullanmanız gerekecekti. Akıllı ve dikkatli bir sürücü her zaman bu şekilde ön görüleriyle daha az yakıt sarfiyatı sağlayacaktır."

Bundan dolayı aslında olay şu; aracın yaktığı yakıtı her zaman yola tam olarak aktarmasını istiyoruz. Bunu yaparken de motor yükünü her zaman en optimum yakıt eğrisinde tutmak istiyoruz ki araç en az yakıtla en fazla mesafeyi kat etsin.
Tesekkurler hocam. Kesinlikle soylediginiz yakit tuketimi kriterleri icin dogru. Hatta kaynaklarda ki aciklamalarda bu soylediklerinizden de bahsediliyor.

Benim ilk aciklamamda yapmis oldugum yorum; baslik sahibi arkadasin ' ani durus ile motoru yuke bindirmek ayni seylermis, dogru mu ?' diye sormus oldugu soruydu. Belki arkadas sizin soylemis oldugunuz aciklamayi da kastetmis olabilir. Ama ani durma eylemi malum motor freniyle yahut ayak gazdan cekilerek yapilamiyor. Muhakkak fren mekanizmasini direkt ve sert sekilde kullanmak gerekiyor. Iste fren sistemini bu sekilde kullanmanin, sonrasinda tekrar hizlanma eylemi haricinde sadece freni bu sekilde kullanmanin tuketime etkisi olarak algiladim. Belki arkadasin demek istedigini ben yanlis anlamis da olabilirim :)

Neticede problem degil. Sizin soylemis oldugunuz aciklama da benim soylemis oldugum aciklama da fren kullanimiyla ve akabinde tekrar kalkis yapmakla araca ekstra yuk bindiriyor. Bu da tuketimi etkiliyor haliyle :)
 

zbetk

Profesör
Beta Programı
2 Eki 2016
231
226
1,185
İstanbul
Marka
BMW
Tesekkurler hocam. Kesinlikle soylediginiz yakit tuketimi kriterleri icin dogru. Hatta kaynaklarda ki aciklamalarda bu soylediklerinizden de bahsediliyor.

Benim ilk aciklamamda yapmis oldugum yorum; baslik sahibi arkadasin ' ani durus ile motoru yuke bindirmek ayni seylermis, dogru mu ?' diye sormus oldugu soruydu. Belki arkadas sizin soylemis oldugunuz aciklamayi da kastetmis olabilir. Ama ani durma eylemi malum motor freniyle yahut ayak gazdan cekilerek yapilamiyor. Muhakkak fren mekanizmasini direkt ve sert sekilde kullanmak gerekiyor. Iste fren sistemini bu sekilde kullanmanin, sonrasinda tekrar hizlanma eylemi haricinde sadece freni bu sekilde kullanmanin tuketime etkisi olarak algiladim. Belki arkadasin demek istedigini ben yanlis anlamis da olabilirim :)

Neticede problem degil. Sizin soylemis oldugunuz aciklama da benim soylemis oldugum aciklama da fren kullanimiyla ve akabinde tekrar kalkis yapmakla araca ekstra yuk bindiriyor. Bu da tuketimi etkiliyor haliyle :)
Yok doğru ben sadece size ek olarak farklı bir bilgi vermek istedim. Ek olarak farklı br bakış açısı göstermiş olayım diye.

Muhtemelen de arkadaşın sorusunda yakıt karışımı ve motor çalışma şartları ile ilgili benzer bir teknik açıklaması olacağını sanıyorum. Fakat hala daha tam bağdaştıramadım. Ani kalkış ve motor soğukken enerjinin bir kısmı fazla ısı olarak ortaya çıkacaktır. Bu da ekstra yakıt tüketimi demek. Ama sınavda hoca fren anındaki ekstra yakıt sarfiyetını da ısı çıkışına bağlamış olabilir diye düşünüyorum.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,104
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Yok doğru ben sadece size ek olarak farklı bir bilgi vermek istedim. Ek olarak farklı br bakış açısı göstermiş olayım diye.

Muhtemelen de arkadaşın sorusunda yakıt karışımı ve motor çalışma şartları ile ilgili benzer bir teknik açıklaması olacağını sanıyorum. Fakat hala daha tam bağdaştıramadım. Ani kalkış ve motor soğukken enerjinin bir kısmı fazla ısı olarak ortaya çıkacaktır. Bu da ekstra yakıt tüketimi demek. Ama sınavda hoca fren anındaki ekstra yakıt sarfiyetını da ısı çıkışına bağlamış olabilir diye düşünüyorum.
Çok teşekkürler hocam verdiğiniz bilgi için :)

Olabilir. Aslında tam olarak neyi kastettiğini anlayabilmek için hocaya sormak gerek. Malum, bazen gereken cevapları veririz ama hocaların istediği, aklında ki açıklamalar başka olabiliyor. Arabacı kesim olarak bu konuları sevdiğimizden kesinlikle hocaya sorar, açıklamasını dinlemek isterdim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: zbetk
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım