Kilitli difransiyel hakkında

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

dizelci

Profesör
8 Eyl 2016
112
144
1,185
Bildiğim kadarıyla bu kilitli difransiyel yol tutuşunu artıran bir sistem
Madem böyle birşey ise neden tüm araçlarda yok
Yada böyle birşey değil başka bir amacı olan bir sistem mi?
 

MirkanZJ

Profesör
10 Eyl 2016
177
408
1,535
İstanbul
Kilitli sistem yol tutuşu arttırmıyor, aksine yüksek kilit oranına sahip arkadan itişli araçlarda savrulmaya sebep oluyor... Binek araçlar için tur farkı iyidir :D
Kalkışta, farklı zeminlerde, aracın artükile olduğu durumlarda, tek lastiğe binen gücü, kilit oranına bağlı olarak boşta kalan veya patinaja düşen tekerleğe iletiyor...
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Normal diferansiyelde güç, her zaman yükün az olduğu, yer ile temasının daha az olduğu yani kısacası daha kolay hareket edebilen ve dönebilen tekerleğe iletilir. Örneğin; bir lastiği çamurda, bir lastiği de asfaltta olan normal diferansiyele sahip araç, çamura saplanan lastiğin daha yüksüz olduğunu yani daha kolay döndüğünü algılayıp tüm gücü ona iletir. Aynı şekilde viraj alma kabiliyeti olarak da örneğin sağa doğru aldığınız bir virajda sol lastiğin üzerine yük binecek, sağ lastik ise daha boşta kalacak ve araç sağ lastiğin daha rahat hareket ettiğini düşünerek gücü ona aktaracak. Halbuki bahsettiğim iki durumda da tutunma kapasitesi fazla olan lastiğe güç gönderilmesi gerekir. Kilitli diferansiyelde motor gücü çekişin olduğu 2 lastiğe de eşit oranda güç gönderir. Böylece tutunma konusunda normal diferansiyelde boşa giden güç, kilitli diferansiyelde daha yararlı şekilde kullanılmış olur. Performans araçlarında kilitli diferansiyel kafadan kaymaları engeller, virajın dışında kalan lastiğe de güç gönderir ve burnu içeriye sokar. Arazi araçlarındaysa aynı mantıkla eşit dağıtılabilen güç çamurdan çıkmayı kolaylaştırır.
Yeni nesil araçlarda awd yani 4 tekerlekten akıllı çekişe sahipse ön-arka, sağ-sol yahut lastiklerden biri olacak şekilde tutunmanın en fazla olduğu tekere yahut tekerleklere elektronik kontroller ile gücü gönderir ve tıpkı kilitli diferansiyelde olduğu gibi sürüşü daha pratik kılar. Tabii her akıllı 4 çeker sisteme sahip aracınki başarılı değildir. Yazılımsal ve donanımsal eksiklikler, farklılıklardan ötürü işlevini her zaman başka bir markadaki akıllı awd gibi gerçekleştiremeyebilir. Ama gayet iyi ve yerinde çalışan bir akıllı awd sistem, kilitli diferansiyele oranla sürüşe daha fazla katkıda bulunur. Çünkü 4 tekerlekten çekişe sahip olduğu gibi motor gücünü değişik kombinasyonlarda 4 tekerleğe de farklı şekilde iletebilir. Bu da her yol şartında daha stabil sürüş demektir.
 
Son düzenleme:

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Kilit türüne göre değişmekle beraber yol tutuşunu arttırır. LSD (limited slip differential) olan aktarma organları özellikle viraj çıkışlarında arabının kıçının atmamasını ve yere daha çok güç iletilmesini sağlayan sistemlerdir.

Her binek araçta olmamasının başlıca iki sebebi var:

1) Motorlarının güçsüz olması,
2) Maliyet
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche ve by

delicavus

Asfalt Kurutucu
11 Eyl 2016
16
15
595
Merhaba @dizelci durumu @CenkGs arkadaşımız gayet güzel izah etmiş, fakat daha iyi anlaşılması açısından mekanik diferansiyel sistemini çok başarılı bir biçimde anlatan CHEVROLET'in 1937 yılında yayınladığı bir videoyu sizinle paylaşmak isterim.
Standart Diferansiyel Sistemi

Kilitli Diferansiyel (LSD) sistemi bu sistemden biraz daha karmaşık bir yapıya sahip, aslında her iki tekere aynı oranda güç vermesi değil de, eski tip diferansiyel sistemindeki güçsüz bırakılan tekerleğe diğer tekerlekten biraz daha fazla güç aktarılmasını sağlar. Bu yöntem hem daha güvenli hemde viraj esnasında arka kısım dinamik salınım limitlerini biraz daha yukarıya çeker. Daha iyi anlaşılması için aşağıda paylaştığım linki kullanabilirsiniz.
LSD - Limited Slip Differential

Her iki tekerleğe aynı oranda güç sağlanırsa, viraj dönerken aracın arka kısmı düz gitmeye devam etmek isteyecektir.
Bir dönem E30 kullanıcılarının bir çoğu daha iyi yanlayabilmek için tam kilitli diferansiyel uygulaması yapıyorlardı.
Tam kilitli diferansiyel sistemi trafikte araç kullanımına uygun değildir. Yalnızca yanlamak veya başka türlü hareketler için kullanılır.

Geçmişte uygulanmış bir çok diferansiyel tipi var, bunlara en büyük örnek 90'lı yıllarda Amerikan araçlarında yaygın olarak gördüğümüz TORSEN tipidir.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Merhaba @dizelci durumu @CenkGs arkadaşımız gayet güzel izah etmiş, fakat daha iyi anlaşılması açısından mekanik diferansiyel sistemini çok başarılı bir biçimde anlatan CHEVROLET'in 1937 yılında yayınladığı bir videoyu sizinle paylaşmak isterim.
Standart Diferansiyel Sistemi

Kilitli Diferansiyel (LSD) sistemi bu sistemden biraz daha karmaşık bir yapıya sahip, aslında her iki tekere aynı oranda güç vermesi değil de, eski tip diferansiyel sistemindeki güçsüz bırakılan tekerleğe diğer tekerlekten biraz daha fazla güç aktarılmasını sağlar. Bu yöntem hem daha güvenli hemde viraj esnasında arka kısım dinamik salınım limitlerini biraz daha yukarıya çeker. Daha iyi anlaşılması için aşağıda paylaştığım linki kullanabilirsiniz.
LSD - Limited Slip Differential

Her iki tekerleğe aynı oranda güç sağlanırsa, viraj dönerken aracın arka kısmı düz gitmeye devam etmek isteyecektir.
Bir dönem E30 kullanıcılarının bir çoğu daha iyi yanlayabilmek için tam kilitli diferansiyel uygulaması yapıyorlardı.
Tam kilitli diferansiyel sistemi trafikte araç kullanımına uygun değildir. Yalnızca yanlamak veya başka türlü hareketler için kullanılır.

Geçmişte uygulanmış bir çok diferansiyel tipi var, bunlara en büyük örnek 90'lı yıllarda Amerikan araçlarında yaygın olarak gördüğümüz TORSEN tipidir.
Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. Gelişen teknolojiyle birlikte değişen kilitli diferansiyel teknolojilerinin farklılaştığını biliyorum fakat bu farklılıkları araştıracak ve aktaracak durumda olmadığım için sadece kilitli diferansiyelin temelini anlatmayı daha doğru buldum. Eklemeleriniz için tekrar teşekkürler.
 

delicavus

Asfalt Kurutucu
11 Eyl 2016
16
15
595
Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. Gelişen teknolojiyle birlikte değişen kilitli diferansiyel teknolojilerinin farklılaştığını biliyorum fakat bu farklılıkları araştıracak ve aktaracak durumda olmadığım için sadece kilitli diferansiyelin temelini anlatmayı daha doğru buldum. Eklemeleriniz için tekrar teşekkürler.

@CenkGs darılmamanıza çok sevindim. Az önce acaba kabalık mı ettim gibi düşünceye kapılmıştım, iletiyi silmeyi düşünüyordum =)
Davranış şeklinizden ötürü ben teşekkür ederim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: dogukancay ve Cenk

MirkanZJ

Profesör
10 Eyl 2016
177
408
1,535
İstanbul
Yani %50 altı bir kilit olabilir... Düşük tur farklı kilit ile dönemezsiniz bile...
Bu güne kadar sahip olduğum tüm araçlarda kilit ve çeşitleri mevcuttu...
Şu anki aracımda arkada %70 ile sınırlı LSD kilit, önde %100 havalı kilit ve ortada da arazi şanzımanının konumuna bağlı olarak, ön arka aksı birbirine %100 olarak kilitleyen bir low modu ve %60 arka, %40 ön olarak dağıtan bir ara şanzıman mevcut...
Dip gaz girilen hiç bir virajda kilitin yol tutuşa olan bir artısını görmedim... Aksine, arkanın çabuk gelmesine sebep oldu...
Farklı bir çok arkadan itişli ve 4 çekerde tecrübe ettim...
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
@CenkGs darılmamanıza çok sevindim. Az önce acaba kabalık mı ettim gibi düşünceye kapılmıştım, iletiyi silmeyi düşünüyordum =)
Davranış şeklinizden ötürü ben teşekkür ederim.
Rica ederim estagfurullah darılma gücenme olur mu hiç. Eksik bildiğim yahut hiç araştırma fırsatım olmayan şeyleri öğrenmiş bulunuyorum böylece. Asıl ben teşekkür ederim aydınlattığınız için :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: alptamer

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
17,942
7
51,189
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
arkadaşlar yağdırmış sağolsunlar. ben de kafamdakileri özetleyeyim de içimde kalmasın :D

diferansiyel kilitleri temelde yol tutuş arttırmak için değil, çekiş kayıplarını minimize etmek için kullanılıyor.
4x4 araçlardaki örnekleri arkadaşlar çok iyi anlatmış.
özellikle önden çekişli araçlarda kullanılan diferansiyel kilitlerinin aracın yol tutuşuna da belirgin katkısı oluyor. virajlarda araçlar öne yığılır ve ön tekerleklere çok fazla yük biner. yana yatmasından ötürü virajın dışındaki tekerleğin üstündeki ağırlık iyice artmış olur. burada kullanılan limitli kaydırmalı diferansiyel ile üzerinde ağırlık olan tekerleğe daha fazla güç verilir. böylece viraj içinde üzerinde hafif yükle kalan tekerleğin kontrolsüz patinajı engellenerek olası bir understeering'in önüne geçilir ve araç burnunu istenen yöne çok daha rahat çevirebilir.
 

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Yani %50 altı bir kilit olabilir... Düşük tur farklı kilit ile dönemezsiniz bile...
Bu güne kadar sahip olduğum tüm araçlarda kilit ve çeşitleri mevcuttu...
Şu anki aracımda arkada %70 ile sınırlı LSD kilit, önde %100 havalı kilit ve ortada da arazi şanzımanının konumuna bağlı olarak, ön arka aksı birbirine %100 olarak kilitleyen bir low modu ve %60 arka, %40 ön olarak dağıtan bir ara şanzıman mevcut...
Dip gaz girilen hiç bir virajda kilitin yol tutuşa olan bir artısını görmedim... Aksine, arkanın çabuk gelmesine sebep oldu...
Farklı bir çok arkadan itişli ve 4 çekerde tecrübe ettim...
O biraz kullanıcıya bakan bir konu. Kilitsiz diferansiyelde kayma ihtimali varsa tek teker boşa düşecek, dolayısıyla çekiş ve hız da kaybolacak. Diferansiyelin (tam kilit olmayanından bahsediyorum) virajdaki amacı yere sürekli güç aktarımı sağlayabilmek. Yani bilinçli kullanıcı için yol tutuşu artımı sağlar. Öyle olmasa çoğu spor otomobilde kullanılmazdı zaten.
 

MirkanZJ

Profesör
10 Eyl 2016
177
408
1,535
İstanbul
O biraz kullanıcıya bakan bir konu. Kilitsiz diferansiyelde kayma ihtimali varsa tek teker boşa düşecek, dolayısıyla çekiş ve hız da kaybolacak. Diferansiyelin (tam kilit olmayanından bahsediyorum) virajdaki amacı yere sürekli güç aktarımı sağlayabilmek. Yani bilinçli kullanıcı için yol tutuşu artımı sağlar. Öyle olmasa çoğu spor otomobilde kullanılmazdı zaten.

Herkes malesef rally pilotu değil hocam... Hız ve çekiş kaybını yeğlerim... Denemek isteyen olursa, ki tehlikeli olacaktır, elektronik yol kontrol sistemleri olmayan biri kilitli biri kilitsiz 2 adet e34 kasa bmw ayarlayıp tecrübe ettirebilirim...
 

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Zaten normal kullanılan, yani binek araçlarda understeera meyilli yapıyorlar işte bu nedenle :) Ama işini bilen bir pilot farkını da hisseder, mesela pist süresini de azaltır açık diferansiyele nazaran, demek istediğim bu.
 

MirkanZJ

Profesör
10 Eyl 2016
177
408
1,535
İstanbul
Zaten normal kullanılan, yani binek araçlarda understeera meyilli yapıyorlar işte bu nedenle :) Ama işini bilen bir pilot farkını da hisseder, mesela pist süresini de azaltır açık diferansiyele nazaran, demek istediğim bu.

İşte pilot için artı, biz kaza yaparız :D
Kilit iyidir hoştur :D Yumuşak ve kaygan zeminde ki artıları için olmazsa olmazım... Ben de kilitsiz binek araç almam... Ama araç sınırları zorlandığında, pistten bahsetmiyorum, arkadan itişli ve kilitli araç biz kullanıcılara hiç bir artı sağlamıyor... Aksine savrulmaya sebep oluyor... Ben çok iyi şöförüm diyen varsa bilemem... Tebrik ederim... :D Önden çekişli ve kilitli bir araca hiç binmedim, o yüzden viraj tutuşuna etkisi nedir bilmiyorum...
 
  • Beğeni
Tepkiler: kerpetenemir

kerpetenemir

Emir Kerpeten
Panpa
9 Eyl 2016
1,332
2,965
3,770
27
İstanbul
Marka
Opel
kilitli difransiyelli aracı sürmek zordur en azından bana göre ben normal bi sürücüyüm istanbulda şehir içinde kullanıyorum 1.3 dizel aracımda kilitli difransiyel olsa bir tek park ederken sorun yaşarım hani bana artısı olmaz
E34 bmw 520i sürmüştüm kilitli (acemiyken) ve bi kaç tehlike atlatmıştım
 
  • Beğeni
Tepkiler: MirkanZJ

kerpetenemir

Emir Kerpeten
Panpa
9 Eyl 2016
1,332
2,965
3,770
27
İstanbul
Marka
Opel
Bonus olarak drag için hazırlanan araçlar yüzde yüz kilitlidir ve sadece düz yolda kullanıyorlar DRAG
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Kilit yol tutuşu mu arttırıyor çok yanlış bilgi, fwd araçlarda araç kaymaya başladığında gaza bastığınız zaman aracın toplaması kilit olduğunda daha kontrollü olur ve virajlarda kafayı çekerek güzel virajlar alırsınız patinaja düşmez ama park etmekte zorlanırsınız ve illegal yapılan kilitler şanzıman bilyalarını bozuyor, RWD araçta kilit kullanmak şehir içinde çok saçma bizimkiler RWD hastası " off kilitli rwd bi koycan yan yan " kafasındalar ama kilitli rwd arabayı park bile edemezler
 

Faruk

Asfalt Kurutucu
Yayın Yönetmeni
7 Eyl 2016
36
67
635
Sakarya
Konuda çok doğru bilgiler de olsa yanlış olan şeyler de var. 320si sahibiyim ve günlük olark kullanıyorum ve fabrika çıkışı kilide sahip. Normal kullanımda herhangi bir arabadan kesinlikle farkı yok. Park ederken, dönerken, dar manevralarda normal kullanıyorsanız varlığından haberiniz bile olmuyor. Hem fwd, hem rwd arabada doğru kilit her zaman yol tutuşunu arttırır ve arttırıyor deneyimlerle sabit. Normalde viraj içindeki tekerleği patinaja düşürecek olan gücü tutuşun olduğu tekerleğe aktarmak kadar doğru bir özellik olamaz.
Yukarıda yazılan yanlış olduğunu düşündüğüm bilgilerin, Türkiye'de kilit denince akla gelenin sanayide yapılan kaynak işlemi olmasından kaynaklı olduğunu düşünüyorum lütfen kimse üstüne alınmasın.
Evet kaynakla yapılan ya da direk drift,drag,offroad amaçlı satın alınıp takılan %100 kilitlerin hem yol tutuşunda hem de şehir içinde bahsedilen dezavantajları olacaktır. Ki bu yüzden de fabrika çıkışlı binek araçların hiçbirinde devamlı %100 kilit bulunmaz
 

ferhanakkan

Asfalt Kurutucu
14 Eyl 2016
46
31
595
28
İstanbul
Kilit yol tutuşu mu arttırıyor çok yanlış bilgi, fwd araçlarda araç kaymaya başladığında gaza bastığınız zaman aracın toplaması kilit olduğunda daha kontrollü olur ve virajlarda kafayı çekerek güzel virajlar alırsınız patinaja düşmez ama park etmekte zorlanırsınız ve illegal yapılan kilitler şanzıman bilyalarını bozuyor, RWD araçta kilit kullanmak şehir içinde çok saçma bizimkiler RWD hastası " off kilitli rwd bi koycan yan yan " kafasındalar ama kilitli rwd arabayı park bile edemezler

Park etmekte zorlanırsınız kısmı %100 kilit için geçerli. Onun dısında park sırasında sorun yaşamazsınız. Kaynaklanan dif ise direk kullanımı eziyet çünkü sürekli iki tekeride hız farkına izin vermediğinden şehir içinde kullanımı sakıncalı özellikle yağmurlu havalarda en ufak virajda araba tekerlek hız farkına izin vermediğinden yanlamaya başlıyor. Tecrübeyle sabittir. Size en büyük önerim ya düzgün bir kilitli dif almak yada hiç kaynak işine girmemek.
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Park etmekte zorlanırsınız kısmı %100 kilit için geçerli. Onun dısında park sırasında sorun yaşamazsınız. Kaynaklanan dif ise direk kullanımı eziyet çünkü sürekli iki tekeride hız farkına izin vermediğinden şehir içinde kullanımı sakıncalı özellikle yağmurlu havalarda en ufak virajda araba tekerlek hız farkına izin vermediğinden yanlamaya başlıyor. Tecrübeyle sabittir. Size en büyük önerim ya düzgün bir kilitli dif almak yada hiç kaynak işine girmemek.
yazımın illegal yapılanlar için olduğunu yazımda belirttim
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım