Lastik Basınçları hk.

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
Bilinçli olan her sürücü arabasının lastik basınçlarını üreticinin verdiği değerlerde ayarlar. Bu konu hakkında çözemediğim bir sürü husus var elbette:

1. Lastik basınçları soğukken ayarlanmalı, ulen -5 derecede soğuk 20 derecede o zaman, ha ne kadar etkiliyor bilemem. Neticede cold starttan sonra maks 1-2 km içinde lastik basıncımı benzinlikte ayarlarım. Basınç ayarlarımı restlerim yol bilgisayarından.

2. Şimdi biz arabaları sert veya yumuşak olmasında lastik basıncına dikkat ederiz. Fabrikanın verdiği değerlere göre anlarız. Şimdi mesela bende golf varken ön-arka 29, bmw varken 29-32(rft takılı değil), bu iki arabamda uçan halıydı, yani aşırı konforlu, mesela mercedes var şimdi, ön-arka 36 bas demiş fabrika, rft leri de söktüm, araba taş gibi doğal olarak. Adamlar yumuşak süspansiyonda koysa bu basınçla sert olur araba. Bu fabrikalar neye göre belirliyor bu basınç değerlerini, fikri olan var mı acaba? Hesabı kitabı neye göre yapıyolar?
 

cgkya

Profesör
16 Eyl 2016
293
447
1,395
1- Lastik basınçları soğukken ayarlanmalı derken hava soğukken değil lastik soğukken ayarlanmalı.Dış hava sıcaklığının bir önemi yok, max 1-2 km gittikten sonra lastik basınçları ayarlanabilir. Ben de bire bir aynı şekilde max 1,5 km sonra benzinliğe ulaşıp ayarlıyorum ve bu arada hızlı gidebilme imkanım da yok. Lastik içindeki hava ısındıkça genleştiği için lastik sıcakken hava basmak istemeden yanlış hava basmaya sebep olur. Kendi gözlemim ve yaptığım şu şekilde. Kışın özellikle kapı içinde yazan değerlerin 1-2 psi üzerinde hava basarım çünkü benim araç çok yatıyor ve soğuk betonda durdukça haftada veya iki haftada bir 2-3 psi'a kadar eksildiğine şahit oluyorum. Kışın biraz daha şişik olması iyidir.

Dış hava sıcaklığının bir önemi yok dedim ama bu lastik basıncında araç yattıkça gerçekleşen değişiklikleri yazın daha keskin bir şekilde görüyorum. Kışın o kadar oynamıyor. Özetle hava ne kadar soğuksa lastik basınçları o kadar doğru şekilde ayarlanıyor deseler itiraz etmem.

2- Bununla ilgili çok parametre vardır. Aracın ağırlığı, lastiklerin ebatları, süspansiyon, yaylar, hatta direksiyonun max. dönüş açısı bile bunun belirlenmesinde bir değişkendir diye düşünüyorum. Onu mühendislere sormak lazım çok fazla fikrim yok.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
1- Soğukken ayarlanmalı. Yani uzun yol giderken molada ayarlamak çok da sağlıklı değildir. Veya ciyak ciyak lastik yakarak yarım saat yardırmışsındır, lastik havalarına ondan sonra bakmak mantıksızdır. Hava sıcaklığından ziyade lastiğin makul mesafeyi sakin kullanımda gitmiş olması kast edilir. Hava sıcaklığı iki lastik basınç kontrolü arasında çok da değişmez. Bu işlem mevsimlik değil, haftalık bir olay sonuçta :)

2- Örnek verdiğin Golf için 29 yetersiz gelir. Neresinden baksan 1200kg araba, virajlarda yanal kuvvet verirken yanağı yere değdirir. Daha yükseğinde konforun azalır ama yol tutuş bariz fark eder. Coil veya spor yay takmak yerine havası düşük tutulan lastiğe 2-3 psi fazla hava basıp önerilen değer aralığına getirmek daha iyidir.

Lastik basınçlarında birden çok değişken var. Özellikle arka lastik basınçları için üreticiler tarafından çok geniş bir aralık verilir. Sebebi arka yolcular + bagaj yükünün değişkenliğidir. Bu aralık benim araba için 26-40 psi arasıdır, o derece geniş :)

Önler ise yol koşullarına göre geniş yanaklı lastiklerde belki 1-2 psi azaltılabilir. Dar yanaklı lastiklerde o da önerilmez çünkü lastik janta daha kolay vurur, daha kolay baloncuk çıkarır, janta daha kolay hasar verir.

Yine kendi aracımdan örnek vereyim: İstanbul'da yalnız yaşarken sert Bridgestone lastiklerimin basınçları ön28 / arka30 olurdu. Çünkü ağırlıklı olarak şehir içi kullanıyordum ve yol bozuklukları malum... E Corsa'ların ön düzende direksiyon kutusu hassaslığı da var, birazcık mecburdum. Arabanın limitlerini o lastik havalarıyla kafama yazdım. =)
Sonra Kocaeli'ye taşındım, ön lastik basıncını 29'a çıkardım. Çukurlardan daha yavaş geçme lüksüm oluyordu. Sonrasında Goodyear'a geçtim. Lastik çok daha yumuşak ve sessidi, benim arabayı başka bir arabaya dönüştürdü. Sonradan evin tek arabası haline geldi, birim zamanda yaptığı yol 1,5 hatta 2 katına çıktı. Lastikler eskidikçe yanakların kendini hafifçe saldığını hissettim. Normalde bu pek hissedilecek bir şey değil ama benim lastikler 70 yanak :D, o yüzden virajlarda hissedebildim. Sanki havalar az geliyordu. Önce 30'a yükselttim. Son zamanlarda ise fabrikanın önerdiği değer aralığında kalmak kaydıyla iyice yükseltip önleri 32 yaptım. Arkaları da 30'dan 32'ye yükselttim. Çünkü genellikle bol yolcuyla veya bagaj yüklü seyahatler yapılıyor. Konfor azaldı fakat lastiğin yumuşak hamuru yine bayağı bir olumsuz etkiyi kurtarıyor.

Genel olarak ideal lastik basıncı, araçlarda lastik başına düşen ağırlıkla hesaplanıyor. O yüzden ağırlık dağılımı çok çok farklı araçlar olmadıkça bu değerler birbirine yakın olur. Lastiklerin yük indeksi de arabalara göre değişiyor. 1600 kg'lık D sınıfı arabayla 900 kg'lık A veya B sınıfı arabanın yük indeksleri de, lastik basınçları aynı olamaz. Ama 1300kg C sınıfı arabayla 1100kg B sınıfı arabanın birbirine yakın olabilir.
upload_2019-1-21_15-16-17.png
 

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
Şimdi demek istediğim beyler, lastik soğuk eyvallah, çok temel bir prensipten yola çıkacağım anlaşabilmek için: “ısınam hava genleşir”, yani -15 te ayarladığım lastik basıncıyla +40 derece hava sıcaklığında ayarladığım lastik basıncının bir olması mümkün değil. Ciddi farklılıklar oluşturur. @bt bak sen diyince fark ettim, sert yumuşak lastikte bence önemli faktör bu olayda. Ha birde, rft fabrikdan çıkışlı arabaya standart lastik takılırsa sizce aynı basınç önerisiyle devam mı edilmeli? @bt he bide benim golf 6 nın fabrika specleri vallah ön arka 29 du, bmw de ön 29 arka 32 idi.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Şimdi demek istediğim beyler, lastik soğuk eyvallah, çok temel bir prensipten yola çıkacağım anlaşabilmek için: “ısınam hava genleşir”, yani -15 te ayarladığım lastik basıncıyla +40 derece hava sıcaklığında ayarladığım lastik basıncının bir olması mümkün değil. Ciddi farklılıklar oluşturur. @bt bak sen diyince fark ettim, sert yumuşak lastikte bence önemli faktör bu olayda. Ha birde, rft fabrikdan çıkışlı arabaya standart lastik takılırsa sizce aynı basınç önerisiyle devam mı edilmeli? @bt he bide benim golf 6 nın fabrika specleri vallah ön arka 29 du, bmw de ön 29 arka 32 idi.
O zaman vw demiş ki "bizim müşteriler yol tutuşunun üst limitine bakmaz konforuna bakar, dört tekere de 29 diyelim ki arabaya konforlu desinler" :D
Dediğin gibi 40°C cayır cayır yaz sıcaklarında lastik çok daha kolay ısınıp geç soğuyacağı için belki 1 psi düşürebilirsin.

rft lastiği hiç tecrübe etmedim, ne desem yalan olur. Mantığım aynı hava basıncıyla devam etmek gerekir diyor ama rft lastikler için bilmediğim trick'ler olabilir. Hakikaten he, bilen varsa yazsın, öğrenelim
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,849
26,157
5,720
Ankara
Marka
Skoda
Lastik soğukken ayarlanmalı hava sıcaklığıyla alakalı değil o şey. Daha sonra -15 ile +40 aynı değil demişsiniz doğru, anında geçmiyoruz bu sıcaklıklar arasında :D Bu yüzden ayda bir falan lastiği ısıtmadan kontrol etmeliyiz. Zaten ülkemizde bir aylık dönemin başından sonuna aman aman bi sıcaklık farkı olmuyo (kışa girerken ani soğumalar dışında) 3-4 haftada bir lastik soğukken kontrol etmeliyiz yani. 2. soru hakkında bi bilgim yok
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Şimdi demek istediğim beyler, lastik soğuk eyvallah, çok temel bir prensipten yola çıkacağım anlaşabilmek için: “ısınam hava genleşir”, yani -15 te ayarladığım lastik basıncıyla +40 derece hava sıcaklığında ayarladığım lastik basıncının bir olması mümkün değil. Ciddi farklılıklar oluşturur. @bt bak sen diyince fark ettim, sert yumuşak lastikte bence önemli faktör bu olayda. Ha birde, rft fabrikdan çıkışlı arabaya standart lastik takılırsa sizce aynı basınç önerisiyle devam mı edilmeli? @bt he bide benim golf 6 nın fabrika specleri vallah ön arka 29 du, bmw de ön 29 arka 32 idi.
Haftalık farklılıklar çok fazla olmadığı için senin kışın ya da yazın 30 psi basmanın bir farkı olmaz. Sonuçta lastik soğukken, hava soğukluğu fark etmeksizin 30 psi basınçta hava oluyor lastiğin içinde. Kışın lastik ısınınca 10 dereceye çıkıyor, yazın 35 civarı. Yani soğukta ve sıcakta delta T aynı gibi bir şey. Dolayısıyla lastik ısınınca basınçlar mevsim fark etmeksizin aynı oluyor. Ama kışın hava basıp taaa yazın ortasında tekrar kontrol edersen çok yüksek ihtimal farklı değer görürsün.

RFT ya da değil, markanın önerdiği basınçta kullanılması lazım diye biliyorum ben. Sonuçta lastik ebadı aynıysa lastik hacmi de aynı, dolayısıyla basınç da aynı olmalı ki yere değen yüzeyde farklılıklar oluşmasın.
 
  • Beğeni
Tepkiler: ktlcupra

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
Haftalık farklılıklar çok fazla olmadığı için senin kışın ya da yazın 30 psi basmanın bir farkı olmaz. Sonuçta lastik soğukken, hava soğukluğu fark etmeksizin 30 psi basınçta hava oluyor lastiğin içinde. Kışın lastik ısınınca 10 dereceye çıkıyor, yazın 35 civarı. Yani soğukta ve sıcakta delta T aynı gibi bir şey. Dolayısıyla lastik ısınınca basınçlar mevsim fark etmeksizin aynı oluyor. Ama kışın hava basıp taaa yazın ortasında tekrar kontrol edersen çok yüksek ihtimal farklı değer görürsün.

RFT ya da değil, markanın önerdiği basınçta kullanılması lazım diye biliyorum ben. Sonuçta lastik ebadı aynıysa lastik hacmi de aynı, dolayısıyla basınç da aynı olmalı ki yere değen yüzeyde farklılıklar oluşmasın.

Bişi diyim mi? 3 gündür hastayım, bu sebeple iq seviyem embesilden hallice, şu an bastı kafam, teşekkür ederim :D valla işte bende o mantıkla ne diyosa onu basıyodum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: fksarall

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
AB71C025-33EE-49B9-89B1-3901E95CB7CB.jpeg


Arkadaşın arabada(linea) lastik basınçlarını kış şartlarında +0.2 bar basmayı öneri olarak sunmuş. Fiat’a burdan tebriklerimi iletiyorum. Bide BMW de vardı yarım yamalak, başka markada görmedim daha.
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım