LPG ve Karbondioksit Salınımı

sputnik

Üye
Beta Programı
11 Kas 2016
5,475
2
19,695
5,320
İstanbul
Herkese merhaba. Bildiğiniz gibi her geçen gün dünya daha çok kirleniyor, kirletiyoruz. Dizel araçları geçiyorum, co2 salınımları benzinlilerden daha düşüktü (yeni nesillerde aynı araçların benzinlisiyle dizeli neredeyse aynı oldu) ancak NOx 40-50 kat fazlaydı, neyse o konuya girmeyeyim o bambaşka bir konu.
Merak ettiğim konu LPGli araçlar ile benzinli araçlar arasındaki co2 salınım farkı hangi seviyelerde. Okuduğum bazı yazılarda Avrupa'nın bazı bölgelerinde LPG'nin çok yaygın olduğu yazıyordu. Japonya'da çevreyi daha az kirlettiği için taksilerin LPG kullanma şartı varmış.
Siz bu konu hakkında neler biliyorsunuz, ne düşünüyorsunuz? Konuyu "LPG tehlikelidir, tankı patlayabilir, kapalı otoparklara almıyorlar vs." gözüyle değilde bu zehirli gaz salınımları açısından merak ediyorum.

Şuan yorgunum inceleyemedim ama Uludağ Üniversitesi'nden 3 kişi 2006 yılında bunun araştırmasını yapmış, sonuca biraz göz attım kimi şartta LPG kimi şartta benzin daha iyi sonuç vermiş yazıyor. Ancak kullandıkları araçlar 97 Şahin ve 93 Samara. Bir ara onu okuyacağım, bağlantıyı burayada ekliyorum merak edenler için:
http://mmfdergi.uludag.edu.tr/article/download/5000082636/5000076837

Bilgilerden emin değilim ancak Hyundai i10 1.0 benzinlinin co2 salınımı 108g/km imiş, aynı aracın lpglisinin ise 98g/km imiş. Bilgiyi www.nextgreencar.com 'dan aldım, emin olmama nedenim Blue Drive dediği lpgli mi oluyor onu bilmiyorum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: DouglasAdams

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Yazayimmda mobilden nasil yazilirki deneyecegim....
Hyundai almanyadaki gibi karbon salinim uzerinden vergilendirme yapan ulkeler icin kefico adli cevreci departmani kurdu. Bu departman cevrecilik anlaminda ne teknoloji varsa argesini yapti. Bunlara hidrojen yakitli ix35 ve i10 blue gibi urunleri ornek verebiliriz. I10 blue ve blue drive adinda iki i10 var. Benim arabam i10 blue. Blue drive versiyonda 4 kişi oturma duzeni ve start stop var.
Benim i10 blue ikinci jenerasyon kappa motor kullaniyor. Celik bir hava emme manifoldu ve celik egzos manifoldu , bu araca ozel kefico nun geliştirdiği sensorler, enjektorler ve ecu bulunmaktadir. Gaz kelebeği buna komut veren kefico beyni , senin ne kadar gaza bassanda kendi bildigi yoldan giden drive by wire sistemi , yine kendine has gaz pedali gibi donanimlar var.
Her neyse kefico hyundai sayfasini incelemenizi tavsiye ederim...

Dunya uzerindeki tek gercek lpg motoru hyundai i10 1.0 blue modelidir. Basit bir donuşum degil yani.. 2012 de finalist olmuş bir motordur.
 
  • Beğeni
Tepkiler: sputnik

sputnik

Üye
Beta Programı
11 Kas 2016
5,475
2
19,695
5,320
İstanbul
@istanbul Teşekkürler.

@stan Teşekkürler. Bu sıralamayı biliyorum, hatta elektrikli araçların yanına hidrojenlileri ekleyebiliriz, ikiside 0 co2 salınımı yapıyor, daha doğrusu salınım yapmıyor. Gerçi onların üretiminde de çevreye başka türlü zararlar veriliyor deniyor ancak her gün kullanılan fosil yakıtlı araç seviyesinde bir zararı olacağını zannetmiyorum.
Benim esas merak ettiğim benzin ile LPG'nin farkı hangi seviyelerde? Üstte i10 örneğini vermiştim, 10g/km fark vardı. Araçtan araca değişecektir tabii bu ancak ortalama bir bilgi var mı? Varsa nerede bulabilirim. Mesela Suzuki Jimny benzinlide verimsiz, fazla yakıt tüketen, eski bir motor var. 168g/km co2 salınımına sahip, o boyutta bir araç için çok fazla. 4 çeker olması gibi nedenlerden dolayı B sınıflarına göre (günümüz B sınıfı benzinliler 110-120g/km seviyelerinde) daha fazla salınım yapıyor ama mesele sırf 4 çeker olması değil, dediğim gibi motoru verimsiz. Yakıt fazlalığından dolayı kullanıcıları genelde LPG dönüşümü yapıyor. Bu araç dönüşümden sonra kaç g/km co2 salınımı yapıyor? Direkt olarak LPG ve çevreye etkileri gibi bilgiler arıyorum yani, konuyu açma amacım oydu. Bir şeyler buldum gibi ama siteler Almanca, kitlenip kaldım. :D

Bulduğum bilgiler LPG hakkında genel yazılmış, marka/model özelinde bilgi pek yok.
http://www.tlpgder.org.tr/duyurular/43/lpg’nin-cevre-uzerindeki-etkileri.aspx
 
Son düzenleme:

ibougur

Reis
8 Eyl 2016
2,257
4,523
5,020
29
İstanbul
Geçen bi lineanın arkasından geçtim yürürken bayılıyodum dizele bi çözüm bulunmalı gerçekten
 

Otto Çevrimi

Panpa
Destekçi
3 Eki 2016
1,616
1
5,092
4,070
Kocaeli
Marka
Alfa Romeo
@msansertekin bu konu hakkındaki bilgilerinizden yararlanmak isterim. :)
Bence ben konuşmayayım, veriler konuşsun :)


Ayrıca lpg'li araçlarda yakıt gaz fazında içeriye sevk edildiğinden, partikül/is emisyonu sıfıra yakın kabul edilebilir.

Kendi aracımın emisyon sonucundan örnek vereyim: Rölantide karışım bir tık zengin, zaten oksijen oranı düşük çıkmış egzozda. Fakat asıl sürpriz HC emisyonunda. Yani yakıtın buharlaştığı ama homojen karışım oluşturmadığı için tam yanmadığı koşulda.

Rölantide benzin HC 39 ppm.
Rölantide Lpg HC 20 ppm.

Yanma odası içinde hava hareketleri azken benzin iyi karışmıyor, lpg'de sıkıntı yok. Benzin devri 2000de ölçülmüş, lpg devri 2345'te. Lpg hala çok hafif zengin kalmış, fakat CO2 farkı yok gibi bir şey. HC olarak benzinden hala düşük, fakat aradaki fark kapanmış. Boşuna denmiyor, 2500-3000 devirde kullanın benzinliyi diye :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: sputnik

DouglasAdams

DOKTOR
Destekçi
24 Mar 2017
9,898
2
24,175
5,320
İzmir
Marka
Toyota
Dünyamız kirlenir; en mantıklı hareketin enerji oluştururken en az iklim değişikliğine sebebiyet verecek yakıtlara harcanacak Çalışmalar sonucu çıkacak CO2 ayak izinden ziyade, karşı konulması güç olan üret sat çöpe at bir daha aldır rejiminden çıkmamız.Dünya üzerinde enerji harcamaya muhtaç alet-araç sayısı her yıl bir önceki yılın %18 fazlası şeklinde logaritmik artışa sahip.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: sputnik
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım