Neden Gerçek Şartlardaki Emisyon ve Tüketim, Fabrika Verisini Tutmaz? (Teknik Konu)

Otto Çevrimi

Panpa
Destekçi
3 Eki 2016
1,632
1
5,126
4,070
Kocaeli
Marka
Alfa Romeo
İnternette hep şu muhabbet olur, aracın fabrika verisi yakıt tüketimi ve emisyonları, gerçek hayatta çok gerçekçi olmaz. Bunun sebebi olarak emisyon testi prosedürüne bakmak gerekiyor.

Belirli emisyon standartlarını tutturmaya çalışır araçlar. Bu standartlar git gide zorlaşır. Egzozdan atılan NOx, CO, HC, NH3, SOx gibi bileşiklerin limit değerleri sürekli düşer. Bu işlem, limitlerde yapılan oynamadır. Bir de testin kendisi var.


NEDC.png


Bu çevrimin adı NEDC. New European Driving Cycle. "New" olduğuna bakmayın, son güncellemesi 1997 yılında yapıldı. Dikey eksen araç hızı, yatay eksen zaman. Görüldüğü gibi oldukça stabil ve basit hızlanmalar içeriyor. Motor için oldukça kolay aslında.


nedc-rpm-load.PNG

Burada da NEDC çevrimi sırasında motorun çalıştığı noktalar var. Görüldüğü gibi ne kadar dar bir aralık aslında. Haliyle hiçbir değeri gerçekçi değil.


WLTC-class2.png

Sonra çevresel baskılar geldi ve çevrim değişti. WLTP. Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure. Çok daha fazla sert hızlanma, çok fazla geçiş rejimi içeriyor. Motor için özellikle emisyon namına en zor şey, ani yük ve devir değişimleri. WLTP'de bundan var.

Distribution-of-engine-operating-points-on-the-map-for-a-WLTC-cycle-The-blue-line-is-the.png

Burada da WLTP sırasında motorun çalıştığı yerler. Gerçeğe yakın. Fakat hala yeterli değil. Bu motorda 3000 devir tapagaz giderken kimse emisyon ölçmüyor mesela.


Emisyon konusunda firmalar niye çekiniyor ? Çünkü artık WLTP standart, limitler de sıkı. Bundan sonra da RDE'yi aktif etmeye hazırlıyorlar. Real Driving Emissions. İşte orada çanlarına ot tıkanacak.

Bu düşük hacim turboşarj motorların tamamı da bu emisyon prosedürüne göre yapıldı. Mantık şu, "NEDC de zaten güç istemiyor, hacmi küçültelim, testten rahat geçelim, güç istendiğinde turboşarj ile elde ederiz, zaten oraları ölçülmüyor."

Bu taktiğin ağababası VW'dir. Sonra WLTP gelince doğal olarak direkt motoru değiştiremediler. Olanla idare ettiler ve sonuç:


308 GTİ'da cortlamıştı bir ara.



 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,017
7
51,350
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Eline sağlık. Güzel konu. :) hybrid'ler zaten şovunu yapar da, RDE'de verimli atmosferikler mi daha avantajlı olur, yoksa turboşarjlı motorlar mı?

Bir sorum daha var: Adamlar bu kadar emisyon kasıyorlar da, dizel araçlar için ileride olası yaptırımlar neler olur sizce? Şehir içi yasakları filan başladı da, ek vergiler vs.ler var mı, olacak mı?
 

Otto Çevrimi

Panpa
Destekçi
3 Eki 2016
1,632
1
5,126
4,070
Kocaeli
Marka
Alfa Romeo
Eline sağlık. Güzel konu. :) hybrid'ler zaten şovunu yapar da, RDE'de verimli atmosferikler mi daha avantajlı olur, yoksa turboşarjlı motorlar mı?

Bir sorum daha var: Adamlar bu kadar emisyon kasıyorlar da, dizel araçlar için ileride olası yaptırımlar neler olur sizce? Şehir içi yasakları filan başladı da, ek vergiler vs.ler var mı, olacak mı?
İlk sorunun cevabı, çok rahat bir şekilde atmosferikler denenebilir. Hele ki atkinson çevrimli olanlar. Silindir içi sıcaklık artmıyor, aşırı bir zengin karışım gerekliliği yok, NOx yok. Yok oğlu yok. Gaza basıyorsun, gidiyor.


"TURBOCHARGED 3-CYLINDER ENGINES AS WELL AS NATURALLY ASPIRATED 4-CYLINDER ENGINES WITH LARGER DISPLACEMENT ARE BOTH SUITED TO ACHIEVE LOW CO2 EMISSIONS AT LOW COSTS"

Bir de bu CO2 emisyonları, ki atmosferiklerin gol yediği yerdir. İşin içine CO, HC, hele NOx girerse, turboşarj üç silindirin selasını okurlar :)

Eski araçlar için yasaklar başladı. Yenileri yasaklamazlar kolay kolay. Kendi ayaklarına sıkmış gibi olurlar yani. Fakat regülasyonlar yüzünden dizeli üretmek aşırı maliyetli hale gelecek ve firmalar bizzat kendileri terk edecekler dizel motoru.

Yok işte şu kadar sene daha devam edeceğiz muhabbetleri hikaye. Her firma, bir şekilde karardan dönüyor mecbur kalınca. Mazda da bir ara rotary motora tekrar niyetlendi, sonra yok olmaz dedi mesela :)
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: nacker ve bt
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım