Otomatik Şanzıman İle J-Turn Yapılabilir mi?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

burak_burak1007

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
3
2
545
Herkese selamlar, dsg veya tam otomatik şanzımanlı arabalarda j-turn manevrası, şanzımana herhangi bir zarar veriyor mu?
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
kulağa hiç hoş gelmiyor :)
en başta sarsıntılı bir hareket olduğundan özellikle kuru kavrama dsg'leri sadece savrulmadan ötürü perişan edebilir. bunun dışında hareket halinde otomatik şanzımanların R-N-D geçişlerini yaptıracağını da zannetmiyorum. kazayla yaptırırsa çok seri şekilde saliselik hassasiyette doğru anda yapılmazsa şanzımanı dağıtır. ayrıca hız yüksek olduğu için genelde j turn 2. viteste bitirilir, bunu da kulakçıklardan manuel değiştirebilecek ve bunu her devirde yapmaya izin verecek bir şanzıman gerekir. otomatik şanzımanla j turn yapacaksan en iyisi durarak yap.
 
  • Beğeni
Tepkiler: burak_burak1007

Faruk

Asfalt Kurutucu
Yayın Yönetmeni
7 Eyl 2016
36
67
635
Sakarya
Fifth Gear'ın 208 GTI - Clio RS - Fiesta ST karşılaştırması var onda yapıyo olsalar gerek RSle fikir verebilir
 
  • Beğeni
Tepkiler: burak_burak1007

delicavus

Asfalt Kurutucu
11 Eyl 2016
16
15
595
Merhabalar,

J-Turn - Trick doğru teknikle yapılırsa el freni kullanılmasına gerek yoktur. El freni kullanımı, hareket esnasındaki reflekslerinizi ve aracın hızını olumsuz yönde düşürür.
J-Turn, Trick'in ana unsuru sert direksiyon manevrası ile uygulanmalıdır.

*1J-Turn Trick Uygulama Tekniği ; (2. ve 3. adım aynı anda yapılmalı)

  1. Araç geri vitese alınır ve geri istikamete doğru tam gaz ivmelenir. (Geri vites ile, 1. vitesteki maksimum hıza ulaşacak kadar hızlanmalısınız.)
  2. Debriyaj pedalının sonuna kadar basılır ve araç 2. vitese takılır. (Dönüş sağlanmadan debriyaj pedalı bırakılmamalıdır)
  3. Direksiyon, çok sert ve çok hızlı bir hamle ile dönülmek istenilen yöne doğru sallanır. (Yaklaşık olarak 1 tur)
  4. Debriyaj pedalından ayak çekilir. (Tüm adımlar boyunca gaz pedalından ayağınızı çekmezseniz, çok daha devirli kalkış sağlanır)*2

OTOMATİK ŞANZIMAN
J-Turn benzeri Car Trick'leri araçların şanzımanlarına zarar vermezler *3, manevra esnasında en büyük yük dalgası araç diferansiyalinde oluşur.
Otomatik vitesli araçlarda yalnızca, farklı istikamet geçişlerindeki (R ve D) yaşanılan gecikmeden dolayı hareketi kusurlu bir hale getirir.*4

*1 - Bu ve bunun gibi hareketler mutlaka trafiğe kapalı alanlarda yapılmalıdır.
*2 - Tam devir kalkışlarda (Launch Control) aracın aktarma organlarına maksimum seviyede yük biner, aracınız bu gibi yüklenmelere uygun değilse kesinlikle denemeyiniz.
*3 - Her ne kadar bu hareketler fiziksel olarak zarar vermeyeceğini doğrulasa bile, bu sorumluluk kullanıcıya aittir.
*4 - Eski tip otomatik şanzımanlarda geçiş kontrolcüsü olmayabilir, yanlışlıkla P (Park) konumuna atılabilir. Bu durum çok vahim sonuçlara varabilir.


Tamamen kendi deneyimlemelerimle aktarılmıştır. Hiç bir makale, text, kaynaktan alınmamıştır.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
j-turn'un sonunda geriden ileriye vites atılacak hız 1. vites için çok yüksek olacağı için ben otomatik şanzımanın ciddi zorlanacağı kanısındayım.
 
  • Beğeni
Tepkiler: burak_burak1007

delicavus

Asfalt Kurutucu
11 Eyl 2016
16
15
595
j-turn'un sonunda geriden ileriye vites atılacak hız 1. vites için çok yüksek olacağı için ben otomatik şanzımanın ciddi zorlanacağı kanısındayım.

Güncel otomatik şanzımanlar, hız, ivemelenme yönü, devir sayısı, aktarılan tork gibi bir çok veriyi kullanarak hareket ederler. Hız yüksek olduğunda atılması gereken vites dişlisine atacaktır. Şanzıman sisteminin bu özelliklere sahip olduğunu anlamanın bir çok yöntemi var ama en belirgin yöntemi, sıradan binek otomobil şanzımanlarında yüksek devirlerde vites küçültmek istediğinizde bu talebinizi yerine getirmiyorsa akıllı yani korumalı şanzıman sistemine sahipsiniz demektir. Aslında bu tür akıllı şanzımanları üreticiler şanzımanları TORK/DAYANIM oranına göre yerleştirmiyorlar, yani ucuza kaçıyorlar bir nevi. Bazı firmalarda ucuza kaçmaktan ziyade istemsizce yapılan bir vites düşürme işleminin önüme geçmek için konfora dayalı olarak yapıyorlar.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Güncel otomatik şanzımanlar, hız, ivemelenme yönü, devir sayısı, aktarılan tork gibi bir çok veriyi kullanarak hareket ederler. Hız yüksek olduğunda atılması gereken vites dişlisine atacaktır. Şanzıman sisteminin bu özelliklere sahip olduğunu anlamanın bir çok yöntemi var ama en belirgin yöntemi, sıradan binek otomobil şanzımanlarında yüksek devirlerde vites küçültmek istediğinizde bu talebinizi yerine getirmiyorsa akıllı yani korumalı şanzıman sistemine sahipsiniz demektir. Aslında bu tür akıllı şanzımanları üreticiler şanzımanları TORK/DAYANIM oranına göre yerleştirmiyorlar, yani ucuza kaçıyorlar bir nevi. Bazı firmalarda ucuza kaçmaktan ziyade istemsizce yapılan bir vites düşürme işleminin önüme geçmek için konfora dayalı olarak yapıyorlar.
akıllı koruma benim de aklıma geldi ama onu genelde motoru korumak için devir kesiciden önce yükseltmek için ve vites düşürme işlemlerinde tekerleklerin kilitlenmemesi için kullanıyorlar. burada R'den N-D'ye alınarak D konumunun direk 2.vitesten başlaması sözkonusu. bmw, mercedes gibi dijital kumandalı otm. şanzımanlarda bir ihtimal koruma olabilir, araç durmadan D ye atılmasına izin vermeyebilir veya daha fantastik şekilde j-turn hareketini algılayabilir :) . Fakat mekanik olarak vites koluyla şanzıman konumunu kaydırırken öyle bir blokaj da söz konusu olamayacaktır. ben geriden ileri alırken D'yi direk 2. veya 3. vitesten başlatacağını hiç sanmıyorum. eğer modern şanzımanlar bunu yapabiliyorsa tasarlayan tüm mühendislerine tek tek özrü borç bilirim :)
 

delicavus

Asfalt Kurutucu
11 Eyl 2016
16
15
595
akıllı koruma benim de aklıma geldi ama onu genelde motoru korumak için devir kesiciden önce yükseltmek için ve vites düşürme işlemlerinde tekerleklerin kilitlenmemesi için kullanıyorlar. burada R'den N-D'ye alınarak D konumunun direk 2.vitesten başlaması sözkonusu. bmw, mercedes gibi dijital kumandalı otm. şanzımanlarda bir ihtimal koruma olabilir, araç durmadan D ye atılmasına izin vermeyebilir veya daha fantastik şekilde j-turn hareketini algılayabilir :) . Fakat mekanik olarak vites koluyla şanzıman konumunu kaydırırken öyle bir blokaj da söz konusu olamayacaktır. ben geriden ileri alırken D'yi direk 2. veya 3. vitesten başlatacağını hiç sanmıyorum. eğer modern şanzımanlar bunu yapabiliyorsa tasarlayan tüm mühendislerine tek tek özrü borç bilirim :)

Ben W204 Facelift C180 1.6 156HP ile yaklaşık 70 -100 km/h hızla seyir halindeyken N'ye atıp aracı ters döndürüyorum, sonra tekrar aynı istikamete dönüyorum. Dönüş bittikten sonra D konumuna aldığımda hızıma göre vitese geçiş yapıyor. Bu uygulamayı F30 3.20i de bile denedim, aynı tepkiyi oda veriyor. Hatta F30 çok daha hızlı geçiş yapıyor, G-Tronic bu konuda ZF e göre biraz daha fazla düşünüyor vites atmadan önce.

Ayrıca çok daha eski şanzıman olarak 5G-Tronic ile Mercedes w215 CL 55 ile yüksek hızlarda N'ye atıp tekrar tekrar D'ye atmışlığım vardır.

Araç D konumunda iken bile, tekerlekler aksi yöne doğru dönebilir, bu olmasaydı çekiciler araçları çekemezlerdi. Tüm araçların tekerleri aksi istikamete döner. Bunu söylememin sebebi J-Turn Trick ile aracın şanzımanının hiç bir alakası olmaması.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Ben W204 Facelift C180 1.6 156HP ile yaklaşık 70 -100 km/h hızla seyir halindeyken N'ye atıp aracı ters döndürüyorum, sonra tekrar aynı istikamete dönüyorum. Dönüş bittikten sonra D konumuna aldığımda hızıma göre vitese geçiş yapıyor. Bu uygulamayı F30 3.20i de bile denedim, aynı tepkiyi oda veriyor. Hatta F30 çok daha hızlı geçiş yapıyor, G-Tronic bu konuda ZF e göre biraz daha fazla düşünüyor vites atmadan önce.

Ayrıca çok daha eski şanzıman olarak 5G-Tronic ile Mercedes w215 CL 55 ile yüksek hızlarda N'ye atıp tekrar tekrar D'ye atmışlığım vardır.

Araç D konumunda iken bile, tekerlekler aksi yöne doğru dönebilir, bu olmasaydı çekiciler araçları çekemezlerdi. Tüm araçların tekerleri aksi istikamete döner. Bunu söylememin sebebi J-Turn Trick ile aracın şanzımanının hiç bir alakası olmaması.
Tüm Mercedes ve BMW mühendislerine saygılarımı sunuyorum. :)
 

delicavus

Asfalt Kurutucu
11 Eyl 2016
16
15
595
@berkertekin

Aslında tebrik edilesi mühendislik eserleri üretenler ZF, GETRAG hadi Mercedes diyelim G-Tronic'ten dolayı.
Hatta G-Tronic aslında çok eski bir şanzıman, ilk modeli olan 4G-Tronic bile elektronik yani Mercedes 1981 den beri geliştirerek devam ediyor, tabiki güncel şanzımanları Mercedes'e yakışmayan bir haldeler.
 
Son düzenleme:
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım