Yüksek devirde aşınma fazla olur, yağ durumunu genel sıcaklık verilerini unutmadan yap deviri çok fazla yükselteceksen.
Motor freni sırasında yanma olmaz ve sıcaklık değerleri düşer genelde.
Çok yüksek devir dönmedikçe, ayak gazda değilken motorda yük olmadığından ötürü aşınma o kadar da fazla değildir. Zaten yük yok, yağ basıncı ise yüksek devirde olduğu için gırla var. Yatak-mil teması mümkün olmaz bu durumda. Piston yağ jetleri bloktan pistonlara doğru adeta kürekle yağ atar vs.
Buna vakıf olmayan millet, rampa aşağı inerken vitesi düşürmez. "Motor çok bağırıyor" der veya motora bir şey olacak sanar. Frenlere yüklenir. İsterse 40 sene araba kullansın, "motor çok bağırıyor" diyen ve bu olmasın diye yüksek devirlere çıkmayan şoför, benim için acemi şofördür. Kural çok basit ama çok işlevseldir: "Rampayı çıktığın viteste in." Çıkarken nasıl 4k vs görüyorsan, inerken de görmelisin.
Aynı şey rampa çıkarken de geçerli. 3500-3800 yerine 2800'de rampa çıkarlar. Devir dönmesin ses çıkmasın diye.... Fakat aynı devirde gaza yüklenince gelen boooo diye emiş ve egzoz sesini duyarlar. Motor gene aşağı yukarı aynı gürültüyü çıkarır veya dizel daha az devir çeviriyor diye daha gürültüsüz sanarlar vs. Gelişmeyen otomobil kültürünün sebepleri bunlar hep.
Ha üst devirde dipgaz yapmışsın, ha alt devirde. Üç aşağı beş yukarı aynı şeyler. Devirle güç artıyor ama soğutma ve yağlama debisi de artıyor. Alt devirde gazı kökleyerek rampa çıkmak, motora işkence etmektir.