1. Foruma kayıt olmak için tıklayın !

Rot ayarı mı?

Konu, 'Teknik Bilgiler' kısmında motorsinann tarafından paylaşıldı.

  1. motorsinann

    motorsinann Panpa

    Kayıt:
    10 Eylül 2016
    Mesajlar:
    2.186
    Beğenilen Mesajlar:
    8.571
    Selam arkadaşlar, OTOPARK.com forum ailesi olarak herkes arabasını çok seviyor bunda şüphe yok ve yine forum ailesi olarak herkesin eli anahtar tutabiliyor ve uğraşmayı seviyoruz, değil mi?
    Malum bizim ülkede garaj kültürü yok, yani evin veya bahçenin garajında boş zamanında otomobiliyle uğraşmak ne bileyim yağ değişimi olur, balata değişimi olur, ROT AYARI olur.. açıkçası herkes istiyor ama kimse pek uğraşmıyor onun yerine sanayide ustaya giderek veya servise giderek yaptırıyoruz.
    Aracın direksiyonu düzken çok çok hafif sağa veya sola çekme olabiliyor, bu şekilde kullanılmaz mı? elbette kullanılır şahsi olarak aylarca kullandım ki simetri takıntısı olan bir adamım ona rağmen...
    peki bu tarz küçük işlemler için sanayiye gidip 50-60 lira bayılmanın anlamı var mı? başta söylediğim gibi hepimizin eli anahtar tutabiliyor ( rotçular klavyeye saldırdı ).

    Öncelikle arabanın direksiyonunu tam düz şekilde sabitliyoruz ve ardından arabanın düz bir zeminde her iki yandan ip geriyoruz, jantın tam ortasından geçecek şekilde gerdiğimiz ipin ilk önce arka jant çenelerini oranlıyoruz yani iki tarafta aynı değerde olmalı ( görsel paylaşacağım )
    Arka jant ölçeri aynı olduktan sonra ön jant içinde aynı işlemi hassas biçimde, rot kolunun kontra somununu gevşeterek ( genellikle 19-22 tutuyor ama değişkenlik gösterir ) rot kolunun ayar kısmına uygun anahtarımızı takarak sıkıyor veya gevşetiyoruz ve çok dikkatli ince işçilikle jant çene arasında ki uzunluğu orantılıyoruz ve uzunluk eşitlenince kontra somununu sıkıyoruz.

    Aynı işlemi aracın diğer tarafı içinde uyguladıktan sonra yol testi yapabiliriz.



    Çok güzel bir video buldum, umarım anlatabilmişimdir. Yorumlarınızı fikirlerinizi ve düşüncelerinizi bekliyorum arkadaşlar tartışma açık :))
     
    Son düzenleme: 15 Haziran 2018
    Porsche, yaso, Sailor ve 6 kişi daha bunu beğendi.
  2. Cussler

    Cussler Panpa

    Kayıt:
    5 Ekim 2016
    Mesajlar:
    3.252
    Beğenilen Mesajlar:
    8.451
    Marka:
    Toyota
    Hocam bi sorum var:D rot ayarı demek sadece toe açısı demek mi? Kamber ve kaster ayarlamanın ismi farklı mı oluyor?
     
    Porsche bunu beğendi.
  3. motorsinann

    motorsinann Panpa

    Kayıt:
    10 Eylül 2016
    Mesajlar:
    2.186
    Beğenilen Mesajlar:
    8.571
    kamber-kaster standart bizim kullandığımız araçlarda ayarlanmaz, informal bir şekilde amortisöre ince cıvata takarak yapılıyor fakat son derece güvenlik dışı bir işlem.
    Günümüzde satılan ve trafikte dolaşan araçların neredeyse tamamında fabrika çıkışlı şekilde ayarlıdır, bununda ayarını kullanılan parçanın kalıplamasında ve üretiminde karar veriliyor. Pro şekilde kuleye yapılan harici parça müdahalesi ile ayar imkanı mümkün
     
    Porsche ve Cussler bunu beğendi.
  4. fksarall

    fksarall Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    1.030
    Beğenilen Mesajlar:
    2.012
    Marka:
    BMW
    Ön tekerlerin kamber açısı bozulabiliyor, onun ayarı yapılır. Kaldı ki her arabanın kendine göre toe açısı var, bunu iple kafaya göre yapmak bana abes geldi.
     
    Porsche ve Cussler bunu beğendi.
  5. Cussler

    Cussler Panpa

    Kayıt:
    5 Ekim 2016
    Mesajlar:
    3.252
    Beğenilen Mesajlar:
    8.451
    Marka:
    Toyota
    İple ayarlamayı proforyeneller de kullanıyor
    Şu videoda da yapılıyor mesela 11. Dk
     
    Porsche ve fksarall bunu beğendi.
  6. motorsinann

    motorsinann Panpa

    Kayıt:
    10 Eylül 2016
    Mesajlar:
    2.186
    Beğenilen Mesajlar:
    8.571
    kamber açınız kaza v.s yapmadıkça, salıncak, taşıyıcı, amortisör, rotil gibi parçaları eğmedikçe bozulmaz hee ille bozulur diyorsanız kendi standart aracınızdan nasıl yapıldığını gösterinde faydalanalım
     
    TheAMG56 bunu beğendi.
  7. fksarall

    fksarall Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    1.030
    Beğenilen Mesajlar:
    2.012
    Marka:
    BMW
    En basitinden spor yay taktığında bile kamber açısı bozuluyor, arka ayarı yapılamıyor ama ön yapılıyor. Yaptırdım çünkü, oradan biliyorum. Kendim yaptım da demedim ayrıca. Saldırıya geçmenin manası yok.
    Aftermarket coille yarış mühendisleri tarafından yapılıyor. Orada kurulan düzenekle en üstteki videodaki düzeneği karşılaştırınca içler acısı durum ortaya çıkıyor zaten.
     
  8. bt

    bt Panpa

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    9.984
    Beğenilen Mesajlar:
    31.690
    Marka:
    Opel
    Eline sağlık Sinan kardeşim. Benim de sorum şu olacak: Bu eski usul rot ayarından önce jantların balanstan ziyade yamukluk durumu önceden elden geçmeli, doğru mudur? Özellikle eski yıllanmış araçlarda yamuk jant sıkıntısı sıkça görülebiliyor malum. İple jant arasındaki boşluk ölçümü yamuk jantta sağlıklı olmaz diye düşünüyorum?
     
  9. İstanbullu

    İstanbullu Panpa

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    6.687
    Beğenilen Mesajlar:
    9.817
    Marka:
    Hyundai
    İple ayaralmayı felan şimdi geçelim, Ben komple bakımı kendim yapmak için çalışmalara başladım. Bu konuda sendende destek alacam. Canımı tek sıkan değişmesi gereken lpg filtreleri , onlarda epey berbat yerde..
    Önce debriyaj ayarı
    yağ, yağ filtresi,
    hava ve polen filtresi
    Bunların dışında lpg filtresi
    Lpg vaporizerden katran temizlemesi vs...
    Şanzıman Takozu değişimi .
    hepsini kendim yapmayı planlıyorum.
    Bir tane memleketli usta buldum, onun tezgahı kullanarak da yapabilirim...

    Gelecek ay maaşı alayım. Önce servise gider pazarlık yaparım, olmazsa kendim halledecem.
    Seneyede artık kasko yaptırmadan kullancam arabayı, maliyetler boyu aştı.
    Bilgisayar tamiri yapıyoruz, heralde bir araba tamirinide yaparız.

    Sonucta arkamaızda goca forum var.
     
    motorsinann bunu beğendi.
  10. motorsinann

    motorsinann Panpa

    Kayıt:
    10 Eylül 2016
    Mesajlar:
    2.186
    Beğenilen Mesajlar:
    8.571
    spor yay ile kamber mi bozulurmuş :) kamber dediğimiz olayın amortisör kulesi ile bağlantısı var ben yazıda eski aracı olanların uğraşmayı sevenlerin küçük sıkıntılarını para vermeden çözmeyi amaçladım sizde spor yay kamber kaster toe in out söz ediyorsunuz.. hangi rotçu standart araca kamber ayarını ayarlayabilmiş merak ettim doğrısı
     
  11. motorsinann

    motorsinann Panpa

    Kayıt:
    10 Eylül 2016
    Mesajlar:
    2.186
    Beğenilen Mesajlar:
    8.571
    çok zekice tatlı noktaya deyindin abim, eğik kısım varsa yere veya havaya bakmalı ama zaten jantı o kadar eğen olay aktarma oranına da zarar verir kanımca
     
    bt bunu beğendi.
  12. fksarall

    fksarall Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    1.030
    Beğenilen Mesajlar:
    2.012
    Marka:
    BMW
    Arabayı alçalttığında süspansiyon geometrisi de değişiyor, teker arabaya doğru basıldığı için damper kısalıyor, dolayısıyla negatif kamber oluşuyor. Arabanın bir tekerini kaldırıma çıkarıp bakarsanız görürsünüz dediğim şeyi.

    Neyse, sıkıntı o değil, bir şey demedim say hocam.
     

Sayfayı Paylaş