Süspansiyon

Hangisi ?

  • Torsiyon

  • Bağımsız süspansiyon

  • Dounble wishbone


Sonuçlar yalnızca oylamadan sonra görülebilir.
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Arkadaşlar hepinize çok teşekkür ediyorum :) gördüğünüz gibi o kadar çok süspansiyon çeşidi var ki bazılarının özelliklerini dahi yeni öğrendim ne yalan söyleyim, her birine ayrı ayrı girmiş olsak iptal oluruz :) beklediğim yorumlar bunlardı işte ağzınıza sağlık
 

Cussler

Panpa
5 Eki 2016
3,477
8,934
4,970
Marka
Toyota
Arkadaşlar hepinize çok teşekkür ediyorum :) gördüğünüz gibi o kadar çok süspansiyon çeşidi var ki bazılarının özelliklerini dahi yeni öğrendim ne yalan söyleyim, her birine ayrı ayrı girmiş olsak iptal oluruz :) beklediğim yorumlar bunlardı işte ağzınıza sağlık
Asıl senin ağzına sağlık, uzun süredir teknik anlamda bilgilendirici konular konuşulmuyordu. Benim merak ettiğim scrub radius, vakit bulduğunda onunla da ilgili biseyler yazabilirsen sevinirim. İnternette çok araştırdım ama tam anlamadım hiçbirini:D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Sailor ve TSIDSG

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Asıl senin ağzına sağlık, uzun süredir teknik anlamda bilgilendirici konular konuşulmuyordu. Benim merak ettiğim scrub radius, vakit bulduğunda onunla da ilgili biseyler yazabilirsen sevinirim. İnternette çok araştırdım ama tam anlamadım hiçbirini:D
Bildiğim kadarıyla anlatayım; teker dönüş çizgisiyle lastiğin yere değen tabanının orta noktası arasında kalan mesafe scrub radius oluyor.
main-qimg-82a48e55668f417b645c2cc5ccb57787-c

Mesela gokart arabalarının tekerlerini düşünün. Tekerler olduğu yerde dönmez de ileri geri giderek döner, tabiri caizse yerde sürüklenir. Scrub radius ismi de oradan geliyor.

O uzaklığı büyüttükçe sürücünün eforu artıyor, çünkü dediğimiz gibi yerde sürüklemeye çalışıyor tekeri. Dolayısıyla günlük otomobillerde küçük tutmaya çalışırlar. Ama sıfır scrub radius durumunda da araba çukur ve tümseklere karşı çok hassas olur, bu da istenmez. Negatif frenlemede tekerleri içe çevirtir (toe in), pozitif ise dışa (toe out). Hepsinin birbirine göre avantajı ve dezavantajı var.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Bildiğim kadarıyla anlatayım; teker dönüş çizgisiyle lastiğin yere değen tabanının orta noktası arasında kalan mesafe scrub radius oluyor.
main-qimg-82a48e55668f417b645c2cc5ccb57787-c

Mesela gokart arabalarının tekerlerini düşünün. Tekerler olduğu yerde dönmez de ileri geri giderek döner, tabiri caizse yerde sürüklenir. Scrub radius ismi de oradan geliyor.

O uzaklığı büyüttükçe sürücünün eforu artıyor, çünkü dediğimiz gibi yerde sürüklemeye çalışıyor tekeri. Dolayısıyla günlük otomobillerde küçük tutmaya çalışırlar. Ama sıfır scrub radius durumunda da araba çukur ve tümseklere karşı çok hassas olur, bu da istenmez. Negatif frenlemede tekerleri içe çevirtir (toe in), pozitif ise dışa (toe out). Hepsinin birbirine göre avantajı ve dezavantajı var.
Benim anladığım scrub radius mevzusu süspansiyon geometrisi ve ayarlaması ile alakalı bir terim ve dolayısıyla da yöntem öyle mi ?
 

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Benim anladığım scrub radius mevzusu süspansiyon geometrisi ve ayarlaması ile alakalı bir terim ve dolayısıyla da yöntem öyle mi ?
Aynen, aynı kaster kamber açıları gibi süspansiyon geometrisiyle alakalı bir terim. Genellikle işte bu kingpin eğimi ve kamber açısıyla istenen büyüklüğe getiriliyor. "Scrub radius"taki radius dediği de tekerin orta noktasının çizdiği çemberin yarıçapı falan gibi bir şey. Çizerek anlatabilsem çok daha rahat olacak da kelimelere ancak bu kadar dökebiliyorum :D
Mesela attığım videonun ilk saniyelerinde teker kendi etrafında değil de şasiye bağlandığı yerin çevresinde dönüyor ya, şasiye bağlandığı yerle tekerin tabanının orta noktası arasındaki mesafe scrub radius işte. En primal hali bu olayın.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Aynen, aynı kaster kamber açıları gibi süspansiyon geometrisiyle alakalı bir terim. Genellikle işte bu kingpin eğimi ve kamber açısıyla istenen büyüklüğe getiriliyor. "Scrub radius"taki radius dediği de tekerin orta noktasının çizdiği çemberin yarıçapı falan gibi bir şey. Çizerek anlatabilsem çok daha rahat olacak da kelimelere ancak bu kadar dökebiliyorum :D
Mesela attığım videonun ilk saniyelerinde teker kendi etrafında değil de şasiye bağlandığı yerin çevresinde dönüyor ya, şasiye bağlandığı yerle tekerin tabanının orta noktası arasındaki mesafe scrub radius işte. En primal hali bu olayın.
Tamam, videoda ki görselle daha iyi oturdu kafamda. Ben süspansiyon sistemlerinin çeşitleri ve bu çeşitlerin kullanım şekli, avantaj ve dezavantajlarına dair mevzuları araştırıp bazı bilgilere sahip olmaya çalışıyorum ama bu süspansiyon sistemleri üretilirken ve sürüşe dair ayarlamalar yapılırken ne gibi mühendislik işlerinden geçiyor bunları pek bilmiyorum. Süspansiyon çeşitlerini araştırırken tabii muhakkak karşıma çıkıyor bu terimler ve yöntemler ama malum anlamak için kaynak bulmak kolay olmuyor. Eyvallah hocam, bir şey daha öğrenmiş olduk :D
 

Cussler

Panpa
5 Eki 2016
3,477
8,934
4,970
Marka
Toyota
Bildiğim kadarıyla anlatayım; teker dönüş çizgisiyle lastiğin yere değen tabanının orta noktası arasında kalan mesafe scrub radius oluyor.
main-qimg-82a48e55668f417b645c2cc5ccb57787-c

Mesela gokart arabalarının tekerlerini düşünün. Tekerler olduğu yerde dönmez de ileri geri giderek döner, tabiri caizse yerde sürüklenir. Scrub radius ismi de oradan geliyor.

O uzaklığı büyüttükçe sürücünün eforu artıyor, çünkü dediğimiz gibi yerde sürüklemeye çalışıyor tekeri. Dolayısıyla günlük otomobillerde küçük tutmaya çalışırlar. Ama sıfır scrub radius durumunda da araba çukur ve tümseklere karşı çok hassas olur, bu da istenmez. Negatif frenlemede tekerleri içe çevirtir (toe in), pozitif ise dışa (toe out). Hepsinin birbirine göre avantajı ve dezavantajı var.
Sağol abi simdi oturdu biraz kafamda
 
  • Beğeni
Tepkiler: fksarall

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Tamam, videoda ki görselle daha iyi oturdu kafamda. Ben süspansiyon sistemlerinin çeşitleri ve bu çeşitlerin kullanım şekli, avantaj ve dezavantajlarına dair mevzuları araştırıp bazı bilgilere sahip olmaya çalışıyorum ama bu süspansiyon sistemleri üretilirken ve sürüşe dair ayarlamalar yapılırken ne gibi mühendislik işlerinden geçiyor bunları pek bilmiyorum. Süspansiyon çeşitlerini araştırırken tabii muhakkak karşıma çıkıyor bu terimler ve yöntemler ama malum anlamak için kaynak bulmak kolay olmuyor. Eyvallah hocam, bir şey daha öğrenmiş olduk :D
Sonu yok abi, bana bile makine mühendisi olarak araştırdıkça fenalık geliyor, uçsuz bucaksız. Allahtan seviyorum, yoksa katlanılacak şeyler değil :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cussler ve Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Sonu yok abi, bana bile makine mühendisi olarak araştırdıkça fenalık geliyor, uçsuz bucaksız. Allahtan seviyorum, yoksa katlanılacak şeyler değil :D
Mühendis adama yine nispeten kolay :D Biz işletmeciyiz o yüzden daha bir fazla bön bön bakıyoruz çalışma prensibini, hesaplamaları anlamak için ashashda :D
 
Son düzenleme:

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Görsel mesajda gözükmüyor ama watts'ı biliyorum. Sağ ve sol salıncaklar arasında torsiyon yine var. Ama torsiyon bağımlılığını ve dengesizliğini bir derece azaltmak için ortada birbirine yakın pivot noktadan denge kolları uzanıyor. Çukurların tümseklerin yaratacağı farklı açılardaki dengesizlikleri önlemek için iyi bir çözüm.

Bu arada bir allahın kulu şuraya Renault 9 ve 11'lerdeki çift torsiyon sistemini bırakmayacak mı yahu :) Forumda bir yerlerde paylaşılmıştı, ben birkaç şey bırakayım şuraya da gerisini siz getirin :p
Süspansiyon.png

Trailing Arm Rear Axle Renault.JPG

Yorumlar çok karışık gitmişti. Benim açtığım şu başlıkta bir kısmı konuşulmuştu.
https://www.otopark.com/forum/threa...denilen-bağımsız-arka-süspansiyon.3652/page-2

R9-12 gibi araçlarda ilk torsiyon tiplerinden vardı. Torsiyon çubuğu dediğimiz şeyin diğer adı burulma çubuğu olduğu için günümüz araçlarında genelde iki tekerlek arasında tek bir uzun çubuk ( torsiyon ) bulunurken bu araçlarda birden fazla koymuşlar bu çubukları. Sebebini tam olarak bilemesem de muhtemelen günümüz araçlarında ki gibi dayanımı yüksek bir alaşım bulamadılar ve birden fazla burulma çubuğunu birleştirerek oluşturmuşlar süspansiyonu. Zaten R9 ve 12'ler de bu burulma çubuğunun birden fazla olması da kırılma, yamulma gibi dezavantajlar getirebiliyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve Porsche

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Ekli dosyayı görüntüle 13688
Ekli dosyayı görüntüle 13689
Yorumlar çok karışık gitmişti. Benim açtığım şu başlıkta bir kısmı konuşulmuştu.
https://www.otopark.com/forum/threads/nedir-bu-control-blade-ve-İntegral-link-denilen-bağımsız-arka-süspansiyon.3652/page-2

R9-12 gibi araçlarda ilk torsiyon tiplerinden vardı. Torsiyon çubuğu dediğimiz şeyin diğer adı burulma çubuğu olduğu için günümüz araçlarında genelde iki tekerlek arasında tek bir uzun çubuk ( torsiyon ) bulunurken bu araçlarda birden fazla koymuşlar bu çubukları. Sebebini tam olarak bilemesem de muhtemelen günümüz araçlarında ki gibi dayanımı yüksek bir alaşım bulamadılar ve birden fazla burulma çubuğunu birleştirerek oluşturmuşlar süspansiyonu. Zaten R9 ve 12'ler de bu burulma çubuğunun birden fazla olması da kırılma, yamulma gibi dezavantajlar getirebiliyor.
sağ ve sol teker birbirine bağlı gibi görünse de aslında bağımsız, iç içe geçen çubuklar birbirinden bağımsız hareket ediyor, salıncaklı süspansiyon gibi olmasa da normal torsiyondan iyidir, broadwayde görmüştüm
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve Porsche

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
sağ ve sol teker birbirine bağlı gibi görünse de aslında bağımsız, iç içe geçen çubuklar birbirinden bağımsız hareket ediyor, salıncaklı süspansiyon gibi olmasa da normal torsiyondan iyidir, broadwayde görmüştüm
Linkini attığım başlıkta da açıklamaya çalışmıştım. Torsiyona yarı bağımsız denmesinin sebebi tekerleklerin hareketleri bağımsız ama ikisini birleştiren bir torsiyon, yani ortak merkezli burulma çubuğu ( R9'da birden fazla ) olduğu için bu mekanizmanın izin verdiği ölçüde bağımsız hareket edebiliyorlar. Sayısı birden fazla olan bu burulma çubuklarının esnekliği ne kadar fazlaysa iki tekerlek birbirinden o kadar fazla bağımsız hareket edebilir ama bir yere kadar. Yani yaptıkları hareketler tam bağımsız değil, yarı bağımsız oluyor. Aşağıda ki foto'da söylenen eş merkezli yatay torsiyon kolları dediği de budur. Bir süspansiyon modelinde iki tekerlek eş merkezde birleşiyorsa her halükarda birbirinden etkilenecektir. İki tekerleğin birbirinden bağımsız olduğunu söyleyebilmemiz için ortak bir birleşimlerinin olmaması gerek.
pict0210.jpg
 

goktug.alp

Profesör
Destekçi
16 Nis 2018
574
495
1,020
ZONGULDAK-KKTC
Marka
Jeep
peki torsiyon sistemini beğenmeyen ama mecburen bu sisteme sahip bir arabayı kullanan biri olarak, bu sistemi değiştirebilmek elimizde olan birşey mi?
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
peki torsiyon sistemini beğenmeyen ama mecburen bu sisteme sahip bir arabayı kullanan biri olarak, bu sistemi değiştirebilmek elimizde olan birşey mi?
Sahip olduğun aracın herhangi bir motor veya gövde seçeneğinde bağımsız süspansiyon yoksa kafadan öyle bir şeyi unutman lazım. Aracın şasesi sadece torsiyon montajına göre üretilmiş demektir. Eğer herhangi bir versiyonunda bağımsız süspansiyon varsa parçaları tedarik edersin belki ama onun işçiliğini, montajını, ince ayarlarını sağlıklı şekilde yapacak kişiyi bulamazsın. Proje için geliştirilen bazı araçlarda fantezi şeklinde süspansiyon sistemini değiştirenler olabiliyor ama bizim gündelik bindiğimiz araçlarda sağlıklı şekilde onu dönüştürmek zor.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: goktug.alp

goktug.alp

Profesör
Destekçi
16 Nis 2018
574
495
1,020
ZONGULDAK-KKTC
Marka
Jeep
Sahip olduğun aracın herhangi bir motor veya gövde seçeneğinde bağımsız süspansiyon yoksa kafadan öyle bir şeyi unutman lazım. Aracın şasesi sadece torsiyon montajına göre üretilmiş demektir. Eğer herhangi bir versiyonunda bağımsız süspansiyon varsa parçaları tedarik edersin belki ama onun işçiliğini, montajını, ince ayarlarını sağlıklı şekilde yapacak kişiyi bulamazsın. Proje için geliştirilen bazı araçlarda fantezi şeklinde süspansiyon sistemini değiştirenler olabiliyor ama bizim gündelik bindiğimiz araçlarda sağlıklı şekilde onu dönüştürmek zor.
maalesef başka bir süspansiyon seçeceği yok farklı motor seçeneklerinde, önler macpherson tipi,onlar güzel ama arka torsiyon ,sadece arkalar üzüyor beni.bi çaresi olmalı :(
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
maalesef başka bir süspansiyon seçeceği yok farklı motor seçeneklerinde, önler macpherson tipi,onlar güzel ama arka torsiyon ,sadece arkalar üzüyor beni.bi çaresi olmalı :(
Amortisör ve yay gibi bazı ufak tefek değişimler yapılması söz konusu olabilir ama derde çare olacak üretimde bir amortisör falan bulmak zor. Yani kısacası o işin oluru pek yok gibi. Araçları alırken ona göre seçmek lazım.
 

goktug.alp

Profesör
Destekçi
16 Nis 2018
574
495
1,020
ZONGULDAK-KKTC
Marka
Jeep
Amortisör ve yay gibi bazı ufak tefek değişimler yapılması söz konusu olabilir ama derde çare olacak üretimde bir amortisör falan bulmak zor. Yani kısacası o işin oluru pek yok gibi. Araçları alırken ona göre seçmek lazım.
Araç alırken ankarada test sürüşü yapmıştık, yaşadığımız yer ile yol şartları pek aynı değil.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Araç alırken ankarada test sürüşü yapmıştık, yaşadığımız yer ile yol şartları pek aynı değil.
Zaten ya ona göre yol seçeceksin ya da aracı seçmeden önce bu tarz yorumlarda bulunan testerların ve kullanıcıların tecrübelerine göre hareket edeceksin. Bunun başka yolu yok. Türkiye'de test sürüşüne göre araba alınması zor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: goktug.alp

EmreBHZ

Profesör
8 Eyl 2016
672
1,274
2,270
kötü bir bağımsız süspansiyon < iyi bir torsiyon çubuğu
yani arabayı seçerken bu torsiyon bu bağımsız demek yerine iki aracıda denemek lazım bu
 
  • Beğeni
Tepkiler: goktug.alp

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,653
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
kötü bir bağımsız süspansiyon < iyi bir torsiyon çubuğu
yani arabayı seçerken bu torsiyon bu bağımsız demek yerine iki aracıda denemek lazım bu
Eh biraz da öyle.. Ama piyasada çok fazla model yok torsiyonlu olup da fena olmayan işler çıkaran. Benim bir çırpıda aklıma gelenler emp2 platformlu yeni peugeot'lar, astra j ve k, golf.. Tabii bunlar da yine beklentiler dahilinde ' fena olmayan ' şeklinde yorumlanabilir. Kimi sürücünün beklentisi fazla olduğunda birine iyi gelen öbürüne vasat gelebiliyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: goktug.alp
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım