Soğutma sistemi nasıl çalışır?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Selamlar arkadaşlar sizlere elimden geldiğince basit ve uzatmadan motorlardaki sıvı soğutma sistemini anlatacağım.
Öncelikle görevinden başlayıp parçaları ve nasıl çalıştığını anlatacağım :)


Soğutma sisteminin görevi :


Soğutma sistemi, motor parçalarının fabrika ölçümlerinde iyi bir mühendislik gerektirerek çıkarılan ideal çalışma sıcaklığında tutmaktır.


Sıvı soğutma sisteminin parçaları :


- Motor üzerinde ki su kanalları
- Su hortumları
- Radyatör
- Soğutma fanı
- Devirdaim pompası
- Termostat
-Hararet ( fan ) müşürü
- Genleşme veya yedek su deposu
- Kalorifer peteği

Soğutma sistemi nasıl çalışır?

Öncelikle sabahtan bir örnek vereyim, sabah araca bindiniz ve marşa bastınız farkedersiniz ki motor devri olması gereken 900 devrin üzerindedir, yaklaşık 1100-1200 devirde çalışır.
Karbüratörlü aracı olan veya karbüratörlü araç tecrübesi olanlar iyi bilecektir ki soğuk havalarda ilk çalıştırmada jikle çekilir bunun sebebi soğuk olan motoru zengin karışım yani fazla yakıt göndererek bir an önce ideal çalışma sıcaklığına getirmek ve motoru yıpratmamaktır.
Yeni araçlarda veya duymuşsunuzdur otomatik jikleli araçlarda bu durum kendi kendine gerçekleşiyor peki nasıl oluyor?
Su sıcaklık sensörü dediğimiz parça suyun sıcaklığını ölçüyor ve motor beynine sinyal gönderiyor motor beyni soğutma suyunun düşük sıcaklıkta olduğunu anlayınca enjektörlerin açık kalma sürelerini arttıyor ve motor zengin karışımla çalışıyor.
Motor ideal çalışma sıcaklığına gelene kadar sistemdeki su asla soğutulmaz bunu sağlayan parça da termostatdır.
Genellikle silindir kapağına bağlı olan bir kütüğü bulunur ve motor suyu 90 derece civarına gelene kadar silindir kapağında suyu esir tutar. 90 derece civarına gelen su termostadın içerisinde ki macun kıvamında ki maddeyi yumuşatarak termostat subabının açılmasını ve 90 dereceye gelen suyun silindir kapağını terkederek radyatörde hortumlar vasıtası ile dolaşımını sağlar, radyatör aracın önüne konumlandırılmıştır.
Peki buraya kadar herşey çicek gibi ilerledi fakat bu su kendi kendine mi dolaşıyor? hayır fakat kendi kendine dolaşan sistemlerde var, sıcak/soğuk farkından ötürü çalışan sistemler çok eskide ilk üretimlerde kaldı ki sık sık hararete kalkarlar :)
Yeni nesil araçlarda soğutma suyu bir devirdaim yani su pompası ile sistemde dolaşmaktadır bu pompaya çoğunlukla " V " kayışı veya triger kayışı hareket vermektedir, ender olarak TSI gibi bazı teknolojik motorlardaysa bu pompa elektriklidir! sık sık bozarak hararete neden olur.
Motorumuz şakır şakır çalışıyor, termostadımız açtı, radyatörümüzden suyumuz lıkır lıkır geçiyor ve tekrar silindir kapağına biraz soğutulmuş olarak dönüyor.. silindir kapak contamız, sekmanlarımız, piston kafalarımız, subaplarımız, yağımız, yataklarımız bu durumdan çok memnun ağızları kulaklarında işlerini yerine getiriyorlar, fakat araç durdu ve artık radyatördeki suyu soğutmak için bir rüzgar alınamıyor ve soğutulmak için radyatöre gönderilen su sıcaklığı artarak geri silindir kapağına geliyor ve silindir kapak contamız, motor parçalarımız ısınıyor.. şimdi ne olacak?
İşte tam burada devreye fan giriyor, radyatörün önüne veya genellikle arkasına konumlandırılan fan, hararet müşüründen aldığı sinyal ile devreye giriyor ve radyatöre dönüyor, soğutma suyunu ideal çalışma sıcaklığına getiriyor.
Ford, Opel, Peugeot, Citroen ve aklıma gelmeyen bazı markaların benzinli motorları 100 derece civarında çalışmaktadır, buda ek bir bilgi olsun :)
Biraz daha eski araçlara dönersek krank kasnağı ile birlikte dönen motor fanları göreceğiz, bu sistem devirdaim pompasının kasnağına bağlı olan bir pervane motor çalışmaya başladığı an dönmeye başlıyor, motor suyu tam ısınmadan soğutma yaparak verim kaybına neden oluyor fakat bunun bir ileri teknolojisinde pervaneler ısıya duyarlıdır yani soğuk motorda dönen pervaneyi elinizle tutabilirsiniz dönmeyi keser ve yavaş devirle döner, motor ısındığı zaman pervane göbeği kastatı kesilerek rijit bir biçimde dönmektedir ve devride artmaktadır.
Bununda motordan güç çaldığını iddia ederek elektrik motorlu fan koymaya başladılar 90 ların başında, ilk önden çeker otomobillerde örneğin Mini gibi, radyatör aracın önüne değil yanına yer alır çünkü daha elektrikli fan yok ve motor yan durduğu için kranktan hareket alan pervane dönmektedir. aynı şekilde torostan örnek vermek isterim fakat toros önden çeker olmasına rağmen motoru dik konumlandırılmıştır o yüzden radyatörün yerinde bir değişim yoktur.
Sistemdeki suya ek olarak yedekte bir su kabı veya genleşme deposu bulunmaktadır.
Kalorifer sıcaklığı içinde soğutma suyu kullanılır, motor çalışırken hortumlar vasıtasıyla kalorifer peteğine giden soğutma sıvıları peteğin arkasına konumlandırılan fan ile aracın içerisine sıcak hava üfler, bu yüzden sabahları motorunuz soğukken sıcak hava alamazsınız fakat yüksek hacimli dizel motorlar zor ısındığı için ekstra olarak elektrikli bir ısıtıcı bulunur.
Özellikle eski LPGli araçlarda termostadı yaz aylarında iptal ederler, doğru bir uygulama değil, termostadı iptal ederek motor suyunun silindir kapağında ısınmadan direk olarak radyatöre gönderilmesini ve sürekli olarak soğutulmasını sağlarlar, mühendisler 7 sene uğraşmış çabalaşmış ve sonucunda ideal çalışma sıcaklığı X olan bir motor üretmişler. Yağını, pistonlarını, silindir kapağını, bloğunu tüm parçaları o sıcaklığa göre ayarlamışlar ve sen gidip onu daha soğuk şekilde çalıştırıyorsun, informal işler.
Hava soğutmalı motorlar
Kısa bir biçimde hava soğutmalı motorlar hakkında da bilgi vermek isterim,
bu motorlarun blok dışında ve kapak dışında tırtıklı kanallar bulunur ve rüzgar bu kanallardan gerek ısıyı üzerine alır ve motorun soğutulmasını sağlar, bazı motorlardaysa bir hava pervanesi kranktan güç alarak motorun üzerine hava gönderir ve motor ideal çalışma sıcaklığında kalır.
Hava soğutmalı araçlara örnek vermem gerekirse, eski Magirus ve Volkswagen Beetle diyebilirim.
Sormak istedikleriniz merak ettikleriniz varsa başlıkta tartışabiliriz arkadaşlar,
sevgiler.
 

maximaorhan

Dispatcher
8 Eyl 2016
5,510
17,959
5,320
33
34
Eline emeğine sağlık Sinan, güzel yazı olmuş.
Bir de şu antifriz renklerini derecelerini ve ne kadar su ne kadar antifriz koyacağımız hakkında bilgi verirsen süper olur. Çünkü bu kış inatla ustalardan birisi bütün sisteme antifriz koymaya kalkıştı zor ikna ettim. Yarısı su yarısı antifriz olması gerekiyor diye biliyorum ben ama.
 

Kagan

Driver
Panpa
8 Eyl 2016
1,263
2,245
2,570
Ankara
Alakasız olcak ama burdan sorayım;
-katalizörün motorun çalışma sıcaklığına ve performansına etkisi var mı?
-sürekli yüksek devirde kullanılan bir arabanın katalizöründe ne gibi değişimler olur?
Teşekkürler şimdiden.
 
  • Beğeni
Tepkiler: TSIDSG ve alfhonso

alfhonso

Hakan BIÇAK
Eski İnfazcı, Yeni Eğitici
Yönetici
Admin
9 Eyl 2016
24,635
1
64,444
6,820
34
Denizli
Marka
Mercedes
Harika olmuş yine sinan'cım, sormak istediğim soru şu, neden yine teknik bilgi başlığında konuyu açmadın. Bi de üstüne bizim 2.0 taunusta şu kontağı kapattıktan sonra devreye giren ek fan yok. Ben taktıralım diyorum, Gts'lerdeki fanlı radyatörden alalım diyorum. Babam geçiştiriyor. Ne diyorsun ?
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Eline emeğine sağlık Sinan, güzel yazı olmuş.
Bir de şu antifriz renklerini derecelerini ve ne kadar su ne kadar antifriz koyacağımız hakkında bilgi verirsen süper olur. Çünkü bu kış inatla ustalardan birisi bütün sisteme antifriz koymaya kalkıştı zor ikna ettim. Yarısı su yarısı antifriz olması gerekiyor diye biliyorum ben ama.
Antifriz seviyesi yaşadığın ortamın havasına göre değişir, çok soğuk memlekette yaşıyorsan -30 -40 gibi sisteme komple antifriz koyabilirsin fakat bizim memlekette yarısı su yarısı antifriz olması en uygunudur.
Renkler hakkında çoğu kişi yanlış bilgiyi çok güzel bir şekilde yayıyor, renklerin aslında hiçbir anlamı yok abi antifrizlerin modelleri var, motor blok malzemesine göre silindir kapak malzemesine göre farklılık gösteren antifriz ve daha gelişmiş olan pahalı antifrizlerde var.
Fabrika hangi antifrizi önerdiyse onu koymak gerekli ve bu durum üzerinde araştırma yapılıp konu açılması gerekli, klişe olarak kırmızı antifriz en yaygın olarak kullanılan ideal antifriz
 

kenblock

Panpa
Beta Programı
24 Ocak 2017
5,277
1
9,426
4,970
kocaeli
Sinan abi yazı için emeğine sağlık .

Bizim arabada termostatin bozuk olduğundan şüpheliyiz . Araç zor ısınıyor ayrıca 90°c yi önceden aşıp fan açtığı durumlarda şimdi açmıyor.
Tek zararı motorun geç ısınması mı olur yoksa hayatı bir önem tasiyormu ? Yazı atlatıp bir dahaki kış yaptıralım diyoruz ne dersin ?

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
  • Beğeni
Tepkiler: TSIDSG ve Porsche

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Alakasız olcak ama burdan sorayım;
-katalizörün motorun çalışma sıcaklığına ve performansına etkisi var mı?
-sürekli yüksek devirde kullanılan bir arabanın katalizöründe ne gibi değişimler olur?
Teşekkürler şimdiden.
Katalizör tıkandığı zaman motor tabiri caizse sağırlaşır, sıcaklık konusunda da bir etkisi olacağını düşünmüyorum ama dpf li araçlarda dpf temizlemek adına motor rejenerasyon yapıyor yani zengin karışım vererek dpf yi açıyor bu seferde motor sıcaklığı artarak motor fan açıyor, böyle bir şey söyleyebilirim sana.
sürekli yüksek devirde giden motor katalizör tıkalıysa açabilir
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Harika olmuş yine sinan'cım, sormak istediğim soru şu, neden yine teknik bilgi başlığında konuyu açmadın. Bi de üstüne bizim 2.0 taunusta şu kontağı kapattıktan sonra devreye giren ek fan yok. Ben taktıralım diyorum, Gts'lerdeki fanlı radyatörden alalım diyorum. Babam geçiştiriyor. Ne diyorsun ?
neden kontağı kapatınca devreye giren fan ihtiyacı duydunuz ki abim,
teknik kısımdan çoğu kişinin haberi yok ama bir dahakine oraya açarım
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Sinan abi yazı için emeğine sağlık .

Bizim arabada termostatin bozuk olduğundan şüpheliyiz . Araç zor ısınıyor ayrıca 90°c yi önceden aşıp fan açtığı durumlarda şimdi açmıyor.
Tek zararı motorun geç ısınması mı olur yoksa hayatı bir önem tasiyormu ? Yazı atlatıp bir dahaki kış yaptıralım diyoruz ne dersin ?

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
termostat şaşıyordur yani ömrünü tamamlamış,eğer çok erken açıyorsa motor soğuk çalışır verimsiz olur ucuz bir parça işçiliğe de çok yok değişirseniz daha iyi olur :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

alfhonso

Hakan BIÇAK
Eski İnfazcı, Yeni Eğitici
Yönetici
Admin
9 Eyl 2016
24,635
1
64,444
6,820
34
Denizli
Marka
Mercedes
neden kontağı kapatınca devreye giren fan ihtiyacı duydunuz ki abim,
teknik kısımdan çoğu kişinin haberi yok ama bir dahakine oraya açarım

hacı bizim taunuslarda bi sorun var belki duymuşsundur hararet müşürü uyumsuzluğu, rengine göre oluyo cart curt civasını ölçme bilmemne kaç tane müşür değiştirdik ıııh yinede uymuyor, hiç değişim göstermiyordu. Şu an escort müşürü takılı motor ilk çalıştığında yarıda gösteriyor direk, biraz sıkıştırınca zirveye dayanıyor. Babam da müşüre değil tecrübelerine göre gidiyor, arabayı çok sıkıştırmıyor vs. Bi türlü sokamadığımız revizyon sonrası analog çekeriz diye düşündük ama senin de fikrini almış olayım
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

kenblock

Panpa
Beta Programı
24 Ocak 2017
5,277
1
9,426
4,970
kocaeli
termostat şaşıyordur yani ömrünü tamamlamış,eğer çok erken açıyorsa motor soğuk çalışır verimsiz olur ucuz bir parça işçiliğe de çok yok değişirseniz daha iyi olur :)
Parça çok pahalı değildir (Fiat'ın iddaali olduğu konulardan) ama yazın hava sıcak oluyor ya birde ne bileyim uzun yol dur kalk trafik falan yazın başımıza bela olmasın kısa girerken yaptıracak nasıl olur ?

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
hacı bizim taunuslarda bi sorun var belki duymuşsundur hararet müşürü uyumsuzluğu, rengine göre oluyo cart curt civasını ölçme bilmemne kaç tane müşür değiştirdik ıııh yinede uymuyor, hiç değişim göstermiyordu. Şu an escort müşürü takılı motor ilk çalıştığında yarıda gösteriyor direk, biraz sıkıştırınca zirveye dayanıyor. Babam da müşüre değil tecrübelerine göre gidiyor, arabayı çok sıkıştırmıyor vs. Bi türlü sokamadığımız revizyon sonrası analog çekeriz diye düşündük ama senin de fikrini almış olayım
hararet müşürü muhabbetini konuşmuştuk evet hatırladım abim şimdi
eğer içinin rahat etmesini istiyorsa direk termostat iptali yapın, su sürekli devirdaim etsin hararete de kalkmaz veya el fanı takın el ile kontrol edersnizi
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Parça çok pahalı değildir (Fiat'ın iddaali olduğu konulardan) ama yazın hava sıcak oluyor ya birde ne bileyim uzun yol dur kalk trafik falan yazın başımıza bela olmasın kısa girerken yaptıracak nasıl olur ?

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
olsun canım hava sıcak olsun fabrika zorlu şartlar altında deneyerek üretiyor o motoru bence değiştirin ama siz daha iyi bilirsiniz :)
 

kenblock

Panpa
Beta Programı
24 Ocak 2017
5,277
1
9,426
4,970
kocaeli
olsun canım hava sıcak olsun fabrika zorlu şartlar altında deneyerek üretiyor o motoru bence değiştirin ama siz daha iyi bilirsiniz :)
Estağfurullah üstat , benimki sadece fikirdi sen bu işin okulunu okuyorsun olur mu öyle :)

Doktora gidelim de değiştirelim bari :)

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Estağfurullah üstat , benimki sadece fikirdi sen bu işin okulunu okuyorsun olur mu öyle :)

Doktora gidelim de değiştirelim bari :)

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
:) estagfurullah abim termostat erken açması motorun soğuk çalışmasına neden olur dediğim gibi,
verimsiz olur ama hayati bir durum olmaz yazın neyse de kışın kesin değişmesi gerekli
 

alfhonso

Hakan BIÇAK
Eski İnfazcı, Yeni Eğitici
Yönetici
Admin
9 Eyl 2016
24,635
1
64,444
6,820
34
Denizli
Marka
Mercedes
hararet müşürü muhabbetini konuşmuştuk evet hatırladım abim şimdi
eğer içinin rahat etmesini istiyorsa direk termostat iptali yapın, su sürekli devirdaim etsin hararete de kalkmaz veya el fanı takın el ile kontrol edersnizi

yetkili biri bi kaç saat önce doğru bi uygulama değil dedi :p Bilmiyom ya şu revizyondan sonra bakıcazz :D
 

alfhonso

Hakan BIÇAK
Eski İnfazcı, Yeni Eğitici
Yönetici
Admin
9 Eyl 2016
24,635
1
64,444
6,820
34
Denizli
Marka
Mercedes
ahahaha doğru bir uygulama değil tabi ki ama ben söylerim yapmak istersen ne güzel :D
motor revize mi olacak
yok motor iyi de kaporta revize, motor şanzıman da inecek kaput içi vs komple elden geçecek o arada baskı balata(sıkıntı yokta hazır inmişken) falan filan bu eksiklere bakarız dedik
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım