Arkadaşlar selam, subap sistemini dilim döndüğünce anlatmaya çalışacağım.
Öncelikle nasıl çalıştığı ve görevinden kısa kısa bahsederek çeşitlerini anlatacağım.
Tek silindirli bir motor düşünelim ve bu motorumuz 4 zamanlı olsun, nedir bu zaman?
emme-sıkıştırma-iş-egzos..
piston üst ölü noktadan aşağıya inerken emme subabı açılır içeriye yakıt/hava ( dizellerde sadece hava ) alınır piston yukarıya çıkarken EMME subabı kapanır ve piston yakıt/havayı SIKIŞTIRIR yüksek sıcaklıkta ki yakıt/hava buji sayesinde ateşlenerek İŞ gerçekleşir ( dizellerde sıkışan havanın üzerine motorin püskürtülür ) ve aşağıya büyük basınç ile inen pistonun tekrar yukarıya çıkmasıyla birlikte EGZOS subabı açılarak yanmış gaz dışarıya tahliye edilir, bu saydığım işler sadece 1 deviri oluşturuyor arkadaşlar bu motoru dakika da 10 bin 12 bin devirde hayal etsenize korku filmi gibi...
Bu subapların modern araçların hepsinde yeri, silindir kapağı üzerindedir, eski motorlarda ki benim kişisel favorim SV subap sistemidir.
SV subap sistemi
Silindir bloğunun yanında bulunan bu subap çeşidi otomobillerin ilk zaman ki hallerinde göreceğimiz subap sistemidir. Piston ile paralel şekilde uzanan subaplar alttan eksantrik ile kontrol ediliyor, düşük sıkıştırma oranına sahip oldukları için yanma verimi de azdır fakat triger veya zincir kullanılmadan direk dişli ile yüzbinlerce km sorunsuz gidebilirler ( işte favorim olması için bir neden ) ama trafikte bile hiç göremeyeceğimiz kadar eski bir teknoloji. http://i.hizliresim.com/VP8zZV.png
OHV subap sistemi
Subaplar silindir kapağında bulunur ve eksantrik mili bloktadır yani aşağıdan itecek ve külbütör ile müdahale edilir, Amerikan arabalarında ve Harley V2 motorlarında sık sık görebileceğimiz bir sistemdir fakat çalışan parçanın fazla olması sık sık ayar işlemi gerektirmektedir, sesleri muazzamdır http://i.hizliresim.com/bkZZ5b.jpg
OHC subap sistemi
OHV motorlarda subaplar silindir kapağında ama eksantrik mili bloktaydı bununda sık sık ayar gerektirdiği ve parça çok olduğu için zamanların iyi sağlanamadığı düşüncesiyle eksantrik milininde silindir kapağına alınan sistemdir. Günümüzde ki araçların hepsi OHC motordur, parça sayısını azaltarak hem daha sessiz motor hem daha zamanlar sağlanacaktır, OHC motorlar 2 ye ayrılıyor ;
SOHC ve DOHC işte modern araçlarda da karşımıza çıkan bu durum burada şenleniyor
SOHC nasıl çalışır?
Silindir kapağına alınan subap sistemini tek eksantrikle kontrol eden motorlara denir, 4 silindirli bir motor düşünürsek tek eksantrik yüzünden silindir başı zaten minimum olması gereken 2 subap düşecektir buda toplam 8 subap yapmaktadır. http://i.hizliresim.com/g2vvOb.gif
DOHC nasıl çalışır?
Üstten çift eksantrikli motorlara denir, 4 silindirli bir motor üzerinden örnek vermek gerekirse bu motor 16 subaplı olur yani silindir başına 2 emme 2 egzos subabı.. bu ne işe yarar? silindir içerisine daha çok hava/yakıt alıp yanmış gazı daha rahat çıkarmasına sebep olur buda = performans ve 4000 devir sonrası zırıltılı bir ses verirler Fakat motor üretiyoruz diye odun sobası kadar sağlam, en kibarcığın bile sesinden hoşlanacağı kadar güzel motor üreten Honda, SOHC yani tek eksantrik motordan 16 subap çıkararak aşınan parçaları mümkün olduğunca en aza indirmiş ve üstüne V-tec sistemini koymuştur... http://i.hizliresim.com/VP889q.gif
V-tec nasıl çalışır?
Honda'nın 2 litre atmosferik motordan 240 beygir almasında büyük rol oynayan bu sistem müthiş başarılı bir sistemdir. Bu motorlarda alışılan gelen eksantrik miliyle birlikte subaplara hareket veren kamların ortasında bir büyük daha kam bulunur yani çıkıntı, 5000 devir altında bu kam boşta dönmektedir işlevi olmayan külbütörü iter fakat, 5000 devir üzerinde işlevi olmayan külbütöre yağ basıncı ile bir mil girerek subaplara artık bu büyük kam basmaktadır, böylece içeriye daha çok yakıt/hava alınarak motor performansı ciddi oranda artmaktadır, sesi de tabi http://i.hizliresim.com/OV88OQ.gif
Sorularınız veya tartışmak istediğiniz konu varsa başlık altında konuşabiliriz arkadaşlar
Öncelikle nasıl çalıştığı ve görevinden kısa kısa bahsederek çeşitlerini anlatacağım.
Tek silindirli bir motor düşünelim ve bu motorumuz 4 zamanlı olsun, nedir bu zaman?
emme-sıkıştırma-iş-egzos..
piston üst ölü noktadan aşağıya inerken emme subabı açılır içeriye yakıt/hava ( dizellerde sadece hava ) alınır piston yukarıya çıkarken EMME subabı kapanır ve piston yakıt/havayı SIKIŞTIRIR yüksek sıcaklıkta ki yakıt/hava buji sayesinde ateşlenerek İŞ gerçekleşir ( dizellerde sıkışan havanın üzerine motorin püskürtülür ) ve aşağıya büyük basınç ile inen pistonun tekrar yukarıya çıkmasıyla birlikte EGZOS subabı açılarak yanmış gaz dışarıya tahliye edilir, bu saydığım işler sadece 1 deviri oluşturuyor arkadaşlar bu motoru dakika da 10 bin 12 bin devirde hayal etsenize korku filmi gibi...
Bu subapların modern araçların hepsinde yeri, silindir kapağı üzerindedir, eski motorlarda ki benim kişisel favorim SV subap sistemidir.
SV subap sistemi
Silindir bloğunun yanında bulunan bu subap çeşidi otomobillerin ilk zaman ki hallerinde göreceğimiz subap sistemidir. Piston ile paralel şekilde uzanan subaplar alttan eksantrik ile kontrol ediliyor, düşük sıkıştırma oranına sahip oldukları için yanma verimi de azdır fakat triger veya zincir kullanılmadan direk dişli ile yüzbinlerce km sorunsuz gidebilirler ( işte favorim olması için bir neden ) ama trafikte bile hiç göremeyeceğimiz kadar eski bir teknoloji. http://i.hizliresim.com/VP8zZV.png
OHV subap sistemi
Subaplar silindir kapağında bulunur ve eksantrik mili bloktadır yani aşağıdan itecek ve külbütör ile müdahale edilir, Amerikan arabalarında ve Harley V2 motorlarında sık sık görebileceğimiz bir sistemdir fakat çalışan parçanın fazla olması sık sık ayar işlemi gerektirmektedir, sesleri muazzamdır http://i.hizliresim.com/bkZZ5b.jpg
OHC subap sistemi
OHV motorlarda subaplar silindir kapağında ama eksantrik mili bloktaydı bununda sık sık ayar gerektirdiği ve parça çok olduğu için zamanların iyi sağlanamadığı düşüncesiyle eksantrik milininde silindir kapağına alınan sistemdir. Günümüzde ki araçların hepsi OHC motordur, parça sayısını azaltarak hem daha sessiz motor hem daha zamanlar sağlanacaktır, OHC motorlar 2 ye ayrılıyor ;
SOHC ve DOHC işte modern araçlarda da karşımıza çıkan bu durum burada şenleniyor
SOHC nasıl çalışır?
Silindir kapağına alınan subap sistemini tek eksantrikle kontrol eden motorlara denir, 4 silindirli bir motor düşünürsek tek eksantrik yüzünden silindir başı zaten minimum olması gereken 2 subap düşecektir buda toplam 8 subap yapmaktadır. http://i.hizliresim.com/g2vvOb.gif
DOHC nasıl çalışır?
Üstten çift eksantrikli motorlara denir, 4 silindirli bir motor üzerinden örnek vermek gerekirse bu motor 16 subaplı olur yani silindir başına 2 emme 2 egzos subabı.. bu ne işe yarar? silindir içerisine daha çok hava/yakıt alıp yanmış gazı daha rahat çıkarmasına sebep olur buda = performans ve 4000 devir sonrası zırıltılı bir ses verirler Fakat motor üretiyoruz diye odun sobası kadar sağlam, en kibarcığın bile sesinden hoşlanacağı kadar güzel motor üreten Honda, SOHC yani tek eksantrik motordan 16 subap çıkararak aşınan parçaları mümkün olduğunca en aza indirmiş ve üstüne V-tec sistemini koymuştur... http://i.hizliresim.com/VP889q.gif
V-tec nasıl çalışır?
Honda'nın 2 litre atmosferik motordan 240 beygir almasında büyük rol oynayan bu sistem müthiş başarılı bir sistemdir. Bu motorlarda alışılan gelen eksantrik miliyle birlikte subaplara hareket veren kamların ortasında bir büyük daha kam bulunur yani çıkıntı, 5000 devir altında bu kam boşta dönmektedir işlevi olmayan külbütörü iter fakat, 5000 devir üzerinde işlevi olmayan külbütöre yağ basıncı ile bir mil girerek subaplara artık bu büyük kam basmaktadır, böylece içeriye daha çok yakıt/hava alınarak motor performansı ciddi oranda artmaktadır, sesi de tabi http://i.hizliresim.com/OV88OQ.gif
Sorularınız veya tartışmak istediğiniz konu varsa başlık altında konuşabiliriz arkadaşlar