Bir de Audi'ye bakalım.. Süslü Volkswagen olmadığını anlamak pek zor değil.
Otomobillerde arka süspansiyon sistemini çok kez konuşmuşuzdur. Peki ön süspansiyon sistemi ? Çoğu kişi Audi'lerin ön düzeninde macpherson veya çift kollu süspansiyon kullanıldığını zanneder. Kısmen doğrudur. Ama bir sistem daha var ki çoğu kişi bilmez. 5 noktadan bağlantılı, multilink dediğimiz tam bağımsız bir ön süspansiyon sistemine de sahiptir. Audi'nin boylamasına motorlu versiyonlarında kullandığı bir ön süspansiyon sistemi bu. Çoğu kişi Audi A4'te çift salıncaklı bir ön süspansiyon var zanneder ama 5 noktadan bağlantılı tam bağımsız bir ön süspansiyona sahiptir.
Kısaca bahsetmek gerekirse Audi, ön düzende 3 farklı tip süspansiyon çeşidi kullanıyor. İlki kompakt dediğimiz Audi A1, A3, TT gibi modellerde yer alan macpherson, ikincisi full-size olarak geçen Q7, R8 gibi araçlardaki double wishbone ( çift salıncak ), üçüncüsü ise motoru boylamasına monte edilmiş tüm Audi versiyonlarında olan 5 bağlantılı bir ön süspansiyon çeşididir. Görseli ise tam olarak şu şekildedir;
Ekli dosyayı görüntüle 29266
Biraz da sistemin ayrıntılarından ve double wishbone yerine neden 5 bağlantılı bir ön süspansiyon kullanıldığından bahsedelim;
Süspansiyonun alt kısmında bir destek bağlantısı, bir kontrol kolu vardır. En tepede, yayların orada duran salıncakta ise iki kontrol kolu vardır. Rot kolu da beşinci bağlantıyı oluşturur. 5 noktadan bağlantılı ön süspansiyon yanal ve uzunlamasını kuvvetleri ayrı ayrı idare edebiliyor. Virajlarda gereken yüksek kararlılığa sahip sportif sürüşü sağlarken aynı zamanda konforu da etkilemeden kaliteli sürüş sağlıyor. Bu karmaşık ön süspansiyon yapısı, siz direksiyon manevrasını başlattığınızda veya hızlanma gibi itici güce başvurduğunuzda ve çukur, tümsek v.b darbelerden kaynaklı bozucu bir güçle karşılaştığınızda bu etkilerin hepsini bastırarak direksiyon geri bildiriminin minimum düzeyde etkilenmesine ve daha hassas direksiyon tepkilerine sahip olmanızı sağlıyor. Süspansiyonda ki bağlantılar ve mil yatakları alüminyumdan yapılmıştır. Bu da alt takımın hafifliğine katkıda bulunarak yönlendirmeyi daha hassas hale getirdiği gibi konforu arttırıyor, çarpışma sırasında da güvenliği yükseltiyor.
5 noktadan bağlantılı ön süspansiyonun kullanılabilmesi için ne gerekiyor ?
Öncelikle sistemi kullanılabilir hale getirebilmek için aracın boyutlarının belli bir büyüklükte olması gerekiyor. Kompakt ligin boyutları bu kurulum için yeterli değil. Dolayısıyla A4 ve daha yukarısı gibi üst segment araçlarda hacimsel büyüklük yeterli alan sağlıyor. Segmentten kaynaklı hacimsel büyüklük de tek başına bir kriter değil. Bu süspansiyon sistemi fazla yer kapladığı için enlemesine yerleştirilen motorlu modellerde maalesef kullanılamıyor. Ancak uzunlamasına motorlu versiyonlarda kullanılıyor.
Peki ön süspansiyonda double wishbone ( çift salıncak ) yerine 5 noktadan bağlantılı süspansiyon kullanımı neden tercih edilmiş olabilir ?
Öncelikli sebep süspansiyon geometrisi ayarı.. Çift salıncaklı süspansiyonlarda süspansiyon geometrisi ayarı daha kolaydır ama ayarların alternatifi kısıtlıdır. 5 noktadan bağlantılı süspansiyonda geometri ayarı için daha fazla esneklik şansınız vardır. Yani bir çok farklı süspansiyon geometrisi ayarı şansı tanıyabiliyor. Kısaca ayarlamada ki özgürlük daha fazla. Tabi bu da sürüşün her aşamasını daha kaliteli hale getirmek için alternatif ayar çeşitlerini arttırıyor. Üstelik fazla bağlantı olmasından dolayı ön düzende değiştirilecek herhangi bir parçanın, diğer hareketli parçaları etkileme ihtimali azaldığından ön düzen geometrisini bozma riski de azalıyor. Bunun yanında çift salıncaklı süspansiyonun montaj kolaylığı, daha ağır yük taşıma kapasitesi ( SUV araçlarda daha etkili ), tasarım kolaylığı, daha kolay tekerlek hizalanması ve süspansiyon geometrisinde daha kolay ince ayar gibi artıları vardır.
5 noktadan bağlantılı ön süspansiyonun yegane dezavantajları ise maliyet, kapladığı alandan kaynaklı hacim sorunu ve hareketli parçaların, birleşme noktalarının fazlalığından dolayı daha fazla yıpranma ihtimali.