Tork konvertör nasıl çalışır?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Selam arkadaşlar, ufaktan sohbet ve teknik bilgi paylaşımlı muhabbetlerin dönmesi için kendi çapımda bilgiler paylaşacağım :)
Tork konvertörü kısaca anlatmaya çalışacağım.

Tork konvertörü basitçe karşılıklı iki adet pervane gibi düşünmek gerekli, iyi ATF yağı ile dolu kapalı bir kapta karşılıklı iki pervane, birisinin adı pompa diğerinin ise türbindir.
Pompa kısmı motorun krank miline bağlıdır, türbin kısmı ise şanzıman girişine yani dönme kuvvetini aktarma organlarına aktaran türbin kısmıdır.
Motorun devirlenmesiyle pompa kısmı üzerinde ki bulunan kanatçıklar sayesinde yüksek basınçta yağ basar ve türbinin kanatçıklarına çarpan yağ türbinin dönmesini, güç aktarma organlarına hareketin iletilmesini sağlar. Buraya kadar umarım aklınızda bir şekil oluşmuştur ki fotoğraflarını da paylaşacağım :)
Pompanın ürettiği basınçlı yağın türbin kanatçıklarına çarparak dönmesiyle oluşan dönme kuvveti şanzımana yumuşak ve hassasça güç aktarma organlarına zarar vermeden aktarıyor her şey iyi hoş fakat yüksek devirlerde türbininde devri artacağı için türbin kanatçıklarından geri dönen yağ, krank miline bağlı olan pompaya ters bir yönde çarparak torkun düşmesine neden olacaktır, işte tam burada pompa ve türbinin arasına stator adı verilen bir ufak parçamız yerleşiyor.

Stator, göbekten tek yönlü kavrama ile bağlıdır ve türbinden dönen yağın pompanın torkunu düşürmemesi için dönen yağı ters yönde hareket vererek ( tek yönlü kavrama ) pompanın dönüş yönüne gönderir ve tork konvertör görevini yapmış olur.

Tork konvertör teoride, 50-60 km hızlara kadar tork arttırır yüksek hızlarda ise hareket geçişini direk verir.
Ağır yapısı sayesinde volan görevi görerek motorda ki ölü noktaları atlatır, her dönen parçanın bir balansı olduğu gibi tork konvertöründe balansı vardır :)

Statorun tek yönlü kavraması nedeniyle, tork konvertörlü şanzımanlar rampalarda geri kaçırma yapmaz ve tork konvertör motor çalışmaya başladığı an sürekli kavrama halindedir ve hiçbir zaman kavraması ayırmaz. Bu nedenden ötürü vites D konumundayken ayağımızı frenden çektiğimizde araç doğal bir şekilde hareket etmeye başlayacaktır :)
Tork konvertör şanzımana koyulan ATF isimli yağ ile çalışır aynı zamanda tork konvertörün giriş tarafından şanzımanın içerisinde bir yağ pompasına hareket verir. Bu yağ pompası da elektrovalf denilen parçaya, eski araçlarda 2-3 yeni araçlarda 8 bara kadar basınçlı yağ gönderir, beyinden gelen sinyallere ve aracın yük, yol şartına bağlı olarak elektrovalflere müdahale eden beyin vites geçişlerini sağlar.

Sormak istediğiniz konular varsa konuşabiliriz arkadaşlar :)

tork-konvert-r-2.jpg
 

Bedirhan

Reis
Yönetici
Admin
Destekçi
8 Eyl 2016
6,278
21,696
5,320
26
Avcılar-Darıca
Anlatımın için teşekkürler ağabey. Bunu merak edip araştırmıştım ama pek oturmamıştı şimdi senin yazdıkların ile birlikte biraz daha şekillendi kafamda :)

slide_19.jpg

Sağ üst :p
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
DKG ve PDK gibi çift kavrama şanzımanlardan sonra bence en iyisi tork konvertörlü şanzımanlar. Sorunsuzluk açısından yani.
PDK çok sağlam şanzıman, Porsche gibi firmanın performanslı araçlarının sahip olması gereken bir şanzıman bence ve yaş kavrama, günümüzde ki kuru kavramalarla kıyasla halen tork konvertörlü şanzıman kullanan markalara büyük saygı duyuyorum
 

MertEren

Panpa
8 Eyl 2016
1,216
2,194
3,770
26
İstanbul
Selam arkadaşlar, ufaktan sohbet ve teknik bilgi paylaşımlı muhabbetlerin dönmesi için kendi çapımda bilgiler paylaşacağım :)
Tork konvertörü kısaca anlatmaya çalışacağım.

Tork konvertörü basitçe karşılıklı iki adet pervane gibi düşünmek gerekli, iyi ATF yağı ile dolu kapalı bir kapta karşılıklı iki pervane, birisinin adı pompa diğerinin ise türbindir.
Pompa kısmı motorun krank miline bağlıdır, türbin kısmı ise şanzıman girişine yani dönme kuvvetini aktarma organlarına aktaran türbin kısmıdır.
Motorun devirlenmesiyle pompa kısmı üzerinde ki bulunan kanatçıklar sayesinde yüksek basınçta yağ basar ve türbinin kanatçıklarına çarpan yağ türbinin dönmesini, güç aktarma organlarına hareketin iletilmesini sağlar. Buraya kadar umarım aklınızda bir şekil oluşmuştur ki fotoğraflarını da paylaşacağım :)
Pompanın ürettiği basınçlı yağın türbin kanatçıklarına çarparak dönmesiyle oluşan dönme kuvveti şanzımana yumuşak ve hassasça güç aktarma organlarına zarar vermeden aktarıyor her şey iyi hoş fakat yüksek devirlerde türbininde devri artacağı için türbin kanatçıklarından geri dönen yağ, krank miline bağlı olan pompaya ters bir yönde çarparak torkun düşmesine neden olacaktır, işte tam burada pompa ve türbinin arasına stator adı verilen bir ufak parçamız yerleşiyor.

Stator, göbekten tek yönlü kavrama ile bağlıdır ve türbinden dönen yağın pompanın torkunu düşürmemesi için dönen yağı ters yönde hareket vererek ( tek yönlü kavrama ) pompanın dönüş yönüne gönderir ve tork konvertör görevini yapmış olur.

Tork konvertör teoride, 50-60 km hızlara kadar tork arttırır yüksek hızlarda ise hareket geçişini direk verir.
Ağır yapısı sayesinde volan görevi görerek motorda ki ölü noktaları atlatır, her dönen parçanın bir balansı olduğu gibi tork konvertöründe balansı vardır :)

Statorun tek yönlü kavraması nedeniyle, tork konvertörlü şanzımanlar rampalarda geri kaçırma yapmaz ve tork konvertör motor çalışmaya başladığı an sürekli kavrama halindedir ve hiçbir zaman kavraması ayırmaz. Bu nedenden ötürü vites D konumundayken ayağımızı frenden çektiğimizde araç doğal bir şekilde hareket etmeye başlayacaktır :)
Tork konvertör şanzımana koyulan ATF isimli yağ ile çalışır aynı zamanda tork konvertörün giriş tarafından şanzımanın içerisinde bir yağ pompasına hareket verir. Bu yağ pompası da elektrovalf denilen parçaya, eski araçlarda 2-3 yeni araçlarda 8 bara kadar basınçlı yağ gönderir, beyinden gelen sinyallere ve aracın yük, yol şartına bağlı olarak elektrovalflere müdahale eden beyin vites geçişlerini sağlar.

Sormak istediğiniz konular varsa konuşabiliriz arkadaşlar :)

Ekli dosyayı görüntüle 2920
Şu çift kavramaları bitirip, performanslı tork konvertörlü şanzımanlar neden kullanmazlar ki. Hiç anlamıyorum. Bilgilendirme için teşekkürler hcoam. Eline sağlık. Ender bilgilerinin devamını bekliyoruz.:)
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Şu çift kavramaları bitirip, performanslı tork konvertörlü şanzımanlar neden kullanmazlar ki. Hiç anlamıyorum. Bilgilendirme için teşekkürler hcoam. Eline sağlık. Ender bilgilerinin devamını bekliyoruz.:)
şahsen manuel şanzımancıyım :) ama otomatik olacaksa tam otomatik tercihim olurdu, çift kavramalı şanzıman koyulmasının sebebi daha fazla para kazanmak, Rica ederim :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: MertEren

Bedirhan

Reis
Yönetici
Admin
Destekçi
8 Eyl 2016
6,278
21,696
5,320
26
Avcılar-Darıca
@motorsinann
Şimdi ağabey sana bir iki can alıcı soru:
Tork konvertörlü araba vurdurulur mu?
Tork konvertörlü Otomatik araba çekilir mi başka bir araçla? Bir arkadaşım böyle PowerShift şanzuman yedi, nasıl çekilir?
:D Çıkan şanzumanı eline verdiler, tamiri olur mu, olursa satabilir miyiz? :D
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
@motorsinann
Şimdi ağabey sana bir iki can alıcı soru:
Tork konvertörlü araba vurdurulur mu?
Tork konvertörlü Otomatik araba çekilir mi başka bir araçla? Bir arkadaşım böyle PowerShift şanzuman yedi, nasıl çekilir?
:D Çıkan şanzumanı eline verdiler, tamiri olur mu, olursa satabilir miyiz? :D
Tam otomatik şanzımanlar vurdurulmuyor
Motorun hareketiyle yağlanan şanzımanı çekersek yağ pompası devrede olmayacağı için bir şanzıman daha çöpe gidebilir :)
başka bir araç ile çekmek için şanzımanın üzerinde veya altında bir tuş v.b parça var ona basarak veya açarak şanzımanın içerisinde ki tüm bant ve balataları boşa çıkarıp çekilebiliyor, markadan markaya değişir bu tuş, kilit
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bedirhan
S

Sodalayn

Ziyaretçi
Abi bizde mk2 focus var araba ilk zamanlardako gibi gitmiyo resmen yokuslarda falan can cekisiyo eskiden boyle degildi bunun sebebi tork konvertor balansi olmasi mumkun mu cunku vites gecisleride falanda rezalet..yoksa benim araci ilk alisimda yaptigim kick downlar olabilir mi :D
 

sinankb

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
8
6
595
Öncelikle bu bilgilendirici konu için teşekkürler.
Kendim bizzat tork konvertörlü bir araç kullanıyorum(Renault Bva). Bu şanzımanların yağının değişmesi gerekiyormu? Gerekiyorsa kaç bin km de değişmeli?
Reno yetkili servisleri bu şanzımanın yağının ömürlük olduğunu yağ değiştiği takdirde şanzımanın özelliğini kaybedeceğini söylüyolar. Bu söylemleri bana saçma gelmişti birde ustasına sorayım:)
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Abi bizde mk2 focus var araba ilk zamanlardako gibi gitmiyo resmen yokuslarda falan can cekisiyo eskiden boyle degildi bunun sebebi tork konvertor balansi olmasi mumkun mu cunku vites gecisleride falanda rezalet..yoksa benim araci ilk alisimda yaptigim kick downlar olabilir mi :D
şanzıman yağını değiştir, büyük ihtimal yağdandır
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Öncelikle bu bilgilendirici konu için teşekkürler.
Kendim bizzat tork konvertörlü bir araç kullanıyorum(Renault Bva). Bu şanzımanların yağının değişmesi gerekiyormu? Gerekiyorsa kaç bin km de değişmeli?
Reno yetkili servisleri bu şanzımanın yağının ömürlük olduğunu yağ değiştiği takdirde şanzımanın özelliğini kaybedeceğini söylüyolar. Bu söylemleri bana saçma gelmişti birde ustasına sorayım:)
Çok büyük bir yanlış, bu şanzımanlar yağı kullanarak aracı hareket ettirir ve vites geçişini yaparlar, yağ sürekli kullanılıyor parçalardan talaş çıkıyor, yağ üzerine ısı alıyor zamanla eskiyor. 40 binde bir değiştirilmesi gereken yağdır, amcamda Corsa D 1.4 tam otomatik var şanzımanda sorun çıktı dedim ki yağı değiştir, servis değişmiyor demiş.. bir daha sakın gitme dedim, motor yağından daha büyük önemi var şanzıman yağının
 
  • Beğeni
Tepkiler: sinankb
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım