Virajlar

Goktug

Profesör
Stage 1
Katılım
9 Eyl 2016
Mesajlar
484
Beğeni puanı
541
Yaş
20
Virajlarda

Otomobilin çekiş özellikleri farkı gözetilmeksizin, yapılması gereken tek bir şey vardır o da viraja girmeden önce yeterli yavaşlamanın sağlanmasıdır. Bir viraja girerken amaç; virajlara hızlı girmek değil o virajdan otomobile hasar vermeden tek parça çıkmak olmalıdır.

Otomobil hangi gruba dahil olursa olsun, viraja girmeden önce, yavaşlamayı dört tekerleğin de aynı istikamete baktığı zamanlarda gerçekleştirmeliyiz. Ayrıca ideal dönüş vitesini de frenle birlikte viraja girmeden önce seçmiş olmalıyız. Bu andan sonra, yani direksiyonu viraj yönüne çevirdikten sonra, iki elimizle direksiyonu sıkı sıkı tutarak, dengeli bir gaz koordinasyonu ile viraj içinde hızımızı apeks noktasına (virajın çıkış noktası) kadar sabit tutmaya çalışıp, daha sonra gaza yüklenebiliriz.

Önden Çekişli Otomobil Virajdayken

Önden çekişli bir otomobil ile ideal dönüş süratlerinin üstüne çıktığınızda, kafadan kayma eğilimi gösterir.

Hızımız daha önce belirttiğimiz ideal dönme hızının üstünde ise, önden çekişli otomobiller kafadan kaymaya başlar. Otomobili yolda tutmak için, bizim lift-off dediğimiz, ayağınızı çok kısa bir süre için gazdan kaldırarak tekrar basma işlemini yapmamız gerekir. Önden çekişli bir otomobili ancak bu şekilde yolda tutabiliriz.



Arkadan İtişili Otomobil Virajdayken

Arkadan itişli bir otomobil ise, ideal dönme süratinin üstünde bir hızla viraja girerse, viraja girerken kafadan, viraj çıkışında arkadan kaymaya başlar.

Arkadan itişli otomobilde ise olay çok farklı gelişir, otomobil kaymaya başladığında -ki bu kayma arkanın kopması şeklinde olur- otomobili tam ters istikamete çevirerek, yani kontra vererek dengeli veya gerekli ise tam gaz vererek yolda tutmaya çalışmalıyız. Bu arada her ne olursa olsun asla paniğe kapılıp ayağımızı gazdan çekmemeliyiz. Ayağımız asla frene gitmemeli, aksi halde telafisi imkansız sonuçlarla karşılaşabiliriz.

Dört Çeker Otomobil Virajdayken

Dört çeker bir otomobil, ideal dönüş süratinin üstünde bir hızla viraja girdiğinde, viraja girerken önden çekişli otomobil gibi davranır yani kafadan kayma eğilimi içindedir, viraj çıkışında ise arkadan itişli bir araç gibi arkadan kayar.

Dört çeker araçlarda, hem ön hem de arka tekerleklerin tahrik gücüne sahip olması nedeni ile virajda ön tekerleklerin dönüş istikametine çevrilmesinden sonra, arka tekerleklerin de itmesi sonucu otomobil önce kafadan kayar, sonra da dört teker birden yanlayarak kaymaya başlar. Ama dört çeker özelliği bütün bunlardan sonra ortaya çıkarak, otomobil ne kadar central kayarsa kaysın kendi imkanları ile yolda kalmayı başarır. Burada sürücünün ekstra bir beceri göstermesi gerekmez.

Dört çeker otomobiller, önce kafadan, sonra arkadan, daha sonra da central, yani tümden kaymaya başlar. Bu durumda otomobili dengeli gazla yolda tutmaya çalışmalıyız. Dört çekerlerde ayağınızı asla gazdan çekmeyin. Otomobil zaten kaydığı yere geri gelecek ve yola dönecektir. Dört çeker bir otomobil de diğerlerine kıyasla ayak gazdan kaldırılmadığında, sürücüye daha az iş düşer. Ancak ayağınızı gazdan kaldırdığınız anda dört çeker otomobiller diğer otomobillere oranla iki, hatta üç diferansiyel taşıdıkları için ve daha ağır olduklarından, ağırlık transferi daha yüksek kilolarda meydana gelir ve viraj içinde yapacağınız hatalar diğer otomobillerden çok daha tehlikeli sonuçlara yol açar. Dört çeker otomobilim var, her koşulda dönerim derseniz çok yanılırsınız. Dört çeker bir otomobilde kontrolu yitirdiğiniz zaman geri dönüş çok daha zor, hatta zaman zaman imkansız olacaktır.

Otomobillerin süratlerinden söz ederken, belirli limitler dahilinde konuşuyoruz, normal bir kayma anını düşünüyoruz. Bu limitlerin geçilmesinden sonra meydana gelecek kaymalarda, gaza bassanız da basmasanız da, ne yaparsanız yapın sonuç değişmez. Belirttiğimiz olaylar, optimum hızın biraz üzerinde meydana gelen, kurtarılabilir kaymalar için geçerlidir. alıntı
 
Katılım
27 Eyl 2016
Mesajlar
1,428
Beğeni puanı
2,434
Konum
Ankara
Marka
BMW
Ülkemizdeki viraj eğimlerinin rezilliğini düşündükçe teorik bilgilerden daha fazlasına ihtiyacımız oluyor maalesef. :)
 

MirkanZJ

Profesör
Katılım
10 Eyl 2016
Mesajlar
178
Beğeni puanı
410
Konum
İstanbul
Benim arabam kaymaz :D
Zaten hiç bir viraja kayacak hızda giremezsin...
Çünkü çok korkutuyor :D :D :D
Hep tetikte gidiyorsun, viraj görünce 1km öteden frene asılıyoruz :D :D :D
 

bt

Takipçi
Stage 1
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
13,627
Beğeni puanı
41,640
Konum
Kocaeli
Marka
Opel
Bir kaç küçük ekleme de ben yapayım.

Yukardaki teknikler, araba limit hızlarda virajlara girdiğinde veya yolda fark edilmeyen tutuşu olumsuz etkileyecek bir tabakadan kaynaklı kaymalar için tamamen doğru. Fakat kayma limitinde bir viraja girdiniz ve yukardaki tekniklere sahipsiniz, önünüze o sırada bir şey çıkarsa veya yol geometrisi saçmalarsa ne yapacaksınız? :)
Burada benim yukardaki tüm tekniklerden önceki önerim, asla ama asla yol yüzeyini ve geometrisini daha önceden ezbere bilmediğiniz bir yolda sonuna kadar görüşünüzün açık olmadığı bir viraja bu şekilde girmeyin. Yolda önünüze çıkabilecek sürpriz engeller bir yana, yolların bir çoğunun yüzeyinde enine ve boyuna dalgalanmalar oluyor. Ters eğimler bu söylediğim tehlikenin yanında solda sıfır kalıyor.
Yol geometrisinden kaynaklı bu tarz zıplamalar yaşarsanız veya aracı çizgisinin dışına fırlatacak yol bozukluklarına denk gelirseniz mutlaka direksiyon açınızı önceden planladığınızdan çok da farklı bir yöne çevirmeyin. Anlık panikle biraz fazla çevirilmiş direksiyon veya araç havadayken etkisinin farkına varılmayan sert bir frenleme, sizi çok rahat taklalara götürür.
Görüşün kapalı olduğu virajlarda da önünüze kaza veya arıza yapmış bir araç, bir bisikletli veya bir yaya çıkabilir. Böyle durumlarda en büyük nimet maalesef ABS oluyor. Yapabileceğiniz şey freninizi sonuna kadar basıp arabanın geçebileceği bir boşluğa yönlendirmeye çalışmak olacaktır. ABS yoksa da freni körükleyip kendi belirlediğiniz anlarda arabayı kızaklatarak ve freni gevşettiğiniz anlarda araca yön verip kaçmaya çalışabilirsiniz. ABS yoksa durmaya çalışmayın bile, dönüş sırasında pek mümkün olmuyor.

Ne kadar musibet varsa yazmış diyebilirsiniz. Ama yazdıklarım tamamen tecrübelerimden, kullandığım farklı tipte araçlardan ve atlattığım tehlikelerden harmanlanmıştır. :) Ben çok şükür hiç bir virajda patlamadım ama en son geçen ay bir gece vakti, yaklaşık 20 yıldır ezbere bildiğim bir virajın sonlarına doğru karanlık bir noktada kalan, ışıksız ve arka kasasında ayaklarını arkaya doğru sarkıtıp telefonuyla oynayan bir gencin olduğu bir traktör önüme çıktı ve ABS'siz aracımla kıl payı faciadan döndüm. Karanlıkta kalan son kısmına kadar yol boştu ve virajı buna güvenerek arabayı yanlatacak bir hızda dönüyordum. Muhtemelen her tepkisini bildiğim kendi aracım olmasa, o traktörle birlikte TEM otoyoluna uçardım.

Özetle, @Goktug arkadaşımızın paylaştığı teknikleri pistte fark yaratmak için kullanmanızı öneririm. Zira Türkiye yollarında işler çok fazla değişiyor, sürprizler çok fazla. :)
Hepinize iyi sürüşler dilerim.
 

Kaganglc

Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
491
Beğeni puanı
706
Gerekli teorik ve teknik bilgileri öğrendiyseniz eğer tek yapmanız gereken nabzınızı sabit tutabilmek, heyecan yapmayın, hafif uykulu bir insanın bir işe odaklanıp dünyadan kopması gibi sizde arabanız ve yola odaklanın. Hızlı arabalar kullanıyorsanız arabanın tam önüne veya sağa sola bakarsanız tehlikeli bir heyecan basıyor o yüzden mutlaka sıradaki viraja ya da düzlükteyseniz uzak mesafelere odaklanın. Heyecan tehlikelidir bahsettiğim şey adrenalin değil adrenalin salgısı hayatta kalma içgüdüsünü tetiklediği ve odaklanma yeteneğini en üst limitlere çıkartabildiği için faydalı birşey bile olabilir ama araba ve yola odaklanamayacak kadar heyecanlanırsanız kesinlikle orada bırakın sağa çekin ve sakinleşin. Nabzınızı ve odaklanma yeteneğinizi belli bir sınırda tutabilirseniz gerisini halledebilirsiniz.
 

EmreBHZ

Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
669
Beğeni puanı
1,264
Önemli olan viraja hızlı girmek değil hızlı çıkmak bunu da ben ekleyeyim ilk arabanın arkasının kaydığını hatırlıyorum da çok heyecanlanmıştım motoru 4 bin devirden fazla çeviremiyor dum nedense korkuyordum :D:D:D
 

Kaganglc

Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
491
Beğeni puanı
706
Bide yokuş aşağı hızlı olcam diye zorlamayın dengeyi çok kolay bozabiliyorsunuz.
 

Samed M.

Panpa
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
1,140
Beğeni puanı
2,800
Yaş
20
Konum
Antalya
Marka
Hyundai
Herşey çok güzel, bunlar çok güzel bilgiler ama merak ettiğim bir konu var. Bizim milletin tamamına viraji içerden alın diye öğreten kim ? Adamlar hızları çok az olmasına rağmen her virajı içerden alacam diye uğraşıyor, ondan sonra önüne atlayanlar, üstüne çıkmaya çalışanlar. Virajlı bir yolda anladığım tek şey bizim millette gram sürücülük bilgisi olmadığı. Hadi kendini düşünmüyorsun bizim suçumuz ne ? Her virajda bir tehlike bir aksiyon.
 

Kaganglc

Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
491
Beğeni puanı
706
Herşey çok güzel, bunlar çok güzel bilgiler ama merak ettiğim bir konu var. Bizim milletin tamamına viraji içerden alın diye öğreten kim ? Adamlar hızları çok az olmasına rağmen her virajı içerden alacam diye uğraşıyor, ondan sonra önüne atlayanlar, üstüne çıkmaya çalışanlar. Virajlı bir yolda anladığım tek şey bizim millette gram sürücülük bilgisi olmadığı. Hadi kendini düşünmüyorsun bizim suçumuz ne ? Her virajda bir tehlike bir aksiyon.
Çok yarış oyunu oynamaktan o bir süre sonra alışkanlık yapıyor :D
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
13,698
Beğeni puanı
37,087
Konum
İstanbul
Marka
Ford
Herşey çok güzel, bunlar çok güzel bilgiler ama merak ettiğim bir konu var. Bizim milletin tamamına viraji içerden alın diye öğreten kim ? Adamlar hızları çok az olmasına rağmen her virajı içerden alacam diye uğraşıyor, ondan sonra önüne atlayanlar, üstüne çıkmaya çalışanlar. Virajlı bir yolda anladığım tek şey bizim millette gram sürücülük bilgisi olmadığı. Hadi kendini düşünmüyorsun bizim suçumuz ne ? Her virajda bir tehlike bir aksiyon.
Yavaş gidenlerin bile virajları içerden almaya çalışmasının sebepleri var. Daha az direksiyon hareketi yapmak, içeride daha az sarsılmak, daha az efor sarfetmek vs gibi.. Ben tabii her yolun o anki hıza göre gidilmesinden yanayım. Süratin fazlaysa içeriden alabilirsin ama dışarıdan doğru virajı alabilecek bir hızdaysan içeri girmene, yolun tamamını kullanmaya çalışmaya pek lüzum yok. Söylediğim gibi sürüş rahatlığı sağladığı için hız düşük olsa bile içten alma durumu var. Tabii alışkanlıları da unutmamak gerek.
 
Son düzenleme:

Samed M.

Panpa
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
1,140
Beğeni puanı
2,800
Yaş
20
Konum
Antalya
Marka
Hyundai
Yavaş gidenlerin bile virajları içerden almaya çalışmasının sebepleri var. Daha az direksiyon hareketi yapmak, içeride daha az sarsılmak, daha az efor sarfetmek vs gibi.. Ben tabii her yolun o anki hıza göre gidilmesinden yanayım. Süratin fazlaysa içeriden alabilirsin ama dışarıdan doğru virajı alabilecek bir hızdaysan içeri girmene, yolun tamamını kullanmaya çalışmaya pek lüzum yok. Söylediğim gibi sürüş rahatlığı sağladığı için hız düşük olsa bile içten alma durumu var. Tabii alışkanlıları da unutmamak gerek.
Abi zaten hepimiz yol boşken dalıyoruz içeri ama bu paşalar rahat edecek diye arkadan gelen gariban niye ter döksün. Ne değişik tipler var trafikte, insan korkuyor. Şu ehliyeti alsam da trafiği birde direksiyon başında okusam keşke, belki durum farklıdır pek sanmıyorum ama.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
13,698
Beğeni puanı
37,087
Konum
İstanbul
Marka
Ford
Abi zaten hepimiz yol boşken dalıyoruz içeri ama bu paşalar rahat edecek diye arkadan gelen gariban niye ter döksün. Ne değişik tipler var trafikte, insan korkuyor. Şu ehliyeti alsam da trafiği birde direksiyon başında okusam keşke, belki durum farklıdır pek sanmıyorum ama.
Orası öyle kardeşim. Kendi rahatı için önceliği hep kendinde tutuyor insanlar. Yanımdaki, arkamdaki yahut yaklaştığım araç bu virajı nereden alabilir, nasıl dönebilir diye hiç umursamıyor. Zaten emin ol bir çoğu da neyi neden yaptığını bile bilmiyor sadece öyle öğretmişler öyle gidiyor.
 

Goktug

Profesör
Stage 1
Katılım
9 Eyl 2016
Mesajlar
484
Beğeni puanı
541
Yaş
20
Herşey çok güzel, bunlar çok güzel bilgiler ama merak ettiğim bir konu var. Bizim milletin tamamına viraji içerden alın diye öğreten kim ? Adamlar hızları çok az olmasına rağmen her virajı içerden alacam diye uğraşıyor, ondan sonra önüne atlayanlar, üstüne çıkmaya çalışanlar. Virajlı bir yolda anladığım tek şey bizim millette gram sürücülük bilgisi olmadığı. Hadi kendini düşünmüyorsun bizim suçumuz ne ? Her virajda bir tehlike bir aksiyon.
FAZLA NFS OYNUYORLAR :D
 

fthz

Profesör
Katılım
19 Eyl 2016
Mesajlar
112
Beğeni puanı
61
Yaş
34
Konum
istanbul
Yanlamadan da tadı çıkmaz ki virajın :cool: şaka şaka :D

Çoğu zaman kadrana bakmıyorum, sezgilerime güveniyorum. Kopma noktasına yaklaşınca içinizi bir ürperti kaplıyor zaten o_O Viraja girmeden değil, viraj içinde yavaşlamayı seviyorum. Her zaman viraja girmeden arkamı kollarım boşsa ve iki veya üç şeritse hepsini kullanırım :D babam hiçbir zaman viraja girişlerimi beğenmemiştir, en sık eleştiriyi o yapardı.
 

kurzweil

Asfalt Kurutucu
Katılım
20 Eki 2016
Mesajlar
1
Beğeni puanı
1
Çekiş türü, yol yüzeyi kalitesi ve homojenliği, sürpriz engeller (dana, domuz, tilki, kirpi, ışıksız traktör, seleli motor, yolu ortalayarak gelen ford transit amcalarımız), karşıdan gelenin dışa açılması (viraj yayınız bozulur), eğim, dingil mesafesi, lastik çeşidi ve uygunluğu, aracın gücü, hava şartları, gece ve gündüz, ağırlık ve yük durumu.
Maceraya atılmamalıyız.
Güzergah bilmediğimiz bir güzergah ise hiç atılmamalıyız.
Yokuş aşağı virajlara girmeden önce hız ve vites düşürüp bir ayağımız debriyajda bir ayağımız frenin üstünde (basmadan) tutabiliriz. Şartları zorlamamalıyız. Araba bana ne ben bu tarafa gidiyom hacı kendine iyi bak diyebilir.
Arabanın önünün veya arkasının sürpriz bir şekilde açılmasındansa sakin kalarak kaymadan çizgi dışına taşmayı tercih etmeliyiz.
Yol mıcırlı, yağmurlu ve lastiklerimiz kabaksa giderek daralan bir viraja 90 ile girmemeliyiz.
Yokuş yukarı virajlarda gaza çok abanmamalıyız zira arka taraf sen gidekoy ben bi manzaraya bakıp geleyim diyebilir.
Elektronik sistemlere pek güvenmemeliyiz. Lastiği, jantı, amortisörü, diski, rot-balansı doğru dürüst yapılmayan araçlarda elektronik sistemlerin sürekli hesaplama hataları yaptığını unutmamalıyız diye düşünüyorum; tabii yanılıyor da olabilirim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

kerpetenemir

Panpa
Katılım
9 Eyl 2016
Mesajlar
1,332
Beğeni puanı
2,960
Yaş
23
Konum
İstanbul
Valla bunların hiç birini düşünmüyorum , arabamla okadar bütünleştimki ne eğimmiş ne hızmış ne oversteermış ne lift ofmuş , araba kaymayamı başladı tek yapmam gereken gitmek istediğim yere bakmak , kayıpta bariyere bakarsanız bariyere girersiniz , bunu motorcular daha iyi bilir "bakış" , bakış otomobildede geçerlidir , insanın bilinçaltı ve tecrübesiyle tehlike anında tehlikeye değilde kaçacak alana baktığınız zaman vücudunuz arabayı toplamak için gerekli tepkiyi veriyor hiç bişi yapmanıza gerek yok
 
Üst