Alfa Romeo Tonale phev Q4 (sarj edilebilir hybrid)

RedLine

Profesör
259
Marka
MINI
Selamlar,
Başka forumda konusunu açmıştım,buraya da ekliyorum.Forum ve Youtube gibi ortamlarda Phev (plug in hybrid) araçlar hk cehalet dikkatimi çektiği için biraz da eğitim amaçlı açıyorum konuyu:

R60 Mini Countryman S All4 ile geçen 3 yılın ardından bu dönemde elektrik teknolojisinin ideal kullanımı olduğunu düşündüğüm plug in hybrid (elektrik-benzin bir arada, iki motor) araç arayışına girdim ve finalde seçenekleri Alfa Romeo Tonale,Volvo xc40 ve DS7 olarak 3 seçeneğe indirdim. Volvo nispeten daha düşük güç,önden çeker olması ve ruhsuzluğu yüzünden, ds7 de aşırı yuvarlak hatları ve boyutlarından dolayı elendi.

Adını ilk defa duyduğum Uzakdoğu ve özellikle Çin markalarına mesafeli olduğum, tasarıma,marka kimliğine de önem verdiğim için tercihim Alfa Romeo Tonale 1.3 280hp Q4 phev (destan gibi model adı) modeli oldu.

YouTube veya yazılı ortamda doğru düzgün bir test görmediğim ve gördüklerim de rezillik kıvamında olduğu için (daha 1 tane testçi aracı şarj edip test etmeyi becerememiş,dibe gelmiş batarya ile test yapıp anlatıyorlar) biraz detaylıca yazmaya gayret edeceğim.



Aracı, teknik özellikleri benim için etkileyici olduğu için aldım. Önde 180hp benzinli, arkada 120 hp elektrikli motor bulunuyor, ayrı ayrı veya beraber çalışabilen bu iki motor ile aracı 3 farklı şekilde, tam elektrikli, hybrid ve klasik fosil yakıtlı araç gibi kullanabiliyorsunuz.

*sıkça duyduğum ve düşük zeka belirtisi olduğunu düşündüğüm “boşa motor ağırlığı taşıyor” tespiti yalan yanlış çünkü araç klasik hybrid araçlar gibi de yol alabiliyor (2 motor aynı anda çalışma,yakıtla sarj etme vs gibi seçenekler sunuyor) . Boşa ağırlık taşıma diye birşey yok. Şehiriçinde hybrid modda genelde elektrik ile gidiyor ama istenirse ufak bir ara gaz ile motoru açıp full elektrik yerine elektrik destekli düşük tüketim benzinle de gidilebiliyor)

Motorlara dönelim,arkadaki elektrik motorunun 120 beygirin 20 tanesini kendine saklayıp toplamda size 280hp güç ve 4 teker çekiş sistemi sunuyor. Bu saklama muhabbeti sayesinde şarj tamamen bitse bile ekonomi veya performans isteklerine cevap verebiliyor. Ha arka arkaya 10 kere 0-100 denerseniz ne olur bilmiyorum,gz olmadığım için denemedim. Bu arada pillerin fabrika garantisinin 8 yıl olduğunu ekliyim.

Araçta E-Save adı verilen sistem bir butona bağlı olarak çalışabiliyor. Bu sistem pili benzinli motordan sarj edebildiği gibi, pilin mevcut yüzdesini koruyabiliyor da, 2 kullanım şekli ayarı var anlayacağınız…



Araçta level 2 otonom sürüş sistemi bulunuyor. Adaptif hız sabitleme,mesafe ayarı,şerit takip,fren gibi özellikleri var.

Araçta ciddi bir işletim sistemi bulunuyor, bu sisteme sadece “multimedia” demek çok hafif ve hatta komik kalır. 4 günde menülerin ayarların hepsini gezememiş olabilirim…
Sürücü profillemesinden aracın hangi modda nasıl davranacağına, sarj takviminden sürüş güvenlik sistemlerinin en ince ayrıntısına kadar her detayı ayarlayabilyor, motor yağı/şanzıman yağı sıcaklığından turbo basıncına,su sıcaklığına kadar tüm performans göstergelerini görebiliyorsunuz. Aracın kendi navigasyon sistemi trafik durumunu göstermese de hız sınırından yakındaki akaryakıt istasyonlarına kadar gösteriyor. Apple Car play-Android, kablosuz sarj, ayakla açılan bagaj,adaptif led farlar,koltuk ısıtma/havalandırma,cam tavan-sunroof,harman kardon müzik sistemi…Yok yok diyebilirim.

Sarj-menzil-tüketim konularına gelelim.
Belirttiğim gibi araçta 2 ayrı motor var ve dolayısıyla sağda ve solda olmak üzere 2 depo kapağı bulunuyor. 15.5kw kapasiteli elektrik motoru araçla beraber gelen kablo-adaptör ikilisi ile 220v ev tipi fişle 6 saatte, dışardan alacağınız ve AVM-Yakıt istasyonu gibi yerlerdeki hızlı sarj istasyonlarında sarj etmeniz için gerekli olan type 2 AC kablo ile 2 saatte tam doluma ulaşıyor. 15 Eylül 2024 fiyatıyla avm’de 90tl’ye 0dan 100e dolum yaptım. İlerleyen günlerde sıfıra indirmeden sarj ettiğim için 70tl gibi ücretlere dolum yapabildim.

Aracın elektrik motorunun avantajı şehiriçi dur kalk trafikte, şehir içi sürüşlerde daha çok ortaya çıkıyor. Size tam elektrik ile kullanım şekline göre 60-70km menzil veriyor ki işi 10km uzaklıkta olan biri için bu en az 5-6 kere yakıt yakmadan işe gidip gelmeyi sağlıyor. 1-2 kere İstanbul içi uzun yol (tem,otoban kullanımı) yaptığımda 120km mesafede pilim %25 azaldı, ort tüketim 5lt civarında seyretti. Yine arada D modunda sıka sıka gittiğimi de ekliyim.

İstanbul gibi bir şehirde ortalama hız 20km’ler seviyesine indiğinde tamamen elektrik ile ilerlediğinizde tüketim sıfıra yaklaşıyor. Benim henüz evde sarj etme imkanım olmadığından elektriği idareli kullanıp aracı hybrid modda kullandığımda,yokuşlu,dur kalklı trafikte tüketim 4lt’nin altına indi, teyze modunda kullanırsanız hybrid kullanımda tüketimde 3ün altını rahat görebilirsiniz. Unutmadan, sadece elektrik motoru ile 120km kadar hızlara çıkabiliyorsunuz!

Uzun yolda pil bitiyor ve boşa motor taşıyan ağır araç çok yakıyor diyen cahiller için 140-160
Km bandında gidilen,280hp AWD özellikli olup 7lt civarında yakan başka araç önerilerini bekliyorum. Amacım ekonomi yapmak olsa daha yavaş gidip 4-5lt de yakılabilir ama ben uzun yolda 90-100 ile gidemiyorum. Senede 2-3 kere çıktığım uzun yolda tasarruf kasmıyorum.



Tasarım konularına çok girmeyecem, İtalyan tasarımları zaten ortada. Hepsi birbirine benzeyen elektikli otomobiller arasında, adını ilk defa duyduğum Çinli üreticilerin yanında, otomobil tarihine damgasını vurmuş,100 yıldır otomobil üreten bir markanın aracını kullanmak aracın içinde de dışında da yolda da iyi hissettiriyor.

Şimdilik bu kadar yazayım, aklıma geldikçe yine eklemeler yaparım. Yine garip yorumlar gelecektir. Bekliyorum :)

Eğlenceli bir testini buldum:

İşletim sistemi videosu:
 
Farklı senaryolarda tüketim örneklerini de ekliyim
 

Ekli dosyalar

  • 2FCB5037-9888-4D90-8C07-FB22383BF98F.jpeg
    2FCB5037-9888-4D90-8C07-FB22383BF98F.jpeg
    3 MB · Görüntüleme: 0
  • ECEB2424-2875-4BE4-8D69-9B77A38A0F5F.jpeg
    ECEB2424-2875-4BE4-8D69-9B77A38A0F5F.jpeg
    3.2 MB · Görüntüleme: 0