AÇIK Araç Muayene ve Quattro

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan mow
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

mow

Mete
Düz Yol Gazcısı
12
44
Marka
Audi
Herkese Merhaba,

Bildiğimiz üzere araç muayenesinde araçlar fren testi için dynoya benzer silindirler üzerine çıkartılıyor, 4x4 (awd, 4wd) araçların, özellikle elektronik olmayanlarının kesin olarak bu testten zarar gördükleri uzun süredir bilinen bir durum ve çözüm olarakta seyyar rollerlar ile test yapılıyor deniyor.

Çoktandır aklımı kurcalıyor ancak yeterli bilgi edinemediğim için buradan sormak istedim, servis, usta, bazı forumlar ve tüvtürk'e ulaştım fakat ciddi bir bilgi alamadım, Quattro araçlarda teknisyen bu rollera gerek olmadığını söylüyor ancak ben zıtlaşıp koydurmayı düşünüyorum fakat rollerla yada rollersız, yapılan testten sonra bu aksamla ilgili sorun yaşayan birileri var mıdır?

Bir diğer durum, aracımı pandemi öncesi aldım yaklaşık iki yıldır hem çoğunlukla otoparkta beklediğinden, hem de bu sebepten muayeneye götürmüyorum sadece egsoz muayenesi yaptırdım. Aslında daha önceleri araştırdığım kadarıyla aracı sürerek fren testi yapılıyormuş ancak sorduğumda yapılmıyor dendi, İzmir'de yaşıyorum, doğru düzgün davranmayı ve konuşmayı bilen bir tüvtürk şubesi tavsiyeniz varsa ona da uyarım, aracı alalı bir süre geçti ancak kullanamadım ve muayeneden sonra başıma bir iş gelmesini ve hiç kullanamamış olmayı istemiyorum ve bu konuda herhangi bir yönden tavsiye ve bilgiye açığım, umarım düşündüğüm gibi sorunlu bir durum değildir.

Not: aracım Audi marka, arazi aracı değil, spor coupe bir araç
 
Son düzenleme:
Spor coupe bir araç derken, model veya yılı söyleyince akşamına icra ile evinize gelip anahtar istemezler xd yani rengini bileydik en azından, belki faydamız dokunur…
 
daytona gri :)

notu düşerken asıl amacım arazi aracı olmadığını ve dayanıklı olamayabileceğini belirtmekti, konu tam olarak araç olmadığından da belirtmek istemedim, biraz gizem katmışım haklısın ama gene yazmıyorum PM atıyorum :D sonradan not: PM atamıyormuşum, Haldex Generation 5, şuradaki
otopark videosundan çıkarımım halk arasındaki adıyla çakma dört çeker :)
 
Son düzenleme:
Muayenede 4x4 sistemi bozulan farklı farklı araçlar duydum. Genel olarak arazi aracı sahipleri de muayenelerden şikayetçiydi. Zamanla sistem düzeldi mi bilgim yok.

Kimileri istasyondaki görevlileri ikna edip sürüş testi yaptırıyormuş, sürüş yapmazlarsa roller olmazsa olmaz diye biliyorum.

@emreozukan
 
Özetleyecek olursam : 4x4 aracın sadece ön tekerlerini dyno tekerleğinin üzerine çıkartıyorlar, arka tekerler dönmediği için arazi şanzımanı dişlileri dağılıyor. Aracınızı muayene ettirirken mümkün mertebe başında durmanızı tavsiye ederim.
 
ekşisözlükteki konuyu okudum, buradaki ssangyong, daha öncede subaru forumlarında okumuştum birebir aynı durumu, bu konuda yetkili kime nasıl ulaşabilirim bilmiyorum, ulaşmak istiyorum sonuçta milli servet, buna bakan bir oda ne bileyim bakanlığın bir kolu var mıdır acaba? canı yanan var, yanacaklar var, oradaki teknisyenin yetkinliğine kalıyor konu ve tamamen şans işi, mutlaka işini bilen dikkatli özenli arkadaşlar vardır ama nasıl denk geleceğiz?
 
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Türk Akreditasyon Kurumu denetimleri sağlamaktadır. Araç muayenesinden önce bu iki kurumla iletişime geçmeyi ve durumu anlatmayı deneyin. Eğer bunlardan herhangi bir işe yarar geri dönüş alamazsanız yerinizde olsam bulunduğunuz il ve civar yerlerindeki muayene istasyonlarını telefonla arar durumu anlatır, durumunuza uygun şekilde aracı muayeneden geçirip geçiremeyeceklerini öğrenirdim.

Hiç bir şekilde olumlu bir sonuç alamama durumunda yerinizde olsam aracı istasyonlardan birine götürür, awd sistemi bozan fren testini araca yaptırmazdım. Muhtemelen bu testi yaptırmadığınız için açıklama kısmına şu şu sebepten dolayı fren testi yapılamadığından araç muayeneden kalmıştır şeklinde yazacaklardır. Bu kağıdı alır almaz doğru tanıdık bir avukata giderim, muayene istasyonlarının araç tekniğine uygun ekipman bulundurmama veya araç özelliklerine uygun muayene şekli gerçekleştirmeme durumundan ötürü muayeneden bırakılması hususunda tarafınıza bir zarar gelmemesi açısından konuyu mahkemeye taşırdım. Zaten yetersiz ekipman veya yetersiz müdahaleden dolayı araçları bozulan bir çok vatandaş var. Onları da emsal gösterir olayı hukuki boyuta taşırdım. Bir avukata bu konuyu önceden danışın derim. Mantıken bakıldığında kazanmama ihtimaliniz düşük.
 
2019'da B8 A4 2.0 TFSI Quattro (torsen) muayene yaptırdım. Başka bir sebepten Ankara'daydım ve benim kafamda soru işaretleri olduğundan Subarucu 2 arkadaşla buluşup gittik.

Ankarada genel olarak Subaru bilindiğinden bizim söylememize gerek kalmadı. Bir Vitara ile beraber bizi sıraya aldılar hepimizin işi bitmiş oldu.

Arkadaşlarla beklerken çok konuştuk bu konuyu. 2012lere kadar yolda test yapılıyormuş. Araç sahibi çok ısrar etmezse allah kerim. EVO-STİ oldu mu dünden razılarmış yol testine 😁 Ama SUV sahiplerinden çok mağdur var.

Ankara dışında bir İmpreza sahibinin davayı kazanması sonucu rollerlar dağıtılmış ama yine de koymamak için ellerinden geleni yapıyorlar. "Bunlar ayırıyor abi , biz kaç araca bakıyoruz , kaç kere 4 çeker geldi bi sen misin ? "vs.vs.

Yarım saat teknik tartışan var. Colin Mcrae , Tommi Makinen misin kardeşim koysana incilerin mi dökülür.. Dava konularında da birbirlerini koruyorlar.

Mersinde bir Evo 9 rollersiz test edilip transfer bitiriliyor , sonra uyanıp roller konuluyor ve araç sahibine de olayın başında rollerla test yapılan kısım gösteriliyor.

İnsanlar arabanın torsen mi haldex mi , elektronik mi , mekanik mi , "viscous coupling" var mı , yok mu ?
Bunları bilmek zorunda değil.

Muayenede frene basıldığı için CVT Subaru XV'nin de arka tekerleri dönmedi ama rollerlardan çıkarken verilen gazda dönüyor. Bu durumda bozulabilecek parça viscous coupling ve haldexte bu parça yok.

Yani teoride sorun olmazmış gibi geliyor ama TechT'de haldex S3 8P ile de sorun yaşayan görmüştüm. Ona da "araba bize gelmeden bozuktu" demişler. Bozuksa muayeneden nasıl geçiyor 😁
 
Son düzenleme:
Bence istasyonda muayene yapacak arkadaşa dyno koymasını, aracın sürekli 4x4 olduğunu özellikle belirtin ve sonrasında kontrol ettireceğinizi ve gerekirse video kayıtları ile dava açacağınızı da söyleyin. Ekşideki olayda zaten videoda muayeneyi yapan arkadaş telaşla sonra gelip koymaya çalışıyordu aleti. Önceden belirtirseniz sıkıntı çıkarmaz sonrasında kendi başları da ağrıyacak neticede. Bu gibi durumlarda çalışanlar da biliyor ki firma suçu çalışana atıp sıyrılır, olan o çalışana olur. 4x4 araçlar sonuçta var ülkede ve hepsinde muayenede böyle sıkıntılar olmuyor. Yani işini düzgün yapan insanlar da illa ki var. Bu gibi durumlar çoğunlukla dalgınlıktan ya da bilmemekten oluyor diye düşünüyorum. 4x4 araç günde maksimum 1-2 tane geliyordur ve o işi yapanlar artık otomatiğe bağlamış, söylemezseniz aklına bile gelmeyebilir, üşenebilir, dikkatsiz davranabilir vs. Bilerek yapacaksa da dava açmaktan başka şansınız yok. Firmanın ise hiç umurunda olduğunu düşünmüyorum. Ya çalışandan tazmin eder, ya da davayı uzatır da uzatır müşteriyi süründürür. Normalde bu konularda devletin olaya müdahil olup müşteri lehine firmaya baskı oluşturması gerekir. Bunu mahkemeden çıkan bir emsal dava otomatikman halleder. Zaten bu gibi konuları özel şirketlere vermenin amacı budur. Vatandaş sorun yaşadığında devlet onu korusun, devletin altyapı, yatırım ve insan çalıştırma maliyetleri azalsın amaçlanır. Bunun yanında devlet denetimci ve yürütmeci görevini icra ederek kaliteyi belli bir standartta korur. Yani iş yükünü ve risklerini özel şirkete verip asıl görevi olan yürütmeyi yapmayı amaçlar. Memurlar dünyanın her yerinde keyfi uygulamalar yapabiliyor. Ancak memurların denetlediği ve mahkeme tehdidi olan özel şirketler herkese kanun önünde eşit mesafede durmak zorunda. Şirket de kendini sigortalarla ve risk analizleriyle koruma altına alıyor sonuçta ve bu işten kar edip para kazanıyor. Türkiye'de tabii teori ve pratik birbirini tutmuyor genellikle. Hukukun devlet nazarında vatandaştan çok şirketlere yakın olması bu sorunların bana kalırsa en büyük nedeni. Kimsenin vatandaşı taktığı yok. Yalnız bu durumda dava açıp peşine düşmekten başka bir şansınız da yok. Emsal davalar olduğundan kazanma ihtimaliniz de yüksek bir sorun yaşarsanız. Video'nun bir kısmını göstermek TüvTürk'ün bir standardı olmuş belli ki. Bu nedenle vakit geçmeden dava açıp görüntüler silinmeden polis eşliğinde görüntüler alınabilir. Görüntüler zaten olayı kanıtlar. Umarım böyle bir sıkıntı yaşamazsınız. Muayeneye bile arabamı bozarlar endişesiyle gitmek gerçekten çok yazık ancak maalesef çok yapacak bir şey yok. Avusturya'da bile diyelim muayeneye götürdünüz aracı ve muayene sticker'ına plakanızı yanlış yazdılar. Siz o an kontrol edip itiraz etmezseniz bir kez daha muayeneye girmek zorundasınız. Muayeneye girene kadar polis görüp sticker'ın yanlış olduğunu tespit ederse ceza yazabiliyor. Çok ütopik geliyor kulağa, sonuçta kendiniz o sticker'ı bilerek yanlış yazdıramaz ya da üretemezsiniz ama böyle. Devlet her yerde sorumluluğu üstünden atıp vergisini almanın peşinde :(
 
Değerli yorumlarınız için teşekkürler, bayramdan sonra ilk iş olarak bir plan hazırlayacağım, buradan emekli albaylarada sesleniyorum lütfen vakitleriyle destek olsunlar :) Önce Türkak ile görüşeceğim mümkün olursa, daha sonra bakanlık, cumhurbaşkanlığı plana göre ne gelmesi gerekiyorsa merci olarak, bu arada da artık götüreyim diyorum muayeneye tüvtürkten tanıdık bulabilirsem.

Düşündüm bu testin alternatifleri nelerdir şunu buldum:
yani hangi sebepten kullanılmaz anlayamıyorum, gömülü rollerdan çok daha verimli ve kolay olduğu belli, büyük ihtimalle daha az maliyetli tabi tüvtürk kendisi gömülü rollerları üretmediyse (hmm)
 
Selamlar,

Muayenemi oldum :) bir sorun görünmüyor henüz en azından. Muayeneden önce, Türkak'a ulaşmaya çalıştım, e-posta gönderdim ve telefonla aradım (ulaşamadım), Cimer'e yazdım oradan da henüz bir yanıt gelmedi. Yetkili servis ile zaten görüşmüştüm üzerine, Tüvtürk şubeleri, çağrı merkezi ve yüklenici firmadan birileriyle de görüştüm, yanıt aldıklarımın tamamı hiç bir şey olmayacağına dair kendi aralarında kavilleşip yemin etmişler bu şekilde yansıtmak için :) subaru örnek var diyorum o kendisi zaten bozuktur yanıtı hiç sekmedi.

Çalışmalarıma devam edeceğim, bir yere ulaşır mıyım bilemiyorum :)
 
Mecburen girdik muayeneye. İlk işlemler için gişeye gittiğimde belirttim 4x4 durumunu, muayene eden görevlilere de... 4x4 araçları ayrı bir banttan aldılar. Bir arıza ışığı ya da kullanımda bir gariplik olmadı.
 
Selamlar,

Muayenemi oldum :) bir sorun görünmüyor henüz en azından. Muayeneden önce, Türkak'a ulaşmaya çalıştım, e-posta gönderdim ve telefonla aradım (ulaşamadım), Cimer'e yazdım oradan da henüz bir yanıt gelmedi. Yetkili servis ile zaten görüşmüştüm üzerine, Tüvtürk şubeleri, çağrı merkezi ve yüklenici firmadan birileriyle de görüştüm, yanıt aldıklarımın tamamı hiç bir şey olmayacağına dair kendi aralarında kavilleşip yemin etmişler bu şekilde yansıtmak için :) subaru örnek var diyorum o kendisi zaten bozuktur yanıtı hiç sekmedi.

Çalışmalarıma devam edeceğim, bir yere ulaşır mıyım bilemiyorum :)
Hayirli olsun audi r8 bakmak zordur
 
Bir tanıdığımın Subaru marka aracında sorun olmuştu tam emin olmamakla beraber Legacy modeli olduğunu hatırlıyorum. Muayene sırasında 4x4 sistemi bozulmuştu ve TüvTürk yaklaşık 20-25 bin Tl gibi bir rakam ödeme yapmıştı. Söz konusu olay 2015-2017 yılları gibiydi. Demek arabaları boza boza tecrübe kazanmışlar :)
 
Hayirli olsun audi r8 bakmak zordur
henüz baby r8 :)

Mecburen girdik muayeneye. İlk işlemler için gişeye gittiğimde belirttim 4x4 durumunu, muayene eden görevlilere de... 4x4 araçları ayrı bir banttan aldılar. Bir arıza ışığı ya da kullanımda bir gariplik olmadı.
ben onu da söylemedim, artık psikolojik olarak bozulursa yaptırırım noktasındaydım. benim asıl itirazım bu olayın göz ardı edilmesi, kimbilir ne kadar büyük miktarlarda zarar oluşturdular.