BMW N13

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

alptamer

Profesör
995
Marka
BMW
Motorla ilgili bir şeyler yazmak istedim. Belki ileride işine yarar birilerinin.
N13 PSA grubuyla birlikte geliştirilen bir motor. Prince engine diye de bir adı var. BMW'nin N13'ü kullandığı araçlar:

N13B16K0-104 BG
F20 114i (ülkemizde yok)

N13B16U0-136 BG
F20 116i
F21 116i
F20 LCI 116i
F30 316i
F31 316i

N13B16M0- 170 BG
F30 320i Efficient Dynamics Edition

N13B16M0- 177 BG
F20 120i

Peki bu kadar güç farkları nasıl sağlanıyor? Türkçe'sini sorayım: Ya bu 316i ile 320i arasında ne fark var ya??

Yanlış bilinen bir şey ile başlayayım. ''0.7 bar basan turbo'ya 0.9 bar bastırınca 320i oluyor işte!'' deniyor. Tamamen yanlış bir olay, turboyu elinize alır eve sergilemeye koyarsınız valla.

Nedir peki fark?

Heat exchanger denilen bir parça. Yağ sıcaklığını dengeleyen bu parça, 105 Euro civarlarında. Bunun dışında 16i araçlarda kullanılan egzoz 2.0 inç iken, 20i ED ve 118i'deki egzozun çapı 2.5 inç. Bunun dışında 16i ile 18i veya 20i ED arasında hiç fark yok. ECU sayesinde motorun gücü azaltılıyor. 4350 devirde maksimum 136 beygir olarak ayarlanıyor. Bazı kaynaklar otomobilin gücünün aslında 148 beygir civarında olduğunu, dinamometrede farklı değer çıkardığını iddaa ediyorlar. Gözlerimle görmedim, sadece bir iddaa.
14i (K0) motor için de aynı işlem uygulanıyor ama zaten ülkemizde yok, pek karıştırmayalım.

Heat exchanger'ı takmadan ECU'dan artırsak gücü ne olur diye soranlara: Bunu tabii ki yapanlar var ülkemizde, çoğu yakıt pompasının problemleri ile uğraşıyorlar. Bazıları ise sorun yaşamıyor. ECU Bosch markalı, MEVD17.2.4 diye geçiyor.

Kullanılan Turbonun markası Garett. Model numarası ise MGT1549ZDL. 945 Euro fiyatı. 0.7 bar basıyor. Daha fazla bar basabiliyordur muhtemelen fakat bence 945 Euroluk bir riske değmez.

Bunun dışında motorda N55'lerde kullanılan Valvetronic 3 kullanılıyor. Üstten çift egzantrikli, değişken subap zamanlamalı bir sistem.

Yağ değişimini kaçırmamak gerekiyor. 5W-30 ve 5W-40 yağlar tercih edilmesi gerekiyor.

Çok ciddi bir problemi yok. Yine de kendi yaşadıklarımdan bir başlıkta bahsettim:
https://www.otopark.com/forum/threads/bmw-n13-tahrik-problemi.4952/

Forumda N13 motorlu BMW kullananlar var, onlar da yaşadıkları problemleri, kullandıkları yağları ve nasıl randıman aldıklarını, yazılımlı kullanan varsa yazılımını anlatsın diye düşünüyorum. Eksiklerim ve hatalarım varsa düzeltin lütfen, bildiğiniz ek bir şeyler varsa da ekleyin belki güzel bir arşiv yaratabiliriz...
 
Son düzenleme:
Motorla ilgili bir şeyler yazmak istedim. Belki ileride işine yarar birilerinin.
N13 PSA grubuyla birlikte geliştirilen bir motor. Prince engine diye de bir adı var. BMW'nin N13'ü kullandığı araçlar:

N13B16-104 BG
F20 114i (ülkemizde yok)

N13B16-136 BG
F20 116i
F21 116i
F20 LCI 116i
F30 316i
F31 316i

N13B16- 170 BG
F30 320i Efficient Dynamics Edition

N13B16- 177 BG
F20 120i

Peki bu kadar güç farkları nasıl sağlanıyor? Türkçe'sini sorayım: Ya bu 316i ile 320i arasında ne fark var ya??

Yanlış bilinen bir şey ile başlayayım. ''0.7 bar basan turbo'ya 0.9 bar bastırınca 320i oluyor işte!'' deniyor. Tamamen yanlış bir olay, turboyu elinize alır eve sergilemeye koyarsınız valla.

Nedir peki fark?

Heat exchanger denilen bir parça. Yağ sıcaklığını dengeleyen bu parça, 105 Euro civarlarında. Bunun dışında 16i araçlarda kullanılan egzoz 2.0 inç iken, 20i ED ve 118i'deki egzozun çapı 2.5 inç. Bunun dışında 16i ile 18i veya 20i ED arasında hiç fark yok. ECU sayesinde motorun gücü azaltılıyor. 4350 devirde maksimum 136 beygir olarak ayarlanıyor. Bazı kaynaklar otomobilin gücünün aslında 148 beygir civarında olduğunu, dinamometrede farklı değer çıkardığını iddaa ediyorlar. Gözlerimle görmedim, sadece bir iddaa.
14i motor için de aynı işlem uygulanıyor ama zaten ülkemizde yok, pek karıştırmayalım.

Heat exchanger'ı takmadan ECU'dan artırsak gücü ne olur diye soranlara: Bunu tabii ki yapanlar var ülkemizde, çoğu yakıt pompasının problemleri ile uğraşıyorlar. Bazıları ise sorun yaşamıyor. ECU Bosch markalı, MEVD17.2.4 diye geçiyor.

Kullanılan Turbonun markası Garett. Model numarası ise MGT1549ZDL. 945 Euro fiyatı. 0.7 bar basıyor. Daha fazla bar basabiliyordur muhtemelen fakat bence 945 Euroluk bir riske değmez.

Bunun dışında motorda N55'lerde kullanılan Valvetronic 3 kullanılıyor. Üstten egzantrikli, değişken subap zamanlamalı bir sistem.

Yağ değişimini kaçırmamak gerekiyor. 5W-30 ve 5W-40 yağlar tercih edilmesi gerekiyor.

Çok ciddi bir problemi yok. Yine de kendi yaşadıklarımdan bir başlıkta bahsettim:
https://www.otopark.com/forum/threads/bmw-n13-tahrik-problemi.4952/

Forumda N13 motorlu BMW kullananlar var, onlar da yaşadıkları problemleri, kullandıkları yağları ve nasıl randıman aldıklarını, yazılımlı kullanan varsa yazılımını anlatsın diye düşünüyorum. Eksiklerim ve hatalarım varsa düzeltin lütfen, bildiğiniz ek bir şeyler varsa da ekleyin belki güzel bir arşiv yaratabiliriz...
Faydalı bilgiler ne yazıkki N13 motorlu bir BMW sahibi değiliz ama Türkiye şartlarında kesinlikle tercih edilesi bir motor eğer ki şimdi binenler temiz kullanırsa belki sonradan biz alırız.:DYazı için teşekkürler duymadığım bilgileri duymuş oldum, yazılımla 16i 18i ve 20iED'yi güçlendirdiklerini biliyordum, demekki kılıfına uydururlarsa bir problem çıkmıyor ama yine de yazılıma ve güç artışına karşı ön yargılıyım.En ucuz N13lüler şu an ilk çıkan F20 ler 80-100bin tl arasına gidiyor ama kullanıcıları temiz mi kullanıyor bilmem.o_O
 
  • Beğeni
Tepkiler: hi-men ve alptamer
Faydalı bilgiler ne yazıkki N13 motorlu bir BMW sahibi değiliz ama Türkiye şartlarında kesinlikle tercih edilesi bir motor eğer ki şimdi binenler temiz kullanırsa belki sonradan biz alırız.:DYazı için teşekkürler duymadığım bilgileri duymuş oldum, yazılımla 16i 18i ve 20iED'yi güçlendirdiklerini biliyordum, demekki kılıfına uydururlarsa bir problem çıkmıyor ama yine de yazılıma ve güç artışına karşı ön yargılıyım.En ucuz N13lüler şu an ilk çıkan F20 ler 80-100bin tl arasına gidiyor ama kullanıcıları temiz mi kullanıyor bilmem.o_O
Aynen ben de ön yargılıydım, çünkü turboları farklı sanıyordum. Arabanın ön görülen haddinden fazla yüklemekten korkuyor çünkü insan. Fakat bunda sadece iki tane öğe değişik, blok aynı turbo aynı. İki öğeyi tamamlarsan baya yapılabilir bir iş gibi gözüküyor şuanlık. Ben aslında bu konuda @AlkanExclusive 'in yorumunu merak ediyorum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mt.Akina
Yakından takip ettiğim araçlar olduğu için ben de merak ediyorum fakat bana kalırsa BMW sadece 2 parçayı değiştirip arasına fiyat farkı koymaz gibime geliyor ne yalan söyleyeyim.
 
Yakından takip ettiğim araçlar olduğu için ben de merak ediyorum fakat bana kalırsa BMW sadece 2 parçayı değiştirip arasına fiyat farkı koymaz gibime geliyor ne yalan söyleyeyim.
BMW 320i ED versiyonunu sadece Türkiye ve Singapur için üretiyor. Bu ne demek? O fiyat farkını belirleyen BMW mi, distribütör mü bilemiyoruz demek.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mt.Akina
BMW 320i ED versiyonunu sadece Türkiye ve Singapur için üretiyor. Bu ne demek? O fiyat farkını belirleyen BMW mi, distribütör mü bilemiyoruz demek.
170 beygirlik N13 motoru her yerde var. Zaten ana olay 114i, 116, ve 118i (sırasıyla 75, 100, 125 kW) olarak ayırmaktı. Bildiğim kadarıyla 1.6 litrelik 520i'ler sadece Türkiye ve Yunanistan pazarında satılıyor. Ki onun da 1.6 olduğu tartışmalı.

3 sene boyunca makyaj öncesi son seri (Temmuz 2014 sonrası üretilen) 65 bin km'nin son 5 bini yazılımlı olmak kaydıyla 116i kullandım. Son seriyi vurgulamamın sebebiyse neredeyse tüm kusurların giderilmiş olduğu seri o. 2. el alacaklara duyurayım. Anlamanın en kolay yolu da ekranın sonraki nesile geçmesi ve SOS sisteminin gelmiş olması.

Motorun en büyük sıkıntısı, default olarak sıcak çalışması. O yüzden buna göre hareket etmek gerekiyor. Çok sıcak havada canını almamak, motor zorlandıysa kontak kapatmadan önce biraz beklemek falan lazım. Onun dışında ben bir sorununu yaşamadım. Hem güç eğrisi hem yakıt verileri gayet iyi.

Yazılımı da anlayan, bilen bir yerde yaptırdığınızda pek bir sorun çıkacağını zannetmiyorum. Önceki serilerde belli başlı plastik parçalarda (dumpvalve, soğutma suyu haznesi aklıma gelen ilk örnekler) çatlaklar falan oluşuyor zamanla ama çok büyük sıkıntılar değiller bana kalırsa. Özellikle 16i'ler için konuşmak gerekirse, yazılım sonrası hava filtresi, dumpvalve ve komple egzoz sistemi değiştirerek sorunsuz bir şekilde 200 küsür beygirlerle binebilirsiniz. Yağ değiştirme aralığını da en fazla 10bin km'de tutmakta fayda var.

Düzgün ve bilinçli kullanılırsa zevk veren motorlardan bana göre, kendini özlettiği kesin.
 
170 beygirlik N13 motoru her yerde var.
Evet, avrupada çok az satılmış sanırım. Hiç 2. el ilanına denk gelmedim, yine de yanılmışım...
1.6 litrelik 520i'ler sadece Türkiye ve Yunanistan pazarında satılıyor. Ki onun da 1.6 olduğu tartışmalı.
Evet hocam, Türkiye ve Yunanistan. 2.0 litrelik motorun küçültülerek yapıldığını zaten biliyorsunuzdur. N20B16 kodlu. 1.6 olmadığı ile ilgili bir tartışma konusu mu var??? Tartışalım valla, merak ettim..

Onun dışında yazdıklarınız için teşekkürler...
 
Evet, avrupada çok az satılmış sanırım. Hiç 2. el ilanına denk gelmedim, yine de yanılmışım...

Evet hocam, Türkiye ve Yunanistan. 2.0 litrelik motorun küçültülerek yapıldığını zaten biliyorsunuzdur. N20B16 kodlu. 1.6 olmadığı ile ilgili bir tartışma konusu mu var??? Tartışalım valla, merak ettim..

Onun dışında yazdıklarınız için teşekkürler...
malesef 1-2 eski kafalı adam 5 20inin normalde 1.6 olmadığını iddia ediyor olay bu ki bence n13 daha verimli ve daha dolu bir motor 520inin motorunu pek beğenmiyorum gittiği kadardan çok fazla yakıyor
 
  • Beğeni
Tepkiler: Iskender™
malesef 1-2 eski kafalı adam 5 20inin normalde 1.6 olmadığını iddia ediyor olay bu ki bence n13 daha verimli ve daha dolu bir motor 520inin motorunu pek beğenmiyorum gittiği kadardan çok fazla yakıyor
Motor kodu N20B16. N20B20 aslında BMW'nin bir çok modelinde kullandığı 2.0 litrelik 184 beygirlik ünite. N20B16'da ise silindir küçültme işlemi yapılarak 1.6 litreye kadar indiriliyor. Bu sayede aynı bloktan iki farklı hacimde motor üretiliyor. Boyutları, ağırlığı N20B20 ile aynı, bu sebeple insanlar belki öyle düşünüyor olabilirler. Yine de ilginç.
 
  • Beğeni
Tepkiler: ibougur
malesef 1-2 eski kafalı adam 5 20inin normalde 1.6 olmadığını iddia ediyor olay bu ki bence n13 daha verimli ve daha dolu bir motor 520inin motorunu pek beğenmiyorum gittiği kadardan çok fazla yakıyor
Bence 520i nin ağırlık ve şanzıman kalibrasyonu farklı olduğu için o yakıt farkı ortaya çıkıyor. Verimlilik olarak yakın motorlar olduğunu düşünüyorum.
 
Bence 520i nin ağırlık ve şanzıman kalibrasyonu farklı olduğu için o yakıt farkı ortaya çıkıyor. Verimlilik olarak yakın motorlar olduğunu düşünüyorum.
Özellikle ağırlık farkı yüzünden yakıt tüketimi yüksek oluyor. Verimlilikten kastınızı anlamadığım için yorum yapamıyorum ama N13 bakım maliyeti daha ucuz bir motor. Mesela N20'nin turbosunun fiyatı 1200 Euro, N13'ünkü ise 945 Euro.

N20B16'nın Mitsubishi marka turbosu 1.15 bar basıyor. Çok daha rahat ''tuning'' yaptırılabilir bir motor. Blok sağlam, N13'e göre daha yüksek sıkıştırma oranlarına dayanabilir. Sesi bence daha güzel mesela, 520i'lerin Blow-off yaptığını duymuşsunuzdur o da hoş.
N13 gibi bir motor hazır duruyorken N20'yi küçültmüşlerse, vardır bir bildikleri herhalde...
 
3 ve 5 arasında 200 kg'dan biraz daha fazla bir fark var. Tüketime doğrudan etki ediyor. Motorları ve ağırlıkları birbirinden oldukça farklı olsa da 5.20i'nin tüketim değerleri pek anormal değil. Kendisinden daha hafif 1.6 litrelik cgi motorlu c180 kadar yakıyor şehir içinde. Sadece şehirlerarası yolda biraz daha az yakmasını beklerdim. Eco modda 90 kmh sabit hızla, bazen de daha az, 8.3 litrenin altına inememiştim. Belki indirmeyi beceren vardır. Zaten bir süre sonra confort moda alıyorsun çünkü eco modun gaz tepkisi beni benden alıyor.
 
Özellikle ağırlık farkı yüzünden yakıt tüketimi yüksek oluyor. Verimlilikten kastınızı anlamadığım için yorum yapamıyorum ama N13 bakım maliyeti daha ucuz bir motor. Mesela N20'nin turbosunun fiyatı 1200 Euro, N13'ünkü ise 945 Euro.

N20B16'nın Mitsubishi marka turbosu 1.15 bar basıyor. Çok daha rahat ''tuning'' yaptırılabilir bir motor. Blok sağlam, N13'e göre daha yüksek sıkıştırma oranlarına dayanabilir. Sesi bence daha güzel mesela, 520i'lerin Blow-off yaptığını duymuşsunuzdur o da hoş.
N13 gibi bir motor hazır duruyorken N20'yi küçültmüşlerse, vardır bir bildikleri herhalde...
Benim demek istediğim 320ied ye n20yi 520i ye n13 ü takıp yakıt tüketimlerine baksak yine 520inin 1-2 lt daha fazla yakacağı verimlilik olarak
 
  • Beğeni
Tepkiler: alptamer
3 ve 5 arasında 200 kg'dan biraz daha fazla bir fark var. Tüketime doğrudan etki ediyor. Motorları ve ağırlıkları birbirinden oldukça farklı olsa da 5.20i'nin tüketim değerleri pek anormal değil. Kendisinden daha hafif 1.6 litrelik cgi motorlu c180 kadar yakıyor şehir içinde. Sadece şehirlerarası yolda biraz daha az yakmasını beklerdim. Eco modda 90 kmh sabit hızla, bazen de daha az, 8.3 litrenin altına inememiştim. Belki indirmeyi beceren vardır. Zaten bir süre sonra confort moda alıyorsun çünkü eco modun gaz tepkisi beni benden alıyor.
90'la giderken de 8.3 fazla bence. Belki de kullandığınız aracın motorunun yağı, hava filtresi eskimiş olabilir.

Yine de zaten F10 için en doğru motorun 525d olduğunu düşünüyorum. Çok iyi gidiyor, gayet az yakıyor. Ortalama 6.5 yakıyor İstanbul trafiğinde, 218 beygir için inanılmaz bir değer. Şu ana kadar bence BMW'nin yaptığı en iyi motorlarda ilk 5'e oynar. (M'ler hariç)
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
90'la giderken de 8.3 fazla bence. Belki de kullandığınız aracın motorunun yağı, hava filtresi eskimiş olabilir.

Yine de zaten F10 için en doğru motorun 525d olduğunu düşünüyorum. Çok iyi gidiyor, gayet az yakıyor. Ortalama 6.5 yakıyor İstanbul trafiğinde, 218 beygir için inanılmaz bir değer. Şu ana kadar bence BMW'nin yaptığı en iyi motorlarda ilk 5'e oynar. (M'ler hariç)
Evet uzun yolda biraz daha az yakmasını beklerdim.. 70-80-90 şeklinde en az 2 saat eco modda gittim düz yolda ama 8.3'ün altına inmedi. Araç pek kullanılmıyor henüz 35 bine ancak geldi. Belki bakımlarıyla alakalı olabilir neticede sürekli bende olmadığı için bilemiyorum. Şehir içinde 10-11 arası yakıyor. 525 d xdrive benim en sevdiğim kombinasyon. Hiç kullanmadım ama bmw'nin dizel + zf kombinasyonlarının iyi kaçtığını ve oldukça az yaktığını biliyorum. O yüzden 3.20 dizel hayalim hep var. Benim focus kadar yakıyor şehir içinde.
 
  • Beğeni
Tepkiler: alptamer
malesef 1-2 eski kafalı adam 5 20inin normalde 1.6 olmadığını iddia ediyor olay bu ki bence n13 daha verimli ve daha dolu bir motor 520inin motorunu pek beğenmiyorum gittiği kadardan çok fazla yakıyor
1-2 eski kafalı adam değil de duyduğumu söyleyeyim; hasarlı 520i motoru açılıp silindir hacim ölçümü yapıldığında pistonun en alt noktasından en üst noktasına mesafe 490 küsür cc ölçülmüş. Bunu da 4'le çarptığınızda haliyle 2 litrelik bir değer ortaya çıkıyor. Ne kadar doğru bilemiyorum tabi, bana anlatanların yalancısıyım. Ama sadece 2 ülke için bu kadar uğraşılacağını da zannetmiyorum. Gözle görmeden inanmamak lazım yine de.
 
1-2 eski kafalı adam değil de duyduğumu söyleyeyim; hasarlı 520i motoru açılıp silindir hacim ölçümü yapıldığında pistonun en alt noktasından en üst noktasına mesafe 490 küsür cc ölçülmüş. Bunu da 4'le çarptığınızda haliyle 2 litrelik bir değer ortaya çıkıyor. Ne kadar doğru bilemiyorum tabi, bana anlatanların yalancısıyım. Ama sadece 2 ülke için bu kadar uğraşılacağını da zannetmiyorum. Gözle görmeden inanmamak lazım yine de.
Sadece 2 ülke için değiştirmeye uğraşmazlar tabii ki. Fakat bu motor N20B16A koduyla X1'lerin 143 beygirlik versiyonunda da kullanılıyor.
 
Son düzenleme:
1-2 eski kafalı adam değil de duyduğumu söyleyeyim; hasarlı 520i motoru açılıp silindir hacim ölçümü yapıldığında pistonun en alt noktasından en üst noktasına mesafe 490 küsür cc ölçülmüş. Bunu da 4'le çarptığınızda haliyle 2 litrelik bir değer ortaya çıkıyor. Ne kadar doğru bilemiyorum tabi, bana anlatanların yalancısıyım. Ama sadece 2 ülke için bu kadar uğraşılacağını da zannetmiyorum. Gözle görmeden inanmamak lazım yine de.
Benim dediğim arabanın 1.6yla 170hp olmayacağını düşünüp 1.6 değil diyenlere
 
Ben 3.20i ED kullanıyorum 2016 model gayet memnunum basarsan gidiyor basmazsan da az yakıyor, her turbo motor gibi ülke şartları uysa 330 alırdım 2000cc 252bg motor bu arabaya çok yakışırdı ama dizel almazdım 5 serisinin ideal motorunun da 5.30 olduğunu düşünüyorum evet dizele gıcığım :D 5.20 kullanan çok arkadaşım var hiçbiri performansından memnun değil ama Tr şartları malum
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...