Motorla ilgili bir şeyler yazmak istedim. Belki ileride işine yarar birilerinin.
N13 PSA grubuyla birlikte geliştirilen bir motor. Prince engine diye de bir adı var. BMW'nin N13'ü kullandığı araçlar:
N13B16K0-104 BG
F20 114i (ülkemizde yok)
N13B16U0-136 BG
F20 116i
F21 116i
F20 LCI 116i
F30 316i
F31 316i
N13B16M0- 170 BG
F30 320i Efficient Dynamics Edition
N13B16M0- 177 BG
F20 120i
Peki bu kadar güç farkları nasıl sağlanıyor? Türkçe'sini sorayım: Ya bu 316i ile 320i arasında ne fark var ya??
Yanlış bilinen bir şey ile başlayayım. ''0.7 bar basan turbo'ya 0.9 bar bastırınca 320i oluyor işte!'' deniyor. Tamamen yanlış bir olay, turboyu elinize alır eve sergilemeye koyarsınız valla.
Nedir peki fark?
Heat exchanger denilen bir parça. Yağ sıcaklığını dengeleyen bu parça, 105 Euro civarlarında. Bunun dışında 16i araçlarda kullanılan egzoz 2.0 inç iken, 20i ED ve 118i'deki egzozun çapı 2.5 inç. Bunun dışında 16i ile 18i veya 20i ED arasında hiç fark yok. ECU sayesinde motorun gücü azaltılıyor. 4350 devirde maksimum 136 beygir olarak ayarlanıyor. Bazı kaynaklar otomobilin gücünün aslında 148 beygir civarında olduğunu, dinamometrede farklı değer çıkardığını iddaa ediyorlar. Gözlerimle görmedim, sadece bir iddaa.
14i (K0) motor için de aynı işlem uygulanıyor ama zaten ülkemizde yok, pek karıştırmayalım.
Heat exchanger'ı takmadan ECU'dan artırsak gücü ne olur diye soranlara: Bunu tabii ki yapanlar var ülkemizde, çoğu yakıt pompasının problemleri ile uğraşıyorlar. Bazıları ise sorun yaşamıyor. ECU Bosch markalı, MEVD17.2.4 diye geçiyor.
Kullanılan Turbonun markası Garett. Model numarası ise MGT1549ZDL. 945 Euro fiyatı. 0.7 bar basıyor. Daha fazla bar basabiliyordur muhtemelen fakat bence 945 Euroluk bir riske değmez.
Bunun dışında motorda N55'lerde kullanılan Valvetronic 3 kullanılıyor. Üstten çift egzantrikli, değişken subap zamanlamalı bir sistem.
Yağ değişimini kaçırmamak gerekiyor. 5W-30 ve 5W-40 yağlar tercih edilmesi gerekiyor.
Çok ciddi bir problemi yok. Yine de kendi yaşadıklarımdan bir başlıkta bahsettim:
https://www.otopark.com/forum/threads/bmw-n13-tahrik-problemi.4952/
Forumda N13 motorlu BMW kullananlar var, onlar da yaşadıkları problemleri, kullandıkları yağları ve nasıl randıman aldıklarını, yazılımlı kullanan varsa yazılımını anlatsın diye düşünüyorum. Eksiklerim ve hatalarım varsa düzeltin lütfen, bildiğiniz ek bir şeyler varsa da ekleyin belki güzel bir arşiv yaratabiliriz...
N13 PSA grubuyla birlikte geliştirilen bir motor. Prince engine diye de bir adı var. BMW'nin N13'ü kullandığı araçlar:
N13B16K0-104 BG
F20 114i (ülkemizde yok)
N13B16U0-136 BG
F20 116i
F21 116i
F20 LCI 116i
F30 316i
F31 316i
N13B16M0- 170 BG
F30 320i Efficient Dynamics Edition
N13B16M0- 177 BG
F20 120i
Peki bu kadar güç farkları nasıl sağlanıyor? Türkçe'sini sorayım: Ya bu 316i ile 320i arasında ne fark var ya??
Yanlış bilinen bir şey ile başlayayım. ''0.7 bar basan turbo'ya 0.9 bar bastırınca 320i oluyor işte!'' deniyor. Tamamen yanlış bir olay, turboyu elinize alır eve sergilemeye koyarsınız valla.
Nedir peki fark?
Heat exchanger denilen bir parça. Yağ sıcaklığını dengeleyen bu parça, 105 Euro civarlarında. Bunun dışında 16i araçlarda kullanılan egzoz 2.0 inç iken, 20i ED ve 118i'deki egzozun çapı 2.5 inç. Bunun dışında 16i ile 18i veya 20i ED arasında hiç fark yok. ECU sayesinde motorun gücü azaltılıyor. 4350 devirde maksimum 136 beygir olarak ayarlanıyor. Bazı kaynaklar otomobilin gücünün aslında 148 beygir civarında olduğunu, dinamometrede farklı değer çıkardığını iddaa ediyorlar. Gözlerimle görmedim, sadece bir iddaa.
14i (K0) motor için de aynı işlem uygulanıyor ama zaten ülkemizde yok, pek karıştırmayalım.
Heat exchanger'ı takmadan ECU'dan artırsak gücü ne olur diye soranlara: Bunu tabii ki yapanlar var ülkemizde, çoğu yakıt pompasının problemleri ile uğraşıyorlar. Bazıları ise sorun yaşamıyor. ECU Bosch markalı, MEVD17.2.4 diye geçiyor.
Kullanılan Turbonun markası Garett. Model numarası ise MGT1549ZDL. 945 Euro fiyatı. 0.7 bar basıyor. Daha fazla bar basabiliyordur muhtemelen fakat bence 945 Euroluk bir riske değmez.
Bunun dışında motorda N55'lerde kullanılan Valvetronic 3 kullanılıyor. Üstten çift egzantrikli, değişken subap zamanlamalı bir sistem.
Yağ değişimini kaçırmamak gerekiyor. 5W-30 ve 5W-40 yağlar tercih edilmesi gerekiyor.
Çok ciddi bir problemi yok. Yine de kendi yaşadıklarımdan bir başlıkta bahsettim:
https://www.otopark.com/forum/threads/bmw-n13-tahrik-problemi.4952/
Forumda N13 motorlu BMW kullananlar var, onlar da yaşadıkları problemleri, kullandıkları yağları ve nasıl randıman aldıklarını, yazılımlı kullanan varsa yazılımını anlatsın diye düşünüyorum. Eksiklerim ve hatalarım varsa düzeltin lütfen, bildiğiniz ek bir şeyler varsa da ekleyin belki güzel bir arşiv yaratabiliriz...
Son düzenleme: