C20xe rölanti valfi temizliği.

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
395
Marka
Opel
c20xe (vectra sfı), c20ne (vectra a 2.0) ve x25xe (omega 2.5 V6) da farklı konumlara yerleştirilen ve kelebek/ler kapalı iken motorun rölantide ihtiyaç duyduğu havanın girişini sağlayan valf.

Giriş ve çıkış kısımları yeterli genişlikte gibi dursada, içerideki valf kısmı serçe parmak tırnağının alanı kadar dar. Ayrıca içerideki valf bir araba kapısı mantığı ile aç kapa yapmak yerine, avm lerdeki sürgülü kapı mantığında çalışıyor. Yani araya girebilecek tortu, kir veya küçük tozlar bu valfin görevini tam yapamamasına sebep oluyor.


111.jpg



Bütün bunlar yetmiyormuş gibi birde emme manifoldundaki yeri aşşağıdaki işaretli kısım (c20xe).. Yani külbütör kapağından çekilen yağ buharının biriktiği ve zamanla bu sensöre çok kolay ulaşabileceği bir nokta. Her ne kadar valfe hava girişi SFI kutusunun farklı bir noktasından verilmiş olsa da bu atıkdan kurtulmasına imkan yok.

Ve yine fotoğrafdan da anlaşılacağı üzere valfin yeri çok ama çok dar ve ulaşılması çok zor bir noktada.

Valf emme manifoldunun altında, marş motorunun üstünde, motor bloğu, su boruları ve elektrik kablolarının merkezinde..

Normalde lifte kaldırılarak müdahale edilen parçaya, benim gibi böyle bir imkanı olmayan kişilerde üstten ulaşabilirler.


db54fc24c292e02b0eb4b5efe60f7ddd.jpg



Aşşağıdaki netten bulduğum fotoğrafda biraz daha anlaşılır gibi. Valf hem aşağıda hemde öne doğru bloğa çok yakın. Yani parmağınızın son ulaştığı yer bu valf.. hatta tam olarak kavrayamadığınız için valf çoğu kez elinizden kurtuluyor.

Fotoğrafda denk geldiği için yazayım dedim. Ceviz büyüklüğünde birde vuruntu sensörümüz var. Rölanti valfi ile aynı bölgede aynı çiftli sokete sahip.. Bu yüzden karışmasın diye soketi kırmızı.. (tabi siz bunu yukardan göremiceksiniz o yüzden iki sensörüde aynı anda sökmeye kalkmayın.)

Vuruntu sensörü ecu nun hangi pistonda anormal bir patlama olduğunu anlaması için kullandığı ve gerektiğinde motorun gücünü kısıtlayan, arızası durumunda bunu kadrandaki "sarı motor arıza" ışığı ile belirten, oldukça sağlam ama genelde soket veya elektrik tesisatı sorunları oluşan (yaşa veya o bölgede yapılan bir usta müdahalesi sonucu kaza ile zarar verme)) bir sensör.

Arızası durumunda ecu motorun yaklaşık 3000 dvr bandından sonra gücünü kısarak motora gelebilecek hasarı önlemeye çalışıyor.

c20xe de arıza kodu 16, x25xe de 2 vuruntu sensörü olduğu için 16 veya 17, her iki motorda da ecu hatası (ana merkez) 18 hata kodu ile kullanıcıya bildirilir.


2707190_orig.jpg


Rölanti valfinin c20xe de motordaki konumuna başka bir örnek.

unnamed.jpg


Omega daki ulaşılması çoook zor yeride burası :)

1200px-3.0_V6.jpg



Bu da c20ne deki konumu :(

IMG_2833.jpg




Parçayı görmeden, tek elle manifoldan kurtardıkdan sonra soketini çıkartıp, sfı kutusunun sağ alt köşesinden çıkartabiliyoruz. Orada yeterli boşluk mevcut.

Fotoğrafdanda görüleceği üzere kir ve yağdan valf içeride gözükmüyor bile.

Genelde teizlemek için balata spreyi kullanılsada ben çok fazla kuruttuğunu ve valfinde zaten çok hassas çalışma prensibi olduğunu düşünerek elektronik sprey kullandım.

Önce görünür kirleri akıttıkdan sonra, açık noktaları elimle kapatarak alabildiği kadar defalarca spreyle doldurup çalkaladım. Toplamda 2 kutu sprey gitti.

Ulaşabilğim her noktayı pamuklu çubuk yardımı ile temizledim.

121261249_344239610018558_5954796189902616185_n.jpg


Ve sonuç...

121161579_1027123904382492_1961751911321139061_n.jpg


Elektronik spreyi taaki kir akmayana kadar uyguladım. Valfi içeriden serçe parmağınızla kontrol etmeniz açıp kapatmanız mümkün.. defalarca aç kapa yaparak içerde tortu kalmamasına özen gösterdim.

121239269_340360840715803_2700934168409101332_n.jpg


Bir sürpriz olmasada valfe ait hortumların birinde kelepçe altında yırtık çıktı.. mesafesi olduğu için o noktadan keserek ve kelepçe altına bez bant sararak tekrar kelepçenin oturmasına engel olmaya çalıştım.

121165869_760682561164777_8370714566827976984_n.jpg



****Dikkat edilecek birkaç kısım ise;

bu işe başlamadan önce kesinlikle akü kutup başı sökülmeli

valf çıkartılırken sfı kutusundan gelen boru sökülmemeli. o hortum hem aşşağı düşmesini engelliyor, hemde ondan tutup çekerek alıyoruz.

valf takılırken emme ile arasındaki kısa hortum gereğinden uzun olursa takmak imkansızlaşır, valf motor bloğuna çok yakın yerleşir. kısa olursa kelepçeler tutmaz.

yerine takmadan önce valfin soketi takılmalı.. hem alan çok dar hemde 2 parmağınız harici elinizi kullanamıyorsunuz.

valfi elektronik spreyle temizledikden sonra balata spreyi sıkmayın.

kelepçelerin sıkma vidalarını alt sağa gelecek şekilde konumlandırın.

tornavida yerine uygun sıkma anahtarını kullanın.

valfi taktıktan sonra motor rölantisi 3000 civarlarında çalışırsa soketi oturmamış demektir.

motor marş alıyor ancak öksürüp stop ediyorsa hortumları düzgün oturtamamış veya sfı hortumunu takmamış olabilirsiniz.


Arızasız günler...
 
Omegada basit yapılabilecek bir kaç işlem ; gaz kelebeği temizliği , rolanti düzenleyici temizliği olarak tarihe geçsin :D

Şöyle bir şey paylaşmıştım zamanında omega aracımın konusunda , vectralarda bu iş daha zahmetli özellikle sizin motor ve B motorlarda yanılmıyorsam :) Çok güzel bilgili bir konu elinize emeğinize sağlık.
 
  • Beğeni
Tepkiler: ercanalhan
Şöyle bir şey paylaşmıştım zamanında omega aracımın konusunda , vectralarda bu iş daha zahmetli özellikle sizin motor ve B motorlarda yanılmıyorsam :) Çok güzel bilgili bir konu elinize emeğinize sağlık.

zahmet, işkence, tutmayan bel, kavrayamayan parmaklar, kanayan tırnak kenarları, 2 saat ve batmış bir lavobo :)

aslında birkaç hortum ve tesisat uzatması ile yerini değiştirmek mümkün.
 
  • Beğeni
  • Wow
Tepkiler: S.Asil ve fujiwara