Değişir diye defalarca yazdık, hatta açmış olduğunuz bir konuda size söylemiştim. Elbette ki değişir, hiçbir sıvı ömürlük olamaz. Firmalar ömürlük kavramını kendi içlerinde farklı yorumladıkları için bu kavram ortaya çıkmıştır zaten, örneğin arabanın ömrüne 5-10 yıl biçen bir firma için bu sıvı ömürlük olabilir. Şanzıman için 200 bin km ömür biçen biri için de. Nasıl yorumlamak gerektiğini kendi perspektifiniz ile değerlendirmeniz gerek.
Öncelikle yine sorularınıza cevap verelim.
1) 60 binde bir değişmesi en sağlıklı olandır, mimli bir şanzıman kullanıcısısınız ve araç dizel. Yüksek tork CVT için her zaman risk demektir, bu nedenle yağın eskimesinden yana en ufak bir kaygınız varsa bile bu seçenek iyi olacaktır.
2) Yağınıza güveniyorsanız, sakin bir sürücüyseniz ve sık trafikte vakit geçirmiyorsanız bu değişimler 90-100 bin aralığında da yapılabilir. Özellikle orijinal şanzıman yağı kullanıldığında bu kmler bu yağ için idealdir, sorun teşkil etmez.(Her zaman kullanım kılavuzunda belirtilene bağlı kalın.)
3) Buna cevap vermeye bile gerek yok
4) Bu doğru. Sebebi şu, uzun süre değişmeyen şanzıman yağında şanzıman yağı artık görevini iyi bir şekilde yerine getiremeyince aşınmalar başlar, bu aşınmalar metal talaşlarına neden olur. Bunun için şanzımanınızda bir adet filtre ve karterinde mıknatıslar bulunur ki, bu talaşlar sistemde dolaşıma girmesin. Ancak ne var ki, belli bir süreden sonra mıknatıslar talaşla dolar, filtre görevini yapamaz hale gelir ve talaşlar tüm şanzımanın içinde dolaşır hale gelir.
İşte bu noktada şanzıman yağını değiştirdiğinizde şanzımanın içindeki talaşları da yok etmiş olacaksınız, bu da aşınmış dişlilerin artık o talaşlarla dolamadığı için kasnak hareketlerinde ve vites geçişlerinde ciddi vuruntulara ve hidrolik beyinde arızalara sebep açması demek olur. Bu nedenle şanzıman yağını değiştirmeden önce yağdan numune alıp analiz etmekte fayda var.
En önemli noktalardan biri ise, şanzımanda filtre varsa kesinlikle her değişimde karterin açılıp filtrenin değiştirilip mıknatısların temizlenip contanında yenilenmesi gerekir. Araç kmsi düşükse bunlara ek olarak makineyle değişim yaptırmak oldukça faydalı olur.
Mutlaka şanzımana uygun spesifikasyonlara sahip bir yağ ya da direkt orijinal yağını satın almalısınız. CVT yağı özel bir yağdır ve diğer şanzımanların aksine sürtünmeyi azaltmak için değil, kasnaklarla zincirin etkileşimini arttırmak için tasarlanmıştır. Asla başka bir yağ koymamak gerekiyor bu nedenle.
Son olarak, 7500 TL içinde karter temizliği, yeni orijinal filtre, conta ve makineyle değişim varsa normal kabul edilebilir aksi halde aşırı fazla. O kadar para özel servise vermektense yetkili servise verin, en azından orijinal yağ ve filtresini kullanırlar.