AÇIK Egea 2021 tekrarlayan disk balansı hakkında yardım

keremkarakaya

Kerem Karakaya
Profesör
183
Marka
Opel
Herkese iyi günler, iyi forumlar dilerim.
Disk sorunumla ilgili daha önce bir konu açmıştım ancak çözüme ulaşamadığım için ve oluşan yeni soru işaretlerinden dolayı yeni konu açtım.

Aracım Fiat Egea 1.3 dizel E6 Urban paket. Aracım 110.000KM'ye ulaştı. 50.000-110.000KM arası neredeyse 5 defa disk değiştirdim. Soğutmalı, soğutmasız fark etmeksizin her türlü markanın disk ve balatasını tecrübe ettim. Yeni disk ve balataları takıyorum ve 5.000-6.000KM sonra tekrar balans oluyor. Artık dayanamayıp ön-arka alt takımları yeniledim yine fayda etmedi.
Sanayide birisi ile sohbet ederken bana bir çözüm sundu.
Diskleri ilk kullanmaya başladın hiçbir sorun yoksa ve bir süre sonra sorun yaşıyorsan diskleri iyice ısıt, daha sonra tazyikli su ile disklere sulama yap dedi. Fabrika çıkışlı disklerle piyasada bulunan diskler arasında sertlik farkı var, piyasada bulunan disklere üretim sırasında sertleştirme yapmadıkları için diskler en ufak koşulda eğrilme eylemi gösteriyor dedi. Diskleri suladıktan sonra tornacıya giderek çok ince bir talaşını aldır, disk üzerindeki eşitsizlikler gitsin dedi. Kısa vadede bir sorun yaşamayacağına kalıbımı basarım gibi laflar etti.
Ben de tanıdık tornacıya sordum. Mantıklı olduğunu ve müşterilerine önerdiğini dile getirdi.
Sizin bu işlemler hakkında düşünceleriniz nedir?
 
Herkese iyi günler, iyi forumlar dilerim.
Disk sorunumla ilgili daha önce bir konu açmıştım ancak çözüme ulaşamadığım için ve oluşan yeni soru işaretlerinden dolayı yeni konu açtım.

Aracım Fiat Egea 1.3 dizel E6 Urban paket. Aracım 110.000KM'ye ulaştı. 50.000-110.000KM arası neredeyse 5 defa disk değiştirdim. Soğutmalı, soğutmasız fark etmeksizin her türlü markanın disk ve balatasını tecrübe ettim. Yeni disk ve balataları takıyorum ve 5.000-6.000KM sonra tekrar balans oluyor. Artık dayanamayıp ön-arka alt takımları yeniledim yine fayda etmedi.
Sanayide birisi ile sohbet ederken bana bir çözüm sundu.
Diskleri ilk kullanmaya başladın hiçbir sorun yoksa ve bir süre sonra sorun yaşıyorsan diskleri iyice ısıt, daha sonra tazyikli su ile disklere sulama yap dedi. Fabrika çıkışlı disklerle piyasada bulunan diskler arasında sertlik farkı var, piyasada bulunan disklere üretim sırasında sertleştirme yapmadıkları için diskler en ufak koşulda eğrilme eylemi gösteriyor dedi. Diskleri suladıktan sonra tornacıya giderek çok ince bir talaşını aldır, disk üzerindeki eşitsizlikler gitsin dedi. Kısa vadede bir sorun yaşamayacağına kalıbımı basarım gibi laflar etti.
Ben de tanıdık tornacıya sordum. Mantıklı olduğunu ve müşterilerine önerdiğini dile getirdi.
Sizin bu işlemler hakkında düşünceleriniz nedir?
Genelde tam tersi önerilir. Yoğun kullanım sonrası aracınızı yıkamayın, su birikintilerine girmemeye dikkat edin gibi. Fabrikadaki şartlar ile dış dünyadaki şartları birbirine benzetmek biraz garip bir yorum olmuş. Isıtıp soğutarak malzemenin tüm olağan akışını değiştiriyorsunuz. Ufak tefek eğriliklerde torna ile düzeltme işlemi yapılıyor evet, ama tüm diski bilinci şekilde bozmak bana pek bir mantıklı gelmedi.

Diski sertleştirerek balans problemini çözdünüz diyelim. Diskin iç yapısındaki değişim ile frenleme kaybı yanaşır mı orasını da düşünmek gerekir. Fabrikalardaki işlemler belirli şartlar altında belirli sürelerde yapılıyor. Bu şekilde uygulama ben olsam yapmazdım. Kendi diskimi de istemeye istemeye tornalattığım için bile tereddütlerim var.

Diskleri bozan başka bir durum var gibi, yada ani ısınma ve soğumaya çok maruz kaldığı bir senaryo da olabilir. Alt takım değişimlerine porya da dahil midir? Bunu da kontrol ettirebilirsiniz. Janttaki eğrilik var ise yine aşağıdaki bazı parçaları zorlayıp 5 6 bin sonra hissedilir olabilir.
 
Herkese iyi günler, iyi forumlar dilerim.
Disk sorunumla ilgili daha önce bir konu açmıştım ancak çözüme ulaşamadığım için ve oluşan yeni soru işaretlerinden dolayı yeni konu açtım.

Aracım Fiat Egea 1.3 dizel E6 Urban paket. Aracım 110.000KM'ye ulaştı. 50.000-110.000KM arası neredeyse 5 defa disk değiştirdim. Soğutmalı, soğutmasız fark etmeksizin her türlü markanın disk ve balatasını tecrübe ettim. Yeni disk ve balataları takıyorum ve 5.000-6.000KM sonra tekrar balans oluyor. Artık dayanamayıp ön-arka alt takımları yeniledim yine fayda etmedi.
Sanayide birisi ile sohbet ederken bana bir çözüm sundu.
Diskleri ilk kullanmaya başladın hiçbir sorun yoksa ve bir süre sonra sorun yaşıyorsan diskleri iyice ısıt, daha sonra tazyikli su ile disklere sulama yap dedi. Fabrika çıkışlı disklerle piyasada bulunan diskler arasında sertlik farkı var, piyasada bulunan disklere üretim sırasında sertleştirme yapmadıkları için diskler en ufak koşulda eğrilme eylemi gösteriyor dedi. Diskleri suladıktan sonra tornacıya giderek çok ince bir talaşını aldır, disk üzerindeki eşitsizlikler gitsin dedi. Kısa vadede bir sorun yaşamayacağına kalıbımı basarım gibi laflar etti.
Ben de tanıdık tornacıya sordum. Mantıklı olduğunu ve müşterilerine önerdiğini dile getirdi.
Sizin bu işlemler hakkında düşünceleriniz nedir?
Bahsi geçen duruma bi fikrim yok açıkçası ama gelen öneri son derece mantıksız geldi
 
Pastörize disk... Benim hiç aklıma yatmadı.

Yürüyen aksamda başta poyra ve akslar olmak üzere titreme yaptırtacak etkenlere baktırın. Kaliperde sorun var mı onu da uzman bir göze kontrol ettirin. Takılan her diski bozacak bir sebep gerekiyor.
 
Bu gibi durumlarda kesin çözüm servisten logolu hem disk hem de balataları takım alıp değiştirmektir. Bu çözümü son çareye gelmeden denerseniz emin olun daha az para harcayarak çözmüş olursunuz.

Disk sertleştirme olayı tamamıyla bir hurafe. Herhangi bir cisim sertleştirilirken belli bir noktaya kadar ısıtılır ardından suda ya da yağda bekletilerek soğutulur ve sertleştirilir. Burada ilk çıkılan sıcaklık ve soğuma hızı çok önemli değerlerdir. Bu değerleri araç üstünde sürüş ile ayarlamanız neredeyse imkansızdır. Değerleri yakalamadığınızda ya hiç sertleştiremeyeceksiniz ya da fazla sertlikten kılcal çatlaklara sebebiyet vereceksiniz. Diyelim ki bunu da kusursuz yaptınız sert ve yamuk bir diskiniz mevcut. Sertleşme işlemi yüzeysel bir işlemdir yani diskin dış yüzeyi sertleşir içi yine aynı sertlikte kalır. Yamukluğu almak için tornaladığınızda yüzeyden talaş kaldıracağınız için bu sertleşme tekrar kaybolacaktır. Elinizde incelmiş ve ısıl şoka uğramış yani çarpılmış bir disk kalacaktır.

Ben size başka bir tecrübemden bahsedeyim siz ona göre kendi çıkarımlarınızı yapın. Sıfır disk ve balata takıldı araca diskin markasını hatırlamıyorum ancak kale marka da balatalar takıldı, yaklaşık 500 km sonra diskler frene basınca sallamaya başladı. Hemen taktırdığım yere gittim, suya girmişsindir falan deyip diskleri tornaladılar, yine bir süre sorun yok, bir süre sonra tekrar sallama başladı. Sonra sadece disk ve balata işi ile uğraşan bir yere gittim ve sorunun balata kaynaklı olduğu söylendi. Diskleri tekrar tornalayıp (Tabi ömrünün neredeyse %70'ini kaybetmiş halde) başka marka balata taktık ve bir daha yamulma yapmadı. Aynı durumu yakın bir arkadaşım da aynı marka balatalar ile tecrübe edince suçu hep diske atmanın doğru olmadığını anladık. Belki de sizin sorununuz balata kaynaklıdır ancak sorunu diskte arıyorsunuzdur.
 
Genelde tam tersi önerilir. Yoğun kullanım sonrası aracınızı yıkamayın, su birikintilerine girmemeye dikkat edin gibi. Fabrikadaki şartlar ile dış dünyadaki şartları birbirine benzetmek biraz garip bir yorum olmuş. Isıtıp soğutarak malzemenin tüm olağan akışını değiştiriyorsunuz. Ufak tefek eğriliklerde torna ile düzeltme işlemi yapılıyor evet, ama tüm diski bilinci şekilde bozmak bana pek bir mantıklı gelmedi.

Diski sertleştirerek balans problemini çözdünüz diyelim. Diskin iç yapısındaki değişim ile frenleme kaybı yanaşır mı orasını da düşünmek gerekir. Fabrikalardaki işlemler belirli şartlar altında belirli sürelerde yapılıyor. Bu şekilde uygulama ben olsam yapmazdım. Kendi diskimi de istemeye istemeye tornalattığım için bile tereddütlerim var.

Diskleri bozan başka bir durum var gibi, yada ani ısınma ve soğumaya çok maruz kaldığı bir senaryo da olabilir. Alt takım değişimlerine porya da dahil midir? Bunu da kontrol ettirebilirsiniz. Janttaki eğrilik var ise yine aşağıdaki bazı parçaları zorlayıp 5 6 bin sonra hissedilir olabilir.
Jantta bir eğrilik söz konusu değil. Belli periyotlarda lastikçiye gidiyorum zaten. Muhakkak kontrol ettiriyorum.

Pastörize disk... Benim hiç aklıma yatmadı.

Yürüyen aksamda başta poyra ve akslar olmak üzere titreme yaptırtacak etkenlere baktırın. Kaliperde sorun var mı onu da uzman bir göze kontrol ettirin. Takılan her diski bozacak bir sebep gerekiyor.
Porya ve aksları kontrol ettirdim. Onlarda da bir sorun yok.
Disk değiştiriyorum. 5.000KM kadar çok iyi her şey çok konforlu sonra bir sabah kalkıyorum işe gidiyorum bir bakıyorum diskte balans var.
Artık hem bütçe olarak hem zaman olarak beni yormaya başladı. 5 defa disk değiştirdim artık gına geldi.

20.000KM'de orijinal Opar marka disk ve balata kullandım.
30.000KM'de garantiden disk ve balata değişti. Hem balans sorunu hem ses sorunu oluştu.
40.000KM'de tekrarlayan balanstan sebep kendim TRW marka satın aldım.
60.000KM'de yine balans sebebiyle SPF marka Instagram'da satılan soğutmalı diskten satın aldım.
100.000KM'de yine balanstan sebep Delphi marka disk takıldı.
 
Bu gibi durumlarda kesin çözüm servisten logolu hem disk hem de balataları takım alıp değiştirmektir. Bu çözümü son çareye gelmeden denerseniz emin olun daha az para harcayarak çözmüş olursunuz.

Disk sertleştirme olayı tamamıyla bir hurafe. Herhangi bir cisim sertleştirilirken belli bir noktaya kadar ısıtılır ardından suda ya da yağda bekletilerek soğutulur ve sertleştirilir. Burada ilk çıkılan sıcaklık ve soğuma hızı çok önemli değerlerdir. Bu değerleri araç üstünde sürüş ile ayarlamanız neredeyse imkansızdır. Değerleri yakalamadığınızda ya hiç sertleştiremeyeceksiniz ya da fazla sertlikten kılcal çatlaklara sebebiyet vereceksiniz. Diyelim ki bunu da kusursuz yaptınız sert ve yamuk bir diskiniz mevcut. Sertleşme işlemi yüzeysel bir işlemdir yani diskin dış yüzeyi sertleşir içi yine aynı sertlikte kalır. Yamukluğu almak için tornaladığınızda yüzeyden talaş kaldıracağınız için bu sertleşme tekrar kaybolacaktır. Elinizde incelmiş ve ısıl şoka uğramış yani çarpılmış bir disk kalacaktır.

Ben size başka bir tecrübemden bahsedeyim siz ona göre kendi çıkarımlarınızı yapın. Sıfır disk ve balata takıldı araca diskin markasını hatırlamıyorum ancak kale marka da balatalar takıldı, yaklaşık 500 km sonra diskler frene basınca sallamaya başladı. Hemen taktırdığım yere gittim, suya girmişsindir falan deyip diskleri tornaladılar, yine bir süre sorun yok, bir süre sonra tekrar sallama başladı. Sonra sadece disk ve balata işi ile uğraşan bir yere gittim ve sorunun balata kaynaklı olduğu söylendi. Diskleri tekrar tornalayıp (Tabi ömrünün neredeyse %70'ini kaybetmiş halde) başka marka balata taktık ve bir daha yamulma yapmadı. Aynı durumu yakın bir arkadaşım da aynı marka balatalar ile tecrübe edince suçu hep diske atmanın doğru olmadığını anladık. Belki de sizin sorununuz balata kaynaklıdır ancak sorunu diskte arıyorsunuzdur.
Söylediklerinizi dikkate alacağım.
Yarın aracı periyodik bakıma sokacağım.
İlk önce balatayı değiştirmeyi deneyeceğim. Yeni balata olduğu için mecbur diski tornaya vereceğim.