ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
395
Marka
Opel
Her #Vectra cının gururla paylaştığı fotoğrafın arkasında neler olmuş bakalım;

1994 #San #Marino #GP de #safety #car olarak #Opel #Vectra #4x4 #Turbo seçilmiştir.Ancak yarışda birşeyler yolunda gitmez ve Brezilya lı pilot Ayrton Senna kaza geçirerek feci bir şekilde yaşamını yitirir.Kazada #F1 aracının direksiyon ve ön düzen parçaları pilotun vücuduna ve özelliklede kafasına saplanmıştır.

Belli yayın organları ve özellikle İngiliz kanalı #BBC deneyimli pilotun safety car olarak görev alan Opel Vectra Turbo aracın gereğinden fazla yavaş olması ve buna bağlı olarak pilotların F1 araçlarının lastiklerini iyi ısıtamadığını iddia ederler.Vahim kazayı lastiklerin iyi ısınamayacak kadar yavaş olan Vectra ya yüklerler.

Aynı dönem otomobil çevrelerinin büyük destek ve takibini kazanan #Top #Gear sunucusununda bir Vectra a kasayı test etmesi ve test sonunda ''gaza basıyorsun gidiyor, bu bir kutu'' demesi, Opel mühendisleri, Alman dergi ve eleştrimenler tarafından tepki ile karşılandı.Aynı dönem #ZDF kanalıda aynı kalitede testler yapmaktaydı.Buna rağmen #Ford un önüne geçerek, İngiltere de sınıfının en çok satanı olmayı başarabildi.

Nitekim Top Gear sunucusu #Jeremy #Clarkson aşırı bir milliyetçi ve ırkçı bi yapıya sahipti.Markaları milliyetlerine göre ayırmıştı zaten.#Rover marka araçları test ederken, ki Rover bir İngiliz markasıdır, ''kötü yanları olsa da o bir Rover ve İngiliz'' cümlesi kurmaktan çekinmezdi.Yakın dönemde önlenemez ırkçı söylemleri yüzünden programdan atılmıştır.

Peki gerçektende Vectra Turbo bir F1 aracının lastiklerini ısıtamayacak kadar yavaşmıydı ? Veya #Lotus, #McLaren gibi takımlarda çalışmış deneyimli pilot lastiklerini ısıtmadanmı yarışa başladı ?

İtalyan hükümeti kanunları gereği sınırları içinde olan bu ölüm olayı ile ilgili bir savcı görevlendirir.Savcı kazanın oluşum anını, öncesini ve sonrasını bir teknik ekiple gözlem altına alır.Sonuçta pit stop ekibi için adam öldürmekten işlemler başlatılır.1997 de ''kanıt yetersizliği'' ile berat ederler.2007 de teknik sorumlu #Patrick #Head in F1 aracının direksiyon kutusundaki hatası nedeni ile gerçekleştiği anlaşıldı ve 7 yıl 6 ay hapis cezasına çarptırıldı.Ancak hiçbir zaman teknik adam tutuklanmadı.

İşin dahada tuhaf tarafı bir önceki yarışda safety car görevi #Fiat #Tempra daydı ve kimse bunu sorgulamadı...

dipce;Safety car aracının görevi, yarışın ani olarak yavaşlatılması araçların belli bir bölgeyi güvenlice geçirilmesi veya bir kaza anında F1 araçlarının kendisini takip ederek kaza noktasını güvenlice geçmesini sağlamaktır.Bunu olabilecek en hızlı şekilde yapmalıdır, çünkü soğuyan lastik tam performans veremez ve pilotlar sağa sola manerva yaparak lastikleri ısıtmak zorunda kalırlar.Lastiğini yeterince ısıtmayan F1 aracı yarışa hazır değildir.

Kaza videosu liktedir;

22221813_10214552671277469_2529752242146708804_n.jpg
22154586_10214552671757481_4532528491771078128_n.jpg
 
Bilindiği üzere F1 araçları düşük hızları pek sevmezler. Şahsi fikrimi belirtmem gerekirse Opel Vectra, Clio Williams, Fiat Tempra, Ford Escort cosworth gibi otomobillerin safety car olması saçma. Bu kaza üzerinden Vectra'yı suçlamak da ayrı saçma. Bu kazadaki en büyük rol o dönemki Formula 1 otomobillerindeki düşük güvenlik standartları ve mekanik problemdir. Neticede safety car olacak otomobilin gücü ve pistteki tur zamanı biliniyor veya ölçülebilir bir şey. Eğer standartlara uygun değilse bu kullanılmayabilir, çok zor değil.

Mesela 1981,1982,1983 Monaco GP'de Lamborghini countach kullanılmıştı. Yine 1983 yılında İngiltere GP'sinde Ford Escort cosworth kullanıldı. Benim merak ettiğim iki farklı gp'de aralarında ciddi farklar bulunan bu otomobillerin kullanılmasının altında yatan sebep.
 
Ben bu olayı “Kader” kelimesinin karşılığı olarak yorumluyorum, önlem her zaman alınmalı ama yani bu olay...
 
Bu yarışı TV den canlı izlediğimi hatırlıyorum ... Yine yanlış hatırlamıyorsam ambulanslar gelmiş ve uzunca süre kaza yarinde kalmışlardı.. hemen alıp gidememişler di yani... sanki görüntü alınmasın diye perdeler de çekilmiş bir anda.. kötü bir gündü.. Benim amatörce yorumum da ya bir direksiyon sistemi arızası, ya da ön aksam süspansiyon sistemi üzerindeki anlık bi kırılma ve aracın yön alamadan bir anda düz gidişe geçmesi gibiydi.. neyse... çok büyük (belki de en büyüğü) bir efsaneydi ..
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal ve RYAN7R
bende bir yabancı makalede direksiyon aksamlarından kopan parçaların kaskı deldiğini, bu yüzden özellikle kapatılmaya çalışıldığını okumuştum.
 
Ayrton Senna'nın ölümü netleşmiştir.

Kaza esnasında süspansiyon milinin kaskına çarpması sonucu (kabaca G kuvveti sebebi ile) geçirdiği travmatik beyin zedelenmesi yüzünden ölmüştür. Kaza sonrası vücudunda tek bir kemiğinde kırığa bile rastlanmamıştır.

Kazaya sebep olan şey ise yeni olan F1 aracının direksiyon milindeki bir hatadır.

Özetle vücuduna saplanan bir parça falan yok.
 
Son düzenleme:
  • Wow
Tepkiler: Bilal
Oldu olacak karşıdaki seyirci bayrak sallayıp Senna'nın dikkatini dağıttı desinler tam olsun. Safety car için temel performans gereksinimlerini karşılamasa Vectra değil başka bir araç koyarlardı, bu kadar basit.
 
Madem bu konu açılmış, sevgili Yiğit Tezcan'ın Senna'nın öldüğü dönemdeki araç güvenlikleri, çekişmeler ve yaşananları anlattığı bu güzel videoyu buraya bırakalım. İzleyin mutlaka.

 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve Bilal