Grandland X ile Start and Stop testi

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

GARAJ TV

Panpa
6,305
Bugün yeni nesil arabalarda gelen Start and Stop sisteminin ne kadar etkili çalıştığını test ettim.

İlk önce arabayı tanıyalım:

Opel Grandland X 1.2 turbo 130bg motor, Eat6 otomatik şanzıman üzerinde 235/50/19 Continental Sport Contact 5 lastikler var.
WhatsApp Image 2018-07-23 at 19.20.58.jpeg


Start and Stop nedir?

Aracınızı trafikte durdurduğunuz da motorun çalışmasını durdurup yakıt harcamasını engelleyen bir sistem.

Akü?

Genelde akla sorun olarak ilk bu geliyor. Acaba aküye zarar verir mi?

  1. Bu fonksiyona sahip arabaların aküleri normal akülerden daha farklıdır ve fiyatları da daha pahalıdır.
  1. Akü bitirme gibi bir durumları da yoktur. Bunu merak ettiğim için denedim bir yerde durup bu sistemin ne kadar uzun süre çalışacağını denedim. Sistem 4 dk boyunca motoru kapalı tuttu sonra kendiliğinden motoru çalıştırdı. Zaten bu sistem belirli koşullar sağlandıktan sonra çalışıyor. Mesela 40 derece üstü sıcaklıkta bu sistem devreye girmiyor gibi gibi.
Belirlenen şartlar:

  • İki sürüşte de aynı rotayı seçtim.

  • Belirli bir ortalama ve sürüş profili sağlamak için arabayı 50 km de limitledim.

  • Bu sistemin etkili çalışması için %100 şehir içinde kullandım. Yani sırf şehrin içinden geçiyor diye çevre yolu,otoban gibi yerlerde kullanmadım.

  • Klima kapalı
upload_2018-7-23_23-5-54.png


İlk test Start and Stop devrede

  • Saat tam 18.24 de yola çıktım yani iş çıkış saati.

  • Test parkurunun uzunluğu 15 km ve parkuru bitirmek 51 dakika 58 saniye sürdü.Bunun 40 dk 21 saniyesi Start and Stop devreye girmemiş 11 dk 37 saniye devreye girmiş

  • Ortalama hızım 17 km.

  • Yolumun üstündeki 23 tane trafik ışığından 16 sında durdum (Bazılarında 2 kere durmam gerektiği oldu)

  • Sonuç: 7.0 litre
upload_2018-7-23_23-5-54.png


İkinci teste Start and stop devre dışı

Bu sefer aynı rotayı saat 19.27 başladım. Tabii bu saatte trafik biraz olsun azalmıştı ve önceki testte 52 dakika da yaptığım yolu bu sefer 40 dakika da bitmişti ve ortalama hızım da 21 kilometre hıza çıkmıştı ve 23 trafik lambasının sadece 10 tanesinde durdum. Bu tür avantajlar sayesinde araba yine 7.0 yaktı

upload_2018-7-23_23-5-54.png


İkinci testte birinci test gibi trafik koşulları olsaydı eminim çok daha fazla yakacaktı.

Bu sistemdeki bir gözlemim de özellikle uzun beklemelerde tasarruf sağlıyor. Mesela bazı durumlarda 3 saniyelik beklemeler oluyor bu tür durumlarda pek etkili değil daha çok uzun beklemelerde iş yapıyor. Özellikle 40 sn uzunluğundaki bir ışıkta bekleyip ortalamanın nasıl etkileneceğini gördüm ve 0.1 arttığını fark ettim.



upload_2018-7-23_23-5-54.jpeg


Kaynak: http://garajtv.com/startnstop/
 
Sistem benzinli araclarda daha fazla ise yariyor. Trafikte ve isiklarda bekleme durumuna gelindiginde rolanti devrinde calisan benzinli araclarda yakit dizele gore daha fazla yukseliyor. Haliyle start stop bunun onune daha fazla gecebiliyor.

Nispeten buyuk sehirlerde sistem daha efektif calisiyor. Kucuk sehirlerde, kisa mesafeli yolculuklarin bol yapildigi durumlarda maalesef aku, sistemin calismasi icin yeterli kapasitede sarj olmayabiliyor. Haliyle uzun yolculuklar istiyor.

Akuyu sarj eden sarj dinamosunun kayisi normal akulu araclara gore daha cabuk yipranip omrunu doldurabiliyor. Kayis inceldiginde sistem uzun gunler boyunca tum sartlar uygun gibi gozukse de akuyu yeterince sarjda tutamadigi icin devreye girmiyor. 60 bin km'de kayis degistirmek durumunda kalmistim. Neyse ki maliyetli bir parca degil.

Kisi cok soguk, yazi cok sicak gecen bolgelerde yine sistem etkili calismayabiliyor. Uygun sicakliklari bulmakta zorlaniyor.

Vites D konumunda ayaginiz frende beklerken arac stop ettiginde bir anlik dalginlikla aracin gercekten stop ettigini zannedip kapiyi acabiliyorsunuz. O an motor tekrar calisinca panige kapilip ayagi frenden cekerseniz kapi acik ilerleme tehlikesi de olabiliyor. En azindan citroen'de durum boyleydi.

Start stop sistemine sahip araclarda aku farkli oldugu icin takviye yapilmamasi tavsiye olunuyor. Unutmamak gerek. Sonra aracin sisteminde sorunlar cikabiliyor.

Aku yeterince sarj olamayacak kadar bosalmissa ( genelde sarj dinamosunun kayisinin incelmesinden kaynaklaniyor ) yetkiliye gidip akuyu sokturup bir kac saat sarj edilmesini beklemek gerekebiliyor.

Psikolojik olarak motorun surekli durup calismasi cok can sıkıyor. Sanki duzenli olarak bu yapilirsa motor bozulacakmis hissi verebiliyor.

Benim de deneyimlerim bu sekilde diyebilirim. Seveni var sevmeyeni var. Ama ilginc bir sistem. Guzel yazi olmus kardesim.
 
Sistem benzinli araclarda daha fazla ise yariyor. Trafikte ve isiklarda bekleme durumuna gelindiginde rolanti devrinde calisan benzinli araclarda yakit dizele gore daha fazla yukseliyor. Haliyle start stop bunun onune daha fazla gecebiliyor.

Nispeten buyuk sehirlerde sistem daha efektif calisiyor. Kucuk sehirlerde, kisa mesafeli yolculuklarin bol yapildigi durumlarda maalesef aku, sistemin calismasi icin yeterli kapasitede sarj olmayabiliyor. Haliyle uzun yolculuklar istiyor.

Akuyu sarj eden sarj dinamosunun kayisi normal akulu araclara gore daha cabuk yipranip omrunu doldurabiliyor. Kayis inceldiginde sistem uzun gunler boyunca tum sartlar uygun gibi gozukse de akuyu yeterince sarjda tutamadigi icin devreye girmiyor. 60 bin km'de kayis degistirmek durumunda kalmistim. Neyse ki maliyetli bir parca degil.

Kisi cok soguk, yazi cok sicak gecen bolgelerde yine sistem etkili calismayabiliyor. Uygun sicakliklari bulmakta zorlaniyor.

Vites D konumunda ayaginiz frende beklerken arac stop ettiginde bir anlik dalginlikla aracin gercekten stop ettigini zannedip kapiyi acabiliyorsunuz. O an motor tekrar calisinca panige kapilip ayagi frenden cekerseniz kapi acik ilerleme tehlikesi de olabiliyor. En azindan citroen'de durum boyleydi.

Start stop sistemine sahip araclarda aku farkli oldugu icin takviye yapilmamasi tavsiye olunuyor. Unutmamak gerek. Sonra aracin sisteminde sorunlar cikabiliyor.

Aku yeterince sarj olamayacak kadar bosalmissa ( genelde sarj dinamosunun kayisinin incelmesinden kaynaklaniyor ) yetkiliye gidip akuyu sokturup bir kac saat sarj edilmesini beklemek gerekebiliyor.

Psikolojik olarak motorun surekli durup calismasi cok can sıkıyor. Sanki duzenli olarak bu yapilirsa motor bozulacakmis hissi verebiliyor.

Benim de deneyimlerim bu sekilde diyebilirim. Seveni var sevmeyeni var. Ama ilginc bir sistem. Guzel yazi olmus kardesim.

İlk kez uzun dönem kullanacağız ondan çıkacak problemleri bilmiyorum zamanla göreceğiz.
Grandland daki en sevdiğim aynı zamanda en çok yoran özelliği bu sistemin freni kökleyince çalışması. Bu da bir süre sonra ayağı ağrıtıyor. Ama o bahsettiğin unutma problemleri olmuyor.
O 3-5 saniyelik duruşlarda hiç efektif değil hatta psikolojik olarak dediğin gibi yoruyor ama 30 sn den uzun beklemelerde motoru dinlendirmesi filan bence daha sağlıklı gibi geliyor.

Edit: beğendiğin için teşekkür ederim yakında arabanın testini de çekeceğiz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
Kalkışı yüklenecek bir elektrikli motor olmadıkça, benim nezdimde olmazsa olmaz bir teknoloji değildir. Kısa bir özet geçeyim; bir nesne dururken etki eden kuvvet statik sürtünme kuvveti, hareket halinde iken etki eden ise kinetik sürtünme kuvvetidir. Motorun en çok yakıt kullandığı durumlardan biri de kalkış esnasında statik sürtünme kuvvetine karşı iş yaptığı zamandır. Aracın kalkış anında harcadığı enerjiyi elektrikli bir motora aktarmalarını daha çok isterim. Lafın kısası hibrit candır :D
 
İlk kez uzun dönem kullanacağız ondan çıkacak problemleri bilmiyorum zamanla göreceğiz.
Grandland daki en sevdiğim aynı zamanda en çok yoran özelliği bu sistemin freni kökleyince çalışması. Bu da bir süre sonra ayağı ağrıtıyor. Ama o bahsettiğin unutma problemleri olmuyor.
O 3-5 saniyelik duruşlarda hiç efektif değil hatta psikolojik olarak dediğin gibi yoruyor ama 30 sn den uzun beklemelerde motoru dinlendirmesi filan bence daha sağlıklı gibi geliyor.

Edit: beğendiğin için teşekkür ederim yakında arabanın testini de çekeceğiz.
Tam frende ve hız 0 olunca çalışması çok iyi. C4'de hızım 7-8 kmh olunca stop ediyordu ve beni resmen çıldırtıyordu. Ben genelde araca biner binmez sistemi kapatıyordum. Baktım uzun süre rölanti devrinde kalacağım durum oluştu yahut oluşacak o zaman açıyordum. Ama ben dediğim gibi küçük bir şehirde yaşadığım için sistem hiç efektif değildi. Pek işime yaradığını söyleyemem.

Uzun dönem kullanımında tüm şartlar uygun gibi gözükürken bile araç stop etmemeye başladığında bu durumdan huylanabilirsin. Allah Allah hava güzel, klima açık değil, kemer takılı her şey yolunda gözüküyor ama sistem niyeyse kaç gündür hiç çalışmıyor dediğin durumlarda söylediğim kayışa baktırmayı unutma. Muhtemelen ondan kaynaklı akü yeterince dolmuyordur. Tabii dediğim gibi bu uzun dönem kullanımında olabilecek bir şey.

Rica ederim kardeşim. Test gelince ona da bakarız hayırlısıyla.
 
  • Beğeni
Tepkiler: GARAJ TV
Kalkışı yüklenecek bir elektrikli motor olmadıkça, benim nezdimde olmazsa olmaz bir teknoloji değildir. Kısa bir özet geçeyim; bir nesne dururken etki eden kuvvet statik sürtünme kuvveti, hareket halinde iken etki eden ise kinetik sürtünme kuvvetidir. Motorun en çok yakıt kullandığı durumlardan biri de kalkış esnasında statik sürtünme kuvvetine karşı iş yaptığı zamandır. Aracın kalkış anında harcadığı enerjiyi elektrikli bir motora aktarmalarını daha çok isterim. Lafın kısası hibrit candır :D
O da yakında gelecek diyorlar :D
 
Tam frende ve hız 0 olunca çalışması çok iyi. C4'de hızım 7-8 kmh olunca stop ediyordu ve beni resmen çıldırtıyordu. Ben genelde araca biner binmez sistemi kapatıyordum. Baktım uzun süre rölanti devrinde kalacağım durum oluştu yahut oluşacak o zaman açıyordum. Ama ben dediğim gibi küçük bir şehirde yaşadığım için sistem hiç efektif değildi. Pek işime yaradığını söyleyemem.

Uzun dönem kullanımında tüm şartlar uygun gibi gözükürken bile araç stop etmemeye başladığında bu durumdan huylanabilirsin. Allah Allah hava güzel, klima açık değil, kemer takılı her şey yolunda gözüküyor ama sistem niyeyse kaç gündür hiç çalışmıyor dediğin durumlarda söylediğim kayışa baktırmayı unutma. Muhtemelen ondan kaynaklı akü yeterince dolmuyordur. Tabii dediğim gibi bu uzun dönem kullanımında olabilecek bir şey.

Rica ederim kardeşim. Test gelince ona da bakarız hayırlısıyla.

@Ugur hocamla c3 testini çektik aynı dediğin gibiydi. Durmadan sistem devreye giriyor. O da değişikti :)
Tecrübelerin için sağol ileride dikkat edeceğim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
İlk kez uzun dönem kullanacağız ondan çıkacak problemleri bilmiyorum zamanla göreceğiz.
Grandland daki en sevdiğim aynı zamanda en çok yoran özelliği bu sistemin freni kökleyince çalışması. Bu da bir süre sonra ayağı ağrıtıyor. Ama o bahsettiğin unutma problemleri olmuyor.
O 3-5 saniyelik duruşlarda hiç efektif değil hatta psikolojik olarak dediğin gibi yoruyor ama 30 sn den uzun beklemelerde motoru dinlendirmesi filan bence daha sağlıklı gibi geliyor.

Edit: beğendiğin için teşekkür ederim yakında arabanın testini de çekeceğiz.
Durum mazda larda da ayni. Banada bir garip gelmisti uzun donemde bakalim nasil olacak.(kokleyince devreye giren sistem)
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt
2011 model Asx'imde standart olarak gelen bir özellik. AS&Go (Auto Stop and Go)

AS&G hangi koşullarda devreye girmez:
- bir önceki otomatik start olayından sonra 10 saniyeden daha az zaman geçtiyse
- aracın hızı 3.1 mil/saat'ten (yaklaşık 5 km/saat) daha fazla ise
- dış hava sıacklığı +3 santigrad derecenin altında ise
- motor soğutma suyu sıcaklığı 60 santigrad derecenin altında ise
- klima ya da arka buğu çözücü çalışıyorsa(*)
- elektrik yükü 50 Amperden büyükse
- Akü şarjı 3 Amper saatten az ise
- fren hidrolik basıncı 200 milimetre civadan düşükse
- elektrik destekli direksiyona bindirilen yük sınırların üstündeyse (bu limit çeyrek tur diye biliyorum)
- sürücü kapısı açıksa, sürücü emniyet kemeri takılı değilse, kaput açıksa
sistem otomatik durdurma işlemini yapmıyor

AS&G hangi koşullarda motoru otomatik çalıştırır:
- Motor soğutma suyu sıcaklığı 55 santigrad derecenin altına düşerse
- klima kompresörü iç hava sıcaklığının artması sebebiyle çalışmaya başlarsa
- elektrik yükü 50 Amperden büyükse olduysa
- Akü şarjı 3 Amper saatten az kalırsa ise
- fren hidrolik basıncı 200 milimetre civadan düşük bir seviyeye gelirse
- elektrik destekli direksiyona bindirilen yük sınırların üstündeyse
- araç hızı 5 km'nin üzerine çıkarsa,

Kaynak: http://www.mitsubishipress.co.uk/press_site/presspacks/colt/MitsubishiColtPressLaunch160209.pdf
 
Vites D konumunda ayaginiz frende beklerken arac stop ettiginde bir anlik dalginlikla aracin gercekten stop ettigini zannedip kapiyi acabiliyorsunuz. O an motor tekrar calisinca panige kapilip ayagi frenden cekerseniz kapi acik ilerleme tehlikesi de olabiliyor. En azindan citroen'de durum boyleydi.

Benim araçta öyle bir durumda kapı açıldığında direk motoru kapatıyor ve aracı tekrar çalıştırmak gerekiyor
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk ve LvntDmr67
Küçük şehirde olmanın etkisi ile galiba pek aktif kullandığım bir sistem değil, arabaya biner binmez kapatırım. Gerekirse kendim açmayı tercih ederim. Uzun süre start&stop çalışırsa da aracı tamamen stop ediyor, manuel tekrar çalıştırılmasını istiyor. Araçla ilgili bilgiler aşağıda. Yazı için eline sağlık kardeşim, güzel bi çalışma olmuş.
Skoda Rapid Spaceback (manuel) start-stop çalışma prensibi;
  • Manuel şanzımanlı araçlar Araç durunca, vites kolu boşa alınınca ve debriyaj pedalı bırakılınca motor otomatik olarak kapatılır. Debriyaj pedalına basılınca motor otomatik olarak çalıştırılır
Sistem fonksiyonu için koşullar Sistemin doğru bir şekilde çalışması için aşağıdaki temel koşullar gereklidir.
  • Sürücü kapısı kapalı olmalı.
  • Sürücü emniyet kemerini takmış olmalı.
  • Aracın hızı duruştan beri 4 km/h'i aşmamış olmalı.
  • Römork prizine römork veya başka bir aksesuar bağlı olmamalı.
Durma sırasında örn. aşağıdaki nedenler varsa motor kapatılmaz.
▶ Sistemin sorunsuz çalışması için gerekli motor sıcaklığına henüz ulaşılmamıştır.
▶ Araç aküsünün şarj durumu çok düşüktür.
▶ Elektrik tüketimi çok yüksektir.
▶ Yüksek klima/ısıtma gücü (yüksek fan devri, istenilen ve gerçek iç sıcaklık arasında büyük fark).

Kaynak:https://www.skoda.com.tr/skodaweb_files/2018216142735160_RapidSpacebackSwingKullanimKlavuzu.pdf
 
  • Beğeni
Tepkiler: GARAJ TV ve Cenk
Benim araçta öyle bir durumda kapı açıldığında direk motoru kapatıyor ve aracı tekrar çalıştırmak gerekiyor
Düşünülmüş aracın hali bir başka işte :D Benim c4'de bir keresinde ayağım frende bekliyordum. Start stop'a aldığını unuttum. Bir şey oldu kapıyı açıp inmem gerekti. Kapıyı açar açmaz araba çalıştı, aynı anda da tabii ayağı çektim frenden araba öne gitti. Tamponu vurdum hafifçe duvara :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: by ve GARAJ TV
Sistemin size getirdiği ekonomiyi basitçe hesaplayabilirsiniz. Genel olarak, 1.6 hacmindeki bir motor; benzinli dizel farketmez rölantide 0.7 litre / saat tüketir. 40 dakika start stop devreye girdiyse 0.46 litre tasarruf yapar. Bu da bugünkü benzin fiyatı olan 6.20 tl'den, 2 lira 85 kuruş kar demek. Küçük hacimli motorlar rölantide daha az yakıt tükettiği için bu kar oranı çok daha düşer. Sistem işe yaramaz demiyeceğim ama abartıldığı kadar sunduğu bir tasarruf yok. Uygun motor sıcaklığına gelmeden de bu sistem genelde çalışmaz. Soğuk kışların yaşandığı şehirlerde ilk kilometrelerde kullanamazsınız. Araç fazla tüketimi ilk harekette harcıyor. Bunuda düşürmek için elektrik desteği lazım yani hybrid, gerçekten sıkışık şehiriçi trafiğinde tüketime çok ciddi avantaj sağlar. Start stop ise büyük hacimli motorların her gün çok sıkışık trafikte kullanımında, düşük yakıt tüketimi için etkili olabilir. Küçük hacim ve ortalama nufuslu anadolu şehirlerinde pek işe yaramıyor.
 
Son düzenleme:
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...