Small Overlap Crash Test Nedir? Öncelikle kısaca IIHS’ten bahsedelim.
IIHS (Insurance Institute for Highway Safety ) yani Yol Güvenliği Sigorta Enstitüsü, ABD’de 1959 yılından beri faaliyet gösteriyor. Kurum, yaptığı çarpışma testleri ile test edilen otomobilleri puanlayarak tüketicileri bilinçlendirmeyi hedefliyor.
Kurumun yaptığı testlerden kısaca bahsetmek gerekirse IIHS, “Moderate Overlap” (Orta örtüşmeli) test ile tıpkı Euro-Ncap gibi aracın ön genişliğinin %40’ı kadar örtüşme ile ezilebilen bariyere 64km/h (40mph) hızla çarpma testi uyguluyor. Puanlama ise “Good”, “Acceptable”, “Marginal”, or “Poor” (İyi, Kabul edilebilir, Marjinal ve Kötü) şeklinde puanlanıyor. Bunun haricinde “Side crash” ile yandan çarpma testi, koltuk başlıkları testi de yine Euro-Ncap ile benzer. Tavan dayanım testi ise takla anında tavan mukavemetini değerlendirmek için yapılırken, bu test Euro-Ncap’ta yok.
Small Overlap Crash Test
IIHS’in yaptığı bir test daha var ki, bu test 2012 yılında ilk defa yapıldığında 5 yıldızlı otomobillerin dağılmasına, bazı otomobil üreticilerinin isyan etmesine, yeni geliştirilen modellerde acil ve köklü değişiklikler yapmak için markaların korkunç paralar harcamasına sebep oldu! Small Overlap testi, kazadan kaçmak için yapılan manevra esnasında köşeden oluşabilecek bir çarpışmayı simüle ediyor. Otomobiller, 64km/h hızla ezilmeyen/esnemeyen duvara %25 örtüşme ile çarptırılıyor. %40 örtüşme testinde aynı süratle ezilebilen bariyere çarpmaktan çok çok daha zorlayıcı olan bu test, şasinin esas darbeyi karşılayacak kuvvetli bölümlerine değil de, çamurlukların altındaki şasenin zayıf kısmına aşırı yük bindiriyor. Bu nedenle darbe enerjisi neredeyse hiç sönümlenmeden yolcu güvenlik kafesine iletiliyor. Pek çok markanın güvenlik kafesi bu yüke dayanamayarak hasar görürken, çok az marka buna mukavemet gösterebiliyor. Sürücünün köşeden gelen darbe nedeniyle hava yastığını ıskalayarak kafasını A sütununa vurması riskini de bize gösteren test, perde hava yastığının ne kadar dikkatli geliştirilmesi gerektiğini gözler önüne seriyor.
Bu bilgilerden sonra asıl konumuz dönecek olursak; Hyundai Elantra güncellenen yeni nesliyle IIHS gibi ağır bir testten en üst düzey güvenlik plus (Top Safety Pick +) kazanarak güvenliğini kanıtlamış oldu.
Bir önceki nesil Elantra’ya göre hava yastıklarından arabanın bütün sütunlarına kadar iyileştirme yaptığı gözlemlenen Hyundai, artık güvenlikte kendini kanıtlamış bir marka. Her ne kadar özellikle bizim toplumumuzda Hyundai denildiği zaman eski Accentler veya Getzler göz önüne geliyor olsa da markadaki değişimi görmek, kabul etmek ve Hyundai’yi güvenli markalar arasına almakta geç bile kaldık sayılır.
Bu ve bunun gibi zorlayıcı testlerin geliştirilmesi, gittikçe hızlanan ve ağırlaşan otomobillerin daha güvenli hale gelmeleri için son derece önemli. Umarız gelecekte daha zorlayıcı testler olsun ki, otomobil üreticileri güvenlik konusunda yerinde saymak yerine daha da sağlam ve güvenli otomobiller üretebilsin.
Elantra’nın başarısından ötürü Hyundai’yi kutluyor ve bu güvenliği diğer tüm modellerine uygulamasını temenni ederken ülkemizde satılan diğer kompakt ve üzeri segmentlerde de aynı başarıyı görmeyi diliyoruz.
Görüşmek üzere…
Bu yazıyı ana sayfa portalımızdan okumak için tıklayınız..
IIHS (Insurance Institute for Highway Safety ) yani Yol Güvenliği Sigorta Enstitüsü, ABD’de 1959 yılından beri faaliyet gösteriyor. Kurum, yaptığı çarpışma testleri ile test edilen otomobilleri puanlayarak tüketicileri bilinçlendirmeyi hedefliyor.
Kurumun yaptığı testlerden kısaca bahsetmek gerekirse IIHS, “Moderate Overlap” (Orta örtüşmeli) test ile tıpkı Euro-Ncap gibi aracın ön genişliğinin %40’ı kadar örtüşme ile ezilebilen bariyere 64km/h (40mph) hızla çarpma testi uyguluyor. Puanlama ise “Good”, “Acceptable”, “Marginal”, or “Poor” (İyi, Kabul edilebilir, Marjinal ve Kötü) şeklinde puanlanıyor. Bunun haricinde “Side crash” ile yandan çarpma testi, koltuk başlıkları testi de yine Euro-Ncap ile benzer. Tavan dayanım testi ise takla anında tavan mukavemetini değerlendirmek için yapılırken, bu test Euro-Ncap’ta yok.
Small Overlap Crash Test
IIHS’in yaptığı bir test daha var ki, bu test 2012 yılında ilk defa yapıldığında 5 yıldızlı otomobillerin dağılmasına, bazı otomobil üreticilerinin isyan etmesine, yeni geliştirilen modellerde acil ve köklü değişiklikler yapmak için markaların korkunç paralar harcamasına sebep oldu! Small Overlap testi, kazadan kaçmak için yapılan manevra esnasında köşeden oluşabilecek bir çarpışmayı simüle ediyor. Otomobiller, 64km/h hızla ezilmeyen/esnemeyen duvara %25 örtüşme ile çarptırılıyor. %40 örtüşme testinde aynı süratle ezilebilen bariyere çarpmaktan çok çok daha zorlayıcı olan bu test, şasinin esas darbeyi karşılayacak kuvvetli bölümlerine değil de, çamurlukların altındaki şasenin zayıf kısmına aşırı yük bindiriyor. Bu nedenle darbe enerjisi neredeyse hiç sönümlenmeden yolcu güvenlik kafesine iletiliyor. Pek çok markanın güvenlik kafesi bu yüke dayanamayarak hasar görürken, çok az marka buna mukavemet gösterebiliyor. Sürücünün köşeden gelen darbe nedeniyle hava yastığını ıskalayarak kafasını A sütununa vurması riskini de bize gösteren test, perde hava yastığının ne kadar dikkatli geliştirilmesi gerektiğini gözler önüne seriyor.
Bu bilgilerden sonra asıl konumuz dönecek olursak; Hyundai Elantra güncellenen yeni nesliyle IIHS gibi ağır bir testten en üst düzey güvenlik plus (Top Safety Pick +) kazanarak güvenliğini kanıtlamış oldu.
Bir önceki nesil Elantra’ya göre hava yastıklarından arabanın bütün sütunlarına kadar iyileştirme yaptığı gözlemlenen Hyundai, artık güvenlikte kendini kanıtlamış bir marka. Her ne kadar özellikle bizim toplumumuzda Hyundai denildiği zaman eski Accentler veya Getzler göz önüne geliyor olsa da markadaki değişimi görmek, kabul etmek ve Hyundai’yi güvenli markalar arasına almakta geç bile kaldık sayılır.
Bu ve bunun gibi zorlayıcı testlerin geliştirilmesi, gittikçe hızlanan ve ağırlaşan otomobillerin daha güvenli hale gelmeleri için son derece önemli. Umarız gelecekte daha zorlayıcı testler olsun ki, otomobil üreticileri güvenlik konusunda yerinde saymak yerine daha da sağlam ve güvenli otomobiller üretebilsin.
Elantra’nın başarısından ötürü Hyundai’yi kutluyor ve bu güvenliği diğer tüm modellerine uygulamasını temenni ederken ülkemizde satılan diğer kompakt ve üzeri segmentlerde de aynı başarıyı görmeyi diliyoruz.
Görüşmek üzere…
Bu yazıyı ana sayfa portalımızdan okumak için tıklayınız..