İçten Yanmalı Motorlarda Rodaj

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,326
46,008
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Rodaj konusu bir çok kişi için hala bir muamma ve görüş ayrılığı içermektedir. Zamanında benim de bildiklerim doğrultusunda düşüncelerim tam olarak aşağıdaki gibiydi;

Rodaj mevzusunda motor için önemli olan pistonların içindeki segmanların ilk aşınmayı düzenli olarak yapması mevzusudur. Silindir içinin ilk aşınması otomobilin performansını arttırıcı bir unsurdur. Üreticiler ilk 1-1500 km değişken devirlerle aracı fazla zorlamadan kullanın diyor çünkü sürekli düşük devir kullanırsan silindirin alt kısımları ilk aşınmayı yapar, üst kısımları ise aşınmaz. Aynı şekilde sürekli devirli kullanırsan alt kısımlar aşınmaz, üst kısımlar aşınır. Bu duruma göre de alt devirlerde yüksek performans üst devirlerde düşük, üst devirlerde yüksek performans alt devirlerde düşük şeklinde farklılık oluşur. Değişken devirlerde kullanım ise pistonların içindeki ilk aşınmayı düzenli hale getirir. Böylece hem düşük hem yüksek devirde optimum performansı alırsın. Bu mevzu kısa dönemde direkt bir etki göstermez. Ama araç uzun ömürlü olsun istiyorsanız uzun vadede işinize yarayacaktır.

Yapmış olduğum bu yorum, teknik anlamda içten yanmalı bir motor için geçerli olan görüşlerden. Fakat burada benim de yanılmış olduğum husus; ilk aşınma için gerekli olan bu kullanımın fabrikada üretilen her motor için teker teker yapılmayacağı yönündeydi. Bu noktada, rodajla ilgili tartışmaları en azından somut verilere dayandırarak sonlandıracağını düşündüğüm bilgileri burada paylaşmanın faydalı olacağını düşünüyorum. Kısaca rodaj ile ilgili somut bilginin kaynağını paylaşmam gerekirse;

Rheinmetall Automotive.. Uluslararası otomobil üreticileriyle birlikte çalışan, dünyanın en büyük 100 otomobil endüstrisi tedarikçisi arasında bulunan, bir çok motor bileşeniyle birlikte piston üretiminde de yer alan firmalardan biri.

Gerekli olan içeriği aşağıya bırakmadan evvel motor rodajı sorusuyla ilgili verdikleri cevap; yeni motorlarda rodaja gerek olmadığı yönündedir.

PDF dosyasından bulup okumaya üşenenler için yeni motorlar için yazılan kısım aşağıdadır;

Motor rodajı, hareket eden bütün ünitelerin birbirlerine alışması süreci olarak tanımlanır. Bu tanım temel olarak doğrudur ve özellikle piston segmanları için önemlidir. Piston segmanları, yerine getirmeleri gereken fonksiyonları nedeniyle çok daha yüksek bir yük altındadır, sadece içinde hareket ettikleri yüzeye alışmak zorunda olmayıp aynı zamanda bu bölümde sızdırmazlık işlevini mükemmel şekilde yerine getirmek zorundadırlar. Bu nedenle piston segmanları talimatlara uygun şekilde iyi bir alıştırma sürecinden geçmelidir. Basınçlı yağ ile beslenen bütün üniteler, alışma evresinde piston segmanları kadar yüksek bir yüklenme altında kalmaz.

Rektifiye işleminden geçmiş motorların işletmeye alınması ve alıştırma süreci hakkında müşteriler ve teknik elemanlar daima farklı görüşlere sahiptirler. Bir yandan 500 ile 1500 km arasında bir alıştırma mesafesine gerek olduğu savunulurken, diğer yandan alıştırma süresinin gerekli olmadığı görüşü hakimdir. Alıştırma süresine gerek olmadığı görüşünü savunanlar, özel bir motor rodajını öngörmeyen motor üreticilerinin bilgilerini de temel alır. Her iki görüş de doğrudur ve haklı yönleri vardır. Burada yapılması gereken tek ayrım, yeni motorlar ile rektifiye işleminden geçmiş motorları ayrı olarak ele almaktır.

Yeni Motorların Rodajı

Günümüzdeki fabrika çıkışlı yeni motorlar en modern üretim yöntemleri uygulanarak üretilir. Daha önceden genellikle motorda bir alışma süresinin geçirilmesi ile sağlanan uyum, ünitelere yönelik özel üretim süreçleriyle uygun özellikte kaydırma ortaklarının üretilmesi sayesinde artık önceden de elde edilebilmektedir. Bu üretim çok özel üretim süreçleri ile gerçekleştirilir (örneğin silindir hareket yüzeyleri), ayrıca diğer kaydırma ortakları da çok hassas bir işlemeyle üretilir. Burada temel olarak, işleme süreçlerinde oluşan ince çapakların ve yüzey pürüzlerinin düzleştirme işlemleri ile ortadan kaldırılması söz konusudur. Eskiden bu işlemi alışma süresinde birbirlerine alışması gereken parçalar üstleniyordu. Fakat bu süreç ciddi bir malzeme kaybı yaşanmadan gerçekleşmiyordu. Örneğin piston segmanları ilk işletim saatlerinde, aşınma stoklarının önemli bir bölümünü bu yolda tüketiyorlardı. Her bir miligram emisyon çıkışının önemli olduğu günümüzde, motorların daha ilk çalışmaya başladığı saatten itibaren teknik özelliklerinde tanımlanmış olan yakıt tüketimi ve egzoz gazı emisyonlarını yerine getirmeleri gerekmektedir.

Kaymalı yüzeylerin sürtünme ve ortalamanın üzerinde gerçekleşen bir aşınma ile birbirlerine alıştığı motor rodajı süreci günümüz modern motor üretiminde akla bile gelmemektedir.

Bunun dışında son tüketiciler 25 yıl öncesinde optimal motor ömrü olarak kabul edilen motor kullanım ömrünün birkaç katını talep etmektedirler. Günümüz otomotiv sektöründe müşterinin sipariş ettiği yeni bir otomobil, üretim bandını terk ettikten sonra müşteriye teslim edilinceye kadar sayısız lojistik merkezleri ve nakliye süreçlerinden geçmekte ve bu süreçlerde motor daima kısaca çalıştırılıp daha işletme sıcaklığına erişmeden hemen tekrar kapatılmaktadır. Böyle bir organizasyon ağında motor 150 kez soğuk çalıştırılıp daha işletme sıcaklığına erişmeden kapatılmayı sorunsuzca kaldırabilmelidir. Örneğin otomobiller gemi ile başka ülkelere ve kıtalara gönderilir. Eğer günümüzde halen motorun alıştırma süresi geçerli olsaydı motor bu şartlar altında çok kötü bir başlangıç yapmış olurdu.

Yeni motorlarda alıştırma safhasına gerek duyulmamasına diğer bir gerekçe olarak, günümüz trafik yoğunluğu nedeniyle araçların neredeyse performans sınırlarına hiç ulaşmayacak şekilde kullanılmak zorunda kalması olarak gösterilebilir. Günümüzde hız sınırı olmayan otoyollarda dahi uzun süre azami hız ile seyretmek veya motorun anma performansına erişmek mümkün olamamaktadır. Eskiden 30 kW motor gücüne sahip bir aracı olan ve günümüze oranla nispeten düşük azami hız yapabilen bir aracın sürücüsü, normal şehirler arası yollarda uzun süre aracını tam gaz ile sürebiliyordu.

Kaynak : https://cdn2.ms-motorservice.com/fi...alı-Motorlar-İçin-Piston-Segmanları_53076.pdf
 

Otto Çevrimi

Panpa
Destekçi
3 Eki 2016
1,657
1
5,178
4,070
Kocaeli
Marka
Alfa Romeo
O zaman ben de şöyle söyleyeyim. Ford'da banttan sıfır motor alınıp fabrikadaki test ünitesine koyunca rodaj yapmadan hiçbir test yapılmaz. Yapılan testin doğruluğu tartışılır. Rodaj için özel prosedürü bile vardır. Rodaj işleminden sonra yağ eşanjörünün içerisinden metal tozları çıkar :) Ayrıca çoğu motorun rodaj sonrası blowby (segman gaz kaçağı) değerlerinde düşüş görülür :)

Yapılan motor da öyle performans motoru değil, gayet günlük kullandığımız 1.5 tdci , 2.0 ecoblue makineler. Nereden mi biliyorum ? Bizzat başındaydım.. E hani güncel makinelerde yoktu ? :) Saati bile ciddi maliyet olan, emisyon testi yapabilecek kadar akredite bir test ünitesinden bahsediyoruz. Bir motoru orada boş yere koşturacak değiller, değil mi :)

Sadece bu rodaj prosedürü eskisi gibi 5000-10000 km değildir, ilk 500-1000 km'de son bulur. Zaten araç üzerinde rodaj yapması gereken tek şey motor değildir. Frenlerin vs de birbirine alışma süreci vardır.

Performans motoruna gelecek olursak, 2013 model Honda CBR 600 RR motorunun rodaj sonrası karterini söktüğümüzde , mıknatısa takılmış ufak metal parçalarını bizzat kendim temizledim. Rodaj hiç yok diyecek vatandaş, gelsin de bana anlatsın :)

Rodaj da zaten sadece silindirleri alıştırmak için değil, yüzlerce parçadan oluşan sistemin bir araya geldiğinde oluşabilecek potansiyel problemleri henüz başlangıç safhasında görmek için de kullanılır. Motorda %0.000 hata çıkacak diyen adamın da, kendi firmasındaki kalite kontrol departmanını ziyaret etmesini şiddetle öneririm :)

Rodaja kaynak mı lazım ?




Motul'un sitesinde ve kendi kitapçığında da 2017 model Honda CBR 600 RR için ilk 1000 km'de yağ değişimi, takiben 12.000'de bir yağ değişimi önerilir. İlk 1000 km, rodajda oluşacak çapakları temizlemek içindir :) Saniyede 266 devir dönen motoru da kötü bir işleme yapıp salmamışlardır piyasaya, değil mi ?


Kıssadan hisse: Bunca mesleki tecrübeyle onca para verip sıfır araba alsam, rodaj periyoduna dikkat etmeden ASLA kullanmam.
 
Son düzenleme:

mtb_rider

Mustafa Özer
Panpa
6 Eyl 2020
803
1,568
2,520
37
Sakarya
Marka
Kia
Sevgili Cenk,

Teknik bilgilerimizi/tecrübelerimizi döktüreceğimiz bu keyifli konuyu başlattığın için teşekkür ederim.

''Rödaja gerek yoktur'' adına sunulan gerekçeler benim kafamda tam oturmadı açıkcası. Motor yada araba bütünü üzerinde sürtünmeye maruz kalan bir çok parça mevcut ve imalat sektöründe sıfır tolerans diye bir şey yok. Aynı hattan çıkan, aynı parçaların ölçüsel farklılıkları mutlak vardır. İmalat teknolojisi istediğ kadar hassas olsun. Bu durum değişmeyecektir. Bu nedenle montaj edilmiş bir mekanizmanın alışma sürecinin olması gerektiği düşüncesi benim kafamdan çıkmıyor. 70,80 lerin üretim teknolojileri ile 2020 yılının teknolojisi arasında mutlak uçumlar var. Ancak yine de kusursuz değil. Ford personeli beyfendininde ifade ettiği gibi bu alışma süreci eskiden (örn.) 5000km idi. Şuan 500km.

Bilinen rödaj süresi ve kurallarına dikkat edilerek sürüş hayatına başlamış bir aracın/motorun, aksi şekilde kullanılan araçlara göre daha verimli ve uzun ömürlü olacağı yönünde düşünmekteyim.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,326
46,008
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
O zaman ben de şöyle söyleyeyim. Ford'da banttan sıfır motor alınıp fabrikadaki test ünitesine koyunca rodaj yapmadan hiçbir test yapılmaz. Yapılan testin doğruluğu tartışılır. Rodaj için özel prosedürü bile vardır. Rodaj işleminden sonra yağ eşanjörünün içerisinden metal tozları çıkar :) Ayrıca çoğu motorun rodaj sonrası blowby (segman gaz kaçağı) değerlerinde düşüş görülür :)

Yapılan motor da öyle performans motoru değil, gayet günlük kullandığımız 1.5 tdci , 2.0 ecoblue makineler. Nereden mi biliyorum ? Bizzat başındaydım.. E hani güncel makinelerde yoktu ? :) Saati bile ciddi maliyet olan, emisyon testi yapabilecek kadar akredite bir test ünitesinden bahsediyoruz. Bir motoru orada boş yere koşturacak değiller, değil mi :)

Sadece bu rodaj prosedürü eskisi gibi 5000-10000 km değildir, ilk 500-1000 km'de son bulur. Zaten araç üzerinde rodaj yapması gereken tek şey motor değildir. Frenlerin vs de birbirine alışma süreci vardır.

Performans motoruna gelecek olursak, 2013 model Honda CBR 600 RR motorunun rodaj sonrası karterini söktüğümüzde , mıknatısa takılmış ufak metal parçalarını bizzat kendim temizledim. Rodaj hiç yok diyecek vatandaş, gelsin de bana anlatsın :)

Rodaj da zaten sadece silindirleri alıştırmak için değil, yüzlerce parçadan oluşan sistemin bir araya geldiğinde oluşabilecek potansiyel problemleri henüz başlangıç safhasında görmek için de kullanılır. Motorda %0.000 hata çıkacak diyen adamın da, kendi firmasındaki kalite kontrol departmanını ziyaret etmesini şiddetle öneririm :)

Rodaja kaynak mı lazım ?




Motul'un sitesinde ve kendi kitapçığında da 2017 model Honda CBR 600 RR için ilk 1000 km'de yağ değişimi, takiben 12.000'de bir yağ değişimi önerilir. İlk 1000 km, rodajda oluşacak çapakları temizlemek içindir :) Saniyede 266 devir dönen motoru da kötü bir işleme yapıp salmamışlardır piyasaya, değil mi ?


Kıssadan hisse: Bunca mesleki tecrübeyle onca para verip sıfır araba alsam, rodaj periyoduna dikkat etmeden ASLA kullanmam.
Bu başlıktaki içerikte rodaja gerek yoktur denmiyor ki ? Rodaj hala var. Ama dikkatli okuyabildiysen motor için ekstra rodaja gerek olmadığı yönünde görüş var ki zaten motor rodajı olarak özellikle belirtilmiş. Lastik, fren, hareketli parça gibi bileşenlerin birbirine uyumu açısından rodaj başka, motor performansı için rodaj başka. Diğer kullanım elemanlarının rodajını kimse inkar etmiyor. Onlar üreticinin kitapçığında da zaten yazıyor.

Her motor aynı değil. Her motor aynı segmentte, üretim standardında ve kullanım amacında da değil. Özellikle performansa yönelik motorlarda kullanım talimatı değişkenlik gösterebiliyor. Hatta diğer motorlarda da bu görülebiliyor. Bunu zaten aksi söylenmedikçe üretici belirtiyor. Yani tutup bir CBR 600 ile 1.5 dizel makinenin üretimi ve kullanımı farklı olacağı için aynı kategoride tutmanın manası yok bence. Bununla birlikte ilk 1000 km sonunda yağ değişimi yapılmaması gerektiği gibi bir ibare de yok içerikte. Tedbiren bunun yapılması yararlı görülüor. He yapılmadığı takdirde günümüz üretim standartlarında bir motorun toplam ömrünü kaç bin km düşürüyor, yahut ne kadar etkiliyor onun somut, elle tutulur doğru düzgün bir testi olduğunu da düşünmüyorum o ayrı konu. Yağ değişiminin zaten rodaj kullanımından ziyade üretimden kaynaklanabilecek silindir içi ufak çapakların yağdan temizlenmesi için yapıldığı biliniyor. Yine şart koşulmuyor, ama yapılsa iyi olur.

Netice itibariyle ilk 1000 km içinde özellikle motor için belirtilen sakin kullanım, motoru zorlamama, sabit hızlarda ve devirlerde ilerlememe ibarelerinin çoğu üreticinin kitapçığında hala vardır. Bunun zaten en büyük sebebi alışkanlık gerektiren parçaların birbirine uyumu ve varsa eğer bir sorun, bunu daha güvenli sınırlar içerisinde ortaya çıkarmaktır. Ama bu kullanım şekilleri haricinde motor için, özellikle üretici aksini belirtmediği sürece pistonlar açısından herhangi bir ekstra kullanım şekline gerek olmadığını piston üreticisi kendisi söylüyor zaten.

Bunun dışında ben zaten rodaj kurallarına uyarak araçlarımı kullandım. Gerek ilk yağ değişimi, gerek parçaların birbirine alışma süreci açısından tedbirleri alan taraftayım. Ama bu piston üreticisinin belki de söylemeye çalıştığı bir şey vardır ? Günümüz üretim standartlarının geldiği hata payı oranları ve motor teknolojileri düşünüldüğünde özellikle motor içi ömrü ve performansı açısından yapılacak bir rodajın, toplam motor ömrü açısından ciddi bir fark, düşüş yahut artış göstermeyebileceğini söylemeye çalışıyordur ?
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: mtb_rider

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,326
46,008
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Sevgili Cenk,

Teknik bilgilerimizi/tecrübelerimizi döktüreceğimiz bu keyifli konuyu başlattığın için teşekkür ederim.

''Rödaja gerek yoktur'' adına sunulan gerekçeler benim kafamda tam oturmadı açıkcası. Motor yada araba bütünü üzerinde sürtünmeye maruz kalan bir çok parça mevcut ve imalat sektöründe sıfır tolerans diye bir şey yok. Aynı hattan çıkan, aynı parçaların ölçüsel farklılıkları mutlak vardır. İmalat teknolojisi istediğ kadar hassas olsun. Bu durum değişmeyecektir. Bu nedenle montaj edilmiş bir mekanizmanın alışma sürecinin olması gerektiği düşüncesi benim kafamdan çıkmıyor. 70,80 lerin üretim teknolojileri ile 2020 yılının teknolojisi arasında mutlak uçumlar var. Ancak yine de kusursuz değil. Ford personeli beyfendininde ifade ettiği gibi bu alışma süreci eskiden (örn.) 5000km idi. Şuan 500km.

Bilinen rödaj süresi ve kurallarına dikkat edilerek sürüş hayatına başlamış bir aracın/motorun, aksi şekilde kullanılan araçlara göre daha verimli ve uzun ömürlü olacağı yönünde düşünmekteyim.
Rica ederim hocam. Bir üstteki yorumda belirttiğim gibi içeriği dikkatli okumakta fayda var. Rodajın içeriği geniştir. Lastik, fren, hareketli parçaların birbirine uyumu için yapılması gereken rodaj başka, motor içinde özellikle etkilenecek piston için başka. Bu içerikte anlatılan motor rodajının pistonlar açısından kayda değer bir fark oluşturmayacağı yönündedir. Zaten içeriğin en başında zamanında şöyle böyle düşünüyordum diye yazdığım kendi yorumuma da bakarsanız rodajın motor pistonları kısmını ve performansını ele alarak yazmışım.

Bunun haricinde üreticiler zaten kullanım kılavuzlarında hala rodaj ile ilgili gereken ibareyi veriyorlar. Yani ilk 1000-1500 km civarı lastik, fren, hareketli parça uyumu gibi konular açısından aracın nasıl kullanılması gerektiğini belirtiyorlar. Onun zaten tartışılacak bir yanı yok.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mtb_rider

mtb_rider

Mustafa Özer
Panpa
6 Eyl 2020
803
1,568
2,520
37
Sakarya
Marka
Kia
Rica ederim hocam. Bir üstteki yorumda belirttiğim gibi içeriği dikkatli okumakta fayda var. Rodajın içeriği geniştir. Lastik, fren, hareketli parçaların birbirine uyumu için yapılması gereken rodaj başka, motor içinde özellikle etkilenecek piston için başka. Bu içerikte anlatılan motor rodajının pistonlar açısından kayda değer bir fark oluşturmayacağı yönündedir. Zaten içeriğin en başında zamanında şöyle böyle düşünüyordum diye yazdığım kendi yorumuma da bakarsanız rodajın motor pistonları kısmını ve performansını ele alarak yazmışım.

Bunun haricinde üreticiler zaten kullanım kılavuzlarında hala rodaj ile ilgili gereken ibareyi veriyorlar. Yani ilk 1000-1500 km civarı lastik, fren, hareketli parça uyumu gibi konular açısından aracın nasıl kullanılması gerektiğini belirtiyorlar. Onun zaten tartışılacak bir yanı yok.

Rheinmetall motor rodajı yaklaşımını, araç bütünü olarak algıladım bir an. Bilgilendirici içerik için tekrar teşekkürler.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
Konu güzel, konuşmalar gayet teknik ama bugüne kadar yapılan araştırmalar bana fazla teorik geliyor. Yapılmış bir deney yok. Şahsen, ben mümkünse yapma taraftarıyım ki yaptım, yapmasam performans ve ömür olarak ne kadar etkilenirdi bilmiyorum. Açıklamalar güzel ama etki yüzdesi konusuna kimse değinmemiş.

Günümüzdeki imalat teknolojisi elbette gelişmiş, hala toleranslar var, olacakta, eskiye nazaran çok iyi. Çoğu üreticinin gerek yok demesinin sebebini göz ardı edilebilir aşınmalar sebebiyle olduğuna inanıyorum. Sonuç olarak yapan yapar, yapmayan yapmaz. Kritik bir mevzu olduğuna inanmıyorum. Daha kritik olan mevzular soğukken motoru zorlamamak, bakımına dikkat etmek gibi mevzular.
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,891
26,281
5,720
Ankara
Marka
Skoda
Ben gerçekten yapmanın zararı kesinlikle yokken bu kadar tartışma konusu olmasına anlam veremiyorum. Hayır yani yapsan hiç zararı yok konforunu etkilemiyo herhangi bir fedakarlık gerektirmiyor, yararı varsa da yoksa da ne kaybedilir bi ay dikkat ediversin herkes
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,326
46,008
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Prof. Dr. Ömer Anlağan.. Bir zaman Tübitak'ta Savunma Sanayi Arge bölümünde çalışmış, Tübitak'ta başkan yardımcılığı görevine de atanmış bir makine mühendisi bölümü mezununun yaptığı çalışmalar arasında motor silindir yüzeylerine uygulanan son üretim işlemi plato - honlama üzerine yazmış olduğu araştırmada şu kısım rodaj için dikkat çekiyor;

İçten yanmalı bir motorun silindir yüzey kalitesi motor verimini etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Bu yüzeylere uygulanan son üretim yöntemi honlamadır. Bu işlem ile yüzeylere geometrik doğruluk verilmekte ve istenen yüzey kalitesi oluşturulmaktadır. Amaç, düzgün bir yüzey ve yağlamaya yardımcı olacak mikro yağlama kanalları meydana getirmektir. Motorun ilk çalıştırılması sırasında segman, honlama işlemi ile oluşturulan yüzey pürüzlerinin tepelerini aşındırır. Belirli bir miktar aşınma olduktan sonra segman ve silindir yüzeyi arasında yeterli bir yatak alanı meydana gelir. Özellikle dizel motorlarında uygulanan plato-honlama yöntemi ile bu aşındırma işlemi yapay olarak oluşturulmakta, böylece motor işletmeye alındığında bir alıştırma ( rodaj ) dönemi gerekmemekte ve ömrü uzamaktadır.

Yeni araçlardaki ilk alıştırma döneminde motor için önemli olan piston ve segman konusuyla ilgili yapmış olduğu araştırmanın giriş kısmında bu şekilde bir ibare var. Bununla birlikte devamında da yukarıda belirtilen plato-honlama işleminin bütün üreticiler tarafından kabul gören genel bir standardının olmadığını, her motor üreticisinin kendine has kalite kontrol standardı olduğunu belirtmekte.

Kaynak: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/505963
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: RYAN7R

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,326
46,008
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Ben gerçekten yapmanın zararı kesinlikle yokken bu kadar tartışma konusu olmasına anlam veremiyorum. Hayır yani yapsan hiç zararı yok konforunu etkilemiyo herhangi bir fedakarlık gerektirmiyor, yararı varsa da yoksa da ne kaybedilir bi ay dikkat ediversin herkes
Benim de pek anlayamadığım bir konu ama ne hikmetse hala bu forumda bile rodajla ilgili soru sormaya gelenler oluyor. Yapsan ne kazanırsın yapmasan ne kaybedersin elde hiç bir somut veri yok ama yine de soruluyor ilginç. Zaten başlığı da biraz da bundan açtım. Herkes fikrini, bilgisini yazsın. Sonra gelenler, bu soruyu tekrar soracaklar konuyu görsün ki ekstradan bir daha bu muhabbet yaşanmasın.
 
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım