Kavrama Neden Çabuk Isınır?

mete25

Panpa
639
Marka
BMW
Aracımda kavramanın erken ısındığını düşünüyorum. Aracımı dur-kalk sıkışık trafikte kulanmıyor olmama rağmen gün içinde aralıklı kullanımda baskı balata kokusu, vitese geçmeme, pedal hissinde farklılaşma gibi şikayetler baş göstermeye başlıyor. Aracı yanlış veya zorlayarak kullandığımı düşünmüyorum. Araç soğuduğunda ise her şey normale dönmüş oluyor.

Merak ettiğim konu ise teknik anlamda kontrol edilmesi gereken, kavramanın çabuk ısınmasına sebebiyet verecek bir parça var mıdır? Örneğin fren hidroliğini değiştirmem erken ısınmanın önüne geçer mi? Teknik bilgisi olan arkadaşların yardımını rica ediyorum.
 
Motor, arabayı kaldırmakta zorlandığı için yarı debriyaj rejiminde daha fazla kalmak gerekiyor. Bu durum da kavramayı ısıtıyor. Kullanım senaryosu hariç debriyajı ısıtacak herhangi bir etken-parça vs yok. Belki debriyaj çatalının pimi aşınmıştır, tam basıldığında kavramayı tam ayırmıyordur ama direkt bu demek de zor. Debriyaj hidroliğini değiştirmek de hissedilir bir fark oluşturmayacaktır muhtemelen.
 
Baskı balata en son ne zaman değişti ? Baskı balata ömrünün sonuna yaklaştığında da bu belirtiler görülebiliyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mete25
Debriyaj halatı gevşemiş olabilir
Yanlış bilmiyorsam benim araçta hidrolik sistem olması lazım teşekkür ediyorum hocam.
Baskı balata en son ne zaman değişti ? Baskı balata ömrünün sonuna yaklaştığında da bu belirtiler görülebiliyor.
Hocam kilometre 150 bini buldu. Şimdiye kadar hiç değişmemiş de olabilir. Bilgim yok maalesef. Aracı olabildiğince nazik kullanıyorum. Buna rağmen kavrama yakmak beni şaşırtıyor. Yaşanan olaya önlem olarak sanırım debriyaj pedalını sonuna kadar kullanmam gerekiyor.
Motor, arabayı kaldırmakta zorlandığı için yarı debriyaj rejiminde daha fazla kalmak gerekiyor. Bu durum da kavramayı ısıtıyor. Kullanım senaryosu hariç debriyajı ısıtacak herhangi bir etken-parça vs yok. Belki debriyaj çatalının pimi aşınmıştır, tam basıldığında kavramayı tam ayırmıyordur ama direkt bu demek de zor. Debriyaj hidroliğini değiştirmek de hissedilir bir fark oluşturmayacaktır muhtemelen.
Şimdiye kadar 2 kez seyir halindeki vites değişimlerinde başıma geldi bu hadise hocam. Sanırım vites değişimlerinde ayağımı debriyaj pedalının en dibinde daha uzun süre bekletmem gerekiyor. Ancak yine de sıkışık trafikte kalmayan, ara sıra ışıklarda dur kalk yapan bir aracın kavrama yakmasına anlam veremedim. Gaza yüklenince debriyaj sıyırma gibi bir durum da ortada yok. Kavrama ısınmadığında her şey muntazam çalışıyor. Böyle olunca da fren sistemindeki gibi hidroliğin soğutma fonksiyonunun olup olmayacağı aklıma geldi ilk olarak.
 
Bence genel olarak debriyaj sistemi bir gözden geçirilse iyi olur. Hiç değişmemiş olabilme ihtimalini de söylüyorsunuz çünkü.
 
Hocam kilometre 150 bini buldu. Şimdiye kadar hiç değişmemiş de olabilir. Bilgim yok maalesef. Aracı olabildiğince nazik kullanıyorum. Buna rağmen kavrama yakmak beni şaşırtıyor. Yaşanan olaya önlem olarak sanırım debriyaj pedalını sonuna kadar kullanmam gerekiyor.
Bence baskı balata ömrünü tamamlamış gibi duruyor. Aslında kontrol etmenin de bir yolu var. Kalkış sırasında debriyajin kavrama noktasının eskiye oranla artık daha yukarıda olması, kavrama noktasının kaybolmaya başlaması, debriyaj pedalında sertleşme ya da artık kavrama yapmiyormus gibi hissettirmesi gibi durumlar olabilir. Bunun yanında aracın gaza bastığınızda isteksiz şekilde gitmeye başlaması, yakıt tüketiminde artış da görülebilir.
 
Bu zamana kadar hiç değişmemişse gayet normal bir durum olarak kabul edilebilir, değiştirmenizi tavsiye ederim.
 
Bence baskı balata ömrünü tamamlamış gibi duruyor. Aslında kontrol etmenin de bir yolu var. Kalkış sırasında debriyajin kavrama noktasının eskiye oranla artık daha yukarıda olması, kavrama noktasının kaybolmaya başlaması, debriyaj pedalında sertleşme ya da artık kavrama yapmiyormus gibi hissettirmesi gibi durumlar olabilir. Bunun yanında aracın gaza bastığınızda isteksiz şekilde gitmeye başlaması, yakıt tüketiminde artış da görülebilir.
Bu zamana kadar hiç değişmemişse gayet normal bir durum olarak kabul edilebilir, değiştirmenizi tavsiye ederim.
Yakın zamanda el freni ayarı sonrası usta ile test sürüşü yaptığımızda debriyajın çok iyi durumda olduğu ustanın kendiğinden dikkatini çekmişti ve bana beğendiğini iletmişti. Gerçekten de normal koşullarda kavraması yumuşaklığı pedal hissiyatı vesaire gayet güzel. Kavrama aşırı ısındığında ise zaten benim söylediğim ve sizin de aktardığınız durumlar kaçınılmaz olarak ortaya çıkıyor. Yalnız kavramanın bu kadar ısınmasına ne sebep oluyor ona anlam veremedim. Yavaş yavaş oluşan bir şey değil. Her şey yolundayken birden kavrama problemi ortaya çıkıyor. Dolayısıyla bir işlem yaptırmadan önce emin olmak ve debriyajı dikkatli kullanarak iyice gözlemlemek istiyorum.

Olay sonrasında akşam araç tam soğumadan tekrar bir tur atarak kavramayı kontrol etmeye çalıştım. Bu sefer de yine herhangi bir olumsuzlukla karşılaşmadım.
 
Son düzenleme:
Tecrübe ettiğim ve gördüğüm kadarıyla bu sorunların başlıca sebebi kötü işçilik.
Eğer aracın en son baskı balata değişiminde iyi bir işçilik sergilenmediyse bu tarz sonuçlar doğabiliyor.
Ayrıca orijinal değil oem balata tablası kullandıysa bu tarz sorunların doğması normal.
Eğer hiç baskı balata değişmediyse koku tabladan değil üst merkezden geliyor olabilir. Orijinal balata kolay kolay koku yapmıyor.
2 defa farklı şirket araçlarında baskı balata sıyırdım, bir kere koku olmadı. Orijinal tabla koku yapmıyor.

Düz veya aşırı eğimli olmayan bir zeminde aracı gaz vermeden sadece kavrama noktası ile kaldırın. Bir süre gaza, frene dokunmayın. Silkeleme olmadan konforlu bir şekilde yol alabiliyorsanız balata tarafında bir sorun yok demektir.
Şanzımancı bir arkadaşım tarafından bu şekilde eski aracımda kontrol sağlamıştık. Benim araç aşırı silkeleme yaptığı için balata değişimine yöneldik ve şanzımanı indirdiğimiz zaman balatanın gerçekten bittiğini görmüştüm. Değişim sonrasında da ilk baştaki testi gerçekleştirdik, silkeleme olmuyordu.
 
Son düzenleme:
Düz veya aşırı eğimli olmayan bir zeminde aracı gaz vermeden sadece kavrama noktası ile kaldırın. Bir süre gaza, frene dokunmayın. Silkeleme olmadan konforlu bir şekilde yol alabiliyorsanız balata tarafında bir sorun yok demektir.
Şanzımancı bir arkadaşım tarafından bu şekilde eski aracımda kontrol sağlamıştık. Benim araç aşırı silkeleme yaptığı için balata değişimine yöneldik ve şanzımanı indirdiğimiz zaman balatanın gerçekten bittiğini görmüştüm. Değişim sonrasında da ilk baştaki testi gerçekleştirdik, silkeleme olmuyordu.
Araç soğuduktan sonra herhangi bir silkeleme veya sıyırma problemim olmadı. Problem kademeli olarak da ortaya çıkmıyor. Aşırı ısınma öncesi her şey normalken ısınma sonrası problemler aniden ortaya çıkıyor.
 
Aracın alt devirlerindeki güç zayıfsa, kalkışlarda gaz vererek kalkmak farz oluyor. Üreticilerin klasik hatasıdır, küçük motorlu arabalara küçük baskı balata koyar geçerler. Üretici yaklaşımı düzlükte kalkış ve seyir halindeki kavramayı düşünür, ona göre kavrama ebatını büyütür. Halbuki tam tersine, kalkışlarda daha fazla gaz verildiği için büyük hacimli motorlardan daha fazla sıyırmaya maruz kalıyor, büyük ihtimalle maliyet kaygısıyla bunu göz ardı ediyorlar.

Muhtemelen böyle yapısal bir sorun yaşıyorsunuz. Yıllardır düşük güçlü araçlar kullandığım için özellikle yokuşlarda yaşadığım sorundur bu. Ya araba stop edecek, ya da kavrama helva olacak... :/
 
  • Beğeni
Tepkiler: mete25
Aracın alt devirlerindeki güç zayıfsa, kalkışlarda gaz vererek kalkmak farz oluyor. Üreticilerin klasik hatasıdır, küçük motorlu arabalara küçük baskı balata koyar geçerler. Üretici yaklaşımı düzlükte kalkış ve seyir halindeki kavramayı düşünür, ona göre kavrama ebatını büyütür. Halbuki tam tersine, kalkışlarda daha fazla gaz verildiği için büyük hacimli motorlardan daha fazla sıyırmaya maruz kalıyor, büyük ihtimalle maliyet kaygısıyla bunu göz ardı ediyorlar.

Muhtemelen böyle yapısal bir sorun yaşıyorsunuz. Yıllardır düşük güçlü araçlar kullandığım için özellikle yokuşlarda yaşadığım sorundur bu. Ya araba stop edecek, ya da kavrama helva olacak... :/
Siz diyince parça kataloğundan kontrol ettim baskı balata ölçüsü 228 mm diyor. Baskı balata standartları için büyükmüdür küçükmüdür onu pek bilemiyorum ama önceki 520i aracımı kontrol edip onda da 228 mm kullanıldığını gördüm.

Şöyle bir teori ürettim kendi kendime. Bu olay başıma geldiği iki sefer de aralıklı sürüş gerçekleştirip park ettiğimde ise arabayı viteste bırakıyordum. Viteste bıraktığım zaman balata yüzeyleri birleşip aşırı ısınmaya sebebiyet verip kaynıyor ve bundan dolayı problem yaşıyorum muhtemelen. Bir önceki sefer benzin almak için durmuş ve benzinlikten neredeyse çıkamamıştım. Yani araç durduğunda soğuyacağı yerde ısınmıştı. Sanırım sorun viteste bırakmamdan kaynaklanıyor.
 
Son düzenleme:
Siz diyince parça kataloğundan kontrol ettim baskı balata ölçüsü 228 mm diyor. Baskı balata standartları için büyükmüdür küçükmüdür onu pek bilemiyorum ama önceki 520i aracımı kontrol edip onda da 228 mm kullanıldığını gördüm.

Şöyle bir teori ürettim kendi kendime. Bu olay başıma geldiği iki sefer de aralıklı sürüş gerçekleştirip park ettiğimde ise arabayı viteste bırakıyordum. Viteste bıraktığım zaman balata yüzeyleri birleşip aşırı ısınmaya sebebiyet verip kaynıyor ve bundan dolayı problem yaşıyorum muhtemelen. Bir önceki sefer benzin almak için durmuş ve benzinlikten neredeyse çıkamamıştım. Yani araç durduğunda soğuyacağı yerde ısınmıştı. Sanırım sorun viteste bırakmamdan kaynaklanıyor.
Viteste veya değil, debriyajı bıraktığınız anda volan yüzeyine yaslanır.