KAPALI Klima ve Motor Devri

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

İstanbullu

Panpa
7,345
Marka
Hyundai
Merhaba
Arabamın klimasından en hızlı şekilde faydalanmak istediğimde, mühtemelen 15 dakika beklemem gerekiyor. Diyorumki. Bu klima motoru motordan tahrik alıyor. Ortalama saate 80 km hızla haraket ederken 5 nci vitesde 2500 devir ceviriyorum. Motorum 4ncü vitesde kullansam, yakıt tuketimini artırıp, biraz daha çabuk klimanın kabine etki etmesi mümkünmü. Klima acıkken yüksek devir cevirmek yanlış bir hareketmidir. Bazen insan klimayı biran evvel içeriyi sogutmasını bekliyor. Devir artırmak bu süreyi kısaltır mı? Yoksa herhangi bir etkisi olmaz mı.
Kısacası soru " Motor devrini artırmak, Klimanın işleyişini hızlandırır mı?"
Uzman görüşü ve deneyimlerinizi bekliyorum.
Saygılar.
 
Klima sistemini bazı firmalar direk V kayışıyla motordan tahrik ettiriyorlar, bazı firmalar da elektrik motoru ile. Elektrik motoru ile çalışan klimalar da gücünü alternatörden çekiyor fakat doğrudan V kayışına bağlı değiller.
Her iki türlü de düşününce devir arttıkça klima kompresörü daha verimli çalışacaktır. Fakat soğutma süresinin kısalıp kısalmaması konusunda bir fikrim ve bilgim yok.
Eğer klimanız motordan tahrik alıyorsa yüksek devir çevirmek evet klimaya zarar verir. Özellikle hareket halindeyken klimayı aktif hale getirmeden önce debriyaja basıp motor rolanti devrine gelince klimayı aktif etmelisiniz. Devir çevirirken klimayı açmak ciddi zararlar verebilir. Ne yazık ki çok yakınım olan birinin klima motoru geçen yaz bu şekilde bozuldu hiç bir şekilde soğutma işlemi yapmaz hale geldi. Masrafı da çoktur.
 
Genel bir halk efsanesi mi denir bilmem ama benim de deneyimlediğim küçük motorlu araçların klimaları hem daha zayıf hemde daha yavaş soğutuyor.
 
Öncelikle klima gazı kontrolü ve polen filtresi değişimiyle işe başlamak gerek Ali hocam. Motor devri soğutma performansını senin beklediğin kadar etkilemez. Ama klima gazı ve polen filtresi konuları performansa direk etki eden iki unsur. Bunlardan şüphen yoksa klima performansı, üreticinin tasarladığı performansın pek üzerine çıkamaz. Arabanın havalandırma sistemi ve kliması kuvvetliyse kuvvetlidir, zayıfsa zayıftır.
Yaz sıcaklarında ilk sıcağını atana kadar yaklaşık 1dk. süreyle camlar yarı açık şekilde dışarıdan hava almaya ayarlı olarak klimayı çalıştırdıktan sonra camları kapatıp içerisi yeterince soğuyana kadar iç hava sirkülasyonu ayarında çalıştırırsın. Beklediğin sıcaklığı yakaladıktan sonra da fan hızını düşürüp dışarıdan hava girişini tekrar açarsın, iklimlendirme konforunu öyle yaşayabilirsin.
 
Evet arkadaşlar,
Kompresor olayını pek çok yerde inceledim...
Şöyle bir yazı buldum : https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/05/klima-kompresoru-calisma-prensibi-arizasi.html
Bir iki çalışma videosu izledim

Yani motor devrini ister 6000 devir, ister 3000 devir kullanın, o elektromanyetik kavrama olsun , değişiken açılı stork olsun araba soğutma kapasitesi pek değişmiyor. Ayrıca siz soğutma düğmesini açtıkca, storke büyüyor, buda arabaya binen yükü artırıyor. Yani araba soğuduktan sonra benim gibi manual klima kullanıyorsanız, soğutucu kademesini kısmak, motordan güç çalınmasınında önüne geciyor...
Bu gün klimayı şile otoyolunda Saklıköye giderken denedim.
IMG-20170416-WA0010 (Medium).jpg IMG-20170416-WA0012 (Medium).jpg

Düğmeyi soğuk yönde cevirdikce, motorun gücünden güc çaldığı gayet hissedilir şekilde yansıyor. Şile otoyolunun rampalarında klimayı kıstıkca, motorun tepkisi yola açık şekilde yansıyor. Daha fazla güç yola aktarılıyor. Yani rampada klima kapatmak yerine, klimanın soğutucu oranını düşürmek gerekiyor.

Gelelim diğer konuya, aracım neden yavaş soğuyor. Ben arabayı yanlış modda soğuttuğumu fark ettim. Klima full soğuk cevirip, soğuyan hava yüzüme vurmaması için buz çözme moduna alıyordum. Oysaki, el kitabında azami soğutma işlemi için bir takım yapılması gerekenler var.

17952796_10154810205039232_5001681320798622915_n.jpg

Ben bu işlemi gerçekleştirdiğimde, eskisine nazaran %70 daha hızlı bir soğutma yapabildim. Kabin soğutmaya mütakip tekrar iç sürkülasyondan, dışardan hava alma moduna alıncada iç kabin sıcaklığı değişmedi. Süratıma vurmaması içinde, hava kanallarını yukarı çevirmem yeterli olmuştur.

Gazın bitmesi veya polen filtresi kirliliği için arabayı servisde kontrol edilmesi gereken şeyler. Artık servisde baktıracağım 2 yeni madde.
 
klima kompresörlerinin krank mili merkez kaç kuvveti ile değişken harekete sahiptir,
devir arttıkça krank açısı neredeyse düz olur ve kompresör pistonlarının kursu azalır. Devir düşükken kurs boyu fazladır.
Elektromanyetik kavrama olduğu için kendi kendine devreden çıkıp girebilme özelliğine de sahiptir, kompresör sökmüştüm çok güzel bir çalışma sistemi var mekanik seven insanların hayran olacağı bir sistem.
 
klima kompresörlerinin krank mili merkez kaç kuvveti ile değişken harekete sahiptir,
devir arttıkça krank açısı neredeyse düz olur ve kompresör pistonlarının kursu azalır. Devir düşükken kurs boyu fazladır.
Elektromanyetik kavrama olduğu için kendi kendine devreden çıkıp girebilme özelliğine de sahiptir, kompresör sökmüştüm çok güzel bir çalışma sistemi var mekanik seven insanların hayran olacağı bir sistem.
Şöyle bir ek bilgi de vereyim: Bildiğim kadarıyla klima kompresörü üzerinde termal sensör var. Kompresör sürekli çalışıp aşırı yüksek sıcaklıklara ulaşırsa bu termal sensör vasıtasıyla elektromanyetik kavrama devreden çıkıyor. Daha sonra kompresör biraz soğuyunca tekrar devreye giriyor. Klimanın sürekli cayır cayır soğutma yaptığı mevsimlerde bu durum ara ara gerçekleşiyor, hatta bunu benimki gibi motor gücü kısıtlı arabalarda sürüş sırasında net şekilde hissetmek de mümkün oluyor. Hiç dinlendirilmezse o manyetiğin ömrü açılıp kapanmaktan ötürü biraz kısalıyor. Araba yaşlıysa zamanla bozuluyor ve arasına minimum 300-350 lira kadar bir para sıkışıyor. :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: yaso ve Porsche
bu bilgilere ek olarak kış aylarında her ay 1 kere klimayı soğuk ayara getirip 5 dakika çalıştııyorum hem musluk hareket etsin hemde gaz dibine cokmesin diye senelerce kullandıgım arabalara hiç gaz bastırmadım sistemde kaçak olmadıgı sürece gaz eksilmesi olmuyor sadece kullanılmamaktan özelliğini kaybediyor
 
  • Beğeni
Tepkiler: ibougur ve bt
Bizim i10larda kompresor yaz kiş calisiyor. Ozellikle kisin buzlanma cozme modunda her konumda araba klimasi calisiyor. Ben sebebini bilemedim.
Araba neden buz cozme modunda full sicakda iken ac aktif olur. Bunu bilen varmi...
 
Bizim i10larda kompresor yaz kiş calisiyor. Ozellikle kisin buzlanma cozme modunda her konumda araba klimasi calisiyor. Ben sebebini bilemedim.
Araba neden buz cozme modunda full sicakda iken ac aktif olur. Bunu bilen varmi...
O dediğin buz çözme değil buğu çözme modu. Buğunun temel kaynağı da ortam havasındaki nem. Yeni araçlardaki sistemler onu kurutmak için klimayı açar. Buz çözme işlemi gerektiğinde tabii ki mantık dışı bir hal aldığından onu kapatmak gerekiyor. Bir de dediğin fonksiyon çoğu Hyundai modelinde iç hava sirkülasyon tuşuna 5-6 kez art arda hızlıca basınca devre dışı kalıyor. Şöyle ki:
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche
O dediğin buz çözme değil buğu çözme modu. Buğunun temel kaynağı da ortam havasındaki nem. Yeni araçlardaki sistemler onu kurutmak için klimayı açar. Buz çözme işlemi gerektiğinde tabii ki mantık dışı bir hal aldığından onu kapatmak gerekiyor. Bir de dediğin fonksiyon çoğu Hyundai modelinde iç hava sirkülasyon tuşuna 5-6 kez art arda hızlıca basınca devre dışı kalıyor. Şöyle ki:

Kapattigimi soylemeyi unutmuşum . ben bu videodakileri yaptim. Videoyu ceken kiside bizim i10 facegrubunun başkanlarindan.
 
O zaman başkan bu konuda bizden daha yetkindir. Onun görüşünü almanda fayda var, biz ne desek boş.

Sadece i10 degil her araba icin durum nasil ogrenmek istedim. Yani foruma bir bilgi maddesi daha ekleyelim.. Ben bayagi biseyler ogrendim. Benim arabanin kompresoru cok standart bir parca. Neredeyse tum firmalarda bu tip kompresor var. Bizim yazdigimiz maddelerin Yuzde 80 ni illaki diger arac sahiplerininde işine yariyordur.
 
Şöyle bir ek bilgi de vereyim: Bildiğim kadarıyla klima kompresörü üzerinde termal sensör var. Kompresör sürekli çalışıp aşırı yüksek sıcaklıklara ulaşırsa bu termal sensör vasıtasıyla elektromanyetik kavrama devreden çıkıyor. Daha sonra kompresör biraz soğuyunca tekrar devreye giriyor. Klimanın sürekli cayır cayır soğutma yaptığı mevsimlerde bu durum ara ara gerçekleşiyor, hatta bunu benimki gibi motor gücü kısıtlı arabalarda sürüş sırasında net şekilde hissetmek de mümkün oluyor. Hiç dinlendirilmezse o manyetiğin ömrü açılıp kapanmaktan ötürü biraz kısalıyor. Araba yaşlıysa zamanla bozuluyor ve arasına minimum 300-350 lira kadar bir para sıkışıyor. :)
aynen öyle kendi kendine devreden çıkıp girebilmesi ile kastettiğim tam olarak buydu
çok basit ve güzel bir kavraması var çivi ile denemiştik çok hoş çekiyor :D
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...