Kontak kapandığında çalışmaya devam eden Radyatör fanı Hakkında

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

İstanbullu

Panpa
7,345
Marka
Hyundai
Merhaba
Benim arabamda, aracımın fanı çalışırken kontak kapandığında fan susuyor. Normalide bu olması gerekiyor. Ama dikkat ediyorum çevrede bir sürü araba park edilip kontak kapandıktan sonra bile fan çalışmayı sürdürüyor.
Peki soru şu. Motor çalışmıyor ve devir daim pompası dönmüyor ise radyatör fanın çalışması neye yaramakta. Sonucta radyatördeki su sabit kalıyor. Onu ceviren bir pompa yok. Ben yanılıyor isem düzeltebilir misiniz. Bunu yapan mühendisin amacı nedir.
 
Benim araba da seninki gibi yapıyor ama aslında olması gereken, motor sustuktan sonra da belli bir sıcaklığa düşene kadar çalışması. Su soğutması dediğimiz kapalı devre sistem. 90-95 °C sıcaklıklara geldiğinde kaynamadaki kadar olmasa da sistemde genleşmeye bağlı basınç artışı oluşuyor. Araba çalışmıyorken sıcaklık belli bir seviyeye kadar düşürülerek durduğu yerde gereksiz yere basınca maruz kalmasının önüne geçilir.
 
Benim araba da seninki gibi yapıyor ama aslında olması gereken, motor sustuktan sonra da belli bir sıcaklığa düşene kadar çalışması. Su soğutması dediğimiz kapalı devre sistem. 90-95 °C sıcaklıklara geldiğinde kaynamadaki kadar olmasa da sistemde genleşmeye bağlı basınç artışı oluşuyor. Araba çalışmıyorken sıcaklık belli bir seviyeye kadar düşürülerek durduğu yerde gereksiz yere basınca maruz kalmasının önüne geçilir.
Ek olarak, ısı geçişi bir süreç olduğundan dolayı soğutma suyu sıcaklığı kontak kapattığınızda 95 °C olan sıcaklık, motor içi sıcaklıkları çok yüksekse kaynama noktasını geçebilir, hatta plastik parçaların tutuşması sonucu otomobil yanabilir. Ki bu şekilde yanan otomobiller olmuş. Hatta bizim forumda da 1.4 dizel tata indigo'su bu senaryo ile yanan bir arkadaş vardı.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve İstanbullu
Hararet testine devam ettim,
Önce otobanda rampa çıkarken dipgaz arabayı kullandım. yaklaşık 1 dakika boyunca araba 4000 devirde LPG yakarak saate 130 km hızı %100 motor yüküyle katetti. Bunu yaparken motor iyice zorlansın diye klimada açıktı. Kompresor devredeydi, Lakin motor tam yükde iken ara ara klima kompresörünü , kademe 2 de olmasına rağmen kapatıp acıyordu.
Lpg ile 4000 devir cevirip %100 motor yüküne rağmen hararet 91 derece üstüne çıkmadı, Araba fanıda açmadı

Bu sefer farklı bir testi boş vitesde rampa aşağı yaptım . Klimaa açık. %25 motor yükü görünüyor. Vites boşta araba giderek hararet artmaya başladı. Rampayı 90 km hızla inmeme rağmen motorun harareti inmiyor aksine çıkıyordu. 95 dereceyi görünce fan devreye girmeden, (98 derecede giriyor) Vitesi 5 e takıp gaz pedalına basmadan motoru kompresyona bindirip, 2500 deviri cevirtince, fan devreye girmeden arabanın motor suyu sıcaklığı hızla 83 dereceye kadar düştü.

Bu iki teste görüldüğü gibi arabayı kompresonda indirdiğimde motor soğuyor iken, yüksek hızda dip gaz yapınca aracın hararetinin artmadığını öğrenmiş oldum. Bu tip denemeler bize imkan ve kabiliyetlerimizi göstermesi acısından güzel şeyler.
 
DPF dolunca kendi kendine rejenerasyon yapıyor, yani egzos zamanında da yakıt gönderiyor ki egzos gazları aşırı ısınarak DPF kurumu yaksın. Bu da motorun aşırı ısınması anlamına geliyor, dizginlemek için fan açıyor.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...