LPG Ayarı Nedir? Nasıl Yapılır? (Biraz da ECU & yakıt düzenlemesi)

Bu konuyu teknik olarak faydalı buldunuz mu?

  • Evet

    Kullanılan: 23 40.4%
  • Hayır

    Kullanılan: 0 0.0%
  • LPG'yi zaten sevmem, bu ne anlatıyor yahu???

    Kullanılan: 6 10.5%
  • Bilinçli kullanıcı forever!!!

    Kullanılan: 28 49.1%

  • Kullanılan toplam oy
    57

stan

Rahmi Tanır
Panpa
1,722
36
Marka
Alfa Romeo
LPG takılan araçlarla ilgili belki de en çok duyulan konular şunlardır: "araba ayar tutmadı, performansı öldü, arıza verdi"

Bunların hemen hemen pek çoğunun kök sebebi, mekanik uygulama açısından yetenekli olarak tanımlanabilecek ustalarımızın, konu biraz sistem kontrolü ve elektronik bilgiye gelince, yetersiz bilgilerinden dolayı ayar olayını sabunlamalarından kaynaklanmaktadır.

LPG takılan bir araçta, en iyi ekonomi, performans ve sorunsuzluğun sağlanması için doğru ayar şarttır. Doğru LPG ayarı için de araçta yakıt sisteminin nasıl çalıştığı öncelikle anlaşılmalıdır.

Bu yazıda aşağıdaki başlıkların üzerinden geçip, konuyu bir profesyonel olmasa da, bilinçli ve farkında bir kullanıcı/tüketici gözüyle aktarmaya çalışacağım:
  • Araç ECU'sunun Yakıt Sistemini Nasıl Yönettiği
  • Oksijen Sensörü Çalışma Mantığı
  • Zengin Karışım, Fakir Karışım
  • Açık Devre / Kapalı Devre Döngü Tanımlamaları
  • AFR, LTFT, STFT Tanımlamaları
O zaman üstünüze rahat bir şeyler giyin, çünkü başlıyoruz bitchezzzzzzz.

13903718.gif


Motor Yakıt Sistemi Nasıl Çalışır?
Aşağıdaki görsel, üniversitelerin mühendislik fakültelerinde okuyan ve genellikle 2. veya 3. sınıfta verilen "kontrol sistemleri" dersini alan arkadaşlara tanıdık gelecektir. Çünkü araba motorunun yakıt sisteminin ECU (engine control unit) tarafından nasıl kontrol edildiğini göstermektedir. En basit tanımlamayla; motora giren yakıt & hava karışımı egzoz çıkışındaki sensörler tarafından kontrol edilip, karışımın her koşulda olması gereken ayarda kalması için ECU tarafından devamlı küçük çaplı da olsa düzenlemeler yapılır.

3qkQ59.png


Ya peki hangi sensör neyi okuyup nasıl bir düzenleme yapıyor?

Bu noktada O2 sensörü (Oksijen veya Lambda sensörü olarak da literatürde geçer) devreye giriyor. O2 sensörü çalışma anında egzozdan çıkan gazdaki oksijen miktarını ölçerek, hava yakıt karışımını, yani AFR değerini devamlı ölçer. AFR (air to fuel ratio) değeri her araç için belli bir değerde sabit kalması gerekmedir, aksi durumda performans, tüketim hatta uzun vadede sorunsuzluk açısından ciddi sorunlar yaratabilir.

Günümüzün modern araçlarında genellikle biri katalitik konvertör öncesinde, diğeri de sonrasında olmak üzere 2 farklı O2 sensörü bulunur. 2 adet olmasının amacı, katalitik konvertörün görevini sağlıklı şekilde yapıp yapmadığını tespit etmektir.

okJvgb.jpg


AFR değeri ne olduğunda sapar? Sapan AFR'yi Düzeltmek için ECU ne yapar?
Gerçek dünya pek çok değişken ile doludur. AFR için bu değişkenler başlıca; motorun sıcak/soğuk olması, hava sıcaklığı, yakıt kalitesi, aracın bulunduğu deniz seviyesine göre yükseklik, sürücünün gaza basma durumu gibi sıralanabilir.

Çevresel etmenlerden etkilenen motor, O2 sensörü aracılığıyla devamlı olarak ölçtüğü AFR'yi düzeltmek için, yine devamlı olarak müdahalelerde bulunur.

Fakir karışım tespit edilirse yakıt arttırılır, zengin yakıt tespit edilirse yakıt azaltılır. Bu azaltma arttırma işlemleri enjektörlerin çalışma sürelerine ECU tarafından müdahale edilerek sağlanılır. Yine bu müdahaleler her zaman yüzde değerinde gerçekleşir. İşte devamlı olarak yapılan bu düzeltmelere STFT (short term fuel trim), yani kısa süreli yakıt düzeltmesi denir. Eğer AFR değerine göre karışım zengin çıkar ise, STFT değeri negatif olarak ECU tarafından belirlenip, yakıtın kısılması sağlanır. Aksi durumda ise STFT değeri pozitif olur ve motora olması gerekenden daha fazla yakıt gitmesi sağlanır.

Kontrol sistemleri dersinden "proportional integral" tanımını hatırlayanlar olacaktır. Bir sistemde, hesaplanan anlık hataların uzun vadede bir nevi ortalaması alınarak, sistemin uzun vadeli düzeltme yüzdesi hesaplanır. Yani burada karşımızı LTFT (long term fuel trim), uzun süreli yakıt düzeltmesi çıkmaktadır. Ölçülen STFT değerleri uzun vadede ortalaması alınarak LTFT değeri, ECU'nun O2 sensöründen yaptığı anlık hesaplamalardan ayrıca yakıt miktarını etkileyecek şekilde enjektör zamanlamasına etki eder.

Örnekle açıklamak gerekirse;
Diyelim ki aracın LTFT'si %3, o an için ölçülen STFT değeri de %2 olsun. Yani enjektör zamanlaması %3 + %2 = %5 oranında arttırılıp, motora giden yakıtın %5 arttırılması sağlanır.

Hem LTFT hem de STFT değerleri sağlıklı bir motor için +/- %5 değerinde olmalıdır. Özellikle STFT değeri anlık olarak 3-5 birim kadar dalgalanma göstermesi normaldir. İdeal olarak ise LTFT ve STFT değerlerinin toplamı max +/- %5 olmalıdır, 0'a ne kadar yakın olursa bu toplam, motor enjektör zamanlamasına ECU tarafından minimum düzeltme uygulanması ve sağlıklı çalışma sağlanmış olur.

Her şey güzel de, yukarıda açık / kapalı devre tanımlaması geçmişti, o nedir?
Yine sistem kontrolü dersi alan arkadaşlar hatırlayacaktır. Eğer bir sistemden sensör veya benzeri bir aparatla geri beslemeler alıp, sisteme düzeltmeler uygulayabiliyorsanız, bu kapalı devre bir sistemdir. Fakat sistemden ölçüm alamayıp, buna bağlı düzeltmeler uygulayamıyorsanız, sistem açık devreye dönüşür. Yani açık sistem devre tabiri caiz ise "allah ne verdiyse yardıra yardıra çalışan" sistemdir.

Bu hususu motor yakıt kontrol sistemine aktaracak olursak, burada sıkıntımız O2 sensöründen dolayı oluşmaktadır. O2 sensörü AFR değeri kontrolü için yaptığı ölçümü, sabit gaz veya yarım gaz gibi durumlarda sağlıklı şekilde yapabiliyorken (ki bunlar kapalı devre oluyor), ful gaz, soğuk araçta rolanti ya da ayağı gazdan çekme gibi durumlarda ölçümler sağlıklı şekilde ya yapılmıyor, ya da yapılmasına gerek kalmıyor ve açık devre durumu oluşuyor.

Yani STFT ölçümleri ve tüm yakıt düzenlemeleri sadece kapalı döngü için geçerli. Açık devrede ise STFT değeri zaten okunamadığından direkt olarak 0 belirleniyor.

Uzun lafın kısası, kapalı döngüde iken aracın en sorunsuz çalışması için ECU tarafından tüm gerekli yakıt miktarı düzenlemesi LTFT ve STFT değerleri sayesinde yapılırken, açık döngüde yakıt resmen motora boca ediliyor. Bu noktada fazla gelen yakıt genellikle hiç yakılmadan egzozdan atılıyor. Eğer açık döngüde yakıt çok çok fazla gelirse, zaten araçta çok bariz boğulma & tekleme sürücü tarafından hissedilecektir. Açık döngüde çok az yakıt verilir ise, bu noktada performans kaybı gözlemlenecektir. Ayrıca fakir karışımdan dolayı oluşacak ekstra motor içi sıcaklıklar başta subablar olmak üzere, motora zarar verebilir.

Şimdi, buraya kadar okuyan herkesin "I Know Kung Fu" moduna girip, ECU'nun yakıt düzenlemesi konusunda, aşağıdaki abi gibi, ortamın çatalına koyacak seviyeye geldiğini düşünüyorum.
black-dynamite-kung-fu.gif


"İyi de, hani LPG ayarı yapacaktık, o iş ne oldu" diyenlere sesleniyorum:
Her şeyden önce, bu noktadan sonra anlatacaklarım, sadece mekanik olarak montajı doğru yapılmış, nozzle çapı, regülator basıncı & sıcaklığı gibi konularda sorunu olmayan sistemlere uygulanmalıdır. Eğer bu saydığım konularda sıkıntı var ise LPG ayarına gelecek kadar bir yol zaten kat edilmemiştir.

Bir de panpalar, saat geç oldu, bana şimdilik
müsaade diyeyim:)

Yarın konuya kaldığımız yerden devam edelim, o arada siz ECU, LTFT, STFT, AFR falan bunları iyicene bir sindirin...

c7uKCe.gif
 
Son düzenleme:
Kaç aydır ders falan çalışmıyodum derse girmiş gibi oldum, eline sağlık abi ufkum genişledi :D :D
Benim aklıma bi şey takıldı. Şimdi gaza %100 değil de %80-90 basarsak yaktığımız yakıtın karşılığını daha verimli mi alıyoruz sistem kapalı devrede olduğu için?
 
@stan Merhaba
Obd 2 li lpg kitleri hakkında soru sormak isterim. Bu kitler fasonmu, fiyatları artırmak için yapılmış bir pazarlama stratejisi mi? Obd 2 kitler hakkında bize artı ve eksileri anlatırmısın.
 
  • Beğeni
Tepkiler: EmreKRC
Güzel konu ama şimdilerde LPG nin kaldırılması da konuşuluyor. Benzin ve dizelden sonra... Aslında verimli bir yakıt türü...Devamı gelsin isterim..Elinize sağlık..
 
  • Beğeni
Tepkiler: EmreKRC ve stan
b510546ad697bf74eac466d854b9d9f171ce2fad3084112753a2dd4296fa02fc.jpg


Azıcık gecikmeli olarak da olsa devam ediyoruz...

En son motor yakıt sisteminin nasıl çalıştığını öğrenmiştik. Bir de mekanik olarak setup'ı hazır olan sisteme ayar yapılabileceğini belirtmiştik. Altını çiziyorum; regülatör basıncı,regülatör sıcaklığı, nozzle çapı gibi mekanik konulardan dolayı sorun yaşanıyorsa, ayar falan tutmaz!!!

Sıralı sistem OBD'li kitte LPG ayar konusuna gelirsek;
Her şeyden önce, internette envai çeşit siteden satın alınabilen, ama sizin lpg kitinize uygun olduğuna emin olduğunuz LPG ayar kablosunu tedarik edip, yanında gelen CD'deki LPG ayar programını bilgisayarınıza kuruyorsunuz. Artık işe başlamak için hazırız.

İlk olarak, LPG ayar kablosunu, aracın LPG sistemine bağlıyorsunuz.
aGmDPz.jpg

LPG kitinin bağlantı portu, LPG ustasının fantezisine göre aracın farklı yerlerinde olabilir. Kimisi kaputun altında akünün etrafında bir yerlere koyarken, kimisi de OBD portunun yakınlarına bu bağlantıyı koyabiliyor.

Sonrasında aynı kabloyu USB üzerinden bilgisayara bağlayıp, arabanın kontağını çeviriyorsunuz.

Ayar işlerine başlamadan önce, motorun iyice ısınması ve açık döngüden çıkması önemlidir. Hatta Ayar işine başlamadan önce motorun ısındığından emin olmak için, 3-5 km'lik kısa bir tura bile çıkılabilir.

Artık her şey hazır ise, LPG ayar programımızı açıyoruz.

LPG ayar programı ilk ekran
OLmZR4.jpg

Önemli not: Tüm markaları LPG programları birbirinden farklı, fakat birbirlerine çok benzer. Yani benim Atiker arayüzü üzerinden anlattıklarım, diğer sistemler için de fikir verecektir.

İlk iş olarak kalibrasyon ile başlamakta fayda var. Kalibrasyon menüsüne girip, aşağıdaki ekrandan otomatik kalibrasyonu başlatıyoruz:
6Xdk8l.jpg

Yukarıdaki ekranda sol alt kenarda yer alan nozzle ölçü göstergesi de mekanik olarak sistemin doğru kurulup kurulmadığına dair fikir vermesi açısından önemlidir.

Yaklaşık 5 dakikalık kalibrasyon işleminden sonra ana menüye geri dönülür ve "Parametreler" menüsüne girip "Gaz/Benzin" tıklanır.

nWZgRR.jpg


Artık bu dakikadan sonra yola çıkılıp, detay ayar vakti gelmiştir. Yukarıdaki ekranda dikkat etmemiz gereken bir kaç temel unsur mevcut:

LPG ayarında tüm olay, Enjektör Zamanı / RPM Tablosu Yüzde Değerleri tablosundaki değerlerin tek tek doğru girilmesinde. Bu tabloda dikeyde enjektör zaman değerleri var iken, yatayda RPM değeri mevcuttur. Tablodaki her bir değer, ilgili Enjektör zamanı vs RPM değerinde, LPG enjektörünün, benzin enjektörü için aracın ECU'sunda tanımlanmış olan değerine göre % kaç oranda çalışacağını gösterir. Örnekle açıklamak gerekirse, yukarıdaki tabloda koyu renkle işaretli olan 6,00ms / 2500RPM noktasında 188 yer almaktadır. Bunun anlamı, ilgili noktada LPG enjektörü, benzin enjektörüne göre 1,88 kat daha fazla çalışacağıdır.

Her şey güzel de, tabloda yüz tane değer, hepsini nasıl tek tek belirleyeceğiz?
Bu noktada, ilk iş olarak kalibrasyon değerine referans alarak yol testine çıkıyoruz. Yol testini de 2 kısma ayırmak lazım. Bunlar, kapalı döngü & açık döngü kısımları.

Daha önce ilk postumda anlattığım teknik verileri burada kullanmaya başlıyoruz artık arkadaşlar. Kapalı döngü, genellikle tablonun 2-10 ms enjektör zamanlamasına sahip kısmı (yani gaza az basılan alt yarı enjektör zamanı) olarak özetlenebilir. Ayrıca, tablonun sağ tarafında yer alan ekranda an itibari ile sizin gaza yüklenmenize göre açık veya kapalı döngüye düştüğünüze dair uyarı da yer almaktadır.

Aracı kullanırken, ilgili tablo üzerinde, kırmızı bir topun devamlı hareket ettiğini görürsünüz. Bu top, o anki devir ve gaz pedalı durumunuza göre, tablonun tam olarak neresinde olduğunuzu size göstermektedir.

Diyelim ki, yolda gidiyorsunuz, 2000rpm civarında ve kırmızı top yaklaşık 4,50 ms arası gidip gelirken araçta hafif tekleme hissettiniz. İşte burada LTFT & STFT devreye giriyor. Yukarıdaki ekranda yine sağ taraftaki göstergelerde "LTFT = Yavaş" , "STFT = Hızlı" olarak belirtilmiş. yapmanız gereken şey, son gördüğünüz enjektör zaman / devir noktasında yaklaşık 5 - 10 saniye kadar sabit gazla gidip, LTFT ve STFT değerleri okumanızdır. Örneğin okuduğunuz LTFT + STFT değeri 10'a denk geliyorsa, kırmızı topun denk geldiği 4,50 ms / 2000 rpm noktasını tıklayıp enter'a basılmalı ve buradaki %10 arttırılmalıdır.

Yani, kapalı döngüdeki her enjektör zamanı / RPM yüzdesi LTFT + STFT değerine göre elden geçirilmelidir. Bu işlem doğru yapılırsa, bir süre sonra LTFT değeri 0'a yaklaşacaktır ve aracın yürüyüşünde net iyileşme olacağı hissedilecektir.

Bundan sonra ikinci adım olarak açık döngü (yani gaza çok basılan üst yarı enjektör zamanı) ayarına geliyoruz. Bu kısımda daha önce de belirttiğim üzere, LTFT & STFT çalışmaz. Yanibu değerlerin açık döngü için anlamı yoktur. Açık döngüde ise doğru ayar için oksijen sensörü değeri göze alınmalıdır. Fakat araçların dahili oksijen sensörleri çok başarılı çalışmadığından bu noktada deneme / yanılma ile ayar yapılmalıdır.
NOT: Aslında harici wideband AFR sensörü açık döngü için doğru ayarı tutturmak adına birebir çözümdür. Fakat bu sensör pek kolay bulunmuyor.

Deneme yanılma ile yapılacak açık döngü LPG ayarında, motorun performansına göre karar verilmelidir. Bir yöntem olarak, açık dögü kısmında oldukça çok gaz açılıp, aracın artık boğulduğu değer bulunmalıdır. bir de gazı oldukça kısıp, performans kaybı hissedilen nokta bulunmalıdır. Bu iki değerin hemen hemen ortası, açık döngü için yeterli bir ayar olacaktır. Tabi ince ayar için, farklı vites, farklı dev,rlerde dip gaz, yarım gaz gibi çeşitli senaryolar deneyip, buna göre ince ayar yapmak da faydalı olabilir.

LPG ile ilgili bir başka konu ise "benzin takviyesi". Örneğin yukarıdaki ekranda, 4400 rpm üstünde ve 1 ms enjektör zamanından itibaren benzin takviyesi devreye giriyor. Bu noktada Atiker programın bir enayiliği söz konusu: sarı bar ile gösterilmiş olan benzin yüzdesi çubuğunu %100'e getirirseniz, araç benzine geçince, devir 4400 rpm altına düşünce tekrar gaza geçmesini beklersiniz ama nedense geçmiyor. O sebeple, bu değeri %95 oranında bırakıyorum ki, ayağımı gazdan çekince araç tekrar LPG'ye geçebilsin. Bu nokta, arayüzün tam anlamıyla bir bug'ı. Belki başka versiyonlarda bu hata yoktur ama,bu gibi ayarları yapınca kendiniz test edip onaylamanızda fayda var.
NOT: ayar sürecinde aracın LPG'de veya benzinde olduğunu sol alt kenardaki GAS ikonundan anlayabilirsiniz. Benzine geçince pompa görseli geliyor.

Son olarak da bahsedeceğim konu "otomatik adaptasyon". bu arkadaş, "Genel Ayarlar" alt menüsünde olup, bazı araçlarda harikalar yaratırken, bazı araçlarda ters teper. Örneğin benim eski aracım Honda'da bu özelliği sorunsuz kullanıyordum ama Mito'da bu özellik devreye girince araba resmen sapıtıyor. Bu özellik aktif iken, enjektör zamanı / rpm tablosundaki değerleri kendisi en uygun şekilde revize ediyor. ama dediğim gibi, her arabaya bu özellik yaramıyor, muhakkak aklınızın bir kenarında bulunsun.

Evet, aşağıda belirtildiği kadar iddialı olmasak da, az çok bir şeyler öğrendik sanırım arkadaşlar. Bundan sonrasında gelen soruları yanıtlamaya çalışacağım.

tumblr_li2i3caR1e1qahz2no1_500.gif


Ama lütfen unutmayın, ben usta değilim, sadece araştırmacı bir kullanıcıyım. Yani benim de bazı şeyleri yanlış yapıyor / biliyor olma ihtimalim her zaman var. O sebeple, buyurun, sizler de bir şeyler paylaşın...
 
@stan Merhaba
Obd 2 li lpg kitleri hakkında soru sormak isterim. Bu kitler fasonmu, fiyatları artırmak için yapılmış bir pazarlama stratejisi mi? Obd 2 kitler hakkında bize artı ve eksileri anlatırmısın.
Doğrusu obd'siz kit üzerinde hiç deneyimim yok.

Ama biraz araştırınca, Candan Mühendislik'in aşağıdaki videosuna denk geldim.

Videoda da OBD'li kit konusunda, benim LTFT ve STFT diye bahsettiğim ayarlardan bahsediliyor. Özellikle yeni araçlar (ki bence turbo araçlarda zorunlu) OBD ve STFT değerinin müdahale etmesine izin verilmesi çok önemli.
 
Kaç aydır ders falan çalışmıyodum derse girmiş gibi oldum, eline sağlık abi ufkum genişledi :D :D
Benim aklıma bi şey takıldı. Şimdi gaza %100 değil de %80-90 basarsak yaktığımız yakıtın karşılığını daha verimli mi alıyoruz sistem kapalı devrede olduğu için?
%80-90 kurtarmıyor. Yaklaşık olarak gaz pedalına %50 veya üstü kadar basınca direkt açık döngüye düşüyor sistem.
 
Abi eline emeğine sağlık acayip faydalı bi yazı olmuş. Hem tecrübelerini paylaştığın hem de üşenmeyip bu kadar detaylı bi yazı bize sunduğun için çok teşekkür ederim :) Keyifle de okuduk bişeyler kazandık sayende :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan
Stan mrb astra f otomatik aracim var arac emsalkerinden cok yakiyor 35 36 krs yakmasi gerekirken arac 55 60 yakiyor lpg de benzinde de 70 80 yakiyor herseyi yaptik ama duzeltemedim bobin buji buji kablosu yeni motor yagi sanzuman yagi ve trigerde yeni defalarca lpg ayari yapildi ayni sorun ne olabilir o2 yide temizledim
 
Stan mrb astra f otomatik aracim var arac emsalkerinden cok yakiyor 35 36 krs yakmasi gerekirken arac 55 60 yakiyor lpg de benzinde de 70 80 yakiyor herseyi yaptik ama duzeltemedim bobin buji buji kablosu yeni motor yagi sanzuman yagi ve trigerde yeni defalarca lpg ayari yapildi ayni sorun ne olabilir o2 yide temizledim
Aracın yakma konusu trafik ve kullanım stiline göre çok değişir. Ama verdiğin değerler çok yüksek.

Benzinde de benzer şekilde anormalntüketim, çok yüksek ihtimalle sensör arızası kaynaklı gibi duruyor. Ama kesin "şu" sensör arızalıdır diyemem, tek tek değiştirip denemek gerekir.
 
Aracin benzin ms suresi cok yuksek 5.80 lerde launc delphi ve tech2 cihazlariyla baktik hic bir arzada gostermiyor arza lambasi yanmiyor sanki arac acik devre calisiyor hava akis map sensoru ve o2 yi ayni aractan sokup denedik degisen bise olmadi sente ayariyla alakali bi sorun olabilirmi ama arac yarim marsta calisiyor.
 
Lpg kitlerinin maalesef enjektör olarak, kit mantığı olarak ve ayar olarak çok eksikleri var.

Enjektörler yeterli hacimde enjeksiyon yapamıyor. Büyük enjektör takıldığında bu sefer de enjektör ölü zamanı sebebiyle alt devirlerde ve rölantide risk var.

Kit mantığı sıkıntılı. Benzin enjeksiyon sürelerine bağlı çalışıyor. Hızlanma zenginleştirmesi yetersiz kalıyor. Hortum uzunlukları sebebiyle enjektörlerden silindirlere hızlı şekilde yakıt gitmiyor. Dipgazda anlık tekleme ve fakir karışıma düşme problemleri bu yüzden sıkıntılı.

Ayar olarak ise doğru bilinen bir eksik şu, kapalı döngü sırasında aracın sabit hız koşullarında fakir karışımla çalışabildiğini düşünüyorlar. Genelde 14.7 afr ile çalışıyor ki bu lpg için %3 zengin demek.

Açık döngüde işler değişiyor. Fakat onda da fakir karışıma düşme durumu söz konusu değil. Çünkü egzozda bariz oksijen algılandığı anda ecu tarafından yakıt arttırılıyor. Fakir nasıl olabilir ? 12.5 lara inmesi gereken afr 13.5 ta kalır. Çok zengin gitmesi gerekirken az zengin gider. Zaten lpg sıvı olarak verilmediği için, çok zengin vermek fayda sağlamıyor. Yanma odasını zaten soğutamıyor. Ayrıca alev yayınma hızı da düşüyor. Haliyle performans düşüyor.

Kişisel olarak lpg kullanıyorum fakat eksik yanları baya var. OBD'siz kitler zaten Allaha emanet.