Manuel şanzıman çalışma prensibinle ilgili sorular

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

emreblk99

Asfalt Kurutucu
72
Arkadaşlar geçen gün manuel şanzımanın çalışma prensibini anlatan bu videoyu izledim.
Izlediğim bu videoda aklıma 2-3 tane soru takıldı bunlarında size sormak istiyorum.
1) vitesi boşa alınca (debriyaj serbest iken) dişliler boşa dönüyor mu ?
2) geri vitesin dişliside (resimde çizili olan disli) boşta iken ileri dönüyor mu ? çıkış dişlilerinde mille dişliler arasında boşluk var deniliyor ama biri birini etkiliyormu yani (debriyaj serbest iken) çıkış milindeki geri vitein çıkış dişlisi diğer dislilerden bağımlı olarak ileri dönüyor mu ? Yoksa kendi dişlileri ( 3 tane bağlı disli) takili olmadığı için dönmüyormu?
3) dönüyor ise geri vitese almak için debriyaja basınca biraz bekleyip dişlinin durmasımı sağlanmalı ?
Biraz karışık oldu ama anlamadınız bir kısım olursa sorarsanız cevaplayabilirim.
Yanıtlarınız için şimdiden teşekkürler.
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_20180802-160155.jpg
    Screenshot_20180802-160155.jpg
    884.2 KB · Görüntüleme: 191
  • Beğeni
Tepkiler: bt
O dişlilerin hepsi dönüyor... Amma altlarındaki mili çevirmiyor. Boşa dönüyorlar. Senkromeç denen zımbırtı var. O dönen dişli ile mil arasındaki bağlantıyı sağlayıp mili cevirmeye başlıyor. Olay bu.
 
evet şanzıman boştayken ve motor çalışırken dişliler döner ve buna verim kaybı denir, ortalama %0.05 oranında bir kayıptır.
manuel şanzımanlı araçlarda aracı kaldırıp motoru çalıştırdığınız da vites boşta bile olsa tekerler döner, hatta dönen tekerleri elinizle daha hızlı döndürürseniz motor sesinin değişeceğini görürsünüz.

Videoda ki şanzıman da geri vites dişlisi senkromeçsiz dişlidir, sizin de söylediğiniz gibi dişli dönmekte ve aracı ileri konumda sürüp birden durduktan sonra geri vitese takınca çartlama yapmaktadır, bu sistemi en çok kullanan marka Ford tur. dönen 2 dişli arasına bir dişli sokmak çartlamaya sebep olacaktır o nedenle ilk önce vitesi 1 e takıp sonra geriye almak daha iyi olur :) bu nedenden ötürü debriyajı kötü durumda olan araçlar geri vitese çok zor geçer, senkromeçli yapmak biraz daha maliyetlidir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt
1.viteste senkronmec bulunur dimi?
Yani birinci vitese takarken beklemeye gerek yok dimi?
Ben giderken durup geri vitese takacağım zaman debriyaja basip vitesi bosa alip 3-5 saniye beklerim. Araba duruyorsa vites bosta ise yine debriyaja basip 3-5 saniye beklerim. Öyle geri vitese takarım.
Amacim geri vitesin giriş milindeki dislisinin durmasını sağlamaktır. Yaptıklarım doğrumu?
Birde ford'da kullanilan ne orasini anlamadim.
 
Birde arkadaşlar ileri viteslerde dişliler geriye doğru dönüyor. geri viteste ileriye doğru dönüyor attığım animasyonda bunun sebebini anlamadım. Anlatabilirmisiniz?
 
manuel şanzımanlı araçlarda aracı kaldırıp motoru çalıştırdığınız da vites boşta bile olsa tekerler döner, hatta dönen tekerleri elinizle daha hızlı döndürürseniz motor sesinin değişeceğini görürsünüz.
Vites boşta ve debriyaja basılmadığı durumlarda motor sadece güç şaftını ve üstündekileri :D döndürmez mi? Vites boştayken tekerleri döndürebiliriz ama motora etkisi olur mu?
 
  • Beğeni
Tepkiler: emreblk99
1.viteste senkronmec bulunur dimi?
Yani birinci vitese takarken beklemeye gerek yok dimi?
Ben giderken durup geri vitese takacağım zaman debriyaja basip vitesi bosa alip 3-5 saniye beklerim. Araba duruyorsa vites bosta ise yine debriyaja basip 3-5 saniye beklerim. Öyle geri vitese takarım.
Amacim geri vitesin giriş milindeki dislisinin durmasını sağlamaktır. Yaptıklarım doğrumu?
Birde ford'da kullanilan ne orasini anlamadim.
Fordlar da geri vites senkromeç kullanılmaz genelde, iki dönen dişli arasına bir avare dişli eklediğin için çırtlama yapar
 
Vites boşta ve debriyaja basılmadığı durumlarda motor sadece güç şaftını ve üstündekileri :D döndürmez mi? Vites boştayken tekerleri döndürebiliriz ama motora etkisi olur mu?
dediğim gibi şanzıman boş konumda olsa bile yağ ve sürtünen parçalar yüzünden bir kayıp olur
 
Onda hemfikiriz fakat vites boşta iken tekerleklerin dönmesi veya döndürüldüğünde motora etkisi olduğunu düşünmüyorum. Yağdan kayıp vs. olur fakat yağ tekerleğin dönmesi ve tekerlek tarafındaki şaftın dönmesi ile o kadar kuvveti güç şaftına iletemez bence sonuçta yağ içinde yüzmüyor şanzıman.
 
Birde arkadaşlar ileri viteslerde dişliler geriye doğru dönüyor. geri viteste ileriye doğru dönüyor attığım animasyonda bunun sebebini anlamadım. Anlatabilirmisiniz?
Vectron benim sorumla alakali ne dersin?
Onda hemfikiriz fakat vites boşta iken tekerleklerin dönmesi veya döndürüldüğünde motora etkisi olduğunu düşünmüyorum. Yağdan kayıp vs. olur fakat yağ tekerleğin dönmesi ve tekerlek tarafındaki şaftın dönmesi ile o kadar kuvveti güç şaftına iletemez bence sonuçta yağ içinde yüzmüyor şanzıman.
 
Onda hemfikiriz fakat vites boşta iken tekerleklerin dönmesi veya döndürüldüğünde motora etkisi olduğunu düşünmüyorum. Yağdan kayıp vs. olur fakat yağ tekerleğin dönmesi ve tekerlek tarafındaki şaftın dönmesi ile o kadar kuvveti güç şaftına iletemez bence sonuçta yağ içinde yüzmüyor şanzıman.
Tecrübe ile sabittir, deneyip görebilirsiniz
Tam otomatik şanzımanlı araçlar N konumundayken bile lifte aldığınız da lastikler döner, Manuel de aynı şekilde lastik dönerken sizde elinizle hızlıca lastiği çevirirseniz motorun tepkisini görürsünüz :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: VectroN
Tecrübe ile sabittir, deneyip görebilirsiniz
Tam otomatik şanzımanlı araçlar N konumundayken bile lifte aldığınız da lastikler döner, Manuel de aynı şekilde lastik dönerken sizde elinizle hızlıca lastiği çevirirseniz motorun tepkisini görürsünüz :)
Anladım, ilginçmiş. Şanzıman yağları daha kalın oluyor onun da etkisi vardır sanırım.


Birde arkadaşlar ileri viteslerde dişliler geriye doğru dönüyor. geri viteste ileriye doğru dönüyor attığım animasyonda bunun sebebini anlamadım. Anlatabilirmisiniz?
Kime göre ileri kime göre geriye dönüyor :) İleri vites dişlileri boşta dönüyor, geri vites ise gücü iletiyor ve şaftla birlikte dönüyor o yüzden aynı şaft üstünde ters yönlere dönebiliyorlar. Sonuçta ileri vites dişlileri ve geri vites dişlisi birbirine zıt yönlerde dönmeli ve böyle oluyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: emreblk99
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...