Aslında böyle birşey yazmak aklımda yoktu, gerekte yoktu.. ancak internet ortamında o kadar fazla yanlış bilgi var ki, neredeyse ben bile bindiğim arabadan kuşku duyar hale geliyorum. Google da her aratmada ayrı bir bilgi kirliliği karşımıza çıkıyor. Başlığı da bu yüzden genel aratma kriterlerine dayanarak böyle yazdım. Yoksa teknik veriler ile kimseyi boğmaya niyetim ve zamanım yok... .... kısa kısa özetler halinde ilerlicem...
1980 lerin ortaları.. Ascona C Opel in ilk önden çekişli otomobili. Henüz üretimi devam ederken Ascona D (sonradan Vectra), yani yerine geçecek modeli tasarım aşamasındaydı.
Fark ettiyseniz Ascona C GT de de kırmızı çizgiler mevcut. Bu 90 lar da evrilecek A kasa Vectra nın öz geçmişine bir gönderme..
Sene 1988 Ascona D ete kemiğe bürünmüş encak o kadar farklı bir tasarım çizgisine sahip ki, bir isim değişikliğine gidiliyor ve Vectra adı konuluyor..
Yeni Vectra birinci jenerasyon A kodu ile yolcuğuna başlarken halefi Ascona C gibi önden çekiş sistemine sahip.Tek benzer yanları bu.
Daha teknolojik, daha konforlu, daha iyi bir motor yönetim sistemine sahip. Döneminde "segmentinden" beklenen hemen herşey mevcut.
Ohc - üstten tek egsantrik li motorun genel görünümü de yukarıda ki gibi... birçok motor seçeneği olduğu gibi en sorunsuzu bana göre c20ne dir.
115 PS - Yaklaşık 114 beygir... çok noktadan enjeksiyonlu.. sessiz, az yakan çok kaçan cisten. 1 depo ile uygun şartlarda 1000 km yapabilir. Hiçbir parça problemi yok.
Sonrasında bir de performans odaklı Vectra 2000 16v üretiliyor.Aşşağıda .(GT henüz yok). Cosworth destekli 20xe motor, Cosworth un F1 araçlarında kullandığı ufak bir hava kutusu ile daha stabil bir torka kavuşurken, forget pistonlar, son teknoloji bosch yakıt sistemiyle de sağlam ve güçlü bir hale geliyor.
150 PS - 147.5 beygir lik bu motorun en belirgin özelliği ise DOHC, yani üstten çift egsantrik ile üretilmesi. Bu Opel in ilk seri üretim Dohc motoru.
İhrac edilecek ülkeye göre bazılarında katalizör yok (1991 e kadar zorunluluk yok)... cam suyu seviye ve motor suyu seviye sensörü yok.. ortası bombe olmayan düz bir direksiyona, bağımsız süspansiyonlara,.. makyajsız kasalardan farklı olarak daha tok gözüken ön-arka tampona, yan kaplamalar ve marşpiyellere, birde bagaj kapağı ile bütünleşik üretilen bir spoylere sahip. bunların bütününe sahip bir Vectra2000 bir elin parmaklarını geçmiyor maalesef. Arkanın bağımsız süspansiyona sahip olması yakıt deposunu bagajın altına alınmasına ve dolayısı ile bagaj hacminin daha az olmasına sebep olmuş. Ayrıca diğer Vectra lara göre sert bir direksiyona, süspansiyona sahip ve biraz daha alçak. 4 fren disk ve ABS zaten standart.
Opel Vectra 2000 16v
1987 Opel - Cosworth iş birliği ile performans sporları odaklı 20XE yi üretiyor.
Katalizör ve oksijen sensörü bu ilk xe lerde bulunmuyor. motor gücü 156 PS.
1988 Euro normları gereği katalizör ve oksijen sensörü geliyor. Bu tarihten sonra üretilen XE lerin tümü 150 PS. Ancak ihrac edilecek ülkenin emisyon normları burada etkili. Yani 1990 da da 156 lık üretilmiş olabilir.
1991 e kadar Vauxhall (Opel ingiltere) XE olan araçlarını katalizörlü çıkartmış ancak, bu tarihe kadar muayenelerde kat şartı koymamış.
Ülkemizde de c20xe ler katalizörden muaf... ecotec lerde mecburi.
Kısaca 156 lık efsanesi kısa bir dönem için geçerli... sonrası yok. sonrası 150 PS...
20XE : 115 KW - 156 PS - 154 HP - 154 BG (sınırlı üretim) Dohc SFI
C20XE : 110 KW - 150 PS - 147.5 HP - 147.5 BG (neredeyse piyasaki hepsi) Dohc SFI
x20xe(v) : 100 KW - 136 PS - 134 HP - 134 BG Ecotec Dohc (A-B kasa)
c20ne : 85 KW - 115 PS - 114 HP - 114 BG GL - GLS - CD - CDX OHC
DOHC = Üstten çift egsantrik
OHC = Üstten tek eksantrik
Peki neden Cosworth ile iş birliği yapılmasına karşın araç "Opel Vectra Cosworth" ismini almıyor.. Mesela bir "Ford Escort Cosworth" gibi... Çünkü Cosworth un Opel e desteği kapak döküm işini yapmak gibi bir fason işçilikte kalıyor. BMW nin Alpina bölümünden (Opel) XE nin başına transfer olan baş mühendis işin lokomotif kısmını kendisi hallediyor.
****MAKYAJLI TİP OPEL VECTRA A ******
Gel zaman git zaman A kasa son bir makyaj daha geçiriyor ve günümzde hepimizin bildiği formuna geliyor. Aşşağıda...
Gaga lı tip denen biraz daha uzun motor kaputu, bombeli farlar, bombeli sinyaller, stop üstü siyah kuşaklar, daha girintili ve şekilli tamponlar, ön panjura inen logo ve güvenlik kafesinde ek güçlendirmeler.
Ardından "Vectra 2000 16v" ismi sonlandırıyor ve onun yerine "GT" ismi ile devam ediliyor. Yani "Vectra GT" ler "Vectra 2000 16v" modelinin devamı.
GT modelinin halefi 2000 16v den bazı farklılıkları mevcut.
GT de arka süspansiyonlar tam bağımsız değil, dingil mevcut. Bu eksi puan yakıt deposuna yer açılması ve arka koltuğun altına alınması sonucu bagaj hacminin 530 lt olması ile kapatılmaya çalışılılmış. Bence bağımsız kalsaydı.
Kullanılan üst kapaklar ilk serilerde olduğu gibi Coscast değil KS üretimi çıkıyor.. kesinlikle kötü değil, ancak turbolamak için bu kapaklar yetersiz.
GT ler yeni versiyon motor yönetimi ile geldiler (ay farklılıkları olabiliyor) GT lerde bobin mevcut, ilave birkaç sensör daha. Tabiiki yazılım farklılıklarıda var. Çünkü sensör teknolojisi de değişiyor, distribitör gidiyor.
Pervane tipi jantlar ve tüm çevreyi saran kırmızı şeritler ise aracın bir mühürü, imzası gibi...
Fark ettiyseniz Ascona GT de ki gibi kırmızı şeritlere sahip. Bu bence güzel bir anımsama...
GT de Motor hala 150 PS, sert süspansiyon, alçaltılmış şase, sert direksiyon ve recaro koltuklar devam ediyor.
Güncel bir Opel Vectra GT C20XE motoru... (aşşağıda)
Katalizör yok, Egr valfi yok, oksijen sensörü var, distribitör yok, katalizör şartı yok,
C20XE : 110 KW - 150 PS - 147.5 HP - 147.5 BG
Yani 156 - 157 - 160 PS diye birşey yok...
Bazen ise "bu Vectra ların 170 liği olacak asıl" , "Alman ya da polisler için üretilenleri var.. çok hızlı gittiği için 156 ya düşürmüşler" gibi şeyler duyarsınız.. O işin aslını da aşşağıya link bırakıyorum.. yoruldum ...
1980 lerin ortaları.. Ascona C Opel in ilk önden çekişli otomobili. Henüz üretimi devam ederken Ascona D (sonradan Vectra), yani yerine geçecek modeli tasarım aşamasındaydı.
Fark ettiyseniz Ascona C GT de de kırmızı çizgiler mevcut. Bu 90 lar da evrilecek A kasa Vectra nın öz geçmişine bir gönderme..
Sene 1988 Ascona D ete kemiğe bürünmüş encak o kadar farklı bir tasarım çizgisine sahip ki, bir isim değişikliğine gidiliyor ve Vectra adı konuluyor..
Yeni Vectra birinci jenerasyon A kodu ile yolcuğuna başlarken halefi Ascona C gibi önden çekiş sistemine sahip.Tek benzer yanları bu.
Daha teknolojik, daha konforlu, daha iyi bir motor yönetim sistemine sahip. Döneminde "segmentinden" beklenen hemen herşey mevcut.
Ohc - üstten tek egsantrik li motorun genel görünümü de yukarıda ki gibi... birçok motor seçeneği olduğu gibi en sorunsuzu bana göre c20ne dir.
115 PS - Yaklaşık 114 beygir... çok noktadan enjeksiyonlu.. sessiz, az yakan çok kaçan cisten. 1 depo ile uygun şartlarda 1000 km yapabilir. Hiçbir parça problemi yok.
Sonrasında bir de performans odaklı Vectra 2000 16v üretiliyor.Aşşağıda .(GT henüz yok). Cosworth destekli 20xe motor, Cosworth un F1 araçlarında kullandığı ufak bir hava kutusu ile daha stabil bir torka kavuşurken, forget pistonlar, son teknoloji bosch yakıt sistemiyle de sağlam ve güçlü bir hale geliyor.
150 PS - 147.5 beygir lik bu motorun en belirgin özelliği ise DOHC, yani üstten çift egsantrik ile üretilmesi. Bu Opel in ilk seri üretim Dohc motoru.
İhrac edilecek ülkeye göre bazılarında katalizör yok (1991 e kadar zorunluluk yok)... cam suyu seviye ve motor suyu seviye sensörü yok.. ortası bombe olmayan düz bir direksiyona, bağımsız süspansiyonlara,.. makyajsız kasalardan farklı olarak daha tok gözüken ön-arka tampona, yan kaplamalar ve marşpiyellere, birde bagaj kapağı ile bütünleşik üretilen bir spoylere sahip. bunların bütününe sahip bir Vectra2000 bir elin parmaklarını geçmiyor maalesef. Arkanın bağımsız süspansiyona sahip olması yakıt deposunu bagajın altına alınmasına ve dolayısı ile bagaj hacminin daha az olmasına sebep olmuş. Ayrıca diğer Vectra lara göre sert bir direksiyona, süspansiyona sahip ve biraz daha alçak. 4 fren disk ve ABS zaten standart.
Opel Vectra 2000 16v
1987 Opel - Cosworth iş birliği ile performans sporları odaklı 20XE yi üretiyor.
Katalizör ve oksijen sensörü bu ilk xe lerde bulunmuyor. motor gücü 156 PS.
1988 Euro normları gereği katalizör ve oksijen sensörü geliyor. Bu tarihten sonra üretilen XE lerin tümü 150 PS. Ancak ihrac edilecek ülkenin emisyon normları burada etkili. Yani 1990 da da 156 lık üretilmiş olabilir.
1991 e kadar Vauxhall (Opel ingiltere) XE olan araçlarını katalizörlü çıkartmış ancak, bu tarihe kadar muayenelerde kat şartı koymamış.
Ülkemizde de c20xe ler katalizörden muaf... ecotec lerde mecburi.
Kısaca 156 lık efsanesi kısa bir dönem için geçerli... sonrası yok. sonrası 150 PS...
20XE : 115 KW - 156 PS - 154 HP - 154 BG (sınırlı üretim) Dohc SFI
C20XE : 110 KW - 150 PS - 147.5 HP - 147.5 BG (neredeyse piyasaki hepsi) Dohc SFI
x20xe(v) : 100 KW - 136 PS - 134 HP - 134 BG Ecotec Dohc (A-B kasa)
c20ne : 85 KW - 115 PS - 114 HP - 114 BG GL - GLS - CD - CDX OHC
DOHC = Üstten çift egsantrik
OHC = Üstten tek eksantrik
Peki neden Cosworth ile iş birliği yapılmasına karşın araç "Opel Vectra Cosworth" ismini almıyor.. Mesela bir "Ford Escort Cosworth" gibi... Çünkü Cosworth un Opel e desteği kapak döküm işini yapmak gibi bir fason işçilikte kalıyor. BMW nin Alpina bölümünden (Opel) XE nin başına transfer olan baş mühendis işin lokomotif kısmını kendisi hallediyor.
****MAKYAJLI TİP OPEL VECTRA A ******
Gel zaman git zaman A kasa son bir makyaj daha geçiriyor ve günümzde hepimizin bildiği formuna geliyor. Aşşağıda...
Gaga lı tip denen biraz daha uzun motor kaputu, bombeli farlar, bombeli sinyaller, stop üstü siyah kuşaklar, daha girintili ve şekilli tamponlar, ön panjura inen logo ve güvenlik kafesinde ek güçlendirmeler.
Ardından "Vectra 2000 16v" ismi sonlandırıyor ve onun yerine "GT" ismi ile devam ediliyor. Yani "Vectra GT" ler "Vectra 2000 16v" modelinin devamı.
GT modelinin halefi 2000 16v den bazı farklılıkları mevcut.
GT de arka süspansiyonlar tam bağımsız değil, dingil mevcut. Bu eksi puan yakıt deposuna yer açılması ve arka koltuğun altına alınması sonucu bagaj hacminin 530 lt olması ile kapatılmaya çalışılılmış. Bence bağımsız kalsaydı.
Kullanılan üst kapaklar ilk serilerde olduğu gibi Coscast değil KS üretimi çıkıyor.. kesinlikle kötü değil, ancak turbolamak için bu kapaklar yetersiz.
GT ler yeni versiyon motor yönetimi ile geldiler (ay farklılıkları olabiliyor) GT lerde bobin mevcut, ilave birkaç sensör daha. Tabiiki yazılım farklılıklarıda var. Çünkü sensör teknolojisi de değişiyor, distribitör gidiyor.
Pervane tipi jantlar ve tüm çevreyi saran kırmızı şeritler ise aracın bir mühürü, imzası gibi...
Fark ettiyseniz Ascona GT de ki gibi kırmızı şeritlere sahip. Bu bence güzel bir anımsama...
GT de Motor hala 150 PS, sert süspansiyon, alçaltılmış şase, sert direksiyon ve recaro koltuklar devam ediyor.
Güncel bir Opel Vectra GT C20XE motoru... (aşşağıda)
Katalizör yok, Egr valfi yok, oksijen sensörü var, distribitör yok, katalizör şartı yok,
C20XE : 110 KW - 150 PS - 147.5 HP - 147.5 BG
Yani 156 - 157 - 160 PS diye birşey yok...
Bazen ise "bu Vectra ların 170 liği olacak asıl" , "Alman ya da polisler için üretilenleri var.. çok hızlı gittiği için 156 ya düşürmüşler" gibi şeyler duyarsınız.. O işin aslını da aşşağıya link bırakıyorum.. yoruldum ...
Opel Kadett Gsi Superboss
Opel 90 larda logosunun hakkını veren işlerle uğraşırken, otomobil camiasına bir değer daha kazandırıyordu. Atmosferik olarak zamanının en güçlü 2000cc motorlarından 20xe nam-ı diğer kırmızı kapak, rallilerde adından söz ettirmeye başlamıştı. Cosworth-Opel-Frindz Indra (Alpina dan ayrılma)...
otopark.com