***** BÖLÜM 1 ****
Birtakım arıza sebepleri ve çözümlerine değinmeye çalışacağım bu yazıdaki sebep ve sonuçlar tamamen aracın genel sensörlerinin yaşı, çalışabilirlik kalitesi, araca uygunluğu, orjinal veya yan sanayi oluşu, alternatör akım değerleri ve motor elektrik tesisatının genel sağlığı ile birebir bağlantılıdır. Bunlara göre değişkenlik gösterebilir.
1: KLİMA KOMPRESÖRÜ HİÇ DEVREYE GİRMİYOR;
Elektrik problemi, kaçakdan dolayı sistemdeki gaz kaybı, klima basınç müşürü arızası, kompresör kavrama arızası, klima düğmesi arızası, röle arızası. (klima basınç müşürü motorun sol ön kısmında radyatör kalın hortumunun altında, kompresör ön sağ alt, klima rölesi motordaki röle kutusunun içinde)
Basınç müşürü 2 tip çıkmakta o yüzden GM parça nosu yazmıyorum ama aşşağıda fotoları mevcut...
4 fişli müşür... 3 fişli çıkanlarda olabiliyor !!!
Klima rölesi GM no : 03447012 (aynı zamanda fan rölesi kodu) .. yan sanayide iş görüyor.
2: KLİMA AZ SOĞUTUYOR;
Gazı az, en dıştaki yardımcı fan devrede değil, soğutucu evaparatör petekleri kirli/tıkalı, dış klima peteği bir şekilde serin hava alamıyor, alttaki sıcak soğuk ayırıcı klepe tam kapanmadığı için sistem sıcak hava çekiyor, iç sirkülasyon kapakları aktif değil.
Belli zaman aralıklarında sistemin gazının azalması normal ve kaçınılmaz bir durum. Gaz miktarına bakıldıktan sonra ekleme yapılabilir. Dış fan aktif değil ve herhangi bir elektriksel sorun yoksa fan rölesi değişimi gerekebilir. Klima rölesi ile aynı.
Opel Vectra A da klima açıldığı zaman iç fanla beraber, dıştaki klima radyatör fanıda aynı anda aktif olur. Sistem ayrıca iç havalandırmayıda otomatik olarak açar ki, torpido altındaki soğutucu evaparatör karlanma yapmasın, hava sirkülasyonu sağlansın. Ayrıca bu soğutucu evaparatörün birde direksiyon kutusu altında yani motor kaputu içerisinde küçük birde tahliyesi bulunmaktadır. Tıkanması durumunda ön yolcu ayak bölmesine su taşması görülür.
Opel Vectra A larda 2 tip kalorifer fan resiztansı çıkmaktadır. Orjinali Vdo, Behr marka olup yan sanayilerin ömrü kısa olmakta.
Opel Vectra A nın 1994 yılına kadar olan modellerinde (1995 de nadiren olabilir) kalorifer musluğu yoktur. Dışardan gelen serin hava ile motordan alınan sıcak (çok sıcak) hava ayrımı sadece bir klape yardımı ile birbirinden ayrılır. Ön küllük arkasındaki kalorifer peteğinde yaz kış sıcak su devir daimi mevcuttur. Bu yüzden petek yalıtımdaki yaşlılık yüzünden araç özellikle hareket halinde iken ayak bölümüne yazın bile çok çok sıcak hava gelebilir.Yalıtımın yenilenmesi gerekir.
Linki aşşağıda mevcut.
Burdaki klepenin (yolcu ayak kısmı, kalorifer peteği üstü) tam kapanamaması da yine klimanın verimsiz üflemesine, üretilen soğuk havanın motorun sıcak suyu ile buluşmasına sebep olabilir. Klepenin tam kapanmamasının sebepleri, göğüste bulunan sürgüsünün ayarının kaçması, klepeye direk bağlı klipsinin yerinden çıkması, ayar telinin göğüs içerisindeki klipslerinden kurtulması. Bu durumda tel klepeye bağlı olsada hareket ettirilemez.
Video sonunda klepenin konumu var.
3: MOTOR HARARET PROBLEMLERİ;
Hararet İbresi Mavi ve Civarlarında; Termostat ya hiç kapatmıyor yada stabil kapalı kalamıyor, sürekli serin su akışına izin veriyor. Hararet müşürüne giden tekli kabloda zedelenme var, üstündeki soket tam oturmamış, şarz dinamosu yeteri kadar gerilim üretemiyor, şarz dinamosu iptal motor aküde çalışıyor birazdan arıza ışıkları yanıp motor stop edecek. Motora takılı hararet müşürü (genelde serçe parmağı kadar bir parça) arızalı düzgün okuma yapamıyor. Düşük ihtimal ama ısı kadranı arızalı.
Kadran sıcaklık sensörününde kendi içinde birtakım sorunları ve dikkat edilmesi gereken noktaları var. İlgili linki aşşağı bırakıyorum...
Çok Çabuk Çıkan Yüksek Hararet ; Termostat tıkalı açıp serin su akışına izin vermiyor. Motor sürekli blok içindeki suyu devirdaim ediyor. Devirdaim artık görevini yapamıyor, muhtemelen pervaneleri artık dağıldı. Su radyatöründe ciddi derecede tıkanıklık var görevini hiç yapmıyor. Üst ince hortumlarda tıkanıklık var.
C20XE için termostat.. Gm, Wahler, Marelli, Behr
X20XE için termostat.. markalar xe ile aynı.
C20NE için termostat.. markalar diğerleri ile aynı.
Basınç kabının üstündeki geri dönüş boru bağlantılarının (üstteki 2 adet ince bağlantı) kelepçelerinin çok aşırı kuvvet ile sıkılarak içerdeki metal kısmı içeri bükmesi ve su akışını engellemeside hararet problemlerine sebep olur.
Yüksek Devirde Çok Düşük, Durunca Aşırı Çıkan Hararet ; Termostat kapatmıyor. Devirdaim ömrünü tamamlamak üzere düşük devirde verimli çalışamıyor. Radyatör peteğinde tıkanıklık var sürekli aşırı havaya ihtiyaç duyuyor.
Radyatör Fanı Çalışıyor Ancak Soğutmuyor ; Radyatörde ciddi tıkanıklık var ve bu yüzden verimli soğutamadığı için fanın üflemesine cevap veremiyor.
Radyatör Fanı Hiç Çalışmıyor ; Müşür arızası. Röle arızası. Elektriksel sorun, Fan arızalı. Fan sağlam ancak termostat arızalı olduğu için radyatör peteğine sıcak su yollamıyor ve radyatör üzerindeki fan müşürü sıcak suyu görüp fanı aktif edemiyor.
Düşük Sabit, Çıkmayan veya İnmeyen Hararet ; Çok düşük ve orijinal ısı değerlerine sahip olmayan bir fan müşürü kullanılması. Radyatör fanının röle arızası sebebi ile sürekli çalışır vaziyette kalması (motor çalışmıyorkende fan soğutmaya devem eder) 1-2 kez çok sıcak havalarda yaparsa hemen değişmeye gerek yoktur, ilk erken arıza belirtileridir. Kontak kapatılıp açıldıktan sonra düzelmesi muhtemeldir. Kontak kapalıykende fan çalışmaya devem ederse rölesini sökün. "Vectra A larda kontak kapalıyken fan çalışmaz"
Motorun genel sağlığı için mümkün olduğunca fan soğutup durduktan sonra motoru stop edin.
***Kontak kapalıyken radyatör fanı çalışmaya devam ediyorsa, radyatör fanı rölesi veya klima rölesi arıza yapmıştır, yerinden sökülmesi gerekir.
***Kontak açık ancak radyatör fanı durmadan çalışıyor ise radyatör üzerindeki müşürlerin soketleri sırası ile çıkartılır, hangisinde fan çalışmayı durdurur ise o müşür arızalıdır, aynı değerlerde bir müşür ile değiştirilmelidir. Müşürlerde mantar conta yerine bakır pul kullanın diğeri sıcağa dayanmıyor. Müşürleri sıkarken kesinlikle tüm gücünüzle sıkmayın, sızıntı olmadığı kadar sıkmak yeterli.
Oksit yapmaya çok müsait olan müşürlerin soketleri ara ara temizlenmelidir.
Conta sorunu.
******* BÖLÜM 1 SONU ******
Birtakım arıza sebepleri ve çözümlerine değinmeye çalışacağım bu yazıdaki sebep ve sonuçlar tamamen aracın genel sensörlerinin yaşı, çalışabilirlik kalitesi, araca uygunluğu, orjinal veya yan sanayi oluşu, alternatör akım değerleri ve motor elektrik tesisatının genel sağlığı ile birebir bağlantılıdır. Bunlara göre değişkenlik gösterebilir.
1: KLİMA KOMPRESÖRÜ HİÇ DEVREYE GİRMİYOR;
Elektrik problemi, kaçakdan dolayı sistemdeki gaz kaybı, klima basınç müşürü arızası, kompresör kavrama arızası, klima düğmesi arızası, röle arızası. (klima basınç müşürü motorun sol ön kısmında radyatör kalın hortumunun altında, kompresör ön sağ alt, klima rölesi motordaki röle kutusunun içinde)
Basınç müşürü 2 tip çıkmakta o yüzden GM parça nosu yazmıyorum ama aşşağıda fotoları mevcut...
4 fişli müşür... 3 fişli çıkanlarda olabiliyor !!!
Klima rölesi GM no : 03447012 (aynı zamanda fan rölesi kodu) .. yan sanayide iş görüyor.
2: KLİMA AZ SOĞUTUYOR;
Gazı az, en dıştaki yardımcı fan devrede değil, soğutucu evaparatör petekleri kirli/tıkalı, dış klima peteği bir şekilde serin hava alamıyor, alttaki sıcak soğuk ayırıcı klepe tam kapanmadığı için sistem sıcak hava çekiyor, iç sirkülasyon kapakları aktif değil.
Belli zaman aralıklarında sistemin gazının azalması normal ve kaçınılmaz bir durum. Gaz miktarına bakıldıktan sonra ekleme yapılabilir. Dış fan aktif değil ve herhangi bir elektriksel sorun yoksa fan rölesi değişimi gerekebilir. Klima rölesi ile aynı.
Opel Vectra A da klima açıldığı zaman iç fanla beraber, dıştaki klima radyatör fanıda aynı anda aktif olur. Sistem ayrıca iç havalandırmayıda otomatik olarak açar ki, torpido altındaki soğutucu evaparatör karlanma yapmasın, hava sirkülasyonu sağlansın. Ayrıca bu soğutucu evaparatörün birde direksiyon kutusu altında yani motor kaputu içerisinde küçük birde tahliyesi bulunmaktadır. Tıkanması durumunda ön yolcu ayak bölmesine su taşması görülür.
Opel Vectra A larda 2 tip kalorifer fan resiztansı çıkmaktadır. Orjinali Vdo, Behr marka olup yan sanayilerin ömrü kısa olmakta.
Opel Vectra A nın 1994 yılına kadar olan modellerinde (1995 de nadiren olabilir) kalorifer musluğu yoktur. Dışardan gelen serin hava ile motordan alınan sıcak (çok sıcak) hava ayrımı sadece bir klape yardımı ile birbirinden ayrılır. Ön küllük arkasındaki kalorifer peteğinde yaz kış sıcak su devir daimi mevcuttur. Bu yüzden petek yalıtımdaki yaşlılık yüzünden araç özellikle hareket halinde iken ayak bölümüne yazın bile çok çok sıcak hava gelebilir.Yalıtımın yenilenmesi gerekir.
Linki aşşağıda mevcut.
Opel Vectra A kalorifer peteği contalama ve sıcak hava kaçışı engelleme.
Artık çeyrek asırı deviren araçlarımızın kalorifer peteklerinde deformeler olması kaçınılmaz. Bu olay maalesef benimde başıma geldi ve 27 senelik Harrison marka orjinal peteği değiştirmek zorunda kaldım. Orjinal petekde fabrikasyon kendi contası üzerinde olduğu için Vectra A kasalarda görülen...
otopark.com
Burdaki klepenin (yolcu ayak kısmı, kalorifer peteği üstü) tam kapanamaması da yine klimanın verimsiz üflemesine, üretilen soğuk havanın motorun sıcak suyu ile buluşmasına sebep olabilir. Klepenin tam kapanmamasının sebepleri, göğüste bulunan sürgüsünün ayarının kaçması, klepeye direk bağlı klipsinin yerinden çıkması, ayar telinin göğüs içerisindeki klipslerinden kurtulması. Bu durumda tel klepeye bağlı olsada hareket ettirilemez.
Video sonunda klepenin konumu var.
3: MOTOR HARARET PROBLEMLERİ;
Hararet İbresi Mavi ve Civarlarında; Termostat ya hiç kapatmıyor yada stabil kapalı kalamıyor, sürekli serin su akışına izin veriyor. Hararet müşürüne giden tekli kabloda zedelenme var, üstündeki soket tam oturmamış, şarz dinamosu yeteri kadar gerilim üretemiyor, şarz dinamosu iptal motor aküde çalışıyor birazdan arıza ışıkları yanıp motor stop edecek. Motora takılı hararet müşürü (genelde serçe parmağı kadar bir parça) arızalı düzgün okuma yapamıyor. Düşük ihtimal ama ısı kadranı arızalı.
Kadran sıcaklık sensörününde kendi içinde birtakım sorunları ve dikkat edilmesi gereken noktaları var. İlgili linki aşşağı bırakıyorum...
Opel Vectra A Hararet Gösterge Tipleri & Gösterge Sıcaklık Farkının Sebepleri
Opel sahiplerinin korkulu rüyası olan hararet ibresi, vectra A araçlarda 2 farklı etiket tipi ile çıkıyor. Sebebi nedir bilinmez ancak 2 farklı etikette hararet rakamlarının yerleri farklı ancak motorda ölçüm yapıp kadrana ileten tek tırnaklı ısı müşürü genelde tek tip kullanılmış. Tabiiki buda...
otopark.com
Çok Çabuk Çıkan Yüksek Hararet ; Termostat tıkalı açıp serin su akışına izin vermiyor. Motor sürekli blok içindeki suyu devirdaim ediyor. Devirdaim artık görevini yapamıyor, muhtemelen pervaneleri artık dağıldı. Su radyatöründe ciddi derecede tıkanıklık var görevini hiç yapmıyor. Üst ince hortumlarda tıkanıklık var.
C20XE için termostat.. Gm, Wahler, Marelli, Behr
X20XE için termostat.. markalar xe ile aynı.
C20NE için termostat.. markalar diğerleri ile aynı.
Basınç kabının üstündeki geri dönüş boru bağlantılarının (üstteki 2 adet ince bağlantı) kelepçelerinin çok aşırı kuvvet ile sıkılarak içerdeki metal kısmı içeri bükmesi ve su akışını engellemeside hararet problemlerine sebep olur.
Yüksek Devirde Çok Düşük, Durunca Aşırı Çıkan Hararet ; Termostat kapatmıyor. Devirdaim ömrünü tamamlamak üzere düşük devirde verimli çalışamıyor. Radyatör peteğinde tıkanıklık var sürekli aşırı havaya ihtiyaç duyuyor.
Radyatör Fanı Çalışıyor Ancak Soğutmuyor ; Radyatörde ciddi tıkanıklık var ve bu yüzden verimli soğutamadığı için fanın üflemesine cevap veremiyor.
Radyatör Fanı Hiç Çalışmıyor ; Müşür arızası. Röle arızası. Elektriksel sorun, Fan arızalı. Fan sağlam ancak termostat arızalı olduğu için radyatör peteğine sıcak su yollamıyor ve radyatör üzerindeki fan müşürü sıcak suyu görüp fanı aktif edemiyor.
Düşük Sabit, Çıkmayan veya İnmeyen Hararet ; Çok düşük ve orijinal ısı değerlerine sahip olmayan bir fan müşürü kullanılması. Radyatör fanının röle arızası sebebi ile sürekli çalışır vaziyette kalması (motor çalışmıyorkende fan soğutmaya devem eder) 1-2 kez çok sıcak havalarda yaparsa hemen değişmeye gerek yoktur, ilk erken arıza belirtileridir. Kontak kapatılıp açıldıktan sonra düzelmesi muhtemeldir. Kontak kapalıykende fan çalışmaya devem ederse rölesini sökün. "Vectra A larda kontak kapalıyken fan çalışmaz"
Motorun genel sağlığı için mümkün olduğunca fan soğutup durduktan sonra motoru stop edin.
***Kontak kapalıyken radyatör fanı çalışmaya devam ediyorsa, radyatör fanı rölesi veya klima rölesi arıza yapmıştır, yerinden sökülmesi gerekir.
***Kontak açık ancak radyatör fanı durmadan çalışıyor ise radyatör üzerindeki müşürlerin soketleri sırası ile çıkartılır, hangisinde fan çalışmayı durdurur ise o müşür arızalıdır, aynı değerlerde bir müşür ile değiştirilmelidir. Müşürlerde mantar conta yerine bakır pul kullanın diğeri sıcağa dayanmıyor. Müşürleri sıkarken kesinlikle tüm gücünüzle sıkmayın, sızıntı olmadığı kadar sıkmak yeterli.
Oksit yapmaya çok müsait olan müşürlerin soketleri ara ara temizlenmelidir.
Conta sorunu.
******* BÖLÜM 1 SONU ******