AÇIK Opel Vectra A Şarj Dinamosu Arıza Belirtileri.

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
395
Marka
Opel
Aracım uzun süredir bende olduğu ve bu sorunu 2 kere tecrübe ettiğim için ilk ve ileri belirtileri yazma gereği duydum. Çünkü uzun yolda çok baş ağrıtıcı bir sorun olabilir. Neyseki bende 2 sefer de de evin önünde stop etmesi ile son buldu.

Şarj dinamosu nette yaptığım birkaç araştırmaya göre 5-6 yıl ömrü olduğu söyleniyor. Evet doğrudur tecrübe ile sabit.
Dinamo görevi bıraktıktan sonra akü sağlık durumuna göre sizi şehir içi yaklaşık yarım saat idare edebiliyor. Tecrübe edildi.

Peki şarj dinamosu gitmeden önce haber veriyor mu ? evet... ama anlaması biraz güç.. sebeplerini yazıcam.

Öncelikle benim gibi haftada 1 binip, onda da 15 km gidip park ediyorsanız zaten akü zayıf kalacağı için,
1. İlk marştaki almama veya zor çalışma sorununu normal karşılıyorsunuz.
2. Sürekli aynı araca bindiğinizde görsel ve işitsel bir sağırlık oluyor. Mesela zamanla zayıflayan kadran ışıklarını fark etmemek, motorun gereksiz bağırması.


Konuyu fazla uzatmadan ilk belirtilere geleyim;
** Öncü belirtiler;
Akünün her daim sanki 5-6 gün beklemiş gibi araca marş vermesi. (1 gün beklese bile)
Zayıflayan gösterge ışıkları, selektör yapıldığında göz kırpan iç aydınlatmalar.
Araçta genel bir çekiş düşüklüğü.Boş halde bile yüklü hissi.

** Son belirtiler (artık görevi bırakmış)
Verimsiz yanma yüzünden motorun çalışma sesinde değişiklik.
Çekiş kaybında artma.
Aydınlatmada ciddi düşüklük.
Cam motoru, silecek motoru, kalorifer motoru veya kapı kilitleri gibi fazla akım isteyen ekipmanlarda yavaş çalışma hızı.
Verimsiz yanma yüzünden çiğ benzin kokusu.
Düşen voltaj yüzünden hararet ve yakıt göstergesinin normalin altına inmesi.
Çalışan fanın durmaması. Muhtemelen rölesi düşük akımdan dolayı görevini yapamıyor. Çöküş daha da hızlanıyor.
Arıza ışığı yanması... okunduğunda ilk olarak 48 kodu alınacak (akü voltajı düşük hatası)
Sonrasında bir çok sensör görevini yapamayacağı için ecu sırası ile sensör çalışma hatalarını sıralayacak.
Daha da ilerlediğinde motor hala çalışmaya devam ediyor, ancak güç yok. sadece dönüyor ve aracı düzde götürüyor.
ABS ışığı bu esnada göz kırpabilir, çünkü abs sensörlerden veriyi düzgün alamıyor. ABS iptal.
Bir süre sonra motor stop ediyor.
Bunların hepsi yaklaşık yarım saat içerisinde sırası ile oluyor.
Artık motor marş almaz durumda.
Ancak biraz akü takviyesi ile araç sizi 1-2 km daha götürebilir.
Akü 11.8 volt civarında xe motora marş yapamıyor. 5 dk akü takviyesi marş yapmak için yeterli. mesela araç tehlikeli bir yerde kaldı ve itilemiyorsa 5 dakka takviye anlık işinizi çözebilir.

Şimdiden geçmiş olsun...