HABER Otonom araçlar gerçekten güvenli mi?

Baris Inselel

Yönetim
Editör
2,170
Yapay zeka sistemine sahip otonom araçların birkaç yıl içinde trafikte olmasının yaratabileceği sorunlar ise halen merak konusu. Özellikle kaza riski, güvenlik sistemleri ve siber saldırı riski en çok merak edilen konular arasında.

Gelecekte tamamen hayatımıza girecek olan otonom araçlar birkaç yıl içinde yola çıkmaya hazırlanıyor. Büyük otomotiv üreticileri bu konuda yapılan hazırlıkların 2025 yıllına kadar tamamlanacağını ve otonom araçların aktif olarak trafikte olacağını belirtiyor.

Otonom araçlardaki yapay zeka 2025’e hazır değil

Tam otonom araçların ilk kez ne zaman trafiğe çıkacağı en çok merak edilen sorulardan bir
1551160385_Autonomous_Carwithsensor_function-1.jpg
tanesi. Dr. Serkan İmpram, tam otonomlar için öngörülen 2025 yılının henüz erken olabileceğini belirterek şöyle konuştu: “Büyük otomotiv üreticileri otonom araçlar için yapılan hazırlıkların 2025 yıllına kadar tamamlanmasını öngörüyor. Üretici firma olmayan bazı firmaların hedefleri ise daha farklı olabiliyor. Ancak burada otonomluk seviyesini iyi belirlemek gerekir. Tam otonom anlamına gelen L5 seviyesi gerek altyapı ihtiyaçları gerekse de çok gelişmiş bir yapay zeka gerektirmesi sebebi ile 2025’te mümkün görünmüyor. Buna karşın aracınızın kendi kendine park alanına gidip ihtiyacınız olduğunda da sizin yanınıza gelmesi anlamına gelen L4 fonksiyonlar daha kısa bir süre içinde son kullanıcı ile buluşacak. Trafik sıkışıklığı asistanı gibi, hala sürücünün arka planda güvenlik amaçlı bulunduğu L3 seviyesi fonksiyonlar pazara yakında girecek olgunluğa ulaşmak üzere. Birlikte kullanıldığında L2, tek başlarına L1 otonomluk sağlayan şerit takip asistanı ve adaptif hız sabitleme sistemi ise uzun süredir zaten kullanımda.”

Otonom araçlar gerçekten güvenli mi?

1551160390_Integration.jpg
Otonom araçların güvenliği konusunda çok önemli sistemlerin geliştirildiğini ifade eden Dr. Serkan İmpram, “Dünya sağlık örgütü verilerine göre, dünya genelinde her yıl 1,2 milyon insan ölümcül trafik kazalarından etkileniyor. Karayollarında meydana gelen bu kazaların istatistiksel olarak %90’ı sürücü kaynaklı olduğu belirtiliyor. Sürücü hatalarını ise algılama hataları, karar alma hataları, performans eksikliği, dikkatsizlik, dalgınlık, uyuyakalmak gibi sıralamak ve çoğaltmak mümkün. Günümüzde mevcut olan ve tam otonom araçlara atılan adımlar olarak niteleyebileceğimiz sürücü yorgunluk tespit sistemi, acil durum fren sistemi, yaya algılama sistemi, şeritten ayrılma uyarı sistemi, kör nokta tespit sistemi gibi sürücü destek sistemleri bile sürücü kaynaklı bu kazaları önlemede oldukça etkili. Bu açıdan düşünüldüğünde tam otonom araç, asla yorulmayan, bir insana göre çok daha iyi görebilen, algılayabilen ve çok daha hızlı karar verip uygulayabilen bir sistem olacağından, günümüzdeki ortalama bir sürücüye göre çok daha güvenli olacağı kesin gözüküyor.” açıklamasını yaptı.

1551160392_Key_Visual_InMotion_5print.jpg


Türkiye’de aktif test sürüş pistlerine ihtiyaç var

Otonom araç teknolojilerinin Türkiye’de gelişebilmesi için araçların saha testlerini gerçekleştirebileceği pistlerin yapılmasının önemini belirten Dr. Serkan İmpram gerekli yatırım yapılırsa ve doğru firmalar ile bir konsorsiyum kurulabilirse Türkiye’de de böyle bir uygulamanın mümkün olabileceğini söyledi. İmpram “Konvansiyonel araçların testleri gerçekleştirebilmek için gerekli olan test altyapısı Türkiye’de çok kısıtlı. Sadece bir kaç büyük imalatçının kendi araçlarını test ettikleri test pistleri mevcut, bunlarda da otonom araç testleri için özelleşmiş bölümler yok. Benzer çalışmalar için Macaristan bu alanda ciddi yatırımlar yapıyor, tamamen otonom araç sistemleri için özelleşmiş, yapay şehir içi ve 10 km’lik akıllı otoyol ortamlarını barındıran entegre bir test pisti inşa ediyor. Türkiye’de de benzer bir yapı kurulabilir, Türkiye’deki otomotiv imalatçılarının ve Avrupa’ya yakın olması açısından pist için en uygun yer Marmara Bölgesi olacaktır. Bununla beraber, TEM otoyolunun belirli bir bölgesi otonom araç testlerine destek olmak amacı ile akıllı çeşitli sabit sensör sistemleri ve V2X haberleşme sistemleri ile donatılabilir.” dedi.

İlginizi çekebilir​



Read the whole post here.
 
En üst seviye otonom bence güvenli sonuçta pek çok testten geçiyordur ama en üst seviye tesla dahi olsa şu an emniyetin sürücü olmadan giden bir araca tepkisini düşünemiyorum
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal
Elektronik sistemler işini doğru yapsa da insan yapmıyor. İnsan, otonom sürüşü kendisine yardımcı olarak değil, tamamen kendisinin yerine iş gören bir sistem olarak görmeye devam ettiği müddetçe bu elektronik gelişimin güvenliği sorgulanacaktır. Yeri gelecek sen sistemi denetleyeceksin, yeri gelecek sistem seni denetleyecek.. Sürücü ikisi arasında bir denge kurabilir ve bilinçli olursa ortaya güvenli ve üst düzey uyumlu bir yapı çıkar. Bu araç otonom gidiyor diye ayaklarını pedallardan iyice çeker, koltukta kaykılır, kendini rahat moduna alırsan gözünü öbür tarafta açma riskin artar. Sonra vay efendim otonom sürüş güvenli değil. Salonda üçlü kanepede yayılır gibi araç kullandığın için olmasın ?
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal ve tequila
Bir Tesla propagandası daha...Ayrıca video hızlandırılmış.
Tesla propagandayı gerçekten çok acımasızca yapıyor, Cd katsayısını 10 radyatörlü Bugatti Chiron ile kıyaslayıp, dünyanın en hızlı aracından bile daha iyi Cd katsayısı var diyecek kadar zırvalıyor.Buna inanan kişi sayısı da ne yazık ki az değil.

Konu hakkındaki yorumumda şu emeklenmeden yürünmez şu an geçiş aşamasındalar illaki sorunsuz(sıfır hata değil de kabul edilebilir hata seviyesinde) bir ünite yapacaklardır.

Duygusal yoruma gelecek olursam da bu durum gelecek yıllarda kendi araçlarımızı kullanmamıza dahi engel olabilir, gelecek 50 yılda her araç otonom araç olursa, korkarım ki trafikteki tek hata payı insanlarda olacak ve bu hata payını kabul etmemek için hükümetler kişileri bireysel olarak araç kullanmasına izin dahi vermeyebilirler.Sonuç olarak istemesek de gelecek yıllarda(en az 50 yıl) trafikte hadi direksiyona geçelim araç kullanayım olayının olacağını düşünmüyorum.
 
Son düzenleme: