Sabahları kontağı çalıştırıp hemen hareket etmek zararlı mıdır?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

broscker

Asfalt Kurutucu
11
Konuyu biraz enteresan olarak 37 yıllık şoför babamla yakın akrabamız arasındaki tartışmayı yazarak açmak istiyorum.

- ****************** -
B: Sabah arabayı ilk çalıştırdığın zaman biraz rolantide çalışacak. Dizel araçta bu şart. Öyle kontağı çalıştırıp hemen hareket etmek olmaz. Biraz motorun sesini dinleyeceksin. 5 - 6 dakika en azından çalışacak. Kış aylarında en az 15 - 20 dakika!

A: Yok be abi! Yeni araçlarda hiç gerek yok buna. Çalıştır arabayı, devam et. O eskidendi. Hangi devirde yaşıyorsun!
- ****************** -
Sizce yeni model araçlarda çalıştırır çalıştırmaz hareket etmek zararlı mıdır?
 
Yağları donduracak derecede soğuk bir hava değilse beklemeye gerek yok. 2000d/d geçilmeden çok hafif tempoda (2.viteste soğuk motor rölantisinde ilerlemek gibi) motora hiç yüklenmeden harekete geçilebilir. Ama kesinlikle ısınmadan yüklenip üst devirleri çevirmemek gerekir.
 
Valla havanın 0 derecenin altına indiği kış ayları haricinde soğuk motoru her çalıştırdığımızda 5-6 dk bekleyeceksek işimiz iş..
Her şeyi geliştiren otomotiv mühendisleri aracın yağlama sistemini de zamanla geliştirmişlerdir diye düşünüyorum :) ..Yani 15 yıl önceki ezberlerimiz bugün geçerli değil
 
Ankara'da hep 15 20 saniye çalıştırıp beklerdik. Sonrasında sakin devirli kullanmadan giderdik. Bekleme olayı da bence sıkıntılı araç giderken daha çok hava alır bu da avantaj.
 
  • Beğeni
Tepkiler: LvntDmr67
öyle 15-20 dk fazla ama çalıştıktan sonra bi süre beklemek faydalıdır. Özellikle turbo araçlarda aynı şekilde stop etmeden önce de beklemek şart
 
Bu mevzu herkesin tartışıp tartışıp bir türlü sonuca varamayacağı bir mevzu değil. Dizel motorlar için konuşursak soğuk kış günlerinde otomobili ilk çalıştırdığınızda ve hiç beklemeden hafif gaz vererek kalkışı yaptığınızda motorun nasıl saçma salak tepkiler verdiğini kendiniz de görebilirsiniz. Gazı yesem mi yemesem mi, çalışsam mı çalışmasam mı gibi saçma sapan triplere girmeye yelteniyor motor. Halbuki ilk çalıştırmadan sonra ( genellikle soğuk günlerde ) 1-2 dakika rölantide beklediğinizde aracın daha düzenli bir sese, daha düzenli titreşimlere ve devir saatinde milimetrik de olsa bir normale dönmeyi çok net görürsünüz. Soğuk günlerde 1-2 dakika bekleyip kalkış yapmak motorun tepkileri açısından daha sağlıklı. 15-20 dk ise çok fazla.
 
Önce kontak yarım açılır, kontrol ışıkları sönünce tam çevrilir. İlk çalışma anında devir be anlık tüketim yüksek görünür, 30sn içinde normal rolanti devrine ve tüketim değerine yaklaşır, fren pedalı hafifler . Bunlar olmadan arabayı hareket ettirmem.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Iskender™
Aracı ilk yarım kontak yapıp sensör seslerinin geçmesini ve kontrol-uyarı ışıklarının sönmesini bekliyorum. Ardından tam kontak yapıp aracı çalıştırdıktan sonra yaklaşık 1-2 dakika bekliyorum. Yağ sıcaklığına ve motor sıcaklığına bakarak uygun koşullara gelene kadar 2000- 2500 deviri geçmemeye özen gösteriyorum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Stargazer
Dizel motorlar daha narinler cold start konusunda
Ancak özellikle yeni teknoloji benzinli araçları hava çok soğuk olmadığı sürece 1 dk bile rölantide çalıştırmak fazla
 
Yaz/Kış ya da Benzinli/Dizel fark etmeksizin rölantide çalıştırmak iyidir. Aracınızın stabil devrine ulaşmasını beklemenizde fayda var.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche
Özellikle turbonuzun sağlığı için stop etmeden de yarım dk civarı beklemek faydalı olur.

Lenovo A7000-a cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
  • Beğeni
Tepkiler: FurkanKarka
2016 model turbo dizel bir aracın içinden uyarı :)
2974feb5dc8256901d9ee7e05bea6286.jpg


Lenovo A6020a46 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Yağlama konusunda Castrol Magnatec tarzı yağlar çeperde kaldığı için eskisi kadar zarar yok. Fakat normal yağlı bir araçta gece boyunca yağ aşağı akarak motor kuruduğu için çalıştırdıktan sonra bir müddet bekleyerek motorun tekrar yağlanmasına zaman verilmeli. En azından 1dk rölanti devri düşene kadar bekleyin.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Iskender™
@motorsinann daha iyi anlayır 30sn beklemek lazım diye biliyorum en az yağın film tabaka oluşturabilmesi için
motorlar ilk çalıştırmada yağsız çalışıyor zaten, zincirli motorlarda özellikle BMWlerde çok görüyorum
sabah ilk marş yapınca 5-6 saniye zincir sesi geliyor bunun sebebi motor yağının henüz ulaşmamasından kaynaklı
subap kadehleri, iticiler, eksantrik yatakları gibi yağ pompasına uzak olan parçaların tam yağlama olmadan hareket ettirilmesi iyi olmaz, en azından normal havada 30 saniye soğukta 1-2 dakika beklenmeli
 
Tartışmaya gerek yokmuş.

Tüm araçların kullanma kılavuzunda ne kadar beklenmesi gerektiği (soğuk çalıştırma da ve stop ederken) yazıyor.

Elbette atıyorum hava 5 derece iken 1 dakika bekleniyorsa -25 derecede 2 - 3 dakika beklenmeli. Onun dışında kullanma kılavuzunda ne yazıyorsa onu uygularım.

Gelişen motor ve yağ teknolojileri artık işleri bayağı pratikleştirdi.

Eskiden (20 - 30 sene önce) 0w grubu yağ yoktu. 10w 40'lar 20w 60'lar vardı. Kalın yağ oldukları için özellikle kışın araçlar çalışmakta zorlanır, çalıştıktan sonra da yağın olması gereken kıvama gelmesi için beklenirdi. 0w, 5w yağ grubunda 1 - 2 dakika bekleme kışın 2 - 3 dakika beklemek yeterli.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...