Subaru ve efsanesi:Boxer Motoru

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
s-l300.jpg

Bir Subaru kaputunu açtığınızda kaputla beraber yükselen bir şey görüceksiniz.. Bu bir intercooler aslında.Hemen başka bir şey çekecek dikkatinizi.Tek intercooler değil; sağda ve solda olmak üzere iki intercooler göreceksiniz(Simetri). Estetik açıdan hoşunuza gitmese de bunun bir mühendislik detayı olduğunu öğrenince biraz daha meraklanacaksınız ve motora bakacaksınız.Motor ise yatay konumlanmış bir V motor olacak.Bu motor tipine boxer(yatay konumlanmış motor) motor diyorlar.Motor pistonları klasik şekilde 45 60 90 derece değil birbirlerine 180(!) derece açıyla konumlanmış.Pistonların ve biyel kollarının buradaki yatay hareketleri ise bir boksörün yumruk atarken ileri atılıp geri gelen kollarına benziyor. Motora bu yüzden boxer adı veriliyor.
boxer-motor-nedir-2.jpg


Karşılıklı pistonlardan biri silindir içerisinde yükselirken, diğer taraftaki piston da silindir içerisinde yükselmekteymiş, aynı şekilde pistonların alçalma hareketi de aynı anda gerçekleşmekteymiş. Bu sayede örnek olarak karşılıklı silindirlerden birine temiz hava emilirken karşı silindirde ateşleme gerçekleşmekteymiş.

-Bu ne demek oluyor?

-Daha az titreme,hafiflik,simetrik denge ve daha az gürültü demek.Ayrıca boxer motor enlemesine olduğu için arkadan itişli arabalarda gördüğümüz, önden çekişli arabalarda göremediğimiz arabanın ağırlık merkezine çok yakın konumlandırmayı da sağlıyor.En önemlisi de bence motorun ilk çalıştırma yağlanması.Sıralı ya da diğer bildiğimiz motorlarda yağlanma motorun dik konumlanması nedeniyle yerçekimine karşı hareket eden yağın geç yükselmesiyle zaman alırken.Boxer motorun enlemesine geometrisi yağlanmayı çok kısa sürede gerçekleştirmesine olanak veriyor.

boxer_engine_cover.jpg


-Olumsuzlukları yok mu?

-Sürüsüyle.. Şöyle ki daha çok parçadan oluşuyor.Küçük bir hacim içinde fazla parça olması üretim maliyetini ve süresini arttırıyor.Örneğin 4 silindirli boxer motorun üretiminde sıralı 4 silindirli motora göre 2 kat daha fazla sayıda eksantrik miline ve 2 parçalı karmaşık triger yönetimine ihtiyaç varmış.Bir de enlemesine motora onarım müdahelesi,parça değişimi bilmeyen biri tarafından yapılması çok zor bir işlem(bakım maliyeti)..Muadili bir sıralı 4 silindirden 1-1,5 l/100 km fazla yakıt tüketmesi ve buna bağlı emisyon kanunlarından zar zor kendini sıyırabilmesi olarak sayılabilir.



-Tarihi nedir bu Boxer motorların?
-Güncel kullanan markalar:Subaru,Porsche ... Geçmişte deneyenler: Citroen,Vw,Alfa Romeo,BMW,Ferrari.
Kullanılan modeller: Citroen 2CV;BMW R1200;Alfa 33,145,146,147;Vw beetle..

Subaru’yu bu üreticiler arasında ayrı bir yere koyan ise esneklik göstermeden tüm modellerinde boxer motor kullanıyor olması. Gerçekten de Japon üretici taviz vermeden “sadece” boxer motor sunuyor.Bu yüzden Boxer motor denince aklımıza hemen Subaru geliyor.Ralli tarihine damgasını 90'lı yıllarda vurmasıyla boxer motor; tarih sahnesinde kendini efsaneler sınıfına sokmayı başarmıştır.

Hepimizin gözünde bir mazi:
tumblr_nruhsz8vgB1te3ipjo1_400.gif
 
Son düzenleme:
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...