Çağımız, artık otomobillerin tükettiği yakıttan mümkün olan en fazla verimi almalarını gerektiriyor, bu da turbo beslemenin çok daha yaygın kullanılmaya başlanmasına sebep oldu. Turboşarjın sağladığı yoğun güç ve verimlilik, alışık olmadığımız motor tepkilerini ve işler ters gittiğinde bozulabilecek daha fazla parçayı da beraberinde getiriyor. YouTuber Jason Franke, Engineering Explained isimli kanalında turbolu otomobilinizin ömrünü uzatmak için dikkat etmeniz gereken 5 maddeyi sıralamış.
Motoru çalıştırır çalıştırmaz sert kullanmayın
“Devirli kullanmadan önce motorun ısınmasının gerektiğini herkes bilir, ancak otomobillerin çoğu sadece soğutma suyunun hararetini göstermektedir. Oysa motor yağının ısısını düzenleyen bir termostat bulunmadığından, yağın ısınması daha uzun sürer. Soğuk yağ da motorun içinde daha ağırkanlı bir şekilde hareket eder; dolayısıyla ilk çalıştırma esnasında motorunuz mekanik sürtünmelerden tam olarak korunamamaktadır. Turbo otomobillerde bu durum daha da büyük önem taşır, çünkü motor yağı bir de fazlasıyla yüksek devirde dönen ve yine fazlasıyla yüksek ısı ortaya çıkaran turboyu beslemektedir. Her otomobil için aynı şeyi söylemek mümkün olmayabilir, ancak motor yağının göstergede gördüğünüz soğutma suyu hararetiyle aynı ısıya ulaşması arasında birkaç dakika fark olabilir.”
Devirli kullanımın hemen ardından motoru stop etmeyin
“Devirli kullanımın sonucunda motor bölümünde, özellikle de turboşarjın bulunduğu bölgede motor yağından çok daha sıcak ‘kızgın noktalar’ oluşur. Motoru direkt olarak kapattığınızda yağ akışını da kesmiş olursunuz ve bu sıcak noktalarda kalan yağ ‘pişer’, bir kısmı buharlaşır ve motorun diğer kısımlarında kalan yağdan daha koyu hale gelerek akışkanlığını kaybeder. Bu durum motor yağının ömrünü azaltır ve sonraki çalıştırmalarda daha az koruma sağlayacağı anlamına gelir.”
Motoru “boğmayın”
“Düşük devir, yüksek viteste kullanmayın. Birincisi, motora otomobilinizi hızlı ilerletmesini söylüyor ama bunu şanzımanın en olmadık dişlisindeyken yapmasını istiyorsunuz! İkinci olarak da, motora düşük devirde fazla yük bindirdiğinizde enjektörler gerekli yakıtı püskürtebilir ancak motor karışım için yeterli havayı çekemeyecektir. Bu da motorun zengin hava/yakıt karışımıyla çalışmasına sebep olarak emisyonu yükseltir ve katalitik konvertöre zarar verir. Bu şekilde kullanım daha ilerki safhalarda daha büyük mekanik problemlere yol açabilir ve rutin kontrollerde bu problemlerin fark edilmesi pek de kolay değildir.”
Düşük oktanlı yakıt kullanmayın
“Özellikle de motorunuz mekanik olarak modifiyeli ise. Turboşarjlı motorların yanma odasındaki basınç ve sıcaklık daha yüksektir ve bu yüzden sıkıştırma oranları da bunu kompanse edebilmeleri adına, atmosferik motorlara göre daha düşüktür. Otomobiliniz modifiyeliyse hava/yakıt karışımını biraz zengin tutup yüksek oktanlı yakıt ile sorunsuz kullanabilirsiniz. Bunun yerine turbo basıncını düşürüp ‘timing’i geciktirmek de bir yöntem ama performans kaybına sebep olacaktır. Dolayısıyla yüksek oktanlı yakıt kullanmanız performans kaybı yaşamamanızı sağlar.”
Virajlardan tam gaz çıkmayın!
“Bir otomobilin stabilitesi, ön ve arka lastiklerin ‘kayma açıları’nın aynı olmasıyla alakalıdır; bu açı aynı olduğu sürece otomobil ona söylediğiniz yöne gitmekte bir problem yaşamaz. Viraj çıkışlarında ise lastiklerin üzerlerindeki yük artar ve çekişin olduğu lastiklere gerekenden fazla güç gittiğinde kayma açısı kolaylıkla değişir. Bu anlattıklarımın turbo otomobillerle bağlantısı ise şu: Yeni otomobillerde az olsa da, turboşarjlı motorlarda bir güç gecikmesi (turbo lag) mutlaka vardır. Viraj çıkışlarında tam gaz yaptığınızda çekişin olduğu lastikler bir anda fazla torka maruz kalarak kolaylıkla tutuşunu kaybeder. Önden çeker bir otomobil bu durumda önden kayacakken, arkadan itişli bir otomobilinse arkası açılır. Uzun lafın kısası, iki çeker ve turbo bir otomobille maksimum viraj performansı elde etmek için (ya da maksimum güvenlik için!) virajlarda gaz pedalına nazik davranmanız gerekli.”
Kaynak: drivetribe.com
Read the whole post here.
Motoru çalıştırır çalıştırmaz sert kullanmayın
“Devirli kullanmadan önce motorun ısınmasının gerektiğini herkes bilir, ancak otomobillerin çoğu sadece soğutma suyunun hararetini göstermektedir. Oysa motor yağının ısısını düzenleyen bir termostat bulunmadığından, yağın ısınması daha uzun sürer. Soğuk yağ da motorun içinde daha ağırkanlı bir şekilde hareket eder; dolayısıyla ilk çalıştırma esnasında motorunuz mekanik sürtünmelerden tam olarak korunamamaktadır. Turbo otomobillerde bu durum daha da büyük önem taşır, çünkü motor yağı bir de fazlasıyla yüksek devirde dönen ve yine fazlasıyla yüksek ısı ortaya çıkaran turboyu beslemektedir. Her otomobil için aynı şeyi söylemek mümkün olmayabilir, ancak motor yağının göstergede gördüğünüz soğutma suyu hararetiyle aynı ısıya ulaşması arasında birkaç dakika fark olabilir.”
Devirli kullanımın hemen ardından motoru stop etmeyin
“Devirli kullanımın sonucunda motor bölümünde, özellikle de turboşarjın bulunduğu bölgede motor yağından çok daha sıcak ‘kızgın noktalar’ oluşur. Motoru direkt olarak kapattığınızda yağ akışını da kesmiş olursunuz ve bu sıcak noktalarda kalan yağ ‘pişer’, bir kısmı buharlaşır ve motorun diğer kısımlarında kalan yağdan daha koyu hale gelerek akışkanlığını kaybeder. Bu durum motor yağının ömrünü azaltır ve sonraki çalıştırmalarda daha az koruma sağlayacağı anlamına gelir.”
Motoru “boğmayın”
“Düşük devir, yüksek viteste kullanmayın. Birincisi, motora otomobilinizi hızlı ilerletmesini söylüyor ama bunu şanzımanın en olmadık dişlisindeyken yapmasını istiyorsunuz! İkinci olarak da, motora düşük devirde fazla yük bindirdiğinizde enjektörler gerekli yakıtı püskürtebilir ancak motor karışım için yeterli havayı çekemeyecektir. Bu da motorun zengin hava/yakıt karışımıyla çalışmasına sebep olarak emisyonu yükseltir ve katalitik konvertöre zarar verir. Bu şekilde kullanım daha ilerki safhalarda daha büyük mekanik problemlere yol açabilir ve rutin kontrollerde bu problemlerin fark edilmesi pek de kolay değildir.”
Düşük oktanlı yakıt kullanmayın
“Özellikle de motorunuz mekanik olarak modifiyeli ise. Turboşarjlı motorların yanma odasındaki basınç ve sıcaklık daha yüksektir ve bu yüzden sıkıştırma oranları da bunu kompanse edebilmeleri adına, atmosferik motorlara göre daha düşüktür. Otomobiliniz modifiyeliyse hava/yakıt karışımını biraz zengin tutup yüksek oktanlı yakıt ile sorunsuz kullanabilirsiniz. Bunun yerine turbo basıncını düşürüp ‘timing’i geciktirmek de bir yöntem ama performans kaybına sebep olacaktır. Dolayısıyla yüksek oktanlı yakıt kullanmanız performans kaybı yaşamamanızı sağlar.”
Virajlardan tam gaz çıkmayın!
“Bir otomobilin stabilitesi, ön ve arka lastiklerin ‘kayma açıları’nın aynı olmasıyla alakalıdır; bu açı aynı olduğu sürece otomobil ona söylediğiniz yöne gitmekte bir problem yaşamaz. Viraj çıkışlarında ise lastiklerin üzerlerindeki yük artar ve çekişin olduğu lastiklere gerekenden fazla güç gittiğinde kayma açısı kolaylıkla değişir. Bu anlattıklarımın turbo otomobillerle bağlantısı ise şu: Yeni otomobillerde az olsa da, turboşarjlı motorlarda bir güç gecikmesi (turbo lag) mutlaka vardır. Viraj çıkışlarında tam gaz yaptığınızda çekişin olduğu lastikler bir anda fazla torka maruz kalarak kolaylıkla tutuşunu kaybeder. Önden çeker bir otomobil bu durumda önden kayacakken, arkadan itişli bir otomobilinse arkası açılır. Uzun lafın kısası, iki çeker ve turbo bir otomobille maksimum viraj performansı elde etmek için (ya da maksimum güvenlik için!) virajlarda gaz pedalına nazik davranmanız gerekli.”
Kaynak: drivetribe.com
Read the whole post here.
Son düzenleme: