Türkiye'de Tek olan Vauxhall VX1800

Ömer Faruk Kocabaş

Ömer Faruk Kocabaş
Düz Yol Gazcısı
20
24
Marka
Opel
Hepinize iyi forumlar dilerim OTOPARK.Com ailesi bugün foruma kayıt oluşumun ilk günü ve kendi aracımı sizlerle paylaşmak istedim. Aracın hikayesi biraz uzun ama seveceğinizi düşünüyorum. Öncelikle bilmeyenleriniz belki vardır diye sizlere Vauxhall firmasından bahsedeyim. Vauxhall şuan Opel'in modellerinin sadece amblemlerini değişerek İngiltere ve onun sömürge devletlerinde satan firma diyebiliriz. Tabi bu olay 1957 yılından sonraki modeller için geçerli fakat benim aracım bu genellemeye dahil olmayıp kuzeni diyebileceğimiz Opel Rekord ile benzer özellikler taşıyor.
Aracım 1977 model Vauxhall VX1800 döneminin konfor odaklı tasarlanmış araçlarından olup o dönem için 1.8 litre 88 beygir ve 134 nm torku olan ve bu gücünü arka tekerler ile yere aktaran ortalama güçteki araçlardan biri kendisi. 1985 yılında Avusturya'dan ülkemize giriş yapmış olan otomobil kayış kopartması ve subap fincanlarını kırması ve o zaman bulunamaması yüzünden ilk sahibi tarafından gümrüğe bırakılmış ve o yıl satışa çıkartılmıştır. Aynı yıl dedem tarafından İstanbul'dan satın alınıp Samsun'a getirilmiştir kayış ve subap fincanı sorunu giderilip keyifle binilmeye başlamıştır. Araç 2002 yılına kadar on binlerce kilometre yol yapmış (Kilometre kadranı 5 haneli olduğu için tam kilometresini bilmiyoruz.) ve her kullanıcısının ağzına bir tutam bal çalıp keyfini damakta bırakmıştır. Peki 2002 yılında ne oldu ? 2002 Yılında motoru rektifiye yaptırmak isteyen dedem ve amcam Samsun'un o dönem ki en iyi ustalarından birini bulup motoru rektifiye yaptırmışlardır lakin motoru yerde çalıştırılırken yağ pompası devretmediği için yatağı sarmış sonrasında motor üstüne atılıp bir süre daha o şekilde binilmeye devam edilmiştir. Dönemin motor değişim kurallarında dizel-benzin benzin-dizel değişimi konusunda bir sıkıntı olmadığı ve dedemin çok yakın arkadaşının aklına girmesi dolayısıyla maalesef hiç sevmediğim BMC Levend kamyonetlerde kullanılan TM30 kodlu dizel motor üzerine atılmıştır. (Yatak bulunamadığı için motor değişimi yaptırmışlar.) Bizim ailede ''Yeşil Araba'' olarak lakap taktığımız araba da benim ehliyet almaya yaklaştığım 2018 yazına doğru araba kullanmayı öğrenmek için sonunda elime düşmüştür. Kara direksiyonu, her vitesi zor geçen 4 ileri vitesi(Motor değişimi esnasında tm30 şanzımanı yerine kendi orijinal şanzımanı priz direği uzatılarak amcam tarafından uydurulmuş), kulaklarda yer etmiş gır gır sesli 52 beygire sahip gitmeyen motoru ile araba kullanmayı bana öğretti. Şu an da okuduğum Selçuk Üniversitesinin ÜNTV kanalında otomobil programı sunuyorum ve bu güne kadar hem sıfır olarak hem de tanıdık olarak onlarca araç kullandım fakat bu arabadaki konforu halen daha yakalayamadığımı düşünüyorum. Aracın beni kendine en çok çeken yanlarından biri de tabiki konforu ve arkadan itiş olması :)) Tabi arkadan itiş olsa da 52 beygir ve açık diferansiyel ile hiç bir şey yapamıyorsunuz. Ben de orijinal motorunu yeniden üstüne atıp yılların çilesini çekmiş bakımsız ''Yeşil Araba''mızı canlandırmak istedim ve bu işe başladık. Aracın restorasyonunu youtube üzerinden video halinde paylaştığım için aşama aşama anlatmak yazıyı uzatmak gibi olacağını düşündüğümden Moderatörlerimiz izin verdiği takdirde videoları eklemeyi düşünüyorum. Arabamı toplamaya başladık ve şuan itibariyle 1.5 2 senelik bir süreyi geride bıraktık çok ufak tefek eksikleri kaldı fakat önümüze büyük bir engel çıktı '' ORİJİNAL MOTORUNU RUHSATA İŞLETEMEME'' motor swap işlemleriyle ilgilenen abilerim bilirler tabiki de yakıt değişikliği yapmak çok zor ve masraflı bir iş olduğu söylendi bizlere ve bu yüzden caaanım 1.8 benzinli 90 beygirlik motorunu üzerine atıp aracı 3 4 ay bir süre kullansak da muayene yaptırma aşamasına geldiğinde yeniden tm30 ile devam etmek ve bu yeşil beyefendiyi görünüşünden çok daha yavaş bir hale getirmek zorunda kaldık. Aracımı çok seviyorum ama kendi motoru üzerindeyken oldukça tatlı gazlayan iyi devirlenen hafif ıslak yolda 2. vitesde ufak ufak arkasını size teslim eden ve az da olsa drift yaparken sizi korkutmayan bir hali vardı sizlere bu hikayeyi anlatmak ve motor konusunda neler yapabilirim nasıl bir yol izleyebilirim tavsiyelerinizi almak istiyorum. Yeni bir dizel motor mu üzerine atmalıyım yoksa benzinli motoru için mi uğraşmalıyım uğraşırsam bunu nasıl yapacağım konusunda sizlerin yorumlarınıza, yardımlarınıza ve aracım hakkındaki görüşlerinizi duymak görmek beni çok mutlu edicektir buraya kadar okuduğunuz için çok teşekkür ederim...
IMG_20200611_152719.jpg
IMG_20200611_152710.jpg
IMG_20200611_152704.jpg
IMG_20200322_184355.jpg
IMG_20200322_184428.jpg
IMG_20200531_181131.jpg
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20200322_184413.jpg
    IMG_20200322_184413.jpg
    487.1 KB · Görüntüleme: 0
Son düzenleme:
gönderilerinizden anladığım kadarıyla orjinal motoruna döndünüz, doğru mudur ? ruhsatı da halletmişsinizdir inşallah ya
 
gönderilerinizden anladığım kadarıyla orjinal motoruna döndünüz, doğru mudur ? ruhsatı da halletmişsinizdir inşallah ya
evet doğru anlamışsınız çok şükür hem orijinal motora döndük hem de ruhsata işletebildik. İstanbul'dan bir firma ile anlaştık eski motor değişikliğinin belgeleri elimizde olduğundan oradaki ruhsattaki motor numarasını kullanarak yani bu motor kendi motorudur tadilat edilip yeniden işletilecektir diye başvuru yaptı ve işi çözdü diğer mühendislere göre daha fazla bir ücret aldı ama helal olsun sonuç olarak işimizi görmüş oldu.