Yakıt Göstergelerindeki Dengesizlik

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan yaso
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

yaso

TORNACI
3,204
Marka
Ford
  • Yakıt göstergesi neden bazı anlarda çok çabuk düşer ? Bu konuda genel olarak bilgi paylaşımı yapmak istedim.

    Arabanın benzin deposunu doldurduktan donra insanın içi rahatlar. Benzin göstergesinin tavana vurmuş ibresi insana güven verir. Bu şekilde yola devam edildiğinde 80-100 kilometre sonra bile ibre en tepede çakılı durur. Bazıları arabalarının ne kadar az benzin yaktığını düşünüp keyiflenir. Sonra ibre aşağıya doğru hareket etmeye başlar. ‘Yarım’ hatta ‘çeyrek’ göstergesine kadar düzgün bir şekilde hareket eden ibre çeyreğe geldiğinde aniden aşağı inip ‘boş’u göstermeye, ikaz lambası yanmaya başlar. İnsanlar bir anda endişeye kapılırlar, gözler bir yandan yola bakarken bir yandan da benzin istasyonu aramaya başlar.

    Hemen hemen bütün arabaların yakıt göstergelerinde görülen bu durum bir arıza mıdır? Bir kalibrasyon veya ayarlama hatası mıdır? Göstergeler niçin deponun gerçek durumunu yansıtmaz? Bu kadar gelişmiş otomotiv teknolojisinde buna niçin bir çare bulunmaz? Yakıtın durumunu daha doğru ve hassas ölçecek başka bir sistem niçin geliştirilmez?

    Otomobil üreticileri de, yakıt gösterge sisteminin dizayn ve imalatını yapanlar da bu hususun farkındadırlar. Göstergedeki ‘dolu’nun tam doluyu, ‘boş’un tam boşu, hatta ‘yarım’ın bile tam yarıyı göstermediğini bilirler. Ancak sistemi böyle ayarsız üretmeleri için çok geçerli hem de sürücülerin menfaatini gözeten bir sebepleri vardır. İsterlerse son derece hassas göstergeler üretebilirler ama müşterinin psikolojik memnuniyeti onlar için önde gelir.

    Göstergedeki ibre dibe vurup ikaz lambası yandıktan sonra hemen bir benzin istasyonu bulamayan sürücünün, daha kilometrelerce gidebilen arabasına güveni artar. Hangi sürücü ikaz ışığı yandığı an yolda kalan arabasının göstergesinin hassasiyeti için üreticiye dua eder ki?

    Sonuç olarak arabaların yakıt göstergeleri bilinçli olarak sürücüye hep bir emniyet payı bırakılarak (biraz da zorunluluktan) böyle imal edilir. Yakıt göstergesi dibe vurduğunda arabanın deposunda her zaman, en yakın benzin istasyonuna ulaşabilmek için onu kilometrelerce götürebilecek benzin vardır.

    Yakıt göstergeleri ikazlarını depodaki bir şamandıradan ve onun bir kolla bağlı olduğu rezistörden alırlar. Şamandıra yakıt yüzeyi üzerinde yüzerek yükselirken bir noktada kafası deponun tavanına çarpar ve orada durur. Bundan sonra konulan yakıt şamandırayı da kaplayarak deponun tavanına kadar dolmaya devam eder ama şamandıra artık kımıldayamadığından gösterge tablosuna giden ikaz hep aynıdır. Üreticiler şamandıranın hareketsiz kaldığı bu noktayı göstergede ‘full’ yani ‘dolu’ noktası olarak işaretlerler. Yakıt şamandıranın tekrar yüzebileceği noktaya kadar azalmadıkça gösterge hep ‘dolu’ pozisyonunda sabit durur.

    Deponun dibinde de aynı olay olur. Yakıt seviyesi düşüp şamandıra en alt noktaya gelip dayandığında daha depoda bir miktar yakıt vardır ama bu pozisyonda gösterge ‘boş’u göstermeye başlar ve ikaz ışığı yanar. Göstergenin bu çalışış şekli bir ayarsızlık değildir, üreticilerin bilerek yaptıkları bir şeydir ama göstergenin çeyrek depodan sonra ışık hızıyla dibe vurması bir zorunluluk sonucudur.

    Arabaların ekonomik sürüşlerinde aerodinamik yapılarının önem kazanmaya başlamasından sonra dış formlarındaki şekil değişiklikleri benzin deposunun nereye sıkıştırılabileceği hususunda hep sorun yaratmıştır. Boş bulunan her noktaya doğru genişletilen depoların düzgün olmayan yapıları şamandıraların da düzgün hareketlerini engellemektedir. Depolar ideal bir dikdörtgenler prizması veya silindir şeklinde olabilselerdi şamandıraların hareketleri de depo hacmiyle tam orantılı olabilirdi ama özellikle alt kısımlarının şekilsiz yapıları nedeniyle birçok arabada ibrenin ‘çeyrek’ ile ‘boş’ arasındaki hareketi de orantısız bir hızla olmaktadır.
 
98 Accent'te ilk yarım çok hızlı artıyor. Mesela ibre çizginin az üstünde olsun 20 liralık benzin alayım çeyreği çok az geçiyor. Yarımın yukarısı ise çok zor artıp çok zor düşüyor. Mesela 20 lik aldıktan sonra bir de 50 liralık alsam çeyreğin az üstünde gösterirken yarımı gösterir büyük ihtimal.
 
  • Beğeni
Tepkiler: EmreBHZ ve yaso
@Yasin Aygun eline sağlık kardeş. Küçük eklemeler de ben yapayım:
Depolarda sıcak havalarda yakıtın genleşebilmesi için bir emniyet payı vardır. Normalde akaryakıt istasyonlarının pompalarındaki sensörler bu payı gözeterek dolum yaparlar. Ama hepimiz yaşamışızdır, pompadaki tetik "dolu" olarak algılayıp attıktan sonra pompacı gelip hesabı yuvarlamak için dolum yapmaya devam eder. İşte bu dolumu o emniyet payı olacak bölüme, hatta abartırsa borulara yapar. Aracına göre değişir ama bu fazladan dolum 50-100 km arası ekstra menzile karşılık gelebilir. Deponun uzun süre dolu göstermesinin bununla da alakası olabiliyor.

Ha bir de uzun süre yatmış veya deposu uzun yıllar doldurulmamış(genelde 20 liradan fazla benzin doldurmadan lpg'ye abanılmış arabalarda yaşanır) araçlarda deponun şamandırası eski hassasiyetini kaybedebiliyor. Bazen deponun şamandırasını elden geçirip gerekirse değiştirmek gerekebiliyor, bazen sürekli kullanımla bu durum bir derece düzelebiliyor (en azından benim arabada bu şekilde düzeldi. 4 yıl sıcakta yatmış araba satın almıştım :))

Yıllanmış çok eski olan arabalarda zaten depo göstergesinin dolu-orta-boş seçeneklerini gösterdiğine şükretmek gerekir. Basit ve çok da dayanıklı olmayan bir mekanizma sonuçta, çok büyük beklentiye girmek haksızlık olur. Düşünsenize evlerimizin tuvaletlerindeki sifonlar bile sık sık bozuluyor :) 30-40 yıllık arabadaki mekanizma, ayarı hiç şaşmadan nasıl dayansın?
 
Son düzenleme:
Örneğin bu arkadaşımız gibi yıllar boyunca benzin deposunun dibini sünnetlemeyi adet edinmiş arkadaşlar sonra gelip arabamın benzin ibresi doğru göstermiyor demeyecek :D

arada 100 150 liralık attığımız oldu abi de çabuk bitiyor benzine alınca sgsfafaf kmde 1.5 lira ne demek biliyomusun :s
 
Son düzenleme:
Muhteşem bilgiler süpersin kanka
Sana bişey sorucam, benim arabayı rampa yukarı park edeyim veya en ufak rampa çıkayım benzin ibresi acayip düşüyor ve geri yükselmiyor ancak 3-5 dakika dik rampa aşağıya beklemem gerekli ki yükselsin Buda şehir içi inanılmaz morel bozuyor
Depoyu söktüğümde şamandıranın potansiyometresine avometre bağladım ve sinyaller çok düzenli hareket ediyordu, Bunun sebebi gösterge içerisinde ki ibreye hareket sağlayan bakır tellerden olabilir mi veya nerden olabilir kanka bunu çözmemiz lazım ya 5 litre benzin alıyorum 2 litresi rampada psikolojik olarak gidiyo
 
Muhteşem bilgiler süpersin kanka
Sana bişey sorucam, benim arabayı rampa yukarı park edeyim veya en ufak rampa çıkayım benzin ibresi acayip düşüyor ve geri yükselmiyor ancak 3-5 dakika dik rampa aşağıya beklemem gerekli ki yükselsin Buda şehir içi inanılmaz morel bozuyor
Depoyu söktüğümde şamandıranın potansiyometresine avometre bağladım ve sinyaller çok düzenli hareket ediyordu, Bunun sebebi gösterge içerisinde ki ibreye hareket sağlayan bakır tellerden olabilir mi veya nerden olabilir kanka bunu çözmemiz lazım ya 5 litre benzin alıyorum 2 litresi rampada psikolojik olarak gidiyo
 
Muhteşem bilgiler süpersin kanka
Sana bişey sorucam, benim arabayı rampa yukarı park edeyim veya en ufak rampa çıkayım benzin ibresi acayip düşüyor ve geri yükselmiyor ancak 3-5 dakika dik rampa aşağıya beklemem gerekli ki yükselsin Buda şehir içi inanılmaz morel bozuyor
Depoyu söktüğümde şamandıranın potansiyometresine avometre bağladım ve sinyaller çok düzenli hareket ediyordu, Bunun sebebi gösterge içerisinde ki ibreye hareket sağlayan bakır tellerden olabilir mi veya nerden olabilir kanka bunu çözmemiz lazım ya 5 litre benzin alıyorum 2 litresi rampada psikolojik olarak gidiyo
Kanka o olayın şamandırayla alakası yok. Benim ae101 corollada da aynı olay oluyordu. 20 lik benzin alırdım ibre abartılı yükselirdi ama bi rampa yukarı hemen ışık yakar bi daha çıkmazdı. Onun göstergeyi komple söküp ibreleri kadranı falan temizlemiştim hepsi tüy gibi hafif biliyosundur. Ama benzin ibresini elimle çevirmeye çalıştığımda çok zor hareket ediyordu ben de lpgde kullandığım için uğraşmak istemedim. İbreyle alakalı kanka
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche, At ve bt
Kanka o olayın şamandırayla alakası yok. Benim ae101 corollada da aynı olay oluyordu. 20 lik benzin alırdım ibre abartılı yükselirdi ama bi rampa yukarı hemen ışık yakar bi daha çıkmazdı. Onun göstergeyi komple söküp ibreleri kadranı falan temizlemiştim hepsi tüy gibi hafif biliyosundur. Ama benzin ibresini elimle çevirmeye çalıştığımda çok zor hareket ediyordu ben de lpgde kullandığım için uğraşmak istemedim. İbreyle alakalı kanka
Heykelini yapsak sakallarına demir diğer yerine beton yetmez adamsın sen
 
Araba şamandradan dolayı yokuş yukarı yakıtı düşük gösterir, yokuş fazla gösterir ya da tam tersi ondan emin değilim ama benzin veya mazot oynadığından dolayı tam ölçüm olmuyor. En iyi ölçüm düz yolda yapılabilir. Bir kere araba 10 km menzil gösteriyordu düz yola gelince 130 km'ye çıktı. Normal bir şey kesinlikle arıza değil.
 
Araba şamandradan dolayı yokuş yukarı yakıtı düşük gösterir, yokuş fazla gösterir ya da tam tersi ondan emin değilim ama benzin veya mazot oynadığından dolayı tam ölçüm olmuyor. En iyi ölçüm düz yolda yapılabilir. Bir kere araba 10 km menzil gösteriyordu düz yola gelince 130 km'ye çıktı. Normal bir şey kesinlikle arıza değil.
Genelde tecrübeye dayalı rampa aşağı veya sola yatıkken artar rampa yukarı veya sağa yatıkken azalır gösterge. Uzun yolda yakıt tüketimi azaldığı için menzil artar.
Burada sorun rampa yukarı azalırken yokuş aşağı artmaması ibre sorunu eski arabalarda özellikle sürekli depoda az yakıtla çalışan ibreler sertleşiyor bakım yapılması lazım
 
Malum araca benzin alamıyorum, ışığı sönsün yeter yaptım bir süre. Işığı da söndürdüm cidden, sönmesine rağmen benzin motorunu yakmıştım. Hiç hoş şeyler değil.. :(Aslında depoyu full yapıp kullandıktan sonra yine fullemek gerekiyor. :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt, TSIDSG ve yaso
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...