Motorsporlarının zirvesi olan Formula 1, maliyet konusunda da rakip tanımıyor. Bir takımın sezonda yüzlerce milyon dolar harcama yaptığı sporda tek bir aracın maliyeti ise dudak uçuklatıyor. Dilerseniz bir F1 aracının ne kadara mal olduğunu gelin beraber tespit edelim!
1- Güç Ünitesi
Güç ünitesi, bir Formula 1 aracının en önemli ve maliyetli parçaları arasında başı çekiyor. Modern F1’de 1.6 litrelik turbo V6 hibrit motorlar kullanılmakta ve cezasız 4 motor hakkı olduğu için gelişim maliyetleri çok yüksek. Motor tedarikçileri Mercedes, Ferrari ve Renault bir motor için takımlardan ortalama 250 bin dolar talep ediyor.
2- Monokok gövde
Genellikle bir önceki sezonun ortasında tasarlanmaya başlanan gövde, maliyet üzerinde ağırlığı yüksek kalemler arasında yer alıyor. Karbonfiber malzemeden üretilen ve oldukça dayanıklı şekilde dizayn edilen monokoklardan her biri ortalama 115 bin dolar ediyor. Bu fiyata rüzgar tüneli testleri gibi gelişim maliyetlerinin dahil olmadığını belirtelim.
3- Vites kutusu
Takımlar genel olarak vites kutusunu motor tedarikçilerinden temin ediyor. Williams ise mühendislik şirketi olduğu için bu parçayı kendisi üretiyor. Üreticiler, vites kutusunu motordan bağımsız olarak sattıkları için yaklaşık 140 bin dolar da bu kalemden harcama yapılıyor.
4- Egzoz
Egzoz her ne kadar basit bir parça olarak gözükse de verimliliği yüksek motorlar yüzünden maliyet pastasından iyi bir dilim koparmayı başarıyor. V6 motorun gürültü bir ses çıkarması için suni teknolojilere sahip olan egzozların her biri yaklaşık 13 bin dolar ediyor.
5- Ön/Arka Kanat
Formula 1’deki gelişim savaşları ister istemez aerodinamik parçaların üzerindeki önemi de arttırıyor. Ön kanat hemen her yarış için farklı eklentiler ile tasarlanırken, arka kanat için de yere basma gücünden dolayı özel ayarlar gerekiyor. Maliyet tarafında her bir ön kanat takımlara 14 bin, her arka kanat ise ortalama 22 bin dolara mal oluyor.
6- Frenler
Normal otomobillerde disk, balata ve kaliperden oluşan fren sistemi Formula 1 araçlarında çok daha karmaşık. Karbon materyaller kullanılan fren diskleri, 700 derece sıcaklığa karşı çok özel bir soğutma sistemiyle kaplanıyor. 4 frenden oluşan sistemin her araca maliyeti ise yaklaşık 3500 dolar.
7- Telemetri verileri
Sezon içi gelişim savaşlarında araçlardan alınan veriler, takımlara büyük katkı sağlıyor. Pit duvarından alınan veriler analiz edilerek gelecek güncellemeler planlanıyor. Teknolojinin son imkanlarının kullanıldığı telemetri verileri elde etmek için ise takımlar araç başına yaklaşık 100 bin dolar ödüyorlar.
8- Taban
Bu sene gelen kurallar, aracın yere basma gücünü ağırlıklı olarak kanatlardan tabana aldı. Bu yüzden taban üretim ve gelişim maliyeti arttı, bu da yeni bir kalemin oluşmasına sebep oldu. Günümüzdeki bir F1 aracının tabanı için harcanan para ise yaklaşık 9000 dolar.
9- Direksiyon
Formula 1 direksiyonları geçmişten günümüze takipçilerin her zaman ilgisini çekmeyi başardı. Üzerinde onlarca buton ve vites kulakçıkları olan direksiyonlar, oldukça yüksek bir işçilik gerektiriyor. Bunun da takımlara maliyeti her bir direksiyon için ortalama 30 bin dolar.
Sonuç
Kabataslak bir Formula 1 aracının takımlara maliyeti ortalama 700 bin doları buluyor. Bu tabloya lastikler ve yakıtı da eklersek bir aracı sezonluk yürütmenin maliyeti 8 milyon doları aşacaktır. McLaren’in Honda’dan ücretsiz motor alması, Haas’ın sürekli fren sorunu yaşaması ve büyük takımların araçlarını hemen her yarış güncellemesi gibi etmenlerden dolayı maliyetin artabileceğini unutmayalım.
ParçalarTek parçaSezon maliyeti
Güç ünitesi250.000 $4.700.000 $
Taban9.000 $90.000 $
Monokok gövde115.000 $1.150.000 $
Vites kutusu140.000 $640.000 $
Telemetri verileri100.000 $100.000 $
Arka kanat14.000 $140.000 $
Direksiyon30.000 $30.000 $
Egzoz13.000 $250.000 $
Ön kanat22.000 $220.000 $
Lastikler 1.300 $410.000 $
Frenler3.500 $150.000 $
Toplam maliyet697.800 $7.800.000 $
Read the whole post here.
1- Güç Ünitesi
Güç ünitesi, bir Formula 1 aracının en önemli ve maliyetli parçaları arasında başı çekiyor. Modern F1’de 1.6 litrelik turbo V6 hibrit motorlar kullanılmakta ve cezasız 4 motor hakkı olduğu için gelişim maliyetleri çok yüksek. Motor tedarikçileri Mercedes, Ferrari ve Renault bir motor için takımlardan ortalama 250 bin dolar talep ediyor.
2- Monokok gövde
Genellikle bir önceki sezonun ortasında tasarlanmaya başlanan gövde, maliyet üzerinde ağırlığı yüksek kalemler arasında yer alıyor. Karbonfiber malzemeden üretilen ve oldukça dayanıklı şekilde dizayn edilen monokoklardan her biri ortalama 115 bin dolar ediyor. Bu fiyata rüzgar tüneli testleri gibi gelişim maliyetlerinin dahil olmadığını belirtelim.
3- Vites kutusu
Takımlar genel olarak vites kutusunu motor tedarikçilerinden temin ediyor. Williams ise mühendislik şirketi olduğu için bu parçayı kendisi üretiyor. Üreticiler, vites kutusunu motordan bağımsız olarak sattıkları için yaklaşık 140 bin dolar da bu kalemden harcama yapılıyor.
4- Egzoz
Egzoz her ne kadar basit bir parça olarak gözükse de verimliliği yüksek motorlar yüzünden maliyet pastasından iyi bir dilim koparmayı başarıyor. V6 motorun gürültü bir ses çıkarması için suni teknolojilere sahip olan egzozların her biri yaklaşık 13 bin dolar ediyor.
5- Ön/Arka Kanat
Formula 1’deki gelişim savaşları ister istemez aerodinamik parçaların üzerindeki önemi de arttırıyor. Ön kanat hemen her yarış için farklı eklentiler ile tasarlanırken, arka kanat için de yere basma gücünden dolayı özel ayarlar gerekiyor. Maliyet tarafında her bir ön kanat takımlara 14 bin, her arka kanat ise ortalama 22 bin dolara mal oluyor.
6- Frenler
Normal otomobillerde disk, balata ve kaliperden oluşan fren sistemi Formula 1 araçlarında çok daha karmaşık. Karbon materyaller kullanılan fren diskleri, 700 derece sıcaklığa karşı çok özel bir soğutma sistemiyle kaplanıyor. 4 frenden oluşan sistemin her araca maliyeti ise yaklaşık 3500 dolar.
7- Telemetri verileri
Sezon içi gelişim savaşlarında araçlardan alınan veriler, takımlara büyük katkı sağlıyor. Pit duvarından alınan veriler analiz edilerek gelecek güncellemeler planlanıyor. Teknolojinin son imkanlarının kullanıldığı telemetri verileri elde etmek için ise takımlar araç başına yaklaşık 100 bin dolar ödüyorlar.
8- Taban
Bu sene gelen kurallar, aracın yere basma gücünü ağırlıklı olarak kanatlardan tabana aldı. Bu yüzden taban üretim ve gelişim maliyeti arttı, bu da yeni bir kalemin oluşmasına sebep oldu. Günümüzdeki bir F1 aracının tabanı için harcanan para ise yaklaşık 9000 dolar.
9- Direksiyon
Formula 1 direksiyonları geçmişten günümüze takipçilerin her zaman ilgisini çekmeyi başardı. Üzerinde onlarca buton ve vites kulakçıkları olan direksiyonlar, oldukça yüksek bir işçilik gerektiriyor. Bunun da takımlara maliyeti her bir direksiyon için ortalama 30 bin dolar.
Sonuç
Kabataslak bir Formula 1 aracının takımlara maliyeti ortalama 700 bin doları buluyor. Bu tabloya lastikler ve yakıtı da eklersek bir aracı sezonluk yürütmenin maliyeti 8 milyon doları aşacaktır. McLaren’in Honda’dan ücretsiz motor alması, Haas’ın sürekli fren sorunu yaşaması ve büyük takımların araçlarını hemen her yarış güncellemesi gibi etmenlerden dolayı maliyetin artabileceğini unutmayalım.
ParçalarTek parçaSezon maliyeti
Güç ünitesi250.000 $4.700.000 $
Taban9.000 $90.000 $
Monokok gövde115.000 $1.150.000 $
Vites kutusu140.000 $640.000 $
Telemetri verileri100.000 $100.000 $
Arka kanat14.000 $140.000 $
Direksiyon30.000 $30.000 $
Egzoz13.000 $250.000 $
Ön kanat22.000 $220.000 $
Lastikler 1.300 $410.000 $
Frenler3.500 $150.000 $
Toplam maliyet697.800 $7.800.000 $
Read the whole post here.
Son düzenleme: