Benzin tüketimini azaltma yöntemleri

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Herkes motor devrini dert ediyor. Arkadaşlar, olay devirde değil motor yükünde. Motor yük altında değilken 5000 devir cevirmek yakıt tüketimini artırmıyor. Artırıyorda, sizin düşündüğünüz kadar değil. Asıl yakıt tüketimini artıran motorun aşırı yük altında bocalaması.

Benim araba, vites boşta %15 gazla bile redline ceviriyor. Benim 4 ncü vitesde 60 km hızla gitmem, 5 nci vitesle 60la gitmemden daha ekonomik oluyor. Çünkü motor 4ncü vitesde %60 motor yüküyle yürüyor ise, 5nci vitesde %77 motor yükü ile yürüyor. Ayrıca benim en ekonomik idea hızım saate 80 km, 90 km veya 100 km değil. Saate 105 km benim en ideal hızım. Çünkü maksimum tork devirine denk geldiğinden motor yükü en düşük olduğu devire geliyor.
Örnek vereyim, 90 km hızla giderken 5,8 litre yakan araba, 100 km hızla giderken 6,4, 105 km hızla giderken 6,6 litre lpg yakıyor.
Bu da en iyi hız, en iyi sürüş süresi ve en iyi ekonomi üçgenini zirvesi oluyor. 90 ile gitmekle 105 km hızla gitme arasında 1 litre fark bile yok.
Şöyle bir durum var ama senin araba x kilo diyelim bu ağırlığa y tork lazım motor yüklü olmaması için.Ama senin motorunun max torku y-10 nm üretiyorsa devir çevirmen, max torku aldığın devri tutturman daha mantıklı. Bir de başka araba hakkında konuşalım. Araba Z kilo gerekli torku Q ;arabanın motorunun max torku q+50 üretiyor o zaman ne yapmak gerekiyor?? Arabayı max torkta kullanmamak gerekiyor fazlası yakıt sarfiyatı.Vites düşürüp daha az piston sürtünmesi vs yaptırmak gerekiyor yani büyük vitese alıp devir düşürtmek

Sonuç:motor hacmi ve gücü her zaman yakıt tasarrufu karşıtı değildir.Kasa ağırlığı-motor ilişkisine bağlı parabolik bir şey
 
Son düzenleme:
Şöyle bir durum var ama senin araba x kilo diyelim bu ağırlığa y tork lazım motor yüklü olmaması için.Ama senin motorunun max torku y-10 nm üretiyorsa devir çevirmen, max torku aldığın devri tutturman daha mantıklı. Bir de başka araba hakkında konuşalım. Araba Z kilo gerekli torku Q ;arabanın motorunun max torku q+50 üretiyor o zaman ne yapmak gerekiyor?? Arabayı max torkta kullanmamak gerekiyor fazlası yakıt sarfiyatı.Vites düşürüp daha az piston sürtünmesi vs yaptırmak gerekiyor yani büyük vitese alıp devir düşürtmek

O yuzden diyorumya aracı analiz etmek çok önemli. Arabanın Power curve, Gear raito, final drive vs vs bakmak lazım.
 
  • Beğeni
Tepkiler: DouglasAdams
Herkese selam arkadaşlar,

Benzin tüketimi nasıl azaltilir, neler yapılmalıdır? Sizler bu konuda ne yapıyorsunuz?
- Araba her yönden bakımlı ve sorunsuz olmalı. Bu en önemli kriter.
- Lastik havaları ve kondisyonu yerinde olmalı. Bir de lastiklerin EU normlarına göre hazırlanan etiketlerindeki tüketim notları gerçekten çok net etki ediyor. Yaşayarak öğrendim.
- Genel olarak arabayı hem şehir içinde, hem şehir dışında, hem de park manevralarında eli ayağı 65 yaş üstü emekliler gibi yavaş hareketlerle kullanmaya alıştırmak gerekiyor. Çünkü bu maddeden sonrakiler, o tarz bir kullanım alışkanlığını gerektiren hareketler.
- Eğer turbo motorlu arabaysa turbo ne kadar az devreye sokulursa o kadar iyi. 150hp'lik araba kullanırken birden 50hp'lik araba kullanıyormuş gibi kendini hazırlamakta fayda var. Ha, bu maddenin cevabı "yok aga o iş benim ömrümden çalar" diye bir cevabın varsa hiç düşük tüketime kasma :)
- 0-100 hiç yapmayıp 0-80 30sn sürerse tüketim gayet az olur. Bu ne demek? Gaza hafif basmak, ani ve çok basmaktan kaçınmak demek.
- Çoğu benzinli arabanın en az yaktığı hız 90 değil, 70-80 civarları oluyor. Sabit hızlarda anlık tüketimi izleyerek zamanla bu hız öğrenilerek uygun trafikte en üst viteste o hız tercih edilirse benzin buharlaşma hızıyla tükenir.
- "Freni az kullanan sürücü" diye bir klişe vardır. Anlamı şudur: İlerideki trafiği önceden hesaplayarak gitmek demektir. İleride durulacaksa veya yavaşlanacaksa boşuna 200 metre fazladan gaza yüklenmenin gereği yok, önceden gaz kesilirse belki trafiktekiler uyuz olur ama sağ şeritte gidilirse kimsenin laf söylemeye hakkı olmaz. :)
- Bir de yokuş aşağı motor freni kullanma gibi detaylar var tabii.
- Araba ilk çalıştırıldığı zaman bütün motor bloğunun yağlanması için 30sn kadar süre geçmesi gerekir, bu sürede kesinlikle zorlamamak gerekir. Çoğu zaman sürücüler bu süreyi rölantide bekleyerek geçiriyor. Ama ekonomi düşünülüyorsa 1500-1700 devri geçmeden usul usul harekete geçmekte, yollar yokuş yukarı değilse ve tenhaysa rölantide o ilk dakikada rahvan gitmekte fayda var.
- Camlar kapalı gidilirse rüzgar direnci çok çok fark ediyor. Hele tek kapılı bir arabaysa, camlar açılınca arkada paraşüt açılmış gibi oluyor araba. Motora yük binmemesi adına klima da kapatılmalı. Yeni nesil arabalarda eskilerdeki kadar çok yük çekmese de klima hala önemli bir etken.
- İşin suyunu çıkarma niyeti varsa havalandırma fanı bile minimumda açılmalı. Çünkü ses sistemi, arka cam rezistansı ve farlar dahil elektrikle çalışan her aksam, çok çok az olsa da motora yük bindirir. Ama diğer tüm maddeler kusursuz uygulanıyorsa sıra buna gelir. Çok çok küçük etkisi olan bir madde bu =) Açıkçası bu son maddedeki detaylara ben de hiçbir zaman dikkat etmedim ama böyle bir gerçek var.

Bu adam fazla rüzgar yapmış, bu işten anlamıyor galiba diye düşünürsen tüketim örnekleri verebilirim. Minimum 400-500 km'lik kullanımla 2010 Fiesta 1.4 benzinli ile 5.0 ortalama (3kişi+bagaj), 2001 Corsa C ile 4.3 ortalama (2kişi+bagaj) tüketim yakaladığım oldu.
 
@istanbul arabaya bi türlü ihtiyaç olarak bakamadım gitti :D babamla bu yüzden birbirimize girdik kaç kez :D ve herşey bi yana sen belki mutlusun ama senin o mesaj dan sonra zaten sıcak değildim ama iyice soğudum evlilik ve çocuktan. :D bekarken araç giderim daha fazla olur benim gerçi
 
Benim arabam max torku 5200de veriyor.:confused:O devirdeki hizda yaklaşık hızım 210
Aşağı yukarı nasıl bir şey yapmaliyim?
 
Açıkçası bunca teknik veri, rüzgar direncinin hesaplanması, motor gücü ve torku eğrisinin parabolik değerleri v.s bu kadar ince detaya girip kazanılabilecek tüketim ortalaması değerlerinin hiç biri masraftan kaçınıp, uygun olsun benim olsun mantığıyla alınmış bir lastiğin çıkaracağı ekstra tüketim ortalaması ile denk değildir.. Çok basit ve sadece tek bir değişkene bağlı olarak alınabilecek yuvarlanma direnci en düşük değerde olan bir lastik onca hesaplamayı, teknik değerleri yerle bir eder. Bir lastiğin yuvarlanma direnci 100 km'de ortalama 1,5-2 litreye kadar tüketim değişimine sebep oluyor. Üstelik bunu tüketim ortalamasının alt ve üst sınırı çok dar olan dizel bir araçta yapabiliyor. Şimdi hangi teknik bilgileri, şablonları ve metodları ne kadar titiz ve muntazam toplarsanız 100 km'deki ortalamayı bu derece düşürür bunu da hesaplamak gerek. Bazen bizler çok ince detaylara takılıp tüketim kasmaya çalışıyoruz ama hepsinden daha basit ve kolay şekilde sadece bir lastik hamlesiyle bile çok iyi tüketim değerlerinin tutturulabildiğini göz ardı edebiliyoruz.
 
Son düzenleme:
@istanbul 'un dediği arabanın detaylı datalarını çıkarmak evet güzel bir çözüm ama açıkçası ben onunla uğraşmam. Motorun hangi devirlerde güzel güç ürettiği, üzerine yük binmeden ilerlediğini sürerken hissedebiliyorum. Kendi arabamız üzerinden konuşacak olursam 1.6tdi caddy motorun biraz güçsüzlüğü ve arabanın ağırlığı+aerodinamik dezavantajı nedeniyle 60-70km sürat üstünde 2bin devirle-3bin devir arasında rahat ilerliyor, altına düşerse gene gidebiliyor ama motorda yanmanın verimli olmadığını hissedebiliyorsunuz.
@CenkGs abinin dediği çok büyük etken çünkü lastiğin havası bile fark ediyor. Yanlış lastik basıncıyla(arkaları 35 havada unutmuştum araba tam yüklü) 90-100 arası hızla 6.1 ortlamayla gittiğim yolu, dönüşte gene aynı yükle bu sefer arka lastikler 40 havayla 110-120 arası hızla 6.0 ortlamayla döndüm. Ekonomi odaklı, sürtünme katsayısı düşük bir lastiğe geçildiğinde fark daha da artacaktır.
Benim ekleyeceğim madde arabanın bakımlarının tam olmasıyla alakalı. Debriyaj setinin sağlam olduğundan emin olun çünkü değişim vakti gelen bir debriyaj çok fark edilmese de kaçırmaya başlar ve bu da tüketimi ciddi şekilde arttırır.

tamam frontal face cd değerini zaten etkilemiyor mu
Bu konu hakkında bilgime pek güvenmiyorum ama benim bildiğim cd değeri gövde büyüklüğünden bağımsız.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
Herşeyden önemlisi frene ne kadar az bastığındır.En çok yakıt sarfiyatı ilk kalkışta yaşanan statik sürtünmeyi yenmeye gidiyor.Mesela 40 la dönceğin viraja yaklaşırken hızlanmam 70-80 e çıkmam nası olsa 40 a düşücem 60 a çıkarım sonra salarım viraja frensiz gelmiş olurum vs.. Ha bir de sende 1,4 tfsi var sanırım.Turboyu devreye az sokucak şekilde gazı tokatlarsın 1,4 atmosferik gibi tıpış tıpış gezersin.

Haa benzinlinin karakteri sıkıştırma değil stabil hızlanmaya uygun.Fena olmayan bir ivmeyi yakalayıp öyle hızlanırsın.Lakin dizel biraz daha farklı torku zaten kasanın altında ezilmediği için seyir edeceği hıza hızlıca ulaşıp düşük vitesleri kovalaması daha mantıklı.
Dün 100-120 civarı bir hızla otobanı kullanarak Maslak'a gittim. 6.1 litre tüketimi gördüm. Yalnız kısa mesafede tüketim çok gözüküyor. Bu herkeste olan bir durum mu?
 
  • Beğeni
Tepkiler: DouglasAdams
bizim tosun c4 picasso ile nasıl aynı oluyor ben anlamıyorum bunu :D

Açıkçası bunca teknik veri, rüzgar direncinin hesaplanması, motor gücü ve torku eğrisinin parabolik değerleri v.s bu kadar ince detaya girip kazanılabilecek tüketim ortalaması değerlerinin hiç biri masraftan kaçınıp, uygun olsun benim olsun mantığıyla alınmış bir lastiğin çıkaracağı ekstra tüketim ortalaması ile denk değildir.. Çok basit ve sadece tek bir değişkene bağlı olarak alınabilecek yuvarlanma direnci en düşük değerde olan bir lastik onca hesaplamayı, teknik değerleri yerle bir eder. Bir lastiğin yuvarlanma direnci 100 km'de ortalama 1,5-2 litreye kadar tüketim değişimine sebep oluyor. Üstelik bunu tüketim ortalamasının alt ve üst sınırı çok dar olan dizel bir araçta yapabiliyor. Şimdi hangi teknik bilgileri, şablonları ve metodları ne kadar titiz ve muntazam toplarsanız 100 km'deki ortalamayı bu derece düşürür bunu da hesaplamak gerek. Bazen bizler çok ince detaylara takılıp tüketim kasmaya çalışıyoruz ama hepsinden daha basit ve kolay şekilde sadece bir lastik hamlesiyle bile çok iyi tüketim değerlerinin tutturulabildiğini göz ardı edebiliyoruz.

Bunları zaten yapıyoruz olduğunu düşünerek işin detayına girdim. Benim aracımda lastik basınçları ölçmek için cihaz bile var. ön arka 34 psi. Almanyada adamın biri 42 psi basınla, 4,4 litre benzin yakarak kullanıyor benim arabayı. Üstelik yüksek süratte. Benim 4,4 litre benzin yakmam için saate 60 70 km hızla araba sürmem gerek.
 
tamam frontal face cd değerini zaten etkilemiyor mu

Bu sayfaları inceleyin :
Ben 1 gün nasıl hesaplandığını çözmek için uğraştım .
http://www.engineeringtoolbox.com/drag-coefficient-d_627.html
http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/Drag-force-calculator.php#answer
https://www.lmnoeng.com/Force/DragForce.php

Eğer arabanınızın ön bölümün m2 cinsinden ölçümünü biliyorsanız, bu aşağıdaki hesaplama aracı ile yakın değerlere ulaşabilirsiniz.
https://www.easycalculation.com/engineering/aeronautics/drag-calculator.php

Arabanın ön yüzünün resmini çekip , iki nokta arasındaki uzunluğu ölçerek küp küp arabanın ön yüz alanını hesaplamak mümkün. Ben yakın değerler ile hesapladım

hrdp_1101_04_o-tech_questions_and_answers-frontal_area_estimate.jpg
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...