Süspansiyon

Hangisi ?

  • Torsiyon

  • Bağımsız süspansiyon

  • Dounble wishbone


Sonuçlar yalnızca oylamadan sonra görülebilir.
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Otomobillerde ki süspansiyon sistemini anlatacağım,

Öncelikle ön takımdan başlayayım, günümüzde ki çoğu araçta ön kısımda macpherson tipi süspansiyon kullanılıyor, tekerlek göbeğinin alttan tek salıncak ile şasiye ve yine göbeğe bağlı olan amortisör sisteminin üst kuleye ( şasi ) bağlanmasıyla oluşur. Bu tip süspansiyon sistemi çoğunlukla ön çeker araçlarda tercih edilir ve bağımsız süspansiyon kategorisine girer fakat bazı mühendisliği yüksek markalar ön tarafta altlı üstü çift salıncak tipi de kullanıyor, oraya da geleceğim :)

Arka süspansiyonda bir çok çeşit kullanılıyor, sıralamam gerekirse ;

1- Sabit dingil
2- Torsiyon çubuğu
3- Bağımsız süspansiyon

1. Olarak sabit dingilden başlayayım, genellikle kamyonlarda ve ticari araçlarda görürüz yaprak yay ile gövdeye entegre edilirler, sağ ve sol iki teker birbirine tamamen bağlıdır. Ticari araçlarda tercih edilmesinin sebebi sağlam olmasıdır, her türlü yük ve yol koşuluyla rahatlıkla baş ederler. Sağlam, tamiri kolay ve montajı ucuzdur, herhangi bir konfor beklentisi olmayan araçlarda kullanılır.

2. Torsiyon çubuğu
sabit dingil gibi iki teker birbiriyle hareket eder fakat arada burulan bir çubuk vardır, sabit dingile göre biraz daha konforludurlar ve gövdeye amortisör-helezon sistemiyle entegre edilebilirler, düz yolda tutuşları iyidir çünkü yapısı gereği tekerler yola düz basar, fakat aracın ağırlığı arttıkça virajlı yollarda ciddi anlamda tutuş sorunları görülür, tekerler yola düz basmakta direndiği ve aracın gövdesi virajla yatmak istediği için tutuşunu birden kaybedip ciddi güvenlik kusuru oluştururlar. Konforu zayıftır çünkü çukura giren bir tekerden direk olarak diğer tekerde etkilendiği için rahatsız edici bir deneyim sunar. Kullanılan modelde ciddi anlamda bagaj ve arka yaşam alan genişliği sunarlar. Sağlamdır, montajı kolay ve maliyeti ucuzdur.

3. Bağımsız süspansiyon
Ön kısımda kullanılan macpherson sistemi gibi düşünebiliriz, arka sağ ve sol tekerler birbirinden bağımsız hareket eder. Bir teker çukurla karşılaştığında diğer teker bundan bihaber olur ve yol tutuşları çok iyidir, torsiyon çubuğunun aksine tekerler gövde ile birlikte yattığı için ve viraj esnasında yoldan gelen engebelerden kolay sıyrıldığı için tutuşları çok daha iyidir, kaymalar zor ve kontrollü biçimde gerçekleşir. Üretici için ciddi anlamda maliyeti yüksektir, montajı zor ve değişim maliyetleri de yüksektir, Kullanılan modelde bagaj ve arka koltuk hacminden feragat etmeniz gereklidir çünkü arabanın arkası olduğu gibi süspansiyon sistemiyle donatılmıştır.
Bağımsız süspansiyonların çeşitleri var fakat aklıma gelenleri yazayım detaylarına girip zihin karıştırmak istemem :) " tralling arm " bu sistemi belli bir zamana kadar Honda kullandı.
" watts link " torsiyon ile bağımsız karışımı bir süspansiyon, Opel Astra J'de kullandı.
" control blade ve integral link " Ford'un 90'ların ortasından günümüze kadar Ford Focus ve 90'ların başından neredeyse günümüze kadar yine Mondeo'da kullandığı süspansiyon sistemleridir, Control blade süspansiyon sistemi sayesinde Ford Focus ilk çıktığı zamandan şu zamana kadar, Yol tutuş, sürüş tecrübesi, frenleme, direksiyon tepkileri konusunda çıtayı belirleyen model olmuştur.
Yine Japonlarda gördüğümüz ve yazının başında dile getirdiğim çift salıncaklı sistemlerde tekerlek göbeğinin bağlı olduğu taşıyıcıya üstten ve alttan tutmakla yükümlü salıncaklar mevcut, iki salıncağın arasında yay geçmektedir, yol tutuş bakımından süspansiyonların Mercedes'i diyebiliriz. Hondanın bazı modellerinde ön ve arka da çift salıncaklı süspansiyon sisteminin kullanıldığına şahit olmuştum, eee maharet iç mekanda ki dokunmatik ve çafçaflı yumuşak ön konsol, tok kapı sesi değilmiş :) işte görünmez kahramanlar bunlar.

Günümüzde ki araçlarda maliyet ön plana çıktığı için platform ( ucuz tasarımlı ) sistemi kullanıldığı için birbirinden alakasız 2 aracın alt takımı birebir aynı olabiliyor eee burada aracın ağırlığı büyük rol oynamakta ve o açığı ESP ile kapatmaktalar, her türlü maliyete rağmen bağımsız arka takım kullanan markaları canı gönülden seviyoruz :)


Macpherson süspansiyon.
Une9KKX3kEKB8jaHyUdLwmaW.jpg


Sabit Dingil.

splitter-04.jpg

Torsiyon çubuğu.

loc_what_is_torsion-beam_suspension_01.jpg


Bağımsız arka süspansiyon.

i6LIKMUWZ.jpg

Çift salıncak ( double wishbone ).


Double_Wishbone_Suspension.jpg

Eksik veya yanlış bir nokta varsa bilgilerimizi düzeltelim arkadaşlar :) yorumlara bekliyorum, sizin tercihiniz hangisi?
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
@motorsinann bilgiler için teşekkürler emeğine sağlık. Severim, ilgilendiğim konudur kendisi.. Arkada tam bağımsız hastasıyız. Önlerde ise çift salıncağı görecek kadar model yükseltemedik henüz. Bazı premium modeller ( başlangıcı d+ segment ) ve bazı premium spor araçlar önlerde çift salıncak kullanır. Fakat artık maliyetler çok yükseldiği için mcpherson tercihi devam ediyor.

Bir de mcpherson tipi ön süspansiyonun bir türevi olan RevokNuckle ön süspansiyon modeli var. Bildiğim mk2 kasa focus rs'de kullanıldı. Çıktığı yıllarda önden çeker en güçlü otomobil ünvanına sahipti. 5 silindir 2.5 litre 305 hp'lik motorundan dolayı bu güçle ön tekerleklerin baş edemeyeceğini, yönlendirmenin zor olacağını düşünen Ford, ön aksta yönlendirme ve süspansiyon hareketlerini birbirinden ayıracak bir sistem geliştirerek gücü kontrol altında tutmayı başarabilmişlerdi.
ford-revoknuckle-and-gm-hiper-strut-explained-article-inline-photo-382164-s-original.jpg
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Şunu da belirtmeden geçmeyeyim; kendi adıma torsiyon çubuğuna karşı olmamın sebebi genellikle üreticilerin ucuza kaçması ve işlevselliğe yönelik araç üretme kaygısından ötürü sürüş zevkini düşünmeden bu sistemi kullanmalarıdır. Torsiyona özel olarak garezim yok. Torsiyon tipi süspansiyon, geliştirilip son Fiesta St testinde ki gibi sürüş zevkine yönelik ayarlanırsa asla karşı çıkmam. Yeter ki konfordan ve sürüş zevkinden çalmasın. Ama güncel bazı otomobillerde olduğu gibi pat küt edip virajda da saçma sapan arkasını açarsa o zaman karşı çıkarım.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
17,940
7
51,186
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Eline sağlık Sinan'ım. Birkaç sorum olacak.
- Oy verelim de, double wishbone süspansiyon da bağımsızdan sayılmaz mı?
- Mercedes'lerin şu meşhur park manevralarını yaparken içteki tekeri yana yatan ön düzeni bu double wishbone tipinde midir?
- Control blade multilink bağımsızlar mı daha az yer kaplar, double wishbone süspansiyon mu?
- Havalı veya hidropnömatik süspansiyonların tümü bağımsız mıdır? Yoksa torsiyon gibi bağımlı yapıları olup bütün olayı sadece amortisörlerde olan örnekler var mı?

Eğer daha az yer kaplıyorsa oyum double wishbone olur
Taunus da torsiyon galiba lifte kaldırmak daha nasip olmadı :D
Bildiğim kadarıyla arkadan itiş ve sabit aks var. Ama kara düzen AS250 gibi yaprak yayla değil (en azından sizdeki jenerasyonlarda). Sabit aksın Control blade'lerdekine benzer kollarla şasiye bir bağlantısı var, yaylar eğimli şekilde ayrı bağlı, amortisörler de benzer şekilde başka bir noktadan bağlı.
Anlatamadım mecbur görsel bulacağım.
Edit: Direk sistemi buldum. :D "vierlenker hinterachse" diyorlar. Türkçe meali: 4 bağlantılı arka aks :)
http://www.ford-ig-wriedel.de/technik/fw_hinten.htm
Doğru biliyormuşum. Sanırım macpherson tipi bağımsız bir arka süsansiyon Consul/Granada'larda başlıyormuş.
 
Son düzenleme:

Porsche

GALERİCİ
8 Eyl 2016
11,127
23,291
6,520
İstanbul
Marka
Zirai Traktör
Ustam ellerine sağlık döktürmüşsün :rolleyes:. Lamborghini Aventador'larda kullanılan yatay süspansiyon tipi "pushrod" nasıl oluyor? Genellikle üst seviye spor ve yarış otomobillerinde görüyoruz ondan dolayı merak ettim.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: TSIDSG

alptamer

Profesör
26 Eki 2016
995
1,903
2,270
İstanbul
Marka
BMW
- Control blade multilink bağımsızlar mı daha az yer kaplar, double wishbone süspansiyon mu?
En çok yer kaplayan double wishbone, bu yüzden pek sevilmezler üreticiler tarafından.
Mercedes'lerin şu meşhur park manevralarını yaparken içteki tekeri yana yatan ön düzeni bu double wishbone tipinde midir?
Hangisi olduğuna göre değişir hocam ama double wishbone kullanıyorlar. Steering Angle Inclination denir bu olaya. Her otomobilde olan bir durum, Mercedes-Benz'lerde double wishbone kullanımından dolayı daha rahat gözüküyor.
Hondanın bazı modellerinde ön ve arka da çift salıncaklı süspansiyon sisteminin kullanıldığına şahit olmuştum
Mesela S2000'de ön-arka double wishbone. Ön-arka ilk kullanılan model de Honda Prelude.

İlk Double-wishbone'u da aslında Citroen kullanmıştır. Rosalie olması lazım. Sene 1934...
 

fksarall

Panpa
8 Eyl 2016
1,548
3,367
3,770
Ankara
Marka
BMW
Eline sağlık Sinan'ım. Birkaç sorum olacak.
- Oy verelim de, double wishbone süspansiyon da bağımsızdan sayılmaz mı?
- Mercedes'lerin şu meşhur park manevralarını yaparken içteki tekeri yana yatan ön düzeni bu double wishbone tipinde midir?
- Control blade multilink bağımsızlar mı daha az yer kaplar, double wishbone süspansiyon mu?
- Havalı veya hidropnömatik süspansiyonların tümü bağımsız mıdır? Yoksa torsiyon gibi bağımlı yapıları olup bütün olayı sadece amortisörlerde olan örnekler var mı?

Eğer daha az yer kaplıyorsa oyum double wishbone olur

Bildiklerime cevap vereyim.
- Double wishbone da bağımsız, arkada kullanımı az ama. Multilink süspansiyon kullanır genelde firmalar.
- Evet o tiptedir, ama onun asıl nedeni pozitif kingpin açısı, ya da pozitif teker dönüş açısıdır. Park manevralarında kolaylık sağlar, dönüş çapını küçültür, bir de dönüş sonrası direksiyonun kendi kendine daha kolay toplanmasını sağlar, ama virajlarda dış tekerin pozitif kamberlenmesine sebep olur, bu da istenmeyen bir özellik. Onun hesaplaması çok düzgün yapılmalı.
- Doublewishbone yatayda, MacPherson dikeyde çok yer kaplar, bu yüzden MacPherson'ı önden çeker arabalara koyarlar genelde. Yine aynı sebepten önden çeker arabaların kaputu daha yüksek olur, fark etmişsinizdir illa ki. S2000'in çok alçak mesela. Ayrıca dw oldukça pahalı bir sistem.

Süspansiyon sistemi çok karışık. Kontrol kollarını öyle bir tasarlarlar ki MacPherson ona gööre sürüş dinamikleri konusunda üstünlüğü olan doublewishbone'dan daha iyi yol tutabilir.

Edit: @alptamer benden önce davranmış gerçi :)
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Lamborghini Aventador'larda kullanılan yatay süspansiyon tipi "pushrod" nasıl oluyor? Genellikle üst seviye spor ve yarış otomobillerinde görüyoruz ondan dolayı merak ettim.
En temel 2 sebebinden birincisi senin dediğin gibi yatay konumlandırmaya müsait olması. Diğer süspansiyon tiplerinin hemen hepsi dikey konumlandırmaya sahip. Bu da otomobilin yeteri kadar yere yakınlaştırılmasını önlüyor. Malum süper spor otomobillerde en önemli unsur yere yakınlık. İkinci sebepse aerodinamik unsurların ayarlanmasını daha kolay kılıyor.
 

alptamer

Profesör
26 Eki 2016
995
1,903
2,270
İstanbul
Marka
BMW
En temel 2 sebebinden birincisi senin dediğin gibi yatay konumlandırmaya müsait olması. Diğer süspansiyon tiplerinin hemen hepsi dikey konumlandırmaya sahip. Bu da otomobilin yeteri kadar yere yakınlaştırılmasını önlüyor. Malum süper spor otomobillerde en önemli unsur yere yakınlık. İkinci sebepse aerodinamik unsurların ayarlanmasını daha kolay kılıyor.
Bence @Porsche 'nin merak ettiği sistemin nasıl çalıştığı...
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche ve Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
- Havalı veya hidropnömatik süspansiyonların tümü bağımsız mıdır? Yoksa torsiyon gibi bağımlı yapıları olup bütün olayı sadece amortisörlerde olan örnekler var mı?
Buna da ben cevap vereyim bildiğim kadarıyla. Hidropnömatik veya günümüzde daha gelişmiş versiyonu olan elektronik kontrollü süspansiyonların asıl olayı helezon yay ve amortisör kullanımını ortadan kaldırmasıdır. Kullanılan süspansiyon modellemesi burada asıl belirleyici unsur değildir. Bu tarz sistemler genelde oldukça pahalı olduğundan lüks araçlarda kullanılır. Haliyle zaten bu araçlarda da torsiyon tipi süspansiyon kullanılmaz. Torsiyon tipi süspansiyona entegre edilebilir mi ? Bence edilebilir. Ama dediğim gibi otomobillerde altı kaval üstü şişhane bir yorum olur bu.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Lamborghini Aventador'larda kullanılan yatay süspansiyon tipi "pushrod" nasıl oluyor? Genellikle üst seviye spor ve yarış otomobillerinde görüyoruz ondan dolayı merak ettim.
Bence @Porsche 'nin merak ettiği sistemin nasıl çalıştığı...
Buna da ben cevap vereyim bildiğim kadarıyla. Hidropnömatik veya günümüzde daha gelişmiş versiyonu olan elektronik kontrollü süspansiyonların asıl olayı helezon yay ve amortisör kullanımını ortadan kaldırmasıdır. Kullanılan süspansiyon modellemesi burada asıl belirleyici unsur değildir. Bu tarz sistemler genelde oldukça pahalı olduğundan lüks araçlarda kullanılır. Haliyle zaten bu araçlarda da torsiyon tipi süspansiyon kullanılmaz. Torsiyon tipi süspansiyona entegre edilebilir mi ? Bence edilebilir. Ama dediğim gibi otomobillerde altı kaval üstü şişhane bir yorum olur bu.
Pushrod biraz karışık elimden geldiğince açıklamaya çalışayım; Pushrod, türkçe karşılığı itme kolu olarak geçer. Bu süspansiyon tipinde, lambo aventador üzerinden gidersek yaylar ve diğer sönümleyici elemanlar ( amortisör v.b ) bildiğimiz sıradan araçlarda olduğu gibi dikine değil yatay, yani enine şekilde gövdeye monte edilir. Aventador'da ön camın hemen alt hizasına denk gelir. Bu itme çubuğu ( pushrod ) sürüş esnasında lastikte oluşan kuvvetleri yay ve amortisör, yani sönümleme elemanlarına iletir. Bu sayede tekerleğin kontrolü ve sönümlemeler birbirinden ayrı kalır, yani ayrı şekilde yapılmış olur. Sonuç itibariyle de yaylar ve amortisörler daha hassas çalışma şekli gösterir, yüksek hızlarda da daha iyi idare etme şansı verir.
lamborghini_aventador_chassis_main_05_560x420.jpg

Kırmızı ile çizdiğim pushrod teknolojisi. F1 araçlarında biraz daha yatay konumlandırılır. Bu itme kolu, lastiklerin her türlü hızda ve yol şartında ortaya çıkardığı kuvveti yatay konumlandırılmış sönümleme elemanlarına aktarır. Netice itibariyle de yukarıda anlattığım faydalar sağlanır. Görselle beraber çalışma şekli belki biraz gözünüzde canlanabilir.

Benim bildiğim avantajları ve çalışma prensibi bu şekildedir. Daha fazlasını bilen arkadaşlar muhakkak aydınlatacaktır.
 
Son düzenleme:
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım