15” Jant Seçimi

Zahid

Elit Apaçi
56
Marka
Peugeot
Herkese merhaba. 2017 model peugeot 301 aracım için yeni yazlık lastik arayışına giriştim, zira 25 bin km’de olmasına rağmen lastiklerimin tutuşu bir hayli azaldı ve ani frenlerde abs çok çabuk devreye girmeye başladı. Üzerinde fabrikadan gelen 195/55 R16 ebadında Michelin Energy Saver lastikleri mevcut. Hem konfor hemde yol tutuş anlamında artık beni üzmeye başladı. 205 tabanlı bir lastik almayı planladım. 205/55 R16 ebadında lastikleri alıp takabilirim aslında fakat aracın orjinal jantları 6 inç genişliğinde.
097a9901172365cb18a5290bb43be116.jpg
Aslında sınırlar dahilinde kalıyor ve takılabiliyor ama ben sınırlarda iş yapmayı sevmiyorum. O yüzden ya 6.5-7 inç genişliğinde bir 16” jant alıcam, yada konforu daha da arttırmak için 15” jant alıcam. 301 aracım alt donanımlarında orj ebadı 185/65 R15 lastiklerle geliyor. Ben hem konforu hem yol tutuşu iyileştirmek için 205/60 R15 ebadında çok tutulmayan bir lastik ebadı seçmeye karar verdim.

2019-12-04 at 01-07-12.png

Bu lastikleri takabilmek için yine jantın 6.5-7 inç genişliğinde olması gerekiyor. Orjinal peugeot üretimi olup 15” ebadında böyle bir janta sadece bir defa rastladım, piyasada üretilmiş jantların tümü 5.5-6 inç genişliğinde maalesef. Rastladığım jantın fiyatı 1250 TL civarında ve ikinci el bir janttı, kaçırdım gitti. Şimdi ise aradığım kriterlere uygun bir jant buldum.
cms-celik-jant-543_enl.jpg

Jantımız bu arkadaşlar. CMS 543. Bijon aralığı, genişliği, ve hatta göbek çapı bile birebir uyuyor ki herhangi bir flanş veya bilezik kullanmama gerek kalmadan cuk diye yerine oturacak. Aradığım tasarım aslında bu değil, aracın üzerinde ne kadar güzel durur? açıkçası endişeliyim. Fakat görüntüden ziyade artık konfor ve yol tutuş anlamında iyi olan bir kombinasyon kullanmam gerekiyor.

CMS nin otomobil markalarına ürettiği pek çok jant bulunuyor. Fakat kendisi için üretip sattığı modellerde kalitesi nasıldır bilemiyorum. Ağırlık konusu en kritik nokta aslında. Çünkü hem lastik daha ağır olacak, hemde lastiğin yerle olan sürtünmesi her lastik başına 1cm den toplam 4cm artacak. Bu yüzden eğer birde jant ağır olursa performans ve yakıt tüketimini olumsuz yönde ciddi anlamda etkileyecektir. CMS jant kullanan, bilen veya fikri olan varsa yorumlarınızı bekliyorum. Sizce böyle bir iş mantıklı mıdır?
 
301 üzerinde jant&lastik oynamasıyla araca tutuş konusunda pek bir şey kazandırmanız mümkün değil. Zaten standart olarak çok dengesiz bir araba, spor amortisör ve yaylarla bir derece iyileştirebilirsiniz. Sadece ön kule gergisi değil, mümkün olan her yerine şasi gergilerine ihtiyaç duyan bir araba. Bunlarla hiç yol tutmayan aracınızı birazcık asfalt ile barıştırabilirsiniz.

Lastiklere gelirsek; Michelin'in aracınızın üzerindeki EnergySaver modeli ve Primacy serisi gerçekten ülkemiz yol koşullarında fiyasko denebilecek lastiklerdir. Bu lastikler 5000 km kadar harika performans sunar, sonrasında ise yol tutuş konusunda serbest düşüşe geçer. :) Ebatlarla oynamayı düşünmeden kaliteli ve hafif bir lastiğe geçebilirsiniz. Benim bildiğim hafif lastikler Goodyear, Dunlop ve Falken'da var. Özellikle bu konuda Goodyear çok iyi. Lastik tabanını genişletirseniz tüketim artar, karşılığında vereceği katkıya değer mi tartışılır. Lastiğin kaliteli olması bu noktada esastır. Ebat konusu, üzerine kafa yorduğunuz kadar önemli bir etken değildir.

Aracınızın yol tutuş ve frenaj performansındaki sıkıntılar lastiğinizden kaynaklı değil. İlk paragrafta yazdığım diğer konularla uğraşıp sonuçları size yetersiz gelmeye devam ederse, ondan sonra lastik konusuna tekrar dönersiniz :) Şimdilik sadece kaliteli lastiklere bakın ve ebat değiştirecek olursanız da zor bulunan ebatlardan kaçının. Hem pahalı olurlar, hem de istediğiniz modeli alamazsınız.
 
  • Beğeni
Tepkiler: FocusMonster
Şuan aracınızda 195-55-16 lastik bulunuyor. Siz hem konforu hem nispeten tutuşu arttırmak istiyorsunuz. Bu noktada jant değiştirip geçmeyi planladığınız ebatlar 205-60-15 doğru anladıysam.

Jantın inç değerini düşürseniz bile yanak kalınlığı 55'ten 60'a sadece 5 birimlik bir artış göstereceği için emin olun bu kadar düşük değerle konfor adına beklediğiniz farkı anlamazsınız. Üstelik 205 tabana geçtim yol tutuşu arttı dersiniz ( ki salt bu kadar dar aralıkta ki bir taban değişimiyle bariz yol tutuş artmaz ) ama bu sefer taban genişlemesinden elde edeceğiniz yol tutuşu, yanak kalınlaştığı için vrajlarda lastiğin daha fazla yanağa binmesinden dolayı hissedemezsiniz muhtemelen.

Max. lastik genişliği aralığında kalsa da size tavsiyem jant değiştirmeden 205-55-16 ebatlı bir lastik almanız olur. Neticede tabloda belirtilen aralığın dışına çıkılmamış oluyor. Üstelik 195-55-16 ile 205-55-16 arasında sapma oranı sadece %.1.7 olduğu için geçişte bir sıkıntı da yaşamazsınız. 205-55-16 ebadına geçip Premium Contact 6 ya da Pilot Sport 4 gibi üst seviye bir lastik alırsanız hem lastik kalitesinin etkisi hem de belli belirsiz bile olsa bir miktar artan taban genişliğiyle aracın viraj limiti belki pek yükselmez ama kararlılığı daha iyi hale gelebilir. En azından sadece lastik değişimiyle, minimum maliyetle olabilecek en fazlası budur. Buna ek olarak geçmeyi düşündüğünüz 205-60-15 söylediğiniz gibi pek bulunan bir ebat olmadığından istediğiniz anda her markayı bulamayabilirsiniz. Bulduklarınız da alternatif ebatlardan lastik başına yaklaşık 50-100 lira daha pahalı olabilir.

Sonuç olarak düşündüğünüz jantı alıp bahsettiğiniz 205-60-15 ebadına geçtğinizde fazladan jant masrafı, fazladan lastik başı maliyet masrafı olacak. Bunun karşılığında 55 yanaktan 60 yanağa çıkmış olacaksınız ama fark ufak olduğu için konfor adına pek bir fark hissetmeyeceksiniz. 205'e geçtim yol tutuş iyileşir belki diye içinizden geçireceksiniz. Bu seferde yanak 60'a çıktığı için virajlarda lastik daha çok jantın üstüne binecek yine bir fark anlayamayacaksınız. Yani fazladan yapacağınız masrafın size ne konfor ne de yol tutuş olarak bir getirisi olmayacaktır.
 
Son düzenleme:
301 üzerinde jant&lastik oynamasıyla araca tutuş konusunda pek bir şey kazandırmanız mümkün değil. Zaten standart olarak çok dengesiz bir araba, spor amortisör ve yaylarla bir derece iyileştirebilirsiniz. Sadece ön kule gergisi değil, mümkün olan her yerine şasi gergilerine ihtiyaç duyan bir araba. Bunlarla hiç yol tutmayan aracınızı birazcık asfalt ile barıştırabilirsiniz.

Lastiklere gelirsek; Michelin'in aracınızın üzerindeki EnergySaver modeli ve Primacy serisi gerçekten ülkemiz yol koşullarında fiyasko denebilecek lastiklerdir. Bu lastikler 5000 km kadar harika performans sunar, sonrasında ise yol tutuş konusunda serbest düşüşe geçer. :) Ebatlarla oynamayı düşünmeden kaliteli ve hafif bir lastiğe geçebilirsiniz. Benim bildiğim hafif lastikler Goodyear, Dunlop ve Falken'da var. Özellikle bu konuda Goodyear çok iyi. Lastik tabanını genişletirseniz tüketim artar, karşılığında vereceği katkıya değer mi tartışılır. Lastiğin kaliteli olması bu noktada esastır. Ebat konusu, üzerine kafa yorduğunuz kadar önemli bir etken değildir.

Aracınızın yol tutuş ve frenaj performansındaki sıkıntılar lastiğinizden kaynaklı değil. İlk paragrafta yazdığım diğer konularla uğraşıp sonuçları size yetersiz gelmeye devam ederse, ondan sonra lastik konusuna tekrar dönersiniz :) Şimdilik sadece kaliteli lastiklere bakın ve ebat değiştirecek olursanız da zor bulunan ebatlardan kaçının. Hem pahalı olurlar, hem de istediğiniz modeli alamazsınız.
Cevap için teşekkürler. Aslında yol tutuş için 35mm Vogtland yayları çok düşündüm fakat araçla şehir içinde her deliğe giriyorum açıkçası :D O yüzden yere yakın olmasını istemedim. Aslında viraj performansını çok kafama takmıyorum, şu haliyle bile ne kadar fazla yatsada viraj performansını beğeniyorum. Benim derdim düz yolda yere daha sağlam basması, ani manevralarda daha iyi bir tutuş sağlamak ve daha konforlu hissetmek. Aynı ebatta ki daha iyi bir lastikle sonuç alabilir miyim düşüneceğim. Teşekkürler :)
 
Şuan aracınızda 195-55-16 lastik bulunuyor. Siz hem konforu hem nispeten tutuşu arttırmak istiyorsunuz. Bu noktada jant değiştirip geçmeyi planladığınız ebatlar 205-60-15 doğru anladıysam.

Jantın inç değerini düşürseniz bile yanak kalınlığı 55'ten 60'a sadece 5 birimlik bir artış göstereceği için emin olun bu kadar düşük değerle konfor adına beklediğiniz farkı anlamazsınız. Üstelik 205 tabana geçtim yol tutuşu arttı dersiniz ( ki salt bu kadar dar aralıkta ki bir taban değişimiyle bariz yol tutuş artmaz ) ama bu sefer taban genişlemesinden elde edeceğiniz yol tutuşu, yanak kalınlaştığı için vrajlarda lastiğin daha fazla yanağa binmesinden dolayı hissedemezsiniz muhtemelen.

Max. lastik genişliği aralığında kalsa da size tavsiyem jant değiştirmeden 205-55-16 ebatlı bir lastik almanız olur. Neticede tabloda belirtilen aralığın dışına çıkılmamış oluyor. Üstelik 195-55-16 ile 205-55-16 arasında sapma oranı sadece %.1.7 olduğu için geçişte bir sıkıntı da yaşamazsınız. 205-55-16 ebadına geçip Premium Contact 6 ya da Pilot Sport 4 gibi üst seviye bir lastik alırsanız hem lastik kalitesinin etkisi hem de belli belirsiz bile olsa bir miktar artan taban genişliğiyle aracın viraj limiti belki pek yükselmez ama kararlılığı daha iyi hale gelebilir. En azından sadece lastik değişimiyle, minimum maliyetle olabilecek en fazlası budur. Buna ek olarak geçmeyi düşündüğünüz 205-60-15 söylediğiniz gibi pek bulunan bir ebat olmadığından istediğiniz anda her markayı bulamayabilirsiniz. Bulduklarınız da alternatif ebatlardan lastik başına yaklaşık 50-100 lira daha pahalı olabilir.

Sonuç olarak düşündüğünüz jantı alıp bahsettiğiniz 205-60-15 ebadına geçtğinizde fazladan jant masrafı, fazladan lastik başı maliyet masrafı olacak. Bunun karşılığında 55 yanaktan 60 yanağa çıkmış olacaksınız ama fark ufak olduğu için konfor adına pek bir fark hissetmeyeceksiniz. 205'e geçtim yol tutuş iyileşir belki diye içinizden geçireceksiniz. Bu seferde yanak 60'a çıktığı için virajlarda lastik daha çok jantın üstüne binecek yine bir fark anlayamayacaksınız. Yani fazladan yapacağınız masrafın size ne konfor ne de yol tutuş olarak bir getirisi olmayacaktır.
Aslında bazı otomobil markalarının 6 inç genişlikteki jantları orjinal 205 tabanlı olarak çıkardığına rastladım. Kötü bir tercih olmayabilir diye düşünüyorum ama konfor aklıma çok takılıyor. Her ne kadar fazla bi fark olmayacağı düşünülse de 15" jant/lastikle kritik noktalarda lastiğin sönümlemesi artacaktır. Fakat 205/55 R16 çok kullanılan bir ebat olduğu için özellikle konfor konusunda iyi bir lastik bulursam tercihimi bu yönde kullanabilirim sanırım. Zaten taban genişliği de artacağı için çok kötü bir lastik olmadığı sürece eski lastiklerime nazaran daha iyi yol tutacaklarına eminim :D Cevap için teşekkür ederim :)
 
Aslında bazı otomobil markalarının 6 inç genişlikteki jantları orjinal 205 tabanlı olarak çıkardığına rastladım. Kötü bir tercih olmayabilir diye düşünüyorum ama konfor aklıma çok takılıyor. Her ne kadar fazla bi fark olmayacağı düşünülse de 15" jant/lastikle kritik noktalarda lastiğin sönümlemesi artacaktır. Fakat 205/55 R16 çok kullanılan bir ebat olduğu için özellikle konfor konusunda iyi bir lastik bulursam tercihimi bu yönde kullanabilirim sanırım. Zaten taban genişliği de artacağı için çok kötü bir lastik olmadığı sürece eski lastiklerime nazaran daha iyi yol tutacaklarına eminim :D Cevap için teşekkür ederim :)
Az yukarıda @bt vermiş olduğunuz cevapla beraber sizin bahsettiğiniz düz yolda yere daha iyi basması, ani manevrada daha kararlı olması gibi beklentilerinizin karşılanamama sebebi kullandığınız lastiğin hem modelinin buna uygun olmaması hem de o lastiğin çabuk bozulmasından kaynaklı.

Şöyle diyeyim; ben mk3,5 focus kullanıyorum. 205 55 16 ebatlarım var. Tıpkı energy saver'da olduğu gibi michelin primacy 3 ile geliyordu araç. 5-10 bin km sonra ilk sıcağı yediğinde lastiğin hamuru bozuldu. Otobanda düz yolda araç yüzüyor, saçma sapan hareketler sergiliyordu. Hatta virajlarda hiç ummadığınız araçlar bile benden daha yüksek limitte ve kararlı dönüyordu ki focus'u bilirsiniz bu konuda fena olmayan bir araç olmasına rağmen böyleydi. Anlatmaya çalıştığım Michelin'in energy saver ve primacy 3 gibi lastikleri bu konuda başarısızdır. Çünkü hamurları çabuk bozulur ve yukarıda belirttiğiniz isteklerinizi karşılayamaz. Ben premium contact 5 alınca araç kendine gelmişti.

Dediğiniz gibi 15 inç janta geçmiş olsanız bile yanak kalınlığınızı en azından 65'e yükseltmeden hissedilir bir konfor farkı alabileceğinizi pek sanmıyorum. Neticede evet, jantın inç değeri küçülse de konfora direkt etki eden, temelde çukur, tümsek v.b geçişleri sönümleyen aslen yanak kalınlığıdır. Bu noktada 55'ten 60'a fark en cüzzi miktarda olduğu için yaptığınız masrafa değecek bir konfor farkı almanız zor diye düşünüyorum. Ancak 55'ten 65'e geçiş yapmanız halinde muhtemelen şimdi bir fark oldu deme ihtimaliniz var.

Dediğim gibi 205 55 16 ebatta kaliteli bir lastik alırsanız hem dert yandığınız sıkıntıların bir kısmı ortadan kalkar, hem de fazla bir maliyete girmemiş olursunuz. Konfor ne olacak peki derseniz, yukarıda söylediğim gibi zaten fazla para verip 60 yanağa geçseniz de tüh konforu kaçırdık falan demeyeceksinizdir :)
 
Son düzenleme:
Cevap için teşekkürler. Aslında yol tutuş için 35mm Vogtland yayları çok düşündüm fakat araçla şehir içinde her deliğe giriyorum açıkçası :D O yüzden yere yakın olmasını istemedim. Aslında viraj performansını çok kafama takmıyorum, şu haliyle bile ne kadar fazla yatsada viraj performansını beğeniyorum. Benim derdim düz yolda yere daha sağlam basması, ani manevralarda daha iyi bir tutuş sağlamak ve daha konforlu hissetmek. Aynı ebatta ki daha iyi bir lastikle sonuç alabilir miyim düşüneceğim. Teşekkürler :)
Araba aşağı inmesin diyorsanız şöyle tavsiyeler verebilirim:
Dediğim kule ve şasi gergilerini yine uygulayın.
Tavan ve bagaj üstü spoiler meselesini ciddi düşünün. Yüksek hızlara çıkıldığında özellikle bagaj üstü spoilerin faydasını görürsünüz.
O.Z. Racing'in 7x16 jantları 6-6.5 kg arası oluyor. Daha hafifi var mı bilmiyorum. Satıcısı Sarıyer'de driven34, başka distribütörü var mı TR'de onu da bilmiyorum. Hafif lastik ve hafif jantla unsprung weight'i düşürürseniz, kule gergileriyle birlikte arabanın çevikliği de sıfırdan büyük olur =)
Böyle bir janttan sonra en yaygın ebat olan 205/55r16 kullanabilirsiniz. En uygun fiyat ve en yaygın ürün çeşitliliği o ebatta olacaktır. Sonrasında 11mm'lik büyüme nedeniyle radarlara dikkat edin.
 
Araba aşağı inmesin diyorsanız şöyle tavsiyeler verebilirim:
Dediğim kule ve şasi gergilerini yine uygulayın.
Tavan ve bagaj üstü spoiler meselesini ciddi düşünün. Yüksek hızlara çıkıldığında özellikle bagaj üstü spoilerin faydasını görürsünüz.
O.Z. Racing'in 7x16 jantları 6-6.5 kg arası oluyor. Daha hafifi var mı bilmiyorum. Satıcısı Sarıyer'de driven34, başka distribütörü var mı TR'de onu da bilmiyorum. Hafif lastik ve hafif jantla unsprung weight'i düşürürseniz, kule gergileriyle birlikte arabanın çevikliği de sıfırdan büyük olur =)
Böyle bir janttan sonra en yaygın ebat olan 205/55r16 kullanabilirsiniz. En uygun fiyat ve en yaygın ürün çeşitliliği o ebatta olacaktır. Sonrasında 11mm'lik büyüme nedeniyle radarlara dikkat edin.
Bahsettiğiniz kule ve şasi gergilerini araştırdım, araçlar için özel üretim yapan bir yeri buldum fakat fiyatlar biraz tuzlu maalesef :) Yol tutuş anlamında 205/55 R16 ya güvenmek dışında pek bir girişimde bulunmayacağım sanırım. Zaten şuan kışlık lastiklerime geçiş yapıyorum. Mart-Nisan ayı gibi yeni yazlık lastiklerime kavuşurum inşallah. Hatta 2020 üretim olursa çok daha güzel olur. Bakalım...