2021 Egea 1.3 Multijet E6 Gaz Kelebeği arızası

keremkarakaya

Kerem Karakaya
Profesör
232
Marka
Opel
Merhabalar.
Geçen haftalarda DPF+EGR+ADBLUE sistemlerini iptal ettirdim. Gaz kelebeği arızalandığı için rölanti titremesi vardı. Gaz kelebeğini beyinden iptal ettiler. Bunun bir sakıncası veya tehlikesi var mıdır? İnternette araştırdım ancak bilgi mevcut değil. Tecrübeleri olanlar paylaşırsa herkese fikir ve destek olmuş oluruz.
 
Motorda iptal edilecek başka parça kalmadı sanırım :)

Dizel araçta gaz kelebeği emmeye giren havayı düzenler, çalışma prensibi tamamen benzinli motorlardan farklı olarak araç çalışırken gaz kelebeği tamamen açıktır.EGR valfine giren havanın daha stabil olmasını dolayısıyla EGR’nin daha düzgün çalışmasını sağlar, tabii siz onu da iptal ettirdiğiniz için bununda bir önemi yok.

İptali halinde aracınızın rölanti dengesizliği artabilir. Aracınızın stop etmesini bu kelebek sağladığı için artık stop ederken hava girişini kelebek kesmeyecektir, dolayısıyla stop ederken sadece yakıt gönderimi kesilecektir ve bu da sarsıntılı stop etmeye, start stop’un düzgün çalışmamasına ve avans bozukluğuna sebep olacaktır.

Gaz kelebeği iptali performans artışı elde etmek için yapılır ancak sizinkinin bilinçli bir uygulama olduğunu düşünmüyorum. Hem çevreye hem motorunuza daha fazla eziyet etmeden bence kelebeği değiştirin derim, ilerde kurum sorunlarıyla karşılaşabilirsiniz.
 
Motorda iptal edilecek başka parça kalmadı sanırım :)

Dizel araçta gaz kelebeği emmeye giren havayı düzenler, çalışma prensibi tamamen benzinli motorlardan farklı olarak araç çalışırken gaz kelebeği tamamen açıktır.EGR valfine giren havanın daha stabil olmasını dolayısıyla EGR’nin daha düzgün çalışmasını sağlar, tabii siz onu da iptal ettirdiğiniz için bununda bir önemi yok.

İptali halinde aracınızın rölanti dengesizliği artabilir. Aracınızın stop etmesini bu kelebek sağladığı için artık stop ederken hava girişini kelebek kesmeyecektir, dolayısıyla stop ederken sadece yakıt gönderimi kesilecektir ve bu da sarsıntılı stop etmeye, start stop’un düzgün çalışmamasına ve avans bozukluğuna sebep olacaktır.

Gaz kelebeği iptali performans artışı elde etmek için yapılır ancak sizinkinin bilinçli bir uygulama olduğunu düşünmüyorum. Hem çevreye hem motorunuza daha fazla eziyet etmeden bence kelebeği değiştirin derim, ilerde kurum sorunlarıyla karşılaşabilirsiniz.
Tahmin ettiğiniz gibi bilinçli olarak iptal ettirmedim. Sanayide sordum soruşturdum herkes iptali konusunda ikna edici olduğu için iptal ettirdim. Sarsıntılı kapanma mevcut ama bunun haricinde ben kullanımda bir zarar hissetmedim, aksine rölanti bozukluğu düzeldi. Gaz kelebeği 18.000₺ civarında ilerliyor şuan.
Eğer 18.000₺ değecek bir sebep bulursam değiştireceğim ama 18.000₺'ye değecek bir sebep yoksa bulaşmayı düşünmüyorum. Yeteri kadar masraf ettim, yorulmaya başladım. :)
 
Gaz kelebeğinin EGR ve sarsıntısız stop etme özelliklerinin yanında bir misyonu daha var dizelde. Yeni nesil turbo dizellerde turbodan vs yağ çekerek ambeleye kalkma işini bitirmeye yarıyor. Çünkü kontak kapanınca gaz kelebeği kapanıyor.

Yarın öbür gün turbonuz yağ basmaya başlarsa ve "biraz böyle gitsin de sonra bakarız çaresine" derseniz, bir gün motorunuz ambeleye kalkacak çünkü artık onu durduracak mekanizma şu an iptal. Bilginiz olsun.
 
Gaz kelebeğinin EGR ve sarsıntısız stop etme özelliklerinin yanında bir misyonu daha var dizelde. Yeni nesil turbo dizellerde turbodan vs yağ çekerek ambeleye kalkma işini bitirmeye yarıyor. Çünkü kontak kapanınca gaz kelebeği kapanıyor.

Yarın öbür gün turbonuz yağ basmaya başlarsa ve "biraz böyle gitsin de sonra bakarız çaresine" derseniz, bir gün motorunuz ambeleye kalkacak çünkü artık onu durduracak mekanizma şu an iptal. Bilginiz olsun.

Aracın ağzından burnundan duman gelmesi durumu olarak açıklayabiliriz sanırım bu durumu ve devamında motorun bitmesi durumu söz konusu oluyor.

Burda doğru bilinen yanlışlar kısmı mevcut; Ambleye kalkan aracın egzozu kapatılır mı kapatılmaz mı? Bazı kaynaklar egzozu kapatın derken bazıları sakın yapmayın diyor. Hava emme girişini kapatılması tavsiye ediliyor. Her taraf duman iken kaputu açmak cesaret isteyecek bir durum bence. Teknik olarak yetkin bir ağızdan doğru bilgiyi öğrenmek isterim. (Not aracım dizel değil :) )
 
  • Beğeni
Tepkiler: zbetk
Aracın ağzından burnundan duman gelmesi durumu olarak açıklayabiliriz sanırım bu durumu ve devamında motorun bitmesi durumu söz konusu oluyor.

Burda doğru bilinen yanlışlar kısmı mevcut; Ambleye kalkan aracın egzozu kapatılır mı kapatılmaz mı? Bazı kaynaklar egzozu kapatın derken bazıları sakın yapmayın diyor. Hava emme girişini kapatılması tavsiye ediliyor. Her taraf duman iken kaputu açmak cesaret isteyecek bir durum bence. Teknik olarak yetkin bir ağızdan doğru bilgiyi öğrenmek isterim. (Not aracım dizel değil :) )
Emmeyi kapatmak daha mantıklı. Duman zaten egzozdan geliyor olacak, egzozu tıkamak zor olacaktır, tıkansa da motor hemen stop etmeyebilir.

Frene basılıyken en üst vitese atıp debriyajı bırakmak en mantıklısı. Veya tozsuz karbondioksit yangın söndürücüyü emme kanalına sıkmak
 
Tüm cevaplar verilmiş bana da okumak kalmış , arkadaşlarımın ellerine sağlık diyorum :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: HaniBanaDemiş
Durum güncellemesi:
Gaz kelebeği iptali sonrası zengin karışım muhabbetinden kaynaklı olarak yakıt tüketimi artıyor. Karma yakıt tüketimi 5.5 litreden 8 litre civarına çıktı. Arıza ışığı yanan arkadaşların parçayı değiştirmesini, arıza ışığı yanmayan ama gaz kelebeğinden sorun yaşayan arkadaşların 1-2 defa temizletmelerini öneriyorum. Ben hiçbir arıza uyarısı almamıştım ancak egzozcunun lafı ile kapattırmıştım. Daha sonra yakıt tüketiminin artmasıyla kafam attı ve servise gidip temizlettirdim. Sonra egzozcuya geri giderek yazılımdan aktifleştirdim. Şuan gaz kelebeğinin arabayı aldığım ilk gün ki haline geldiğini düşünüyorum; performans ve yakıt tüketimi olarak ciddi fark yaşadım.
Gaz kelebeği sorununu da çözdüğümüz için karaduman ve çiğ yakıt kokusu kalmadı.
 
  • Beğeni
Tepkiler: M.Shadows