ağırlık merkezinin önemi

goktug.alp

Profesör
Destekçi
574
Marka
Jeep
galiba en güzel örnek Tesla model x diyebilirim,2500 kg lık bir suv a göre fizik kurallarını baya bir zorluyor, kabinin altında yer alan aküler sayesinde bu aracı devirmek de imkansıza yakın
 
Son düzenleme:
Yalnız devirmeyi başaranın da kurtulması çok zor. O piller çok fazla ağırlık yapıyor. İşler tersine dönerse hiç hoş olmaz. Bu arada, km77 başta olmak üzere geyik testi yapan kuruluşların elektrikli araçlar için farklı bir standart belirlemeleri gerekiyor bence. Çünkü çok ağırlar ve kesinlikle çevik olamıyorlar.

Tesla dışında ağırlık merkezi her zaman önemli bir etken. Ama bunu aşağıya batarya koymak dışında süspansiyon sistemlerinin bağlantılarını da mümkün olduğunca yukarıda tutarak "sprung weight" in ağırlık merkezini mümkünse süspansiyon kollarının altında tutmak da çok önemli. Standart bineklerde bu imkansıza yakın fakat süpersporların çoğunda süspansiyon bağlantıları neredeyse sürücünün omuz hizasında başlar. :)
Ağırlığın kenarlarda değil ortada toplanması da büyük önem taşır. Tekerleklere yakın olan ağırlıklar, süspansiyon bağlantılarına büyük yük anlamına gelir, yığılmaya neden olur.
 
evet devrilirse devasa aküler büyük bir problem yaşatacaktır ama kedi gibi herzaman 4 lastik üstüne geleceğini düşünüyorum,buna 5 den fazla takla attırana bir madalya lazım,bencede farklı bir standart gerekiyor,hatta model x in ıslak zemin performansını çok merak ediyorum, p100 d modeli 680 beygirlerde ve torku da 960 nm, ıslak zeminde bu ağırlığa rağmen bir kayma olur diye düşünüyorum yada sürüş modları ile pedal tepkisini düşürecek bir yazılımı olmalı.
peki benim merak ettiğim, içten yanmalı motorlu arabalarda neden yakıt deposunu dikdörtgen biçimde bagaj altına alıyorlar(çoğunlukla),bu aküler gibi eni ,boyu geniş ama yüksekliği dar kabinin altında bir yakıt deposu neden yapılmıyor??
 
Son düzenleme:
evet devrilirse devasa aküler büyük bir problem yaşatacaktır ama kedi gibi herzaman 4 lastik üstüne geleceğini düşünüyorum,buna 5 den fazla takla attırana bir madalya lazım,bencede farklı bir standart gerekiyor,hatta model x in ıslak zemin performansını çok merak ediyorum, p100 d modeli 680 beygirlerde ve torku da 960 nm, ıslak zeminde bu ağırlığa rağmen bir kayma olur diye düşünüyorum yada sürüş modları ile pedal tepkisini düşürecek bir yazılımı olmalı.
peki benim merak ettiğim, içten yanmalı motorlu arabalarda neden yakıt deposunu dikdörtgen biçimde bagaj altına alıyorlar(çoğunlukla),bu aküler gibi eni ,boyu geniş ama yüksekliği dar bir yakıt deposu neden yapılmıyor??
Yakıt deposu için daha iyi bir önerin var mı? Şahin'de arka koltuğun arkasındadır mesela. Aşağıda şaft, diferansiyel filan var çünkü.

Videoda gözüken Tesla bataryaları gibi ipince bir depo istiyorsan birden çok sebeple sıkıntı yaratır.
En başta, içindeki yakıt miktarını ölçmek iyice zorlaşır. En küçük sarsıntıda bir tarafında yakıt hiç yokken diğer tarafında full olur.
Bunun dışında, yakıt pompası için da farklı bir çile olur. O kadar dar alana yakıt pompasının sığdırılması için özel ar-ge yapılması gerekebilir.
Tabii bir de o bataryalar gibi geniş yüzeyle meydana konunca alttan alınabilecek darbelerle deponun delinme riski de artacak. Bu da bambaşka bir sorun kalemi.
O kadar yer varken tavana koysak dünyanın en saçma hareketi olur zaten :)
 
Yakıt deposu için daha iyi bir önerin var mı? Şahin'de arka koltuğun arkasındadır mesela. Aşağıda şaft, diferansiyel filan var çünkü.

Videoda gözüken Tesla bataryaları gibi ipince bir depo istiyorsan birden çok sebeple sıkıntı yaratır.
En başta, içindeki yakıt miktarını ölçmek iyice zorlaşır. En küçük sarsıntıda bir tarafında yakıt hiç yokken diğer tarafında full olur.
Bunun dışında, yakıt pompası için da farklı bir çile olur. O kadar dar alana yakıt pompasının sığdırılması için özel ar-ge yapılması gerekebilir.
Tabii bir de o bataryalar gibi geniş yüzeyle meydana konunca alttan alınabilecek darbelerle deponun delinme riski de artacak. Bu da bambaşka bir sorun kalemi.
O kadar yer varken tavana koysak dünyanın en saçma hareketi olur zaten :)

evet arkadan itişli arabaları düşünemedim:D:D
 
evet devrilirse devasa aküler büyük bir problem yaşatacaktır ama kedi gibi herzaman 4 lastik üstüne geleceğini düşünüyorum,buna 5 den fazla takla attırana bir madalya lazım,bencede farklı bir standart gerekiyor,hatta model x in ıslak zemin performansını çok merak ediyorum, p100 d modeli 680 beygirlerde ve torku da 960 nm, ıslak zeminde bu ağırlığa rağmen bir kayma olur diye düşünüyorum yada sürüş modları ile pedal tepkisini düşürecek bir yazılımı olmalı.
peki benim merak ettiğim, içten yanmalı motorlu arabalarda neden yakıt deposunu dikdörtgen biçimde bagaj altına alıyorlar(çoğunlukla),bu aküler gibi eni ,boyu geniş ama yüksekliği dar kabinin altında bir yakıt deposu neden yapılmıyor??

Rollover crash test düşük hızda yapıldığı için ve arabanın ağırlığının büyük bir kısmı batarya sebebiyle tabanda olduğu için devrilmiyor. Şu teste bakıp vay anasını sihirli herhalde diye düşünen çok fazladır :)..
Hızını alıp bir devrilirse o ağırlığın da etkisiyle önünde de herhangi bir engel yoksa taklacı güvercine döner bu araba, üstüne de bomba gibi patlar
 
  • Beğeni
Tepkiler: goktug.alp
Rollover crash test düşük hızda yapıldığı için ve arabanın ağırlığının büyük bir kısmı batarya sebebiyle tabanda olduğu için devrilmiyor. Şu teste bakıp vay anasını sihirli herhalde diye düşünen çok fazladır :)..
Hızını alıp bir devrilirse o ağırlığın da etkisiyle önünde de herhangi bir engel yoksa taklacı güvercine döner bu araba, üstüne de bomba gibi patlar
akü yangınını söndürecek bir sistem gerekiyor ozaman :)
 
Yalnız devirmeyi başaranın da kurtulması çok zor. O piller çok fazla ağırlık yapıyor. İşler tersine dönerse hiç hoş olmaz. Bu arada, km77 başta olmak üzere geyik testi yapan kuruluşların elektrikli araçlar için farklı bir standart belirlemeleri gerekiyor bence. Çünkü çok ağırlar ve kesinlikle çevik olamıyorlar.
Güvenlik testinin standardı değişirse araç da güvenli olmaktan çıkar yalnız. O biraz SUV'lar için NCAP düzenlensin demek gibi bir şey.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve by
Güvenlik testinin standardı değişirse araç da güvenli olmaktan çıkar yalnız. O biraz SUV'lar için NCAP düzenlensin demek gibi bir şey.
SUVlar için değil ama elektrikli araçlar için yapılması gereken değişik testler olmalı bence
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: bt
Ek teste lafım yok da halihazırdaki güvenlik testlerinin elektrikli otomobiller için değiştirilmesi saçma olur bence. Sonuçta hepsi aynı yolda, aynı trafikte gidiyor.
demek istediğim şey bu araçların tamamen elektronik olmasından kaynaklı problemlerin kullanıcıdan önce test merkezleri tarafından bulunması. alttan darbe , pillerin suya teması, aşırı sıcaklıklardaki tepkimeleri falan filan ,bunların üstünde durulması lazım bence, Tesla çok soğuk kış yaşayan ülkelerde kullanılıyor ,daha haberlere bir sorun yansımadı ama Arap yarım adası gibi bir yerde Tesla kullanmak ın sonucu ne olur bilemiyorum.
 
Güvenlik testinin standardı değişirse araç da güvenli olmaktan çıkar yalnız. O biraz SUV'lar için NCAP düzenlensin demek gibi bir şey.
O da doğru. En azından lastikleri filan özel üretmeleri gerekir. Standart binek lastiklerini, ağırlığa dayanıklı farklı hamurlarla E.V. versiyonlarını üretmeleri daha makul bir beklenti.
SUVlar için değil ama elektrikli araçlar için yapılması gereken değişik testler olmalı bence
+1. Arabalarda yıllardır karter koruyucu denen parça kullanılıyor. Bu piller alttan darbe alıp ezilse ne olacak. Arabalar da 2 tonu geçiyor, öyle hafif zıplamakla kurtulmaz.Yeri geliyor sel oluyor; kurtulabilmek için benzinli araba 20, dizel araba 40 cm suda gitmeye çalışıyor. Bir elektrik kaçağı olsa kaportayı yüksek gerilim hattı yapıp yolcuları içinde mahsur bırakır mı? Bunlar henüz soru işareti.
 
Vallahi bu araba hacıyatmaz gibi olmuş :D Bunu takla attıracak ehliyetli birisi yoktur dünyada :D