Merhabalar.
Araca yapılacak güzel işlemlerden biridir. Lakin, doğru yapılmadığı takdirde hem muayene zamanında, hem de normal kullanımda sıkıntı yaratabilecek bir modifiye olduğu için detaylı anlatım yapmayı uygun gördüm.
Öncelikle piyasada kolaylıkla bulunabilecek 2 çeşit modülden bahsedelim.
1- Standart, Ayarsız, 2 parça Amerikan Park Modülü
Aşağı yukarı yukarıdaki gibi görünmekte. Sağ ve Sol için ayrı 2 adet, kaplanmış direnç ve açıkçası pek te işe yaramayan soğutucudan oluşur. Modülün dezavantajı çok. Açılıp kapanamaz, arıza lambası yakabilir ve aşırı ısınır. 1 Yıllık kullanımdan sonra üzerindeki kaplama dökülebilir, etrafındaki kablo ve plastik aksamı eritebilir ve kısadevrelere yol açabilir. Ayarlanma şansı yoktur. Ayrıca sağ ve sol için iki tane olması yüzünden, daha fazla kesme biçme ve daha uzun montaj süresi ister. Montajında 3 adet kablo vardır. Mavi renkte 2 kablo vardır. Bu kablolardan biri sinyal kablosunun gelen kısmına, diğeri ise ampule giden kısmına bağlanır. Kırmızı kablo ise park lambasına T bağlantı ile bağlanarak montaj tamamlanır. Aynı işlemler diğer fara da yapılmalı. Bu modül bağlanacaksa ekstra önlemler alınmalı. Kolay soğuyabileceği hava alan biryere montajı yapılmalı. Ayrıca civarında kablo, ya da beyin aksamı bulunmamalı. Fardan uzağa monte edilmeli.
2- Ayarlı, Açılıp Kapanabilen, Kutu şeklindeki Modül
Bu modüller piyasada kolaylıkla bulunabilen, daha avantajlı ve daha özellikli modüllerdir. Son zamanlarda farklı birçok versiyonu bulunsa da, trafikte tavsiye edeceğim modelini anlatacağım. Bu modülde, siz sinyal verdiğinizde sinyaller normalde olduğu gibi tam olarak yanıp sönecek, sinyal verme işlemi bittikten 1 saniye sonra amerikan park modülü aktif olacaktır. Yani sinyal verdiğiniz taraf, o anda devre dışı kalacak, işlem bittikten 1 saniye sonra tekrar ayarlanan parlaklıkta yanmaya devam edecektir. Modülün yukarıdaki dirençten oluşan modüle nazaran avantajları çoktur. Öncelikle kutunun içinde gerçekten modül mantığında devre, üzerinde RÖLE ve dirençler bulunuyor. İlk bakışta bilmeyen birine anlam ifade etmese de, röle kullanımı arıza lambasını yakmamak için kullanılıyor. Ayrıca iyi bir güvenlik elemanı. Bu sistem, kuvvetini aracın orjinal tesisatı üzerinden değil, akü üzerinden aldığı için kablo erimesi, yanması oluşturmuyor. Ayrıca can-bus haberleşme sistemi olan araçlarda arıza lambası yakmıyor. İçerisineki dahili sigortası sayesinde olası problemlerde ya da montaj hatalarında sigortayı yenileyerek tekrar kullanılabiliyor. Açma kapama düğmesi sayesinde muayene zamanında sök-tak uğraşmıyorsunuz. Ayrıca üzerindeki ayar potansı ile istenilen parlaklığa ayarlanabiliyor.
Montajı ise diğer modülden biraz daha farklı. Diğer modülde 2 fara da ayrı işlem yapılmalı. Bu modül ise tek, ancak 2 fara kablo çekilmesi gerekiyor. Montaja şöför tarafından başlarsanız, diğer fara gidecek kablonun daha uzun olduğunu fark edeceksiniz. Öncelikle modülü, göz önünde olmayan ancak ayar düğmesi kolaylıkla erişilebilecek biryere monte edin. Sabitlemeyi kablo kelepçesiyle, ya da aracın üzerinde bulunan vidalardan birine yapın. Ardından sağa ve sola gidecek kablo kümelerini gizleyerek yürütün. Bu modülün birçok farklı markası mevcut. Bu yüzden kablo renkleri aynı marka içerisinde bile değişkenlik gösterebiliyor. Modülün yanında mutlaka montaj şeması isteyin. Genel olarak, bu tarz modüllerde 7 adet kablo bulunur. Bunlardan 2'si sinyallerden gelen, 2'si sinyal ampulüne giden kabloya. 1 kablo park lambasının + kablosuna T şeklinde, 1 Kablo Akünün pozitif + kutbuna, 1 kablo da şaseye bağlanarak montaj tamamlanır. Şase kablosunun mümkün mertebe en kısa halde montajlanması tavsiye edilir. Ayrıca ekstradan sigorta bağlanmak istenirse, 20 amperlik sarı bıçak sigorta tercih edilmelidir. Ancak modül röle mantığıyla çalıştığından ve içerisinde hazır sigortası bulunduğundan, gerekli bir işlem değildir.
Kablolarınızı yalıtırken kullanmanız gereken belli başlı malzemeler vardır. Bunlardan ilki aşağıda görülen kablo gizleyici, aynı zamanda koruyucu plastik kablo spiralidir.
Bu hem motor kısmının temiz görünmesini sağlar, hem de kablolarınızın motor ısısından dolayı zarar görmesini engeller. Farklı çapta ve farklı özelliklerde onlarca versiyonu vardır. Motor kısmı içerisinde yapılacak bütün elektrik güncellemelerinde kullanılmasını tavsiye ediyorum. Metresi 1 TL ile 3 TL arasında değişebilir. Ancak herhangi bir elektrikçide ya da tuning aksesuarları satan yerlerde kollaylıkla bulunabilir.
İkinci husus ise makaron. Makaron, ısıtınca sıkılaşan ayrıca görsel kirliliği yok eden bir yalıtım malzemesidir.
Görselde görülen beyaz malzeme makarondur. Isı tabancasıyla ısıtınca sıkılaşır. Çakmak ta kullanılabilir. Bu ürün kullanıldıktan sonra açıkta kalan kablo korozyona karşı koruma altına alınır. Ayrıca lehim yapıldıysa lehimin kararmasını geciktirir ve mümkün mertebe en uzun süreli montajı gerçekleştirirsiniz. Elektrik bantı zamanla açılır ve ilk uygulandığı tarihten itibaren çirkin bir görüntüye sebep olur. Ayrıca dar alanlı montajlarda, elektrik bantı kablonun kalınlaşmasına sebep olur bu yüzden ara oluklardan ya da deliklerden kabloyu geçirmek zorlaşır. Makaronda ise ürün, kablonun ölçülerine gelir ve kalınlık yaratmadan maksimum korumayı sağlar.
Umarım detaylı anlatımı beğenmişsinizdir. Piyasadaki modüllerde farklı kablo kombinasyonları olduğu için size sabit bir rengi şuraya bağlayın diyemiyorum. Ancak elinde amerikan park modülü olan ve bağlantı konusunda problem yaşayan arkadaşlara, şemaları buraya koymaları kaydıyla yardımcı olabilirim. Yine Ankara içersinde montaj konusunda problem yaşayan arkadaşlarıma da yardımcı olurum.
Araca yapılacak güzel işlemlerden biridir. Lakin, doğru yapılmadığı takdirde hem muayene zamanında, hem de normal kullanımda sıkıntı yaratabilecek bir modifiye olduğu için detaylı anlatım yapmayı uygun gördüm.
Öncelikle piyasada kolaylıkla bulunabilecek 2 çeşit modülden bahsedelim.
1- Standart, Ayarsız, 2 parça Amerikan Park Modülü
Aşağı yukarı yukarıdaki gibi görünmekte. Sağ ve Sol için ayrı 2 adet, kaplanmış direnç ve açıkçası pek te işe yaramayan soğutucudan oluşur. Modülün dezavantajı çok. Açılıp kapanamaz, arıza lambası yakabilir ve aşırı ısınır. 1 Yıllık kullanımdan sonra üzerindeki kaplama dökülebilir, etrafındaki kablo ve plastik aksamı eritebilir ve kısadevrelere yol açabilir. Ayarlanma şansı yoktur. Ayrıca sağ ve sol için iki tane olması yüzünden, daha fazla kesme biçme ve daha uzun montaj süresi ister. Montajında 3 adet kablo vardır. Mavi renkte 2 kablo vardır. Bu kablolardan biri sinyal kablosunun gelen kısmına, diğeri ise ampule giden kısmına bağlanır. Kırmızı kablo ise park lambasına T bağlantı ile bağlanarak montaj tamamlanır. Aynı işlemler diğer fara da yapılmalı. Bu modül bağlanacaksa ekstra önlemler alınmalı. Kolay soğuyabileceği hava alan biryere montajı yapılmalı. Ayrıca civarında kablo, ya da beyin aksamı bulunmamalı. Fardan uzağa monte edilmeli.
2- Ayarlı, Açılıp Kapanabilen, Kutu şeklindeki Modül
Bu modüller piyasada kolaylıkla bulunabilen, daha avantajlı ve daha özellikli modüllerdir. Son zamanlarda farklı birçok versiyonu bulunsa da, trafikte tavsiye edeceğim modelini anlatacağım. Bu modülde, siz sinyal verdiğinizde sinyaller normalde olduğu gibi tam olarak yanıp sönecek, sinyal verme işlemi bittikten 1 saniye sonra amerikan park modülü aktif olacaktır. Yani sinyal verdiğiniz taraf, o anda devre dışı kalacak, işlem bittikten 1 saniye sonra tekrar ayarlanan parlaklıkta yanmaya devam edecektir. Modülün yukarıdaki dirençten oluşan modüle nazaran avantajları çoktur. Öncelikle kutunun içinde gerçekten modül mantığında devre, üzerinde RÖLE ve dirençler bulunuyor. İlk bakışta bilmeyen birine anlam ifade etmese de, röle kullanımı arıza lambasını yakmamak için kullanılıyor. Ayrıca iyi bir güvenlik elemanı. Bu sistem, kuvvetini aracın orjinal tesisatı üzerinden değil, akü üzerinden aldığı için kablo erimesi, yanması oluşturmuyor. Ayrıca can-bus haberleşme sistemi olan araçlarda arıza lambası yakmıyor. İçerisineki dahili sigortası sayesinde olası problemlerde ya da montaj hatalarında sigortayı yenileyerek tekrar kullanılabiliyor. Açma kapama düğmesi sayesinde muayene zamanında sök-tak uğraşmıyorsunuz. Ayrıca üzerindeki ayar potansı ile istenilen parlaklığa ayarlanabiliyor.
Montajı ise diğer modülden biraz daha farklı. Diğer modülde 2 fara da ayrı işlem yapılmalı. Bu modül ise tek, ancak 2 fara kablo çekilmesi gerekiyor. Montaja şöför tarafından başlarsanız, diğer fara gidecek kablonun daha uzun olduğunu fark edeceksiniz. Öncelikle modülü, göz önünde olmayan ancak ayar düğmesi kolaylıkla erişilebilecek biryere monte edin. Sabitlemeyi kablo kelepçesiyle, ya da aracın üzerinde bulunan vidalardan birine yapın. Ardından sağa ve sola gidecek kablo kümelerini gizleyerek yürütün. Bu modülün birçok farklı markası mevcut. Bu yüzden kablo renkleri aynı marka içerisinde bile değişkenlik gösterebiliyor. Modülün yanında mutlaka montaj şeması isteyin. Genel olarak, bu tarz modüllerde 7 adet kablo bulunur. Bunlardan 2'si sinyallerden gelen, 2'si sinyal ampulüne giden kabloya. 1 kablo park lambasının + kablosuna T şeklinde, 1 Kablo Akünün pozitif + kutbuna, 1 kablo da şaseye bağlanarak montaj tamamlanır. Şase kablosunun mümkün mertebe en kısa halde montajlanması tavsiye edilir. Ayrıca ekstradan sigorta bağlanmak istenirse, 20 amperlik sarı bıçak sigorta tercih edilmelidir. Ancak modül röle mantığıyla çalıştığından ve içerisinde hazır sigortası bulunduğundan, gerekli bir işlem değildir.
Kablolarınızı yalıtırken kullanmanız gereken belli başlı malzemeler vardır. Bunlardan ilki aşağıda görülen kablo gizleyici, aynı zamanda koruyucu plastik kablo spiralidir.
Bu hem motor kısmının temiz görünmesini sağlar, hem de kablolarınızın motor ısısından dolayı zarar görmesini engeller. Farklı çapta ve farklı özelliklerde onlarca versiyonu vardır. Motor kısmı içerisinde yapılacak bütün elektrik güncellemelerinde kullanılmasını tavsiye ediyorum. Metresi 1 TL ile 3 TL arasında değişebilir. Ancak herhangi bir elektrikçide ya da tuning aksesuarları satan yerlerde kollaylıkla bulunabilir.
İkinci husus ise makaron. Makaron, ısıtınca sıkılaşan ayrıca görsel kirliliği yok eden bir yalıtım malzemesidir.
Görselde görülen beyaz malzeme makarondur. Isı tabancasıyla ısıtınca sıkılaşır. Çakmak ta kullanılabilir. Bu ürün kullanıldıktan sonra açıkta kalan kablo korozyona karşı koruma altına alınır. Ayrıca lehim yapıldıysa lehimin kararmasını geciktirir ve mümkün mertebe en uzun süreli montajı gerçekleştirirsiniz. Elektrik bantı zamanla açılır ve ilk uygulandığı tarihten itibaren çirkin bir görüntüye sebep olur. Ayrıca dar alanlı montajlarda, elektrik bantı kablonun kalınlaşmasına sebep olur bu yüzden ara oluklardan ya da deliklerden kabloyu geçirmek zorlaşır. Makaronda ise ürün, kablonun ölçülerine gelir ve kalınlık yaratmadan maksimum korumayı sağlar.
Umarım detaylı anlatımı beğenmişsinizdir. Piyasadaki modüllerde farklı kablo kombinasyonları olduğu için size sabit bir rengi şuraya bağlayın diyemiyorum. Ancak elinde amerikan park modülü olan ve bağlantı konusunda problem yaşayan arkadaşlara, şemaları buraya koymaları kaydıyla yardımcı olabilirim. Yine Ankara içersinde montaj konusunda problem yaşayan arkadaşlarıma da yardımcı olurum.
Son düzenleme: