Selamlar Otopark üyeleri.
Bugün sizlere forumda eksik gördüğüm konulardan birini detaylarıyla açıklamaya çalışacağım. Bunu ne vasıfla yaptığımı mutlaka soracaksınız, hisseder gibi oldum:
Araç sahibi olmadan önce de, araç temizliği konusunda araştırmalar yapıyordum. Hatta bilenleriniz vardır, bu konuyla alakalı detay forumunu da çok uzun süredir takip edenlerdenim. Profesyonel anlamda olmasa da, hobi amacıyla bu işlerden az çok anlıyorum, araştırıyorum ve etrafımdakilerin de bilgilenmesini sağlıyorum. Forum kullanmak ta bir hobidir sonuçta, birçok forumda üyeliğimi görmeniz mümkün.
Hatırlarsanız Otopark.Com, youtube kanalına bir reklam almıştı. Bu reklam gerek detailing severler, gerekse aracını doğru yıkamayı bilenler tarafından çokça eleştirilmişti. Gel gelelim, sponsorluk üzerine çekilmiş bir videodan açıklayıcı ya da bilgilendirici ifadeler beklemek yanlış. Bu yüzden ben daha ziyade yazılı anlatımı tercih edeceğim ve giriş seviyesindeki detay severlere, heveslilere bilgiler vereceğim.
Öncelikle birkaç örnek gösterelim. Aşağıdaki araçlar yurtdışı forumlardan alındı. Yıkama çizikleri güneş altında net olarak görülüyor.
Polisaj işlemi gören kaputta bir test. DBY'nin arşivinden çıkardık.. Normalde aracınızın boyası, sıfır kondüsyondayken neymiş, yıkamadan sonra neler olmuş görelim.
Su tasarrufu açısından; yıkama makinası, tazzikli su cihazlarını kullanmalısınız. Bu makinalar düşük akımdaki suyu yüksek akıma çevirir ve hortumla yıkama şeklinden çok daha az su harcarlar.
İlk olarak, yıkamada FIRÇA, SÜNGER, MAKARNA TİPİ MİKROFİBER ELDİVEN'leri unutun.
Yün Eldiven ve Çift Kova yöntemi ile tanışın.
Bu işlem için gerekli malzemeler şunlar.
1-Kaliteli bir yün eldiven
2- İsimden de anlaşılacağı üzere 2 adet kova, ebatça büyük olması iyi olur
3- Kaliteli bir oto yıkama şampuanı : En kolayı Sonax markasının turuncu şampuanıdır.PH nötr'dür.
4- Jant temizleyici spreyler : Sonax'ın Wheel Cleaner Plus ya da Felgen Reinger adıyla pazarladığı ürünleri kolaylıkla bulabilirsiniz.
5- Kurulama için büyük ebatta, yüksek emici özellikte dikişsiz mikrofiber bezler.
6-Jant kurulaması ve temizliği için küçük ebatta, etiketsiz mikrofiber bezler.
7-Cam temizliği için camsil, ya da izopropil alkol (Eczanelerden temin edilebilir)
8-Şampuan ile temizlenemeyen böcek pisliği, kuş pisliği ya da zift pisliği için Böcek ve Katran temizleyicisi : Bug&Tar Remover ürünleri. Meguairs ya da TurtleWax markalarının ürünlerine ulaşılabilir.
9-Jant temizleme fırçası. Eğer fırça kullanmak istemezseniz ki, ben de tavsiye etmem; makarna tipi mikrofiber eldiveni sadece jant için kullanmanız daha mantıklı olacaktır.
DİPNOT : Eğer aracınız çok fazla kirliyse, üzerinde çok fazla toz, çamur ya da aşırı pislik varsa, ön yıkama yapmalısınız. Ön yıkama; Islatma, Köpükleme, Durulama şeklinde yapılır ve kaba pisliği atma amaçlı yapılır. Eğer buna imkanınız yoksa, ilk olarak oto yıkamacıda ıslatma, köpükleme, durulama yapıp sonra kendi imkanlarınıza geçiş yapmalısınız. Aksi takdirde araç boyası ufak ufak çizilecektir. Eğer hiçbir çareniz yoksa, benzinlikte ıslat-köpükle-durula yaparak ön yıkama yapabilirsiniz, ancak Benzinlikteki şampuanlar hızlı kir sökmek için KOSTİK içeriklere sahiptirler. Çok sık tercih etmemeniz gerekir.
İlk işleminiz, kovalardan birini temiz su ile doldurmak. Ardından ikinci kovanıza gerekli miktarda şampuan koyarak, kovayı köpürtmektir. Elimizde 1 temiz su kovası, 1 de köpüklü şampuan kovası mevcut.
Aracınızı ıslatın, kir çıkarmak için efor sarf etmeyin. Zira şampuanımız bu işi yapacak.Aracı ıslattıktan sonra köpüklü şampuanımıza yün eldivenimizi daldırarak temizlemeye başlayın. Panel panel çalışın.
Peki neden temiz su kovamız var? Yün eldiven yapısı gereği pisliği içine alacaktır. Tüyleri yumuşak olduğu için bu pislik araç boyasına zarar verecektir. Bunun önüne geçmek için her panel temizliğinden sonra temiz suya batırarak yün eldivenimizin temizliğini sağlamalıyız.
Bütün panelleri şampuanla temizledikten sonra, geçmeyen lekeler için ikinci uygulamamızı yapabiliriz. Ya da doğrudan Bug-Tar Remover uygulayıp, jantlarımızın çaresine bakabiliriz.
Jant spreyinden evvel jantları iyice ıslatmak akıllıca olacaktır. Hatta kaporta temizliğinden arta kalan şampuanla, jantlara ön yıkama yapmak mantıklı olur. Şampuanlı suyla jantları ıslattıktan sonra, jant spreyini sıkarak bir süre bekliyoruz. Örnek olarak verdiğim Sonax'ın ürünleri, 5-10 dakika bekleme istiyor zira bu esnada balata tozlarını ve kirleri sökebiliyor. Rengi yeşilden mora dönüşüyor, temizliği yaptığını bu şekilde anlıyorsunuz. Jant üzerindeki pislikle reaksiyona giriyor ve gel formundan sıvı formuna dönüşerek akıyor. 5-10 dakika beklemenin ardından, makarna tipi mikrofiber eldiven ile jant aralarını, yanaklarını ve yüzeyini güzelce temizlemelisiniz. Eğer jant fırçanız varsa, nazik bir şekilde, aşırı bastırmadan yüzeyi temizlemeyi ihmal etmeyin. Ardından suyla güzelce durulayın.
Aracın kurulanması işleminden önce, su ve şampuan lekeleri için aracı bir kere daha ıslatabilirsiniz. Bezimizi alıyor, üzerinde varsa etiketleri söküyoruz. Ardından dikiş kısımları kaporta kısmına gelmeyecek şekilde katlayarak, aracı yukarıdan aşşağı kurulamaya başlıyoruz. Unutmayın, kaporta için kullanılan bezi, cam için kullanmamalısınız. Gündelik yıkama yaptığımızdan ötürü, boyada hala mikrofiber beze geçebilecek küçük tanecikler olabilir. Bu sebeple camlarımız çizilebilir. Bu ilk etapta rahatsız edici olmasa da, bir süre sonra göze batmaya başlayabilir. Kurulama işlemi bittikten sonra, ebatça daha küçük ve yine yumuşak mikrofiber bezimizle jantları kuruluyoruz.
Kurulama işleminden sonra cam temizliği geliyor. Cam temizliğinde alkol bazlı maddeler artık satılmasa da, işini iyi yapan ucuz ürünler mevcut. Ev temizliğinde kullanılan yağsız, kostiksiz cam temizleyiciler işimizi görecektir. Bu ürünler genelde uçucu özelliktedir. Ancak benim ilk tercihim izopropil alkoldür. Zira iz bırakmaz, iyi leke çözer ve kireç lekelerinde kullanılabilir. Cam temizliği için 2 adet bez ayarlıyoruz. Birini ıslak kısmı dağıtma, diğeri ise kurulama ve bez lekesi almak için. Temizleyici ürünümüzü cama fısfıs spreyle uyguladıktan sonra ilk bezimizle ürünü cama dağıtıp yediriyor, ikinci bezimizle kalan nemi ve izleri temizliyoruz.
Bu tarz bir yıkamayla, sıfır aracınızın ya da iyi bir polisaj işleminden çıkmış aracınızın boyasını uzun süre yıkama çiziksiz ve temiz tutabilirsiniz. Ancak ikinci el araçlar ya da uzun süre yıkamacıya verilmiş araçlarda oluşan çizikler için bu yıkama sadece daha ilerlemesini engellemek için yapılabilir. Aracınızda mevcut yıkama çizikleri varsa, önceliğiniz işinde iyi bir butik detailing merkezine aracınıza uygulama yaptırmak, ya da imkanınız varsa kendiniz boyanıza polisaj işlemini uygulamak olmalı.
Yıkama ve boya koruma hakkındaki tavsiyelerim devam edecektir. Umarım keyifli bir yazı olmuştur ve bundan sonraki yıkamalarınızı daha boya dostu yaparsınız.
Hepinize iyi günler dilerim
Bugün sizlere forumda eksik gördüğüm konulardan birini detaylarıyla açıklamaya çalışacağım. Bunu ne vasıfla yaptığımı mutlaka soracaksınız, hisseder gibi oldum:
Araç sahibi olmadan önce de, araç temizliği konusunda araştırmalar yapıyordum. Hatta bilenleriniz vardır, bu konuyla alakalı detay forumunu da çok uzun süredir takip edenlerdenim. Profesyonel anlamda olmasa da, hobi amacıyla bu işlerden az çok anlıyorum, araştırıyorum ve etrafımdakilerin de bilgilenmesini sağlıyorum. Forum kullanmak ta bir hobidir sonuçta, birçok forumda üyeliğimi görmeniz mümkün.
Hatırlarsanız Otopark.Com, youtube kanalına bir reklam almıştı. Bu reklam gerek detailing severler, gerekse aracını doğru yıkamayı bilenler tarafından çokça eleştirilmişti. Gel gelelim, sponsorluk üzerine çekilmiş bir videodan açıklayıcı ya da bilgilendirici ifadeler beklemek yanlış. Bu yüzden ben daha ziyade yazılı anlatımı tercih edeceğim ve giriş seviyesindeki detay severlere, heveslilere bilgiler vereceğim.
Öncelikle birkaç örnek gösterelim. Aşağıdaki araçlar yurtdışı forumlardan alındı. Yıkama çizikleri güneş altında net olarak görülüyor.
Polisaj işlemi gören kaputta bir test. DBY'nin arşivinden çıkardık.. Normalde aracınızın boyası, sıfır kondüsyondayken neymiş, yıkamadan sonra neler olmuş görelim.
Su tasarrufu açısından; yıkama makinası, tazzikli su cihazlarını kullanmalısınız. Bu makinalar düşük akımdaki suyu yüksek akıma çevirir ve hortumla yıkama şeklinden çok daha az su harcarlar.
İlk olarak, yıkamada FIRÇA, SÜNGER, MAKARNA TİPİ MİKROFİBER ELDİVEN'leri unutun.
Yün Eldiven ve Çift Kova yöntemi ile tanışın.
Bu işlem için gerekli malzemeler şunlar.
1-Kaliteli bir yün eldiven
2- İsimden de anlaşılacağı üzere 2 adet kova, ebatça büyük olması iyi olur
3- Kaliteli bir oto yıkama şampuanı : En kolayı Sonax markasının turuncu şampuanıdır.PH nötr'dür.
4- Jant temizleyici spreyler : Sonax'ın Wheel Cleaner Plus ya da Felgen Reinger adıyla pazarladığı ürünleri kolaylıkla bulabilirsiniz.
5- Kurulama için büyük ebatta, yüksek emici özellikte dikişsiz mikrofiber bezler.
6-Jant kurulaması ve temizliği için küçük ebatta, etiketsiz mikrofiber bezler.
7-Cam temizliği için camsil, ya da izopropil alkol (Eczanelerden temin edilebilir)
8-Şampuan ile temizlenemeyen böcek pisliği, kuş pisliği ya da zift pisliği için Böcek ve Katran temizleyicisi : Bug&Tar Remover ürünleri. Meguairs ya da TurtleWax markalarının ürünlerine ulaşılabilir.
9-Jant temizleme fırçası. Eğer fırça kullanmak istemezseniz ki, ben de tavsiye etmem; makarna tipi mikrofiber eldiveni sadece jant için kullanmanız daha mantıklı olacaktır.
DİPNOT : Eğer aracınız çok fazla kirliyse, üzerinde çok fazla toz, çamur ya da aşırı pislik varsa, ön yıkama yapmalısınız. Ön yıkama; Islatma, Köpükleme, Durulama şeklinde yapılır ve kaba pisliği atma amaçlı yapılır. Eğer buna imkanınız yoksa, ilk olarak oto yıkamacıda ıslatma, köpükleme, durulama yapıp sonra kendi imkanlarınıza geçiş yapmalısınız. Aksi takdirde araç boyası ufak ufak çizilecektir. Eğer hiçbir çareniz yoksa, benzinlikte ıslat-köpükle-durula yaparak ön yıkama yapabilirsiniz, ancak Benzinlikteki şampuanlar hızlı kir sökmek için KOSTİK içeriklere sahiptirler. Çok sık tercih etmemeniz gerekir.
İlk işleminiz, kovalardan birini temiz su ile doldurmak. Ardından ikinci kovanıza gerekli miktarda şampuan koyarak, kovayı köpürtmektir. Elimizde 1 temiz su kovası, 1 de köpüklü şampuan kovası mevcut.
Aracınızı ıslatın, kir çıkarmak için efor sarf etmeyin. Zira şampuanımız bu işi yapacak.Aracı ıslattıktan sonra köpüklü şampuanımıza yün eldivenimizi daldırarak temizlemeye başlayın. Panel panel çalışın.
Peki neden temiz su kovamız var? Yün eldiven yapısı gereği pisliği içine alacaktır. Tüyleri yumuşak olduğu için bu pislik araç boyasına zarar verecektir. Bunun önüne geçmek için her panel temizliğinden sonra temiz suya batırarak yün eldivenimizin temizliğini sağlamalıyız.
Bütün panelleri şampuanla temizledikten sonra, geçmeyen lekeler için ikinci uygulamamızı yapabiliriz. Ya da doğrudan Bug-Tar Remover uygulayıp, jantlarımızın çaresine bakabiliriz.
Jant spreyinden evvel jantları iyice ıslatmak akıllıca olacaktır. Hatta kaporta temizliğinden arta kalan şampuanla, jantlara ön yıkama yapmak mantıklı olur. Şampuanlı suyla jantları ıslattıktan sonra, jant spreyini sıkarak bir süre bekliyoruz. Örnek olarak verdiğim Sonax'ın ürünleri, 5-10 dakika bekleme istiyor zira bu esnada balata tozlarını ve kirleri sökebiliyor. Rengi yeşilden mora dönüşüyor, temizliği yaptığını bu şekilde anlıyorsunuz. Jant üzerindeki pislikle reaksiyona giriyor ve gel formundan sıvı formuna dönüşerek akıyor. 5-10 dakika beklemenin ardından, makarna tipi mikrofiber eldiven ile jant aralarını, yanaklarını ve yüzeyini güzelce temizlemelisiniz. Eğer jant fırçanız varsa, nazik bir şekilde, aşırı bastırmadan yüzeyi temizlemeyi ihmal etmeyin. Ardından suyla güzelce durulayın.
Aracın kurulanması işleminden önce, su ve şampuan lekeleri için aracı bir kere daha ıslatabilirsiniz. Bezimizi alıyor, üzerinde varsa etiketleri söküyoruz. Ardından dikiş kısımları kaporta kısmına gelmeyecek şekilde katlayarak, aracı yukarıdan aşşağı kurulamaya başlıyoruz. Unutmayın, kaporta için kullanılan bezi, cam için kullanmamalısınız. Gündelik yıkama yaptığımızdan ötürü, boyada hala mikrofiber beze geçebilecek küçük tanecikler olabilir. Bu sebeple camlarımız çizilebilir. Bu ilk etapta rahatsız edici olmasa da, bir süre sonra göze batmaya başlayabilir. Kurulama işlemi bittikten sonra, ebatça daha küçük ve yine yumuşak mikrofiber bezimizle jantları kuruluyoruz.
Kurulama işleminden sonra cam temizliği geliyor. Cam temizliğinde alkol bazlı maddeler artık satılmasa da, işini iyi yapan ucuz ürünler mevcut. Ev temizliğinde kullanılan yağsız, kostiksiz cam temizleyiciler işimizi görecektir. Bu ürünler genelde uçucu özelliktedir. Ancak benim ilk tercihim izopropil alkoldür. Zira iz bırakmaz, iyi leke çözer ve kireç lekelerinde kullanılabilir. Cam temizliği için 2 adet bez ayarlıyoruz. Birini ıslak kısmı dağıtma, diğeri ise kurulama ve bez lekesi almak için. Temizleyici ürünümüzü cama fısfıs spreyle uyguladıktan sonra ilk bezimizle ürünü cama dağıtıp yediriyor, ikinci bezimizle kalan nemi ve izleri temizliyoruz.
Bu tarz bir yıkamayla, sıfır aracınızın ya da iyi bir polisaj işleminden çıkmış aracınızın boyasını uzun süre yıkama çiziksiz ve temiz tutabilirsiniz. Ancak ikinci el araçlar ya da uzun süre yıkamacıya verilmiş araçlarda oluşan çizikler için bu yıkama sadece daha ilerlemesini engellemek için yapılabilir. Aracınızda mevcut yıkama çizikleri varsa, önceliğiniz işinde iyi bir butik detailing merkezine aracınıza uygulama yaptırmak, ya da imkanınız varsa kendiniz boyanıza polisaj işlemini uygulamak olmalı.
Yıkama ve boya koruma hakkındaki tavsiyelerim devam edecektir. Umarım keyifli bir yazı olmuştur ve bundan sonraki yıkamalarınızı daha boya dostu yaparsınız.
Hepinize iyi günler dilerim