Selamlar.
Aracın son hızını nasıl hesaplarım sorusu uzun zamandır aklımdaydı. Birkaç gündür de bu konu hakkında araştırma yapıyordum. Kendi aracımın "teknik olarak" son hızını hesapladım. 120HP araçla 230 yaptım yalanlarına son vermiş oluyoruz bu hesaplamalarla. Biraz matematik kullanacağız burada. Not: Bu hesaplamalar aracın motor gücüyle ulaşabileceği maksimum hız değerlerini vermektedir. Şanzıman oranları veya lastik ebatlarının bu hesaplamayla alakası yoktur. Biz burada motor gücünün, aracın maruz kaldığı kuvvetlere eşit olduğu son hız değerini hesaplıyoruz.
Hız-Rüzgar Direnci-Güç arasındaki ilişki bu şekilde. Düzenlendiği zaman:
İse bu hale geliyor. Buradaki harflerin anlamları ise şöyle:
v=Hız
P=Güç (watt) KW*1000 veya HP*746 şeklinde bulabilirsiniz. Aracın gücününü cinsine göre verilen sayıyla çarpıyoruz.
c=Rüzgar Direnci (Aracın teknik verilerinde yazar. Bulamazsanız internete Drag Coefficient yazabilirsiniz)
D=Hava yoğunluğu (Deniz seviyesinde 1.225 kg/m^3)
A=Aracın önden yüzey alanı metre kare cinsinden bulmamız gerekiyor.
Alttaki resimde köklü ifadenin derecesini ise 3 alıyoruz. Küp kök oluyor yani. Gelelim hesaplamaya kendi aracım üzerinden örnek vereceğim.
Araç: Chrysler 300M
Güç: 252 Hp yani 252*746= 187.992 Watt
Rüzgar Direnci=0.31 (Cd katsayısı)
D: Hava yoğunluğu (1.225)
A: Yüzey alanı=1,912 metre * 1,420 metre = 2,715 metre kare
Gelelim Hesaba:
=255,47 km/h hıza eşit oluyor. Yani bu araç tekerleklerine motor gücünü olduğu gibi aktarırsa, şanzıman oranları, rüzgar durumları, lastik ebatları gibi konular da uygun olursa maksimum 255km/h hıza ulaşacak. Burada 252 Beygir gücündeki bir araçtan bahsediyoruz. Boyutların büyük olması durumu epey değiştiriyor. Aracın genişliğinin 10 santimetre azalması son hızda 5km/h artış olarak yansıyor. Hesaplamaları yapanlar kendi araçlarının son hızlarını da yorum olarak yazabilirse güzel olur İyi forumlar...
Aracın son hızını nasıl hesaplarım sorusu uzun zamandır aklımdaydı. Birkaç gündür de bu konu hakkında araştırma yapıyordum. Kendi aracımın "teknik olarak" son hızını hesapladım. 120HP araçla 230 yaptım yalanlarına son vermiş oluyoruz bu hesaplamalarla. Biraz matematik kullanacağız burada. Not: Bu hesaplamalar aracın motor gücüyle ulaşabileceği maksimum hız değerlerini vermektedir. Şanzıman oranları veya lastik ebatlarının bu hesaplamayla alakası yoktur. Biz burada motor gücünün, aracın maruz kaldığı kuvvetlere eşit olduğu son hız değerini hesaplıyoruz.
Hız-Rüzgar Direnci-Güç arasındaki ilişki bu şekilde. Düzenlendiği zaman:
İse bu hale geliyor. Buradaki harflerin anlamları ise şöyle:
v=Hız
P=Güç (watt) KW*1000 veya HP*746 şeklinde bulabilirsiniz. Aracın gücününü cinsine göre verilen sayıyla çarpıyoruz.
c=Rüzgar Direnci (Aracın teknik verilerinde yazar. Bulamazsanız internete Drag Coefficient yazabilirsiniz)
D=Hava yoğunluğu (Deniz seviyesinde 1.225 kg/m^3)
A=Aracın önden yüzey alanı metre kare cinsinden bulmamız gerekiyor.
Alttaki resimde köklü ifadenin derecesini ise 3 alıyoruz. Küp kök oluyor yani. Gelelim hesaplamaya kendi aracım üzerinden örnek vereceğim.
Araç: Chrysler 300M
Güç: 252 Hp yani 252*746= 187.992 Watt
Rüzgar Direnci=0.31 (Cd katsayısı)
D: Hava yoğunluğu (1.225)
A: Yüzey alanı=1,912 metre * 1,420 metre = 2,715 metre kare
Gelelim Hesaba:
=255,47 km/h hıza eşit oluyor. Yani bu araç tekerleklerine motor gücünü olduğu gibi aktarırsa, şanzıman oranları, rüzgar durumları, lastik ebatları gibi konular da uygun olursa maksimum 255km/h hıza ulaşacak. Burada 252 Beygir gücündeki bir araçtan bahsediyoruz. Boyutların büyük olması durumu epey değiştiriyor. Aracın genişliğinin 10 santimetre azalması son hızda 5km/h artış olarak yansıyor. Hesaplamaları yapanlar kendi araçlarının son hızlarını da yorum olarak yazabilirse güzel olur İyi forumlar...