Bu tamamen hoperlörlerin kişilik ve tarzına, arabanın sahip olduğu akustiğe göre değişkenlik gösteren bir durum.
Zevkler tartışılmaz. En güzel ses kişinin kulağının hoşuna giden sestir. Lakin merak eden olursa diye, profesyonel camiada ses mühendislerinin nasıl bir yol izlediğini yazıyım.
En doğru ayarlamayı, bir ölçüm mikrofonu ve RTA kullanarak yapabilirsiniz. Profesyonel olarak sektörde hoparlör tonlaması bu şekilde yapılır.
Çok tutarlı olmasa bile şöyle bir mikrofon alabilirsiniz mobil cihazlarınız için,
https://www.amazon.com/Dayton-Audio...340737&sr=1-6&keywords=measurement+microphone
iPhone veya iPad için AudioTools, Android için AudioTool programını önerebilirim. Bu programlardan birisini indirip, satın aldığınız ölçüm mikrofonunu cihazınıza bağladıktan sonra mikrofon kalibrasyon dosyasını ilgili mikrofon üreticisinin sitesinden indirip yüklüyorsunuz. Bu şekilde mikrofonunuz test için hazır hale geliyor.
Sonra
buradan pink noise dediğimiz gürültülü dosyamızı indiriyoruz
Dosyayı USB veya CD ile farketmeksizin ses kalitesi düşmeyecek şekilde aracımıza takıp düşük seste çalıştırmaya başlıyoruz.
Aracımızda ses dosyasını oynatmaya başlıyoruz. Seslerin kendimizce bozulduğunu
anlayana kadar sesi açın ve bozulduğu noktadan bir %5 aşağı indirin. (Normalde 10,000 kişinin katıldığı konserde böyle bir durum söz konusu değildir. Akustik hesaplamaları hariç hoparlörlerin tüm elektriksel noktaları hesaplanarak açılacak maksimum dB oranı belirlenir.) Sonrasında programda karşınıza çıkacak olan EQ değerleri dümdüz olacak şekilde bass, mid ve tizi yükseltecek veya azaltacak şekilde ayarlayın.
En güzel amatör referans oranı budur.